TFT Digitaal, verkrijgbaar?

Pagina: 1
Acties:

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 21:04
Ik zit al een tijdje te denken om voor de eerst volgende monitor die ik koop een LCD te kiezen :7. Het is echter dat ik alleen een digitale LCD wil hebben zonder het extra analoge deel.

Allereerst is de kwaliteits verlies bij zo'n monitor een stuk minder. Bij de standaard analoge schermen (CRT of LCD) wordt er eerst door de videokaart een analoog signaal gecreert via de RAMDAC, en dat wordt dan over een kabeltje naar de monitor gestuurd. In een LCD monitor wordt dit weer omgezet in een digitaal signaal om zo het beeld te kunnen tekenen. Het signaal wordt dus twee keer omgezet, wat dus leidt tot kwaliteits verlies. Bij een volledig digitale LCD wordt deze stap overgeslagen en bevat het dus wat onderdelen minder. Theoretisch zou dit dus de prijs omlaag moeten drukken. Tevens kan een videokaart het gehele ramdac deel weglaten, wat ook tot goedkopere kaarten resulteert.

Alleen zijn die krengen nou net niet goedkoper maar juist duurder :? Ook worden LCD schermen vrijwel niet verkocht in alleen digitale versie. Het zijn allemaal van die hybride dingen en dat is nou net iets wat ik niet wil. Al die extra analoge zut kunnen ze van mij part weglaten.

Kan iemand mij dus uitleggen welke merken een beetje betaalbaar zijn en waar ik ze kan krijgen? Dus alleen digitaal only LCD schermen, geen hybride dingen. ;) Want ik heb gezocht maar ben niet veel wijzer geworden.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Je bedoelt gewoon een TFT met een DVI connector.
Dat hebben ze volgens mij tegenwoordig allemaal.

[topic=503947/1/999]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Wat maakt het nou uit dat ze beiden hebben?

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 16:42

johnwoo

3S-GTE

Op vrijdag 24 mei 2002 14:29 schreef EXCalibur_EeK het volgende:
Je bedoelt gewoon een TFT met een DVI connector.
Dat hebben ze volgens mij tegenwoordig allemaal.

[topic=503947/1/999]
Helaas wil een DVI connector lang niet altijd zeggen dat het scherm zelf digitaal is. Vooral bij die hybride modellen wordt de DVI ingang toch nog steeds omgezet in analoog (en later dus weer terug), omdat de analoge ingang toch ook omgezet moet worden...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• drZymo
Op vrijdag 24 mei 2002 14:32 schreef Gman het volgende:
Wat maakt het nou uit dat ze beiden hebben?
Nou die nutteloze opties die ik toch niet zal gebruiken. Waarom zou ik daar dan voor betalen. :P

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• drZymo
Blijkbaar heeft niemand hier een idee :P

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

de mijne heeft enkel DVI (2x)

• drZymo
Op zondag 26 mei 2002 17:43 schreef Accident het volgende:
de mijne heeft enkel DVI (2x)
Ja en welke is dat dan :D?

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Op maandag 27 mei 2002 23:07 schreef drZymo het volgende:

[..]

Ja en welke is dat dan :D?
misschien de Eizo L375 :? staat in z'n sig >:)

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

staat hier onder (Eizo L 375)

/edit
ik ben weer te langzaam hoor :)

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op vrijdag 24 mei 2002 14:44 schreef johnwoo het volgende:
Helaas wil een DVI connector lang niet altijd zeggen dat het scherm zelf digitaal is. Vooral bij die hybride modellen wordt de DVI ingang toch nog steeds omgezet in analoog (en later dus weer terug), omdat de analoge ingang toch ook omgezet moet worden...
Dit is nieuw voor mij. Volgens mij werkt bijna geen enkel model zo wat een DVI alsook een analoge interface heeft.

Waar heb je dit vandaan?

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 14:44 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Een LCD scherm is volledig digitaal, zelfs degene met een analoge aansluiting. De reden voor een analoge aansluiting is om met een gewone videokaart toch zo'n scherm te kunnen gebruiken.

Bij een DVI ingang werk je volledig digitaal.
Bij een analoge (d-sub) uitgang is het signaal in je pc digitaal, deze wordt door je videokaart opgezet naar analoog en door je LCD scherm terug naar digitaal.

Die omschakeling van digitaal-analoog-digitaal gebeurt dus niet in je scherm maar door je videokaart en je scherm. Indien je volledig DVI gebruikt is dit digitaal-digitaal.

Dus jij wil een digitaal LCD scherm, wel je hebt hopen keuze daarin.

Verwijderd

Dit lijkt me 'n perfecte topic voor mijn vraag ^^

Ik wil 'n Samsung SyncMaster 913N (19" LCD) halen, en mijn probleem is ook dat ie n analoge signaalingang heeft. (waarom neem ik dan geen digitale LCD? Omdat deze juist een responstijd heeft van 8ms.)

Mijn X850XT PE heeft (een dubbele) DVI uitgang en dus moet ik er een verloop kabeltje tussen plaatsen.

