Toon posts:

Primary en Logical partities met Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er met Linux een maximum aan het aantal primary parities waarin je een schijf kunt onderverdelen en als vervolg hierop weet iemand hoeveel logical partities je dan in EEN primary partitie mag aanmaken.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Maximaal 4 primary partities... voor zover ik weet is het aantal partities in 1 primary partitie vrijwel onbeperkt, kan je er in ieder geval genoeg in kwijt als je nodig hebt...

Tja

Verwijderd

Primary: 4
Logical: 12 (in een extended uiteraard, niet in een primary!!)

Er mogen maximaal 15 partities bestaan binnen een linux systeem, namelijk 3 primary, 1 extended met daarin 12 logical (12+3 dus, 15 in totaal)

maak je een extended partitie aan, dan gaat er dus van het aantal primary partities 1 af... 3 primary naast een extended dus...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 24 mei 2002 18:23 schreef areana het volgende:
Primary: 4
Logical: 12 (in een extended uiteraard, niet in een primary!!)

Er mogen maximaal 15 partities bestaan binnen een linux systeem, namelijk 3 primary, 1 extended met daarin 12 logical (12+3 dus, 15 in totaal)

maak je een extended partitie aan, dan gaat er dus van het aantal primary partities 1 af... 3 primary naast een extended dus...
Bij mijn weten 16 logical partities, waardoor het totaal op 19 zou komen.

Verwijderd

nee, ben er absoluut zeker van dat het er maximaal 12 zijn... ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt. De nummering van logical partities loopt van 5 t/m 16... daar haal jij die 16 denk ik vandaan...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 24 mei 2002 20:10 schreef areana het volgende:
nee, ben er absoluut zeker van dat het er maximaal 12 zijn... ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt. De nummering van logical partities loopt van 5 t/m 16... daar haal jij die 16 denk ik vandaan...
code:
1
2
3
[marcelm@anything marcelm]$ ls /dev/hda??
/dev/hda10  /dev/hda12  /dev/hda14  /dev/hda16  /dev/hda18  /dev/hda20
/dev/hda11  /dev/hda13  /dev/hda15  /dev/hda17  /dev/hda19

Mja, die heb ik toch echt van 5 tot 20 lopen.
Maar zeker weten doe ik niks.

Verwijderd

mmm... ik ga oreilly aanklagen... ik heb dit 'geleerd' uit 'LPI Linux Certification in a nutshell' van oreilly, maar ze hebben het dus niet helemaal duidelijk uitgelegd. Er zit wel waarheid in het feit dat het maximum 15 is... maar dit is alleen het geval bij scsi disks. In het geval van ide disks is het maximum aantal partities 63 (3 primary, 60 logical)...

...maximaal 63 partities in totaal dus, waarvan 60 logical.

sorry voor de foute informatie, niet mijn schuld :'( - ben er wel dankzij dit topic achter :P ...deze informatie komt overigens uit een howto van ldp...

Verwijderd

als je onder Linux BSD disklabels gebruikt dan zit 't toch weer anders? (dit moet je wel ff aanzetten in je kernel volgensmij)

Verwijderd

ik heb het nu (voor de duidelijkheid :P) over standaard ext2/ext3 partities... geen idee eigenlijk :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 24 mei 2002 22:37 schreef compukid het volgende:
als je onder Linux BSD disklabels gebruikt dan zit 't toch weer anders? (dit moet je wel ff aanzetten in je kernel volgensmij)
Mja, maar zijn dat niet slices in gewone partities?

Verwijderd

Zie het stukje over mounten in de NOS FAQ. Daar had ik het ook over partities :)
Pagina: 1