zelf een temp. geregelde fan maken

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Voor iedereen die baalt van de straaljager geluiden van z'n PC kast: bij Conrad kan je een temperatuur-afhankelijke schakeling kopen die je tussen je voeding en de kast fan kan zetten, zodat ie bij lage temp langzaam draait (en dus stil is). Intake fan zou ik wel gewoon op 12v laten lopen, anders heb je helemaal geen luchtstroom meer ;)
Zie www.conrad.nl, artikel 118028. Kost € 6.95. Ziet er errug cool uit!!! :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1930035965

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Binnenkort ga ik weer eens verder met mijn bay bus, en die moet 3 fans onafhankelijk maar wel aan de hand van de temp. aansturen.

Verwijderd

Ik heb het schakelingetje gehad. Deed wat ie moest doen. Er mag alleen slechts 400 mA doorheen, dus meer dan 5 W aan fans kun je er niet op aansluiten. En de mijne was om onverklaarbare redenen binnen 3 weken stuk (deed niks meer). Maar het kan misschien ook aan mijn (gebrek aan) soldeer kunsten liggen, dat ik dat chipje heb beschadigd ofzo.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

almightyarjen

When does the hurting stop?

Waaruh, dient dat ringetje voor, links in het plaatje? Ik neem aan dat dat geval rechts de PTC/NTC is... Of is dit een condensator? En kan je hem ook zo instellen dat de ventilater NIET draait, bij bijvoorbeeld 30 graden?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 09:11 schreef almightyarjen het volgende:
Waaruh, dient dat ringetje voor, links in het plaatje? Ik neem aan dat dat geval rechts de PTC/NTC is... Of is dit een condensator? En kan je hem ook zo instellen dat de ventilater NIET draait, bij bijvoorbeeld 30 graden?
Met dat ringetje moet je hem aan de kast vastmaken, en dient voor koeling schijnt het. Maar ik hang het zaakje gewoon voor de fan, wordt ie door de luchtstroom ook wel gekoeld.

Voor een regeling waarbij je meer invloed hebt, moet je de 998729-89 nemen. Hier kan je het minimale toerental instellen. Kost wel € 16.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Kun je, als je meer vermogen wil schakelen, niet een relais gebruiken icm deze unit?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb hier laats een artikel over gelzen, met twee opties, waarbij je bij een meer kan trekken. Ik heb het artikel ff in gescant:

Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/raamrubber/elek.jpg

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 09:27 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Kun je, als je meer vermogen wil schakelen, niet een relais gebruiken icm deze unit?
Waarom niet gewoon 1 schakeling per fan? Zo'n beetje alle fans zitten onder de 500mA, dus dat is geen probleem. Om met 1 schakeling een hele lading fans te sturen is m.i. vragen om problemen. En over hoeveel fans hebben we het? In principe alleen de blow fans, en dat zijn er meestal maar 2 of 3.

• almightyarjen

almightyarjen

Op vrijdag 24 mei 2002 09:17 schreef Microkid het volgende:

[..]

Met dat ringetje moet je hem aan de kast vastmaken, en dient voor koeling schijnt het. Maar ik hang het zaakje gewoon voor de fan, wordt ie door de luchtstroom ook wel gekoeld.

Voor een regeling waarbij je meer invloed hebt, moet je de 998729-89 nemen. Hier kan je het minimale toerental instellen. Kost wel € 16.
Dank je voor het advies, maar voor 16 Euro flans ik zelf wel wat in elkaar... :)

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 09:35 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Dank je voor het advies, maar voor 16 Euro flans ik zelf wel wat in elkaar... :)
Schema wat ik hoer boven heb gepost daarvan kost de ic, maar 3 of 4 (sch)euro

• almightyarjen

almightyarjen

Op vrijdag 24 mei 2002 09:37 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Schema wat ik hoer boven heb gepost daarvan kost de ic, maar 3 of 4 (sch)euro
Ja, ga ik zeker gebruiken ziet er :9~ uit. En vooral simpel.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 11:07 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Ja, ga ik zeker gebruiken ziet er :9~ uit. En vooral simpel.
Njah, voor 2 euro meer heb je het hele zaakje al compