Stelling: bass-refelx ongeschikt kleinere ruimtes

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik denk dat een bass-reflex systeem minder geschikt is in kleine ruimtes, en dan met name in het laag.

Aangezien je met een bass relext systeem dus ook bass-reflex pijpen hebt, die vaak moeilijker te plaatsen zijn, en het vaak sneller "boommie" gaat klinken.

Verder denk ik dat je afhankelijk bent van bepaalde resonanties van je kamer. En doordat je een hogere en lagere luchtdruk in de luidspreker opbouwd bij het uitslaan van de woofer in een gesloten systeem, lijkt het me ook een strakker geluid geven.

Hoewel de woofer misschien geen even lange slag kan maken, maar dat is waarschijnlijk niet nodig in een kleinere ruimte.

Ik kom op dit idee, bij het nadenken over een Sub ontwerp.

Poll: bass-reflex slechter in kleine ruimtes
Ja, dit systeem is dan minder geschikt.
Nee, niet mee eens. wel geschikt
Maakt geen verschil.
Ik zou het niet weten.

Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen :7

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=2920&var=.png

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

ik ben het er niet mee eens omdat afhankelijk van de box zelf is...

Sommige basreflexjes hebben gewoon ruimte nodig vanaf de muur enz.. dus hebben daardoor al een veel grotere kamer nodig, anderen zijn speciaal ontworpen voor in de boekenkast, dus tegen de muur in een krappe ruimte...
Dat laatste type klinkt vaak beter op een kleinere kamer dan in een grotere...

't zelfde geld ook voor gesloten kasten, labyrintkasten enz..

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Aangezien het in een kleine ruimte onvervormd weergeven van lage tonen natuurkundig onmogelijk is ben ik het oneens met je stelling.

De langst mogelijke golflente is namelijk precies 2x de diepte van de kamer, dus in een kamer van 3 meter diepte kun je maximaal tot golflente=6m gaan, en dat is dus 52Hz.

Alles daaronder is wel te horen, maar wat je precies te horen krijgt is afhankelijk van je luisterplek, ongeacht of het een gesloten systeem is, of een basreflex.

Aangezien basreflexen over het algemeen veel kleiner zijn dan vergelijkbare gesloten systemen kun je mijns inziens zelfs beter voor een basreflex kiezen, ivm de beschikbare ruimte.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Ik zou zeggen precies andersom.

Grote ruimtes hebben nog meer last van dreunen. Ik heb mijn bass-reflex systeem met actieve filtering en een versterker met hoge dempingsfactor eens in een klaslokaal gezet. Op het moment dat je onder de bassreflex frequentie komt, 'ziet' de luidspreker de kast niet meer, en ook geen ruimtebeperking (lijkt voor hem wel het open veld). De versterker drukt net zo lang door totdat of hij genoeg feedback heeft of zonder hij zonder power zit. Gevolg: HOEEHMMMMMM. Datzelfde heb ik thuis als ik in de werkkamer zit en de woofer in de woonkamer hoor dreunen.

Kleine ruimtes worden onder de bass-reflex frequentie de 'kast' van de woofer en houden 'm nog enigszins in toom.

En dan geldt natuurlijk nog het non-argument dat een grote ruimte meer ruimte geeft om een grote TL of hoorn te plaatsen :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is er net zo prima geschikt voor als in een grote ruimte.. Wel is het zo dat een ruimte onder een bepaalde frequentie zelf het laag gaat versterken, en dat geldt "hoe kleiner de kamer, hoe hoger die frequentie waaronder het laag versterkt wordt". Als je een hele grote speaker die van zichzelf al lekker diep doorloopt in een klein kamertje propt, dan moet-ie ten eerste dicht bij een muur staan en ten tweede gaat-ie ook door de kamer meer laag weergeven. En dan ga je boomerig geluid krijgen met ranzig veel teveel laag enzo :{.

Wat je wel kan stellen: In een kleine kamer is het rottig om laag 'goed' te krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Niet mee eens.

Het volume van de kamer is zo groot dat je basreflex pijp daardoor nauwelijks wordt beinvloed. Het maakt dus niet uit.

WEL is het zo dat er in een kleinere kamer de resonanties frequenties van de ruimte hoger liggen, maar daar heb je met een gesloten box evengoed last van.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:51
dus het is toch geen gek id om een bass-reflex sub te maken?
Pagina: 1