Photoshop - Plaatje overlopen in achtergrondkleur

Pagina: 1
Acties:

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben een beginnende photoshopper en ben wat aan het klooien met photoshop. Nu wil ik een plaatje langzaam laten overlopen in de achtergrondkleur, dus aan de randjes komt de achtergrondkleur langzaam naar boven, het schijnt dat je iets moet doen met gradient, maar ik kom er eerlijk gezegd niet uit.

Ik gebruik photoshop 6 nederlands, als iemand wat weet, plaats het hier!

Alvast bedankt,

BatsieS

E-Developing

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Makkelijkste is met een mask. Met die 2 knopjes onder je kleurkeuze in je toolvenstertje switch je tussen selectie- en maskmode.

Ga in mask-mode, maak je gradient (wordt rood), en switch weer terug naar selectie. Dan heb je een "gefade" selectie! Vervolgens gewoon knippen/kleuren :)

Verwijderd

Als je bedoeld wat ik DENK dat je bedoelt. Dan zet je je plaatje op layer 1, maak je layer 0 (achtergrond) de kleur waar je het in over wil laten lopen.

Selecteer dan de Eraser tool (de gum ja) en zet in de instellingen wat waardes neer voor de druk en de transparantie...ook anti aliasing even aan. En dan mooi gummen...moet je even mee experimenteren maar ik denk dat je er wel het effect mee krijgt dat je zoekt.

• Batsies

Batsies

E-Developing

Topicstarter
Hee Bosmonster,

ik snap het deels, maar nog niet echt helemaal, kan je het misschien stukje voor stukje uitleggen!

BatsieS

E-Developing

• Batsies

Batsies

E-Developing

Topicstarter
Ik heb het al gevonden, in ieder geval bedankt!

E-Developing

Verwijderd

Als je een mask toevoegt, dan is het mask eigenlijk een zwartwitplaatje, gekoppeld aan de layer. Waar het mask wit is, zie je het plaatje, waar-ie zwart is zie je niks en als-ie 50% grijs is dan zie je 'm maar 50%. Als je dus met een wit mask begint en darmee met de airbrush of de gradient tool een overgang maakt, heb je dus een mooie overgang in je plaatje. Met de gum kan het ook, maar dan kan je het plaatje niet terughalen als je teveel uitgumt. bij een mask verf je het mask gewoon weer wit.

mask > masker in nederlandse versie, geloof ik.

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

meest simpele is toch gewoon nieuwe layer maken met de achtergrondkleur, die er achter gooien
layer met het plaatje nemen. alles selecteren en vervolgens border op 30 pixels zetten en deleten

Negeren is vooruitzien

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op vrijdag 24 mei 2002 13:40 schreef Bzzje het volgende:
meest simpele is toch gewoon nieuwe layer maken met de achtergrondkleur, die er achter gooien
layer met het plaatje nemen. alles selecteren en vervolgens border op 30 pixels zetten en deleten
Die standaard border-functie is alleen zoooo ranzig :P

Verwijderd

Nu heb ik een tweede vraag als ik in de snelmasker zit en ik maak een verloop wordt ie altijd rood, hoe kan dit?

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 10:39 schreef sytzemosselaar het volgende:
Nu heb ik een tweede vraag als ik in de snelmasker zit en ik maak een verloop wordt ie altijd rood, hoe kan dit?
Dat hoort zo. Als je de quickmask mode weer verlaat dan krijg je een selectie die is gebaseerd op de rode gebieden. Delete de selectie die je overhoudt, en je bent klaar als het goed is.
Pagina: 1