Toon posts:

cd's fikken lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een systeem draaien met Linux Mandrake 8.2 en nu wil ik hier wat cdtjes op gaan branden.
Ik heb geprobeerd met X-CD-Toast maar dat wil niet lukken. Dit programma vind alleen mijn branden en niet de gewone cdrom. Als ik dan op CD-Inlezen klik zegt hij gewoon dat hij geen cd heeft gevonden..

wie kan mij helpen..

Verwijderd

wat wel eens wil helpen is van de ide-cd drive een scsi-cd te maken, dit kan je met scsi-emulatie, hiervoor moet je wel je kernel aanpassen. moet je ff in de howto's kijken, zal er vast wel tussen staan

Verwijderd

Indien je kernel dit al ondersteund, kun je dit regeltje toevoegen aan /etc/lilo.conf:
code:
1
append = " hdc=ide-scsi"

Een compleet voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
  image  = /boot/vmlinuz
  label  = linux
  root   = /dev/hda2
  vga    = 788
  initrd = /boot/initrd
  append = " hdc=ide-scsi"

...kun je natuurlijk altijd even proberen... bij veel 'moderne' distributies zit het namelijk al ingebakken.

hdc in het append regeltje uiteraard even vervangen door de device waar het om gaat (en niet /dev/cdrom of zoiets, maar /dev/hdx, waarbij x vervangen dient te worden)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Super_ik

haklust!

heb je een howto gevolgt of heb je alleen maar geprobeert een fik programma te draaien.
in de howto die ik heb gevolgt stond namelijk helemaal uitgelegt dat je scsi devices enzo moet aanzetten in de kernel en de kernel opnieuw moet compilen ed

k zal wel ff een linkie zoeke

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

in je kernel moet je het volgende aanzetten:

<M> Include IDE/ATAPI CDROM support (of totaal niet gebruiken)
<M> SCSI emulation support (of statisch erin compilen)
<M> SCSI generic support (of statisch erin compilen)

Hiernaa "hdX=ide-scsi" toevoegen aan je bootloader config (/etc/lilo.conf of /boot/grub/menu.lst)

rebooten, en klaar :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Super_ik

haklust!

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mensen, Mandrake kan heus wel een kernel bouwen met writer-support hoor ;)
thargor: lees anders eerst ff zelf de cd met cd brander in, dan krijg je ook nog een betere kwaliteit. :)
Als je per se met je gewone wilt inlezen, moet je die waarschijnlijk ook met ide-scsi laden:
code:
1
2
3
rmmod ide-scsi
rmmod ide-cd
modprobe ide-scsi

Misschien werkt het zo.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Dit lijkt wel wat op een probleem wat ik een tijd geleden had. Misschien dat je wat aan deze link hebt.

[topic=426259/1/25]

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zie dat je XCDROAST gebruikt. Ikzelf heb ooit problemen gehad met users die niet volledige rechten hadden over de brander onder X-CDROAST. Kun je wel onder de root XCDROAST gebruiken?
(het is maar een ideetje waar ik zelf ooit tegenaan ben gelopen)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op vrijdag 24 mei 2002 13:23 schreef x-wolf het volgende:
Ik zie dat je XCDROAST gebruikt. Ikzelf heb ooit problemen gehad met users die niet volledige rechten hadden over de brander onder X-CDROAST. Kun je wel onder de root XCDROAST gebruiken?
(het is maar een ideetje waar ik zelf ooit tegenaan ben gelopen)
Met de nieuwste versie van xcdroast gaat dat perfect (bij mij iig) ik werk nooit als root en ik heb al genoeg cd's mee gebakken :) zelfs met buffer-underrun protectie e.d. :)

Verwijderd

Ik ga thuis ook mijn fikker weer installen en bij 8.1 weet ik nog dat je je kernel moet aanpassen zodat deze scsi emuleert (als ik het goed heb).

Wanneer je dit gedaan heb moet je als "root" X-CD-Roast opstarten en configgen, dan kun je ook aangeven dat user X bijvoorbeeld de config mag aanpassen.

Ik zal anders thuis nog ff kijken het stond namelijk in het Mandrake install magazine :)
Pagina: 1