Toon posts:

Vraaggies over nieuw systeempie [AMD 1800+ MP]

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik iets meer rekenkracht wil hebben dan mijn Celeron 366je aankan, wil ik gelijk maar bruut upgraden naar een MP systeem.

Kan iemand, als ie wat tijd heeft, een paar van mijn n00b vraagjes beantwoorden? Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar sommige dingen mis ik nog.

Ik heb de vragen met -> aangegeven (voor de beter leesbaarheid)

Laat ik beginnen met:
->Het is toch wel zo dat je (gegeven dat het goede os goed geinstalleerd is) gewoon met een MP hetzelfde kan als met een SP (dus dat je niet te maken hebt met andere architectuur, zoals PPC vs x86 architectuur)?

Ik heb een mooie offerte van Alternate liggen:

-Lian Li PC case LI (Die zien er kewl uit en er zit geen voeding in)

-2x AMD Athlon MP PR1800+ (Well, like duh)

-MSI K7D Master (Mobotje, was de goedkoopste en zag in de tweakers dual mobo test niet slecht uit)

-Infineon DIMM 256 MB

->Is dat het goede geheugen. Tis DDR, maar er zijn ZO VEEL soorten. Geen ECC of Registered, maar ik geloof dat dat gewoon kan (Dat MSI bord kan geloof ik 2xunregistered hebben)

-Enhance Voeding 460 Watt

->Mobo moest 400W+ voeding hebben, en ik heb iemand (Abbadon?) horen roepen dat ie zoveel als 460 nodig had, dus ikke d'r maar zeker van zijn :). 460 Watt is trouwens lijp veel, zit daar nog een energiebesparingsfunctie op ofzo?

-Creative 3DBlaster4 (Goedkopi geforce4 kaartje)

-Logitech Optical Wheel Mouse (Optische muizen schoppen kont)

-LiteOn LTR32123S (Burnproof)

-2x Thermaltake Volcano 6 Cu+

->Ik heb de ballen verstand van koelers. Ik ben niet van plan over te klokken (dus ik heb geen geavanceerde vriesblokken nodig), en er stond dat deze koelertjes geschikt waren voor XP 1800+. Ik dacht: MP 1800+ == XP 1800+ met dual garantie, dus die zouden net zo warm moeten worden. Iemand enig idee?

-IBM Deskstar 120GXP (Hehe, 60G schijffie :))

Verder maak ik t zaakje af met oude componenten:
-Netwerkkaartje
-Oude 20G 7200 rpm schijf (Maxtor geloof ik)
-Creative SB 64 PCI
-Floppy drive
-40X Cd-Rom

->Ik heb ook nog een 10G schijffie liggen, en da's zonde. Kun je je mobo uitbreiden met een IDE kaart ofzo? Ik heb er wel eens van gehoord, maar nergens kunnen vinden.

Als OS wil ik Win2k en Linux (dual-boot, the works) gebruiken.

->Hoe lijp is het om in Linux die twee processoren aan de gang te krijgen? Pakt ie die automatisch (tough chance, maar ik heb een recente Suse distrib, dus t zou kunnen), of moet je veel lopen prullen?
->En hoe moeilijk is t in Win2k? Ik geloof dat t gewoon een optie is bij installeren, maar ik heb geen ervaring met win2k (nooit geinstalleerd/nooit mee gewerkt). XP wil ik niet (heb ik niet).

Alvast bedankt,

Benco (8>

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Op vrijdag 24 mei 2002 14:29 schreef Benco het volgende:
Hallo,Laat ik beginnen met:
->Het is toch wel zo dat je (gegeven dat het goede os goed geinstalleerd is) gewoon met een MP hetzelfde kan als met een SP (dus dat je niet te maken hebt met andere architectuur, zoals PPC vs x86 architectuur)?
geen probleem als je software hebt die gebruik maakt van 2 processoren
...
-2x AMD Athlon MP PR1800+ (Well, like duh)

-Infineon DIMM 256 MB Als je met Dual werkt minstens 512 MB liefst 1GB

-Enhance Voeding 460 Watt

->Mobo moest 400W+ voeding hebben, en ik heb iemand (Abbadon?) horen roepen dat ie zoveel als 460 nodig had, dus ikke d'r maar zeker van zijn :). 460 Watt is trouwens lijp veel, zit daar nog een energiebesparingsfunctie op ofzo?er word maar zoveel verbruikt als er gevraagd word een zwaardere voeding gaat niet meer verbruiken

->Ik heb de ballen verstand van koelers. ik ook niet

Als OS wil ik Win2k en Linux (dual-boot, the works snap ik niet maar linux en win2k werken goed met dual systemen) gebruiken.

Alvast bedankt,

Benco (8>
en we doen elkaar constant de groeten dus is het niet nodig dit in iedere post te doen en welkom.

en de belangrijkste vraag
Wat ga je met die pc doen, en welke software want de meeste software ondersteunt geen dual en dan ben je evenver met een single systeem.

en hier is een speciaal topic voor lees dit maar eens: [topic=218256/1/25]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje het standaard werk eigenlijk. Surfen, MP3's draaien, downloaden. Maar ook programma's compileren (java).

Het schijnt dat MP vooral erg soepel werkt: je compu gaat niet haperen als je veel programma's open hebt staan (maar ja, dan is veel geheugen idd wel handig)

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Op vrijdag 24 mei 2002 15:25 schreef Benco het volgende:
Een beetje het standaard werk eigenlijk. Surfen, MP3's draaien, downloaden. Maar ook programma's compileren (java).

Het schijnt dat MP vooral erg soepel werkt: je compu gaat niet haperen als je veel programma's open hebt staan (maar ja, dan is veel geheugen idd wel handig)
Enkel bij het compileren heb je winst dus ik zou gewoon gaan voor een single met 512MB of 1GB aan DDRAM.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 01:21
Als je geen bijzondere dingen gaat doen met je pc is Dual echt overbodig.

Neem dan liever een flink single systeem met een berg geheugen heb je meer profijt van denk ik.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

[topic=218256/1/25]

Voor je Linuxvraag kun je beter even in NOS kijken/vraagen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.