Toon posts:

Mobo vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In mijn alweer wat oudere Pentium Celeron 300 computer wil ik het moederboard vervangen door een moderner type en dan meteen ook een snellere processor (ik denk aan 800...1000 MHz). Het mag allemaal niet te veel kosten, maar moet wel goed werken.

Vraag: begint het kiezen bij de selectie van een processor, waarna ik er een geschikt board bij moet zoeken, of andersom? Voor welk type kan ik op dit moment het beste kiezen?

Pierre

Verwijderd

Eerst een processor en aan de hand daarvan een type moederbord zoeken die jou het fijnste lijkt. Koop bijv. een amd duron als het niet te veel mag kosten.

Kijk eens in de pricewatch voor de goedkoopste spullen.

Verwijderd

Gast,

Als je een 440BX mobo hebt, kun je er met een converter gewoon een Celly 1000 op prakken.

Poot er daarna een Promise Ultra 133TX2 in + een U-ATA 133 Harddisk en gaan met die banaan!

Verwijderd

Het wordt natuurlijk al een stuk makkelijker als je eerst weet hoeveel je ongeveer wil gaan uitgeven.

Vergeleken met een TB is een AMD XP duur, maar in vergelijking tot een p4 weer goedkoop. Daarnaast maakt het ook nog eens uit of het nieuwste en snelste model van een serie kiest of een wat ouder, maar ook nog best snel model.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op vrijdag 24 mei 2002 13:18 schreef pgielen het volgende:
In mijn alweer wat oudere Pentium Celeron 300 computer wil ik het moederboard vervangen door een moderner type en dan meteen ook een snellere processor (ik denk aan 800...1000 MHz). Het mag allemaal niet te veel kosten, maar moet wel goed werken.

Vraag: begint het kiezen bij de selectie van een processor, waarna ik er een geschikt board bij moet zoeken, of andersom? Voor welk type kan ik op dit moment het beste kiezen?

Pierre
Eerst CPU en dan een plank, maar op die plank kan je een converter zetten ;) (kan je je geheugen ook nou bedouden :D

keus is altijd een eigen smaak
dus...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 13:34 schreef Capice het volgende:
Het wordt natuurlijk al een stuk makkelijker als je eerst weet hoeveel je ongeveer wil gaan uitgeven.
Ik denk aan max. 200 euro.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
De pricewatch is al genoemd.. Misschien kun je uit het volgende artikel nog wat tips halen:
http://www.tweakers.net/reviews/291

En verder is dit topic wel iets voor je: [topic=386224/1/100]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 24 mei 2002 13:18 schreef pgielen het volgende:

Pierre
Vertel ff wat voor mobo je nu hebt, zoals HotDenio al zegt kan het best dat je de GHz met je huidige mobo kunt bereiken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 14:20 schreef dion_b het volgende:

[..]

Vertel ff wat voor mobo je nu hebt, zoals HotDenio al zegt kan het best dat je de GHz met je huidige mobo kunt bereiken.
Een pcchips M729 en daar wil ik nu juist vanaf...

Verwijderd

Dat kan ik me voorstellen ja dat je van een pc chips af wil, ik zal als ik jou was voor duron 1000 gaan met daarbij een bordje met kt133a chipset dan kan je nog je sdram blijven gebruiken, anders wordt het te duur als je naar ddr chipset gaat!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 24 mei 2002 14:27 schreef pgielen het volgende:

[..]

Een pcchips M729 en daar wil ik nu juist vanaf...
Ah, zeg dat dan :+

Afbeeldingslocatie: http://www.pcchips.com.tw/_borders/729.jpg
Deze dus?

BXCel chipset- dat is een gerelablede ALi Aladdin Pro II chipset die idd zuigt.

Maar goed, groter probleem- dit is een Baby-AT form factor plank; er gaat dus geen ATX mobo passen in de kast waar deze in zat.

Dus ga je ook een nieuwe kast nodig hebben. Mogelijk heb je ook nog steeds een AT voeding in die kast, dan ga je dus een ATX voeding erbij moeten nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 14:45 schreef dion_b het volgende:

[..]

Dus ga je ook een nieuwe kast nodig hebben. Mogelijk heb je ook nog steeds een AT voeding in die kast, dan ga je dus een ATX voeding erbij moeten nemen.
Gelukkig zit het geval wel in een midi tower, met ATX-voeding! Er is m.a.w. nog wel wat ruimte over.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 24 mei 2002 14:59 schreef pgielen het volgende:

[..]

Gelukkig zit het geval wel in een midi tower, met ATX-voeding! Er is m.a.w. nog wel wat ruimte over.
Uh, het is niet alleen een kwestie van ruimte maar vooral ook van vorm en aansluiting. AT heeft maar 1 externe aansluiting, die grote ronde keyb aansluiting, ATX heeft er veel meer in een rechthoek van 4x15cm. Dat gaat dus allicht niet goed...
Maar de voeding is een meevaller.

Trouwens, een topic is genoeg voor zo'n vraag- deze was vrij overbodig.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 15:04 schreef dion_b het volgende:

[..]

Uh, het is niet alleen een kwestie van ruimte maar vooral ook van vorm en aansluiting. AT heeft maar 1 externe aansluiting, die grote ronde keyb aansluiting, ATX heeft er veel meer in een rechthoek van 4x15cm. Dat gaat dus allicht niet goed...
Maar de voeding is een meevaller.

Trouwens, een topic is genoeg voor zo'n vraag- deze was vrij overbodig.
De kast heeft zo'n 4x15 cm grote uitsparing, waar ik gemakkelijk het plaatje uit kan verwijderen. Valt dus ook weer mee.

Dat andere topic heb ik inmiddels gewist (voor zover dat kon).

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 24 mei 2002 15:17 schreef pgielen het volgende:

[..]

De kast heeft zo'n 4x15 cm grote uitsparing, waar ik gemakkelijk het plaatje uit kan verwijderen. Valt dus ook weer mee.

Dat andere topic heb ik inmiddels gewist (voor zover dat kon).
OK, dan moet je alleen nog kijken of de gaten voor de schroeven passen bij een ATX mobo, maar het zit er dik in dat dat in orde is als er al een ATX plaat in kan. Je hebt geluk!

Verder zou ik zeggen, post je budget voor mobo+CPU en dan kunnen we tips geven voor mogelijkheden.

Goedkoop: BX+convertor+snelle CuMine - totaal rond de €100
Duurder: BX+powerleap converter+Tuluatin - rond de €200
of i815EB+Tuluatin ook rond de €200

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 15:20 schreef dion_b het volgende:

[..]

Goedkoop: BX+convertor+snelle CuMine - totaal rond de €100
Duurder: BX+powerleap converter+Tuluatin - rond de €200
of i815EB+Tuluatin ook rond de €200
Budget was rond 200 euro, maar goedkoper mag natuurlijk ook. Alleen vind ik dat BX-mobo, CuMine of Tuluatin niet in de prijslijsten en ook niet in de FAQs. Kun je een hint geven in welke richting (fabrikant/type) ik moet zoeken?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Ik zie dat je jouw vraag al in het juiste topic hebt gezet (klik) :) Dan kan de discussie daar dus voort worden gezet en mag 'ie hier dus dicht.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.