2x NICs upload software-trunk & 1x NIC downstream

Pagina: 1
Acties:

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Het volgende situatie doet zich voor:

Ik heb 3 exacte (Realtek) NICs in m'n Leechsysteem, waarvan ik 2 wil laten trunken en 1 puur voor mezelf.

Aangezien ik meer dan 160 GB aan leechware heb wordt de bandbreedte altijd opgeslokt op LAN Parties.

Ik ben met de search-optie wijzer geworden dat Intel en 3com de enige zijn met een hardwarematige trunk-optie.
En aangezien die kaarten niet makkelijk geleverd worden in computershops (en een abnormale prijs hebben) ben ik dus aangewezen op software-trunking.

De bedoeling is dat de 2 NICs in trunk op een FTP server worden toegewezen en dat de losstaande NIC voor de upload/download zorgt voor mezelf (die dus niets met de leeching van anderen op m'n systeem te maken hebben).

Mijn vraag is dus, is dit mogelijk als ik dit doe met het softwarepakket NIC Express? Aangezien die vaak in de search resultaten voorkwamen.

Heeft er iemand hier ervaring mee?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Port-trunken gaat altijd software-matig, ook met 3com en intel kaarten. Het is enkel zo dat de software die ze erbij leveren enkel op eigen merk kaarten werkt.

NICExpress is voor windows in ieder geval 'n mogelijkheid.
Voor linux heb je 'ifenslave', of 'veth' als de switch 802.3ad ondersteund.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Hmmm, zelf gebruik ik veel trunking voor lanparties. Kijk ook eens op http://www.gameparty.net voor je vragen (JA!! eerst eventjes spammen).

Goed.

Als je echt een leuke leech bak wilt creeeren zul je toch enkele dingen moeten veranderen (helaas, ik ga je niet blij maken). >:)

a. Dump die realtek's zo snel mogelijk. Enige trunking die je al wilt gaan doen werkt NIET goed met realtek's ik heb dit getest. Ook met de goede drivers van de com.tw site, etc. (Ook nog eens, als je b.v. met een realtek 11mb/sec doet op een PII-400 met een FTP transfer via IIS in Windows2000, realtek 80%-90% cpu usage, intel 30%-40% cpu usage, 3com ongeveer hetzelfde). Conclusie : koop zowiezo nieuwe nic's.

b. Je kunt inderdaad met Intel Server kaarten en 3com 980's hardware matige trunks maken. Werkt perfect, zelf werk ik veel met een combinatie van 5x980 in onze game servers, etc. Er is niks beters dan dat te verkrijgen, het kost je alleen een aardige duit.

c. NicExpress van Ipmetrics. Dit gebruik ik zelf voor mijn FTP. Werkt opzich best goed, je hebt nog maar 1 ip nodig, failover werkt uitstekend (ik heb 3 intel's in mijn ftp bak hangen, als ieamand er 1 of 2 netwerk stekkers uitwipt omdat ze er ff bij motten ofzo, merk er haast niets van, terminal sessie hikt eventjes en ik kan weer door). Kwa load balancing werkt het ook best aardig. Het is alleen wel zo dat de MAC adressen over de kaarten verdeeld worden, dus 1 user kan nooit meer dan 11mb/sec halen, omdat zijn sessie maar op 1 kaartje aankomt. Uiteraard voor een lan ftp is dit niet zo erg omdat nic express zelf de mac's verdeeld en het eigenlijk best goed werkt in de praktijk gezien. Ik heb waardes van 30mb/sec gezien, maar niet veel (PIII-450, cpu vol :( ). Maar waardes van 20mb/sec zijn vrij standaard dat hij dit sustained doet. De load balancing doet dus zijn werk.

d. Waarom 2x + 1x. Netwerk kaarten zijn nogsteeds full duplex. Alles dat zij bij jou downloaden, heb jij met wat jij wilt downloaden absoluut geen last van. Jij kunt 10mb/sec weg sturen en TEGELIJK 10mb/sec ontvangen. Dus 2 kaarten in je systeem, en je zit gebakken. 3 is erg overdreven, die snelheid haal je nooit. (heb zelf ftp met 8 disken, zo rond de 400gb, en zelfs ik heb nooit een derde netwerk kaart vol omdat je schijven het niet bijhouden). Of je moet uiteraard een lekkere raid van 6x120gb hebben ofzo met een lief 3ware controllertje. Dan is het zeker de moeite waard!!

e. De software die je wilt gaan gebruiken? Ik heb wederom veel FTP servers getest maar wederom is het diep triest. De snelste die ik tussen de commerciele programma's tegen kwam zijn WAR-FTPD en Serv-U. Maar ook deze kwamen niet boven de 13 a 14mb/sec uit. Voor een snelle FTP ...gebruik --> IIS<--. Ja, IIS dat standaard bij windows zit. Hier is het heel erg simpel mee, als je systeem het trekt in ieder geval. 1 client, 11mb/sec, 2 clients, 22mb/sec, 3 clients, 33mb/sec, etc. Uiteraard hangt dit nog wel met meer factoren samen, maar aan je FTP server pakket zal het in ieder geval niet meer liggen. Je zult ook zien dat IIS eigenlijk haast geen cpu gebruikt en je systeem niet laat hikken zoals andere FTP software, waarom? Omdat IIS gewoon keihard in je kernel word geladen. Beetje smerig, maar ze moesten een snelle webserver hebben met Windows 2000. Nou, werkt best goed. Ook is IIS stabiel, ik draai makkelijk 1.5 TB in 48 uur zonder crashes of wat dan ook. Als je hardware goed is, draait alles gewoon door.

f. Disken. Configureer je disken goed!!!! Eingelijk is de gewenste situatie dat je GEEN slave disken in je systeem hebt. In dit aspect is SCSI helaas nog de meester. Als iets je master disk aanspreekt en tegelijk je slave disk wil aanspraken moeten ze op elkaar wachten! Vooral met stripe array's.

