[EC] Baybus maken met VU leds

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hya 1337 tw34k0rz,

Ik heb een zooi vragen voor jullie, daar word je akelig van >:)

Nagoed, Ik ben dus van plan om morgen een LCD-tje aan te gaan sluiten met allerlei extra zooi omheen, waaronder een baybus. Allemaal leuk en aardig zo'n ding, maar die van mij wil ik net wat extra's geven :P

Ok dit is het plan, ik heb 2 keesfans, 1 LCD + backlight en natuurlijk (dóh) een CPU fan.

Goh leuk Bolluk, vertel meer..

Nu wil ik 2 normale schakelaartjes hebben, met een groen en rood ledje, die aangeven of de LCD aanstaat (groen) of uit is (rood). Ditzelfde geld voor de backlight. Overigens, ik weet niet of het stoer is met die ledjes, anders laat ik ze gewoon weg :)

Ook wil ik graag een Led VU meter hebben om FAN spanningen weer te geven. Dus gewoon een simpel VU metertje die FAN speed aangeeft. Dit wil ik graag met 5 leds gaan doen (als het niet kan met 6, dan laat ik er wel 1 weg ofzo)

Dan het volgende (iets minder) geavanceerdere gedeelte. Ik wil voor mijn 2 casefans 2 3-weg schakelaars gebruiken.. stand 1 -> 12 volt, stand 2 -> 5 volt (of 7) stand 3 -> uit. Ook hier ga ik het VU systeem gebruiken, maar dan zonder dat ie aangestuurd word door de fan zelf, maar door de schakelaar. dus: stand 1 -> 5 leds aan, stand 2 -> 3 leds etc.

Maar, als 1 fan uit is moet er een ledje gaan knipperen die ik met een drukknopje weer kan resetten (relais?) die bij de fan hoort.

Nu mijn vragen:

- Wat is de spanning van een fan control geval? dus de spanning waaruit de PC de speed bepaald?
- En de spanning van de HDD led (just in case :P)
- Kan ik een VU meter maken voor een FAN met 5/ 6 leds?
- Bestaan er leds die én kunnen branden én kunnen knipperen (dual led?)
- Wat zijn de alternatieven voor een relais? IC's?

Dan mijn gedachte:
code:
1
2
3
4
5
6
+------------------
| +--+ O +--+ O
| |__| O |__| O
| |  | O |  | O
| +--+ O +--+ O
+------------------

O = leds, maar dan 5
schakelaars ed, zoiets moet het worden

realiseerbaar?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• shreklich
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03-2025
alles is tegenwoordig mogelijk.
het idee is goed.
alleen ik zou niet weten hoe ik moet beginnen :'(
let's hope someone else know's how.

Verwijderd

k ben niet zo electronisch (nog) maar lijkt me iig wel leuk idee

wat d8 je ervan om ipv die 3-weg-schakelaars voor je 2 casefans gewoon regelbare weerstanden te nemen?
Dan moet je wel weer zo'n chipje (is dat wat iedereen n IC noemt??) gaan gebruiken, maar lijkt me vetter als je zo een VUmeter zou aansturen.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 23:49 schreef Antrax het volgende:
k ben niet zo electronisch (nog) maar lijkt me iig wel leuk idee

wat d8 je ervan om ipv die 3-weg-schakelaars voor je 2 casefans gewoon regelbare weerstanden te nemen?
Dan moet je wel weer zo'n chipje (is dat wat iedereen n IC noemt??) gaan gebruiken, maar lijkt me vetter als je zo een VUmeter zou aansturen.
Das nog helemaal zo gek nog niet, misschien kan dat met schuifweerstanden.. maar dan moet ik wel een schema hebben voor een 5 leds VU meter..

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.peters7/SITE/GIF/PowerBus(V4).gif

Tiptoets regeling. Errug cool, misschien kan ik dit toepassen op een 5V systeem (LCD)

Wat zou ik moeten veranderen als ik um op 5V wil laten lopen? Is het veranderen van de voedingsspanning voor de fan genoeg? of moet de hele schakeling veranderd worden?

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 23:42 schreef Bolk heel wat gezwam en een paar vraagies:

Nu mijn vragen:

- Wat is de spanning van een fan control geval? dus de
spanning waaruit de PC de speed bepaald?
Dit is geen spanning maar een bloksignaal, net als een kilometer teller op een fiets, er zit een dingetje op de fan die iedere keer als ie rondgaat contact maakt en dus een pulsje geeft naar de PC, de pc telt deze pulsen en berekent daaruit de rpm
- En de spanning van de HDD led (just in case :P)
Zelfde verhaal, bij activiteit (bij elke seek en dus tik) komt er een puls binnen
- Kan ik een VU meter maken voor een FAN met 5/ 6 leds?
Natuurlijk kan dit, je pakt een condensator en de benodigte zooi, de condensator vangt de pulsen op en geeft een voltage terug hoe meer pulsen hoe hoger het voltage. Dan kijk je ff welk voltage daaruit komt bij jouw fan (hang heel veel vanaf) dan zoek je de juiste IC erbij met het bijhorende datasheetje en je soldeert de boel aan elkaar

Let wel: Je kan dezelfde schakeling dus niet gebruiken voor die 12v en 7v die je erop gaat zetten (7v is trouwens simpeler als 5v) want de voltages van de VU schakeling zullen rond de 2v liggen, bij 5v zal de boel al doorbranden

- Bestaan er leds die én kunnen branden én kunnen knipperen (dual led?) Dit is nogal een stomme vraag eigenlijk, knipperen is hetzelfde als branden, alleen dan zet je er een schakelingetje tussen die steeds pulsen geeft (2 weerstandjes, 1 transistor en 1 condensator (100uf is een goede knipper)) Een dual led is een led die 2 kleuren kan geven, 2 ledjes in 1 zegmaar

- Wat zijn de alternatieven voor een relais? IC's?
Hmmm, een echte elec n00b dus, een transistor is in feite een schakelaar, lees maar ff na ergens. Een relais is alleen handig bij hoge voltages omdat er bij een transistor dan teveel koeling nodig zou zijn. Maar voor voltages onder de 30 volt is een transistor prima, lees de transistor faq er maar op na

Dan mijn gedachte:
code:
1
2
3
4
5
6
+------------------
| +--+ O +--+ O
| |__| O |__| O
| |  | O |  | O
| +--+ O +--+ O
+------------------

O = leds, maar dan 5
schakelaars ed, zoiets moet het worden

nie denken, daar krijg je hoofdpijn van!

realiseerbaar?
Dat wel, maar wat het voor nut heeft?

Verwijderd

't schemaatje werkt wel, maar het is wel een errug omslachtige manier om een 4-standen schakelaar te maken.
Alleen het maken van een print al.
Het enige aparte ervan is dat het met een drukschakelaar werkt, ipv met gewone of een potmeter.
En je hoeft gelijk geen VUmeter voor je fan meer, want de 4 LEDs doen precies hetzelfde.
Maar je bent er langer dan een middagje mee bezig.
Pagina: 1