Toon posts:

Laptop op zonne-energie?

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik het mogelijk, kwa watt/amp, een normale laptop (12/19v) via een zonnepaneeltje op te laden en/of er mee te werken?

Natuurlijk wel een beetje draagbaar, wil niet met een sattelliet achtig zonnepaneel rondlopen :)

dus, is het mogelijk? betaalbaar? draagbaar?
iemand ervaring ermee en weet iemand waar je het kan krijgen.
(zonnepaneeltje in soort etui vorm is natuurlijk ideaal)

Thx

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 22:41
op te laden zeker, alleen hoelang dat gaat duren weet ik niet. Werken op zonne-energie lijkt me niet realistisch (zonder accu zeg maar). Ik denk dat je meer energie verbruikt dan je zonnepaneel kan opwekken. Maar je kunt zo natuurlijk wel je werktijd verlengen, als de zon schijnt dan.

Verwijderd

Als ik je topic lees, heb ik het idee dat je je laptop ergens voor lange tijd in the middle of nowhere wil gebruiken. (Ik denk dan aan een vriendin die op dit moment veldwerk in Zuid Afrika aan het doen is). Dan is dit misschien een te overwegen oplossing:
twee batterijen, waarbij je ze om en om seperaat oplaad. Als je een dag veldwerk te doen hebt, kan je de andere opladen voor de volgende dag en visa versa.

Geef anders iets meer achtergrondinformatie waarom je dit wilt weten.

Verwijderd

Topicstarter
SigSec:

Je zit er redelijk dichtbij
ik heb een Autralische vriendin. ze zit nu in Europa maar gaat over een half jaar ofzo terug naar Aus. Het is dan de bedoeling om een tijdje samen door de Australische Outback/Bush te trekken en veel foto's te maken (digicam), opslaan op laptop. nu vindt je in de bush nu niet snel een stopcontact :)
ghoe bedoel je batterijen? kan wel, maar als je 1 loskoppelt om op te laden...hoe sluit je die dan aan de oplader?

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 18:53
[off-topic]Dan ga je naar de natuur in om vrij te zijn en dan moet de laptop weer mee *D[/off-topic]

Ik denk dat zoals al eerder voorgesteld is werken met 2 accu's een goede oplosing is.

Misschien een een dinamootje die word aangedreven door een waterval.
Misschien minder prakties maar ik denk dat daar meer energie uit te halen is

• Byte_Me
Ik heb ook weleens iets gelezen over een laptop met een motortje op alcohol, misschien ook een idee. Maar het handigste lijkt me toch handmatig opladen, een soort knijpkat idee. Ik heb gezien dat ze bestaan voor een mobiele telefoon, dus misschien ook voor laptops. Ik kan je helaas geen URL of zo geven, maar misschien heb je dr toch wat aan.

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk gaat de laptop mee,
je bent een tweaker of je bent geen tweaker :P

laptop gaat uitsluitend mee voor foto's en foto's versturen via gsm. ik ga echt geen quake spelen in de bush (kan op deze laptop :) Geforce4 erin)

waterval idee klinkt wel lache, alleen een waterval vindt je vaak ook niet, we zullen heel wat water in de jeep mee moeten zeulen namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
knijpkat?
laptop heeft wel hoop meer stroom nadig dan laptop natuurlijk, krijgen we erg sterke arm spieren :)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 09:45
Kan je neit iets regelen emt de accu van de Jeep ofzo?

Verwijderd

Ik weet niet hoe oud je laptop nu is
edit:
laat maar, ik zie dat je er een GeForce4 in hebt zitten
, maar vaak zijn batterijen los te koppelen van je systeem, zodat je er een tweede batterij in kan stoppen -> Verdubbeling van je computer tijd. Deze batterij kan je eventueel los opladen alleen weet ik niet of hier een standaard oplader voor is of dat je eea moet modden.

Ik zie meerdere mogelijkheden. Als je gaat backpacken huur je wellicht een auto, of rij je mee met daar opgedane vrienden. Dan lijkt mij een autolader het simpelst (sigarette-aanstekerlader voor laptop, tegenwoordig universeel).

ten tweede, veel geheugen meenemen. Dan hoef je misschien niet eens tussentijds je laptop op te laden, als je maar even in een kwartier tijd je geheugen leeg kan pompen en je laptop daarna weer op Hibernate zet. Met een gemiddelde tijd van 2,5 uur op 1 batterij, kan je tien keer je geheugen leegtrekken. Neem je twee keer 128 Meg aan geheugenkaartjes mee, dan heb je 2,5 Gig aan foto op dat moment. Ik denk dat je harde schijf dan ook wel tegen zijn max aanloopt. Eventueel een tweede batterij meenemen en je kan deze getallen met twee vermenigvuldigen.
(als je wilt weten hoeveel foto's dit zijn: 1 megapixel is ongeveer 250 kilobyte op zeer acceptabele JPEG kwaliteit, dus 2500 foto's op 4 megapixel, ik denk dat je tegen die tijd wel tegen een stopcontact bent aangelopen).