Mijn test:
3x40GB Maxtor
op 1 promise fastrak100 : 40 - 43mb/sec
op 1 promise ultra100tx2 : 45 - 50mb/sec
op 1 promise ultra100tx2 + ultra66 : 90mb/sec
op 3 verschillende controllers : 90mb/sec

Zoals je ziet, al die promise zut is leuk en aardig, maar niet echt super. Windows 2000 striping is net zo goed, je kunt er alleen niet van booten, nou jah, boeit niet.

Als je dus meerdere striped array's in je systeem hebt. Verdeel de schijven goed tussen je controllers!! Dit kan een wereld van verschil opleveren met een snelle server of een vage trage server.

Wil je het echt goed doen? Koop 4 of meer van dezelfde disken en een goede raid controller van 3ware. En je bent super snel bezig! :9

g. Defraggen!!! Altijd na een party, ff defrag eroverheen! Echt, als je raid array gefragmenteerd raakt, your screwed. Het word nog trager dan een single disk helaas.

h. Liefst je upload schijf niet op een striped paritie zetten. Dit inverband met de cpu usage die er gepaart gaat met schrijven, etc.

i. Je PCI bus. Vooral met VIA chipsets, patches patches patches. Anders kan het wel eens zo zijn dat je disken wel sneller kunnen, maar het gewoon niet gaat omdat je pci bus of verstopt zit. Liefst uiteraard een serverworks bordje, maar anders zelfs liever nog een intel chipset. Deze hebben deze vervelende bug in ieder geval niet. Bedenk namelijk dat alles 2x over je pci bus heen moet. Van je disken --> pci --> geheugen/proc/windows/etc --> pci --> netwerk kaart.

Anyways, ik ga weer veel te ver, etc.

Mocht je nog vragen hebben, post ze hier eventjes of op gameparty.net

Groeten,
Quindor

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Geweldig Quindor!

Precies de antwoorden die ik zocht!

Aangezien ik een beginner ben in de professionele leeching, wil ik toch een beetje kennis maken met het fenomeen trunken en alles wat daar bij komt kijken. Ik zie al dat ik de Realtek's moet dumpen. Dat kan ik best begrijpen aangezien de Intel en de 3com 980 Server NICs eigenlijk meer voor de grote dataverkeer is gemaakt, uitstekend voor zwaar leechwerk.

Erg goed van je om het even uit te leggen met de snelheden van de FTP's in praktijk, ik had altijd gedacht dat alle FTP's evensnel waren. Maar dat blijkt maar es dat het niet zo is.

Je had het over IIS, wat moet ik me hierbij voorstellen? Gewoon Windows Sharing? Want de reden waarom ik FTP kies is vanwege z'n log-systeem. Ik mag graag de volgende dag zien wie nou wat heeft gekopieerd van m'n leechware (altijd interessant om te weten wat aanslaat, alle DBZ Eps, films, Software :))

Ik denk dat jij al een flinke stap voor me ligt en jij mij kan vertellen of dit met IIS ook kan. Ik heb btw WinXP Professional, als IIS geen Windows Sharing is, kan het met deze OS dan ook mee?

BTW, Ik heb een Promise Ultra100 TX2 IDE Controller,
daarop zitten de Maxtor 80GB en 160GB op aangesloten op aparte IDE poorten.

Zeer veel dank voor je info!
Kan ik ook direct met je contact opnemen?
Want ik denk dat ik jou om meer raad ga vragen :)

PS. Wat raad je me in deze situatie aan als je kijk naar m'n signature en dat je weet dat ik de 2 leechschijven op de Promise Ultra100 TX2 heb aangesloten? Aangezien Northwar IV - LAN Party volgende week zaterdag is in de Martinihal in Groningen (ja ja, er wordt flink gelanned in Grunn :))

Verwijderd

IIS is Internet Information Server, dat is absoluut geen windows file sharing. Dit is overigens ook een stukje trager dan FTP.

IIS zit idd in Windows 2000 Pro, deze is alleen beperkt tot 10 users (ja kan meer etc.) maar deze is ook zeer buggy, zelfde met de IIS die in Windows XP prof zit. Ik heb nog niet helemaal uitgevogeld, maar soms accepteert de server gewoon geen connectie's meer, terwijl deze nog wel gewoon beschikbaar zijn? Weird weird weird, maar zeer vervelend op lanparty's.

De IIS van Windows 2000 Server is perfect en doet het zeer goed. Ik raad je dan ook een aparte storage bak aan voor lanparty's waar je je FTP op draait. Ik snap alleen wel dat niet iedereen zo'n bak kan bouwen/hebben, etc. Maar goed, helaas.

Anyways, persoonlijk contact kan wel hoor. Ik krijg bergen e-mail dus reply tijden zullen niet altijd snel zijn.

Ik ben Quindor en ik ben van gameparty.net . Vogel daar maar eens het e-mail adres uit! ;)

Maar verder posten kan ook gewoon hoor, ik lees deze topic wel eens.

Quindor