• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:47

knakworst

Get more sats!

Topicstarter
Hebben mensen ervaring met het maken van een pasfoto met een digicam!

Ik ben van plan om een pasfoto met een digicam te maken en vervolgens uit te printen op een deskjet 930C. Ik heb ze o.a. nodig voor het aanvragen van een visum (Vietnam :+). Ik heb al eens een pasfoto ingescand en uitgeprint. Deze heb ik gebruikt voor mijn OV-jaarkaart en werd zonder problemen op het postkantoor geaccepteerd. Deze pasfoto is echter niet meer bruikbaar, omdat hij schuin is genomen met een donkere achtergrond.

Wettelijke eisen:

Maat 4 * 3 cm
Recht van voren (2 oren zichtbaar!)
heldere achtergrond

Mijn vraag is of mensen dit zelf gedaan hebben en de pasfoto gebruikt hebben voor paspoort, rijbewijs en andere vrij officiële documenten.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

lijkt me onderhand meer moeite dan ff bij de fotograaf binnenlopen en 5 minuten later weer buitenstaan :)

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Topicstarter
Maar dat kost geld en ik ben een Nederlander :+

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op vrijdag 24 mei 2002 15:44 schreef knakworst het volgende:
Maar dat kost geld en ik ben een Nederlander :+
De inkt en het fotopapier die je nodig hebt kosten ook geld, om nog niet te spreken over de afschrijving van je digicam, pc en printer...

O ja, en wat dacht je van de elektriciteit die je PC verbruikt? En je digicam loopt op batterijen die ook weer geld kosten, of op een accu die weer elektriciteit en dus geld kost...

Virussen? Scan ze hier!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 16:02 schreef wildhagen het volgende:

[..]

De inkt en het fotopapier die je nodig hebt kosten ook geld, om nog niet te spreken over de afschrijving van je digicam, pc en printer...

O ja, en wat dacht je van de elektriciteit die je PC verbruikt? En je digicam loopt op batterijen die ook weer geld kosten, of op een accu die weer elektriciteit en dus geld kost...
Ok maar de lokale fotoboer vraagt voor 4 pasfoto's € 8,50.

Als ik op één A4tje er 20 afdruk ben ik toch aanzienlijk goedkoper uit, de camera heb ik al, de stroom betaal ik niet en de inkt en fotobladen zijn goedkoop verkregen via een PC privé project. Het gaat ook niet om die paar euro, maar of het goed bruikbare pasfoto's kan opleveren met een digicam.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Ik heb het (nog) niet gedaan, maar zit het wel te overwegen.
Dan wil ik in eerste instantie alleen maar dergelijke foto's gebruiken voor niet officiele aangelegenheden, zoals verenigingen en werkgever. In principe is je pasfoto gewoon geschikt als deze aan de wettelijke eisen voldoet.
Er staat immers op een 'echte' pasfoto ook geen certificaat ofzo... ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

mijn baas heeft het geprobeerd. Mooi dat ie weer terugkwam met de troep :)

• digitri
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

digitri

here and now

Lijkt me wel een interessante opdracht.
Als je het zelf wilt opnemen zou je wel een camera nodig waar je het schermpie kan zien terwijl je voor de lens zit.
Een Coolpix of een G1/G2 dus...

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 16:55 schreef Oxie het volgende:
waar je het schermpie kan zien terwijl je voor de lens zit.
Een Coolpix of een G1/G2 dus...
Sommige mensen hebben vrienden :z

Verwijderd

volgens mij nemen ze alleen echte pasfoto's aan! ze deden bij ons op het gemeentehuis al moeilijk toen mijn pasfoto 2mm te klein was :(

want dan konden ze die lettertjes niet uit de onderkant knippen ofzo... zou me niks verbazen als ze zelf geprinte pasfoto's niet aannemen

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-01 10:59

thomaske

» » » » » »

ik heb de mijne ook met digicam gemaakt, en laten afdrukken bij de HEMA, 9 foto's op een foto van 15x10

zit op rijbewijs en OV

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb mijn hoofd een keer uit een goed gelukte foto geknipt en op de hemelsblauwe lucht van een vakantiefoto achtergrond geplakt, gewoon met PhotoEditor. Die foto heb ik geprint op formaat 4*3 cm, 20 op een A4tje van fotopapier. Ze zijn niet van echt te onderscheiden. Let er wel op dat foto's voor officiële documenten zoals paspoort en rijbewijs een bepaalde gezichtshoek vereisen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Weet iemand volgens welk procede de moderne pasfotocamera's werken? Ze zijn digitaal, maar wat daarna? Zijn het combi digitaal/polariod camera's? Drukken ze op fotopapier af? Of gewoon met een laser- of inkjet printer op glossy papier?