Als je het persé op zonneenergie wilt doen, moet je eea uitzoeken over hoeveel Volt, Ampere etc. Vaak zijn oplaadbare batterijen/accu's erg tolerant, zolang je er maar niet teveel stroom of spanning op zet.
Daarna zal je toch echt zelf aan de slag moeten met soldeerbout enzo. Zelf heb ik daar niet veel verstand van, maar er zijn wel sites waar mensen helemaal gek zijn van dit soort toepassingen en waar ze je graag willen helpen. Ik denk niet dat Tweakers.net hiervoor de aangewezen site is, maar meer sites en forums voor mensen die ook de Elektuur of aanverwante bladen van cover tot cover uitspellen (weet er geen een uit mijn hoofd).

Waarschijnlijk ben je niet de eerste die met deze vraag zit en zijn er ergens op het NET al oplossingen te vinden, alleen de vraag rust: WAAR??? Het is wel leuk, maar niet het efficientst om opnieuw het wiel uit te vinden.

Succes!

Ps. Ik neem aan dat je er al aan hebt gedacht, maar controleer op wat voor stroomnet Australie werkt, 110 of 220 Volt, wat voor stekkers etc.

• Byte_Me
O ja, heeft zo'n jeep niet zo'n sigerattenaansteker? Daar moet toch wel een adapter voor te krijgen zijn :?

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 18:53
Nog iets... Je wilt de foto's via de gsm versturen, heb je in de middel of no where wel ontvangst??
En als je op een plek bent waar wel ontvangst is zit er vast ook een stopcontact in de buurt.

[herhaal]En het opladen via de accu van de jeep is denk ik de meest voor de handligende oplosing (als je ten minste met een jeep gaat)[/herhaal]
edit:
En ja hoor de jeep gaat mee
oplosing gevond dat ik zo

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
tuurlijk wel , gsm gaat via satteliet :)
Maaar of het snel gaat betwijfel ik :P maar voor een emailtje is die snelheid wel voldoende.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

er bestaan tegenwoordig van die voetpompjes die energie opwekken voor je notebook.

Verwijderd

Topicstarter
thx people,

ik begin wel wat ideeen te krijgen,
we gaan met een jeep, dus een sigarettelader of via de accu klinkt goed.
we zullen ook regelmatig de jeep ergens zetten en een aantal dagen/weken te voet/boot gaan. 2500 foto's is waarschijnlijk wel genoeg voor zo'n periode :)
GSM lukt wel, denk ik
dat zonneenergie moet kwa flexibiliteit gewoon lukken, auto en boot sets zijn wel te krijgen, maar die zijn vele te zwaar om mee te zeulen.

• Byte_Me
Op vrijdag 24 mei 2002 13:52 schreef Terw_Dan het volgende:
er bestaan tegenwoordig van die voetpompjes die energie opwekken voor je notebook.
dus toch een soort knijpkat ;)
alleen nu krijg je dikke benen ipv armen, cat-active

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.globeloper.com/image/zonnepaneel.jpg

zoiets? lijkt erop alsof je het kan oprollen ofzo...

ik weet wel dat er voor laptops aparte zonne-energie opties zijn, want ik kon toen zo'n ding kopen voor m'n fujitsu-siemens laptop

was alleen wel behoorlijk prijzig

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 24 mei 2002 13:41 schreef jamaicaman het volgende:
tuurlijk wel , gsm gaat via satteliet :)
Maaar of het snel gaat betwijfel ik :P maar voor een emailtje is die snelheid wel voldoende.
Yeah right... je zit in de middle of nowhere met je laptop en je standaard Siemens M35i en dan direct naar de sateliet gaan uploaden? Ik ben toch bang dat je dan echt even een probleempje hebt.... (tenzij je uiteraard de niet-huis-tuin-en-keuken-gsm hebt, maar één die WEL direct met een sateliet verbinding heeft... mja... waar praten we dan over?)

Verwijderd

Misschien ook een goed id:
Ik was vandaag een beetje bij de kijkshop aan het rondkijken en kwam daar dus zo'n zonnepaneel tegen, ik heb niet naar de specs gekeken of zo, maar dat paneel was ongeveer 15 bij 25cm dat moet toch goed te doen zijn dacht ik zo. Kijk daar eens, misschien is het heel goed bruikbaar.

Verwijderd

als je nou zo'n paneel gebruikte die je wel op carvan's en campers tegen komt, dan moet je een heel eind komen *D

Verwijderd

Bij www.conrad.nl hebben ze grote keuze uit elektronica onderdelen en ook zonnepanelen in alle maten en vormen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 21:21 schreef commodore het volgende:
Bij www.conrad.nl hebben ze grote keuze uit elektronica onderdelen en ook zonnepanelen in alle maten en vormen.
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202031731022959566&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=10739&TK_PAR[MEDIUM]=89

die is vet (en vet duur)

€ 385,26

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/111/G1/111872G1.JPG
Pagina: 1