2 vragen:

1. Heb op GoT gelezen dat in mijn geval je LCD een digitale signaal wel moet kunnen ondersteunen (weet niet of dat echt ook zo is). Heb over al gezocht maar kan nergens vinden of deze LCD dat ook doet (als dat nodig is). Heeft iemand m al of weet iemand hier antwoord op?

2. Kan iemand mij zeggen of 't signaal verlies wat je door analoog->digitaal->analoog krijgt nou opmerkelijk veel is of dat het wel meevalt; zo erg dat je t eigenlijk bijna niet merkt. (Dit is voor mij t bealngrijkste want anders neem ik wel n LCD met hogere respons tijd die wel digitaal is).

Alvast bedankt.

PS heb echt geprobeerd overal te zoeken maar aangezien t een redelijk nieuwe LCD is kan ik er niet veel over vinden.

Verwijderd

Ik heb hier de 192t (19inch) van samsung en die wil jet niet analoog aanlsuiten. gaat behoorlijk tenkostte van de beeld kwaliteit. Tenzij je van plan bentn om een matrox kaart te kopen + duure vga kabel.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Analoog versus digitaal

Eén van de grote voordelen van LCD's is het feit dat het mogelijk is om het scherm direct digitaal aan te sturen. Hierdoor treed er geen signaalverlies op en komt elke pixel precies op de plek terecht waar hij terecht hoort te komen. Vooral de fijne rasterpatronen die je in Windows regelmatig voor de kiezen krijgt als je bijvoorbeeld een plaatje selecteert zien er een stuk beter uit. Wanneer gebruik gemaakt wordt van de analoge aansluiting zien dergelijke patronen er niet helemaal scherp uit en staan ze ook niet honderd procent stil. Wanneer er wel gebruik gemaakt wordt van de DVI-aansluiting verdwijnt dit effect helemaal en krijg je een haarscherp plaatje voor de kiezen. Bij de wat minder moeilijke plaatjes is voor mij het verschil tussen analoog en digitaal echter nauwelijks zichtbaar. Het grootste voordeel van DVI boven analoog is in mijn ogen dan ook het feit dat het beeld altijd perfect gecentreerd wordt zonder moeilijk te hoeven doen met instellingen.
Bron: reviews: Iiyama ProLite E511S 20,1" LCD review

Te verwachten is dat dit voor alle TFT=schermen geldt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Het is voor mij duidelijk dat je dus toch redelijk veel kan verliezen aan kwaliteit. En dus zal ik opzoek gaan naar een hele goede digitale(ingang) LCD.

Alleen kan ik er met mn hoofd niet bij waarom Samsung zo'n goede LCD maakt en m dan analoog maakt zodat mensen met n mindere vga m ook kunnen aansluiten?

Heel heel erg boos op Samsung :(

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:50:
Het is voor mij duidelijk dat je dus toch redelijk veel kan verliezen aan kwaliteit. En dus zal ik opzoek gaan naar een hele goede digitale(ingang) LCD.

Alleen kan ik er met mn hoofd niet bij waarom Samsung zo'n goede LCD maakt en m dan analoog maakt zodat mensen met n mindere vga m ook kunnen aansluiten?

Heel heel erg boos op Samsung :(
Kan zijn dat het een nieuw paneel is, waardoor ze ook een nieuwe aanstuurprint in elkaar moeten klussen. Hierdoor kan het weleens wat langer duren.

Voor de rest blijft het vooral marketing.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:36:
1. Heb op GoT gelezen dat in mijn geval je LCD een digitale signaal wel moet kunnen ondersteunen (weet niet of dat echt ook zo is). Heb over al gezocht maar kan nergens vinden of deze LCD dat ook doet (als dat nodig is). Heeft iemand m al of weet iemand hier antwoord op?
De DVI uitgangen van je VGA kaart sturen ook een analoog signaal uit via de daartoe bestemde pinnetjes. Je LCD hoeft dus helemaal geen digitaal signaal te interpreteren. De verloopplugjes die bij videokaarten worden geleverd (DVI->VGA) doen dan ook niets anders dan het analoge signaal uit de DVI plug doorlussen naar de juiste pinnetjes op de VGA connector.
2. Kan iemand mij zeggen of 't signaal verlies wat je door analoog->digitaal->analoog krijgt nou opmerkelijk veel is of dat het wel meevalt; zo erg dat je t eigenlijk bijna niet merkt. (Dit is voor mij t bealngrijkste want anders neem ik wel n LCD met hogere respons tijd die wel digitaal is).
Zie ook antwoord op vraag 1. Het kwaliteitsverlies is meestal niet noemenswaardig. Het is in ieder geval niet storend.
Kwaliteitsverlies valt reuze mee, je hebt alleen slechte kwaliteit als je een slechte VGA kaart hebt (slecht uitganssignaal) en/of als je een heel slechte (of lange) VGA kabel gebruikt. Met een fatsoenlijke VGA kaart en een normale VGA kabel is de kwaliteit echt goed te pruimen :)
Je geeft het antwoord zelf al: zo kan Samsung een bredere markt bereiken. In plaats van alleen mensen met een DVI graka kunnen ook mensen met een VGA kaart het scherm gebruiken. Het draait gewoon om centjes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door koraks op 22-01-2005 19:59 ]

Verwijderd

Ik wil m cooral voor gamen gebruiken vandaar dak geen kwaliteitsverlies wil, althans geen noemenswaardig verlies.

Is het dan handiger om toch n digitale LCD met hogere ms te kopen of toch de Samsung, weliswaar met iets kwaliteitsverlies, maar toch met een responstijd van 8ms?

Heb echt geen verstand van LCD's en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:29:
Ik wil m cooral voor gamen gebruiken vandaar dak geen kwaliteitsverlies wil, althans geen noemenswaardig verlies.
Gamen is nou juist één van de toepassingen waar kwaliteitsverlies geen ruk uitmaakt. Voor toepassingen als fotobewerking en DTP luistert het zaakje heel wat nauwer en zou ik zeker voor een (calibreerbaar) scherm met DVI gaan, maar voor gamen is een scherm met VGA en een lage response prima. DVI voegt IMO dan erg weinig meer toe.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk dat jullie iets te kritisch kijken naar de aansluiting, het verschil tussen een d-sub en dvi aansluiting is verwerpbaar voor normaal gebruik. Als je een werkelijk goed scherm wilt moet je naar de professionele grafische markt gaan kijken. Let dan wel dat je aan 3x zo grote bedragen vast zit.

Een beetje een zeurtopic hoor :O

Verwijderd

koraks schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:56:
Kwaliteitsverlies valt reuze mee, je hebt alleen slechte kwaliteit als je een slechte VGA kaart hebt (slecht uitganssignaal) en/of als je een heel slechte (of lange) VGA kabel gebruikt. Met een fatsoenlijke VGA kaart en een normale VGA kabel is de kwaliteit echt goed te pruimen :)
Je vergeet nog de Analoog/digitaal omzetter in het scherm, bij elkaar hebbe die drie dingen zeker best wel verlies. Als je alleen een CRT gewend ben dan merk je het niet zo. Maar als je een TFT met DVI gewend ben dan zie je zeker weten het verschil.

Oja, responstime volgenes de spec zeggen niet veel.Vaak is de respons time minder snel of juist sneller.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 14:38
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:29:

Is het dan handiger om toch n digitale LCD met hogere ms te kopen of toch de Samsung, weliswaar met iets kwaliteitsverlies, maar toch met een responstijd van 8ms?

Heb echt geen verstand van LCD's en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
Als het je puur om het gamen gaat, dan zal ik als ik jou was de 913N, met 8ms, kopen. Ik heb zelf de 910T, en is niet geschikt om snelle games op te spelen. Oke, je kunt het spelletje wel spelen, maar je ziet duidelijke ghostingeffecten. Ik twijfelde zelf ook om hem om te ruilen voor de 913N, maar het feit dat ik nauwelijks spelletjes speel en dat de 913N geen DVI heeft, heeft mij doen besluiten de 910T te houden. De 913N heeft t.o.v. de 910T ook het nadeel dat de voet erg basic is. De 910T heeft de pivot functie en is in hoogte te verstellen, de 913N heeft geen verstelbare voet. Erg jammer, maar het is niet anders.

Verwijderd

Ga binnenkort bij salland de Iiyama E-481S met mn eigen ogen bekijken. Heeft n ms van 25 maar dat is over alle kleuren gemeten, terwijl samsung alleen overgang zwart wit meet, vandaar dus ook 8 ms. Over alle kleuren zit samsung op 23 ms.

Heb bovendien veel reviews gelezen over de iiyama en van ghosten schijnt geen sprake te zijn. Heb werkelijk niet 1 review gelezen waarin niet stond dat t scherm bij gamen absoluut niet ghost. Ander voordeel 8 bit kleuren en uiteraard dvi.

sorry voor t ontbreken van bronnen maar tis n tijd terug alweer dak alles had zitten lezen.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hyundai heeft ook een 8ms TN panel, maar dan wel met DVI aansluiting en toch een grotere kijkhoek dan die van Benq: pricewatch: Hyundai L90D+ (19", 8ms, D-sub/DVI-D)
Heb bovendien veel reviews gelezen over de iiyama en van ghosten schijnt geen sprake te zijn.
Weinig mensen zijn blijkbaar kritisch genoeg op hun eigen nieuw gekochte product. De 481 vertoont zichtbaar ghosting, alleen gewoon in acceptabele mate.
Je vergeet nog de Analoog/digitaal omzetter in het scherm
Laat die net heel goed zijn bij Samsung :) Maargoed, met DVI aansluiting ben je tenminste verzekerd van een zo 'natuur'getrouw beeld.

[ Voor 204% gewijzigd door Yokozuna op 17-03-2005 02:06 ]

Pagina: 1