Ik bedoel, zo'n foto moet dus wel vijf jaar meegaan op je paspoort, en dat houdt een inkjet-printje niet echt vol denk ik, vooral niet als je paspoort per ongeluk een paar dagen open in de Spaanse zon ligt te bakken of een flinke moessonregen in Azie meemaakt bijvoorbeeld. Als je voortijdig een nieuw paspoort moet kopen omdat de pasfoto niet meer duidelijk is, dan ben je dus wel een smak geld kwijt waar je minstens vijf keer nieuwe pasfoto's voor kunt laten maken.....

Plus de vraag of een zelfgemaakte pasfoto gebruikt *mag* worden. Dat de miep bij het gemeentehuis of op het postkantoor het verschil niet ziet, zegt niet dat het ook daadwerkelijk mag, en wat als de douane in verweggistan je in een cel stopt omdat niet na te gaan is of de pasfoto echt is? Ik zou zelf iig het zekere voor het onzekere nemen en gewoon naar de lokale fotoboer gaan.....

...And the world goes on racing, like the world always will...

Verwijderd

Ik wil ff toevoegen dat wanneer je naar de fotoboer gaat je meestal stomme foto's krijgt. Ik trek voor camera de raarste gezichten, dus wanneer ik dat thuis op mijn gemak zou kunnen doen met een digicam...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 24 mei 2002 18:27 schreef aardappelhoofd het volgende:
Ik wil ff toevoegen dat wanneer je naar de fotoboer gaat je meestal stomme foto's krijgt. Ik trek voor camera de raarste gezichten, dus wanneer ik dat thuis op mijn gemak zou kunnen doen met een digicam...
en al je puistjes wegwerken met photoshop? :D

zelf foto's maken en opsturen naar hema om af te laten drukken is idd beste oplossing vinnik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• _MB_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10-2024
rare gezichten?? wat wil je dan met een aardappelhoofd. :)

Canon Digital Ixus V2

Verwijderd

[half offtopic]
Zelf had ik foto's die op school waren gemaakt, zegt de baliemedewerker op het gemeentekantoor dat die foto's niet geschikt zijn voor in mijn paspoort omdat er maar 1 oor op staat. Ik denk: "zal wel". Dus toen ik thuis was keek ik nog eens goed en toen bleek dat echt mijn beide oren erop stonden. Ging ik dus de volgende dag weer langs, zat daar zo'n andere tut, vroeg ik of ze goed waren en ja hoor... Nu heb ik ze op mijn paspoort en rijbewijs en als iemand zegt dat ze niet goed zijn laat ik mijn paspoort wel ff zien.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je geluk moet hebben als je een foto probeert te geven die misschien niet helemaal correct is.
[/half offtopic]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb van m'n vriendin pasfoto's gemaakt en die werden door de Franse instanties hier zonder moeite geaccepteerd. Het mooie van zelf pasfoto's maken is dat je je digitale camera op meer schot's achter elkaar kunt zetten en zo heel snel een hele serie kunt maken om daarna de beste eruit te kiezen. Velletje printerpapier in de printer, In je fotosoftware (ZoomBrowser in mijn geval) opdracht geven dat elke foto 3x4 moet zijn en dat hij er 20 moet afdrukken.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

zet je camera op tafel en ga bij een lichte muur staan

laat da ding een partij foto's maken op hoogste resolutie

ga dan fijn hokjes van precies 4*3 maken waar je hoofd inzit

let wel op dat je recht in de cam kijkt

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44

Korakal

Up up up!

Op vrijdag 24 mei 2002 18:24 schreef Parlor_Inventor het volgende:

[...]

Ik bedoel, zo'n foto moet dus wel vijf jaar meegaan op je paspoort, en dat houdt een inkjet-printje niet echt vol denk ik, vooral niet als je paspoort per ongeluk een paar dagen open in de Spaanse zon ligt te bakken of een flinke moessonregen in Azie meemaakt bijvoorbeeld. Als je voortijdig een nieuw paspoort moet kopen omdat de pasfoto niet meer duidelijk is, dan ben je dus wel een smak geld kwijt waar je minstens vijf keer nieuwe pasfoto's voor kunt laten maken.....

Plus de vraag of een zelfgemaakte pasfoto gebruikt *mag* worden. Dat de miep bij het gemeentehuis of op het postkantoor het verschil niet ziet, zegt niet dat het ook daadwerkelijk mag, en wat als de douane in verweggistan je in een cel stopt omdat niet na te gaan is of de pasfoto echt is? Ik zou zelf iig het zekere voor het onzekere nemen en gewoon naar de lokale fotoboer gaan.....
paspoorten worden al sinds oktober vorig jaar met digitale foto's geprint! je pasfoto gaat naar een centrale, daar wordt de hele zooi op een harde kaart geprint en komt er ook nog eens een reliëfprint van je :D bij te staan. ik weet niet in hoeverre ze in de paspoortfabriek ;) nog de foto's checken...

pasfoto's hoeven dus in ieder geval niet meer lichtecht/watervast te zijn...

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 21:35 schreef Korakal het volgende:

[..]

paspoorten worden al sinds oktober vorig jaar met digitale foto's geprint! je pasfoto gaat naar een centrale, daar wordt de hele zooi op een harde kaart geprint en komt er ook nog eens een reliëfprint van je :D bij te staan. ik weet niet in hoeverre ze in de paspoortfabriek ;) nog de foto's checken...

pasfoto's hoeven dus in ieder geval niet meer lichtecht/watervast te zijn...
Die reliefprint die jij bedoeld is echt geinig. Rechts van de foto wordt je foto nog eens uit allemaal kleine gaatjes opgebouwd. Als je dus in het licht kijkt zie je nog een keer je foto. En inderdaad wordt je foto helemaal ingscand en dan op iets plastics gedrukt. Het is iig niet je eigen foto die op het paspoort staat, maar een kopie.

Verwijderd

Is het niet zo dat Appie Heijn als enige geen startkosten rekent voor afdrukken van digipics? In dat geval kun je inderdaad het beste zelf een compilatie maken met een aantal pasfoto's op een 10x15 en deze vervolgens voor 31 Eurocenten laten afdrukken bij AH.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 24 mei 2002 21:11 schreef PlaceR het volgende:
zet je camera op tafel en ga bij een lichte muur staan

laat da ding een partij foto's maken op hoogste resolutie

ga dan fijn hokjes van precies 4*3 maken waar je hoofd inzit

let wel op dat je recht in de cam kijkt
Dan maak je een foto van je bierbuik :P

Gebruik gewoon een statief.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb zoiets ook ooit es geprobeerd... ik kwam de avond voor mn auto theorie-examen er achter dat ik geen pasfoto's meer had.. dus toen maar pasfoto van mn ID-kaart ingescant en uitgeprint met mn brakke HP 695 printer :o Zag er wel wat korrelig uit, maar heb ze toch maar meegenomen, anders had ik helemaal niks. Die CBR vrouw zag het meteen en die foto's mocht ik dus niet gebruiken :(

voor officiele documenten moet je altijd een 'echte' pasfoto hebben met de juiste maten en juiste houding enzo.. ik zou ze iig niet gebruiken voor dit soort documenten. Ik heb er wel genoeg uitgeprint voor almanakken, collegekaarten, lidmaatschapskaarten etc.. bespaart je heel wat geld om voor dit soort onnozele dingen gewoon printjes te gebruiken ipv. dure pasfoto's..

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Topicstarter
Goed ik heb vandaag een eerste poging gewaagd, maar ze hadden allemaal last van slagschaduw door de flitser. De muur is verder 99% wit dus photoshop zou een uitkomst bieden, maar dat kost wel ff tijd.

Nou kan ik:

Een externe (kantelbare) flitser kopen, maar dat is nu ff te duur.

Laagje WC papier gebruiken :? werkt misschien als diffusor.

Meerdere lichtbronnen gebruiken en niet flitsen.

Overdag een pasfoto maken.

Ik ga er nog maar een nachtje over slapen :z

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bij onze lokalo fototoko :7 mag je gewoon op het schermpie kijken en als de foto je niet aanstaan maakt ie er zo nog een paar en mag je kiezen :)

Tis toch digitaal :)
Pagina: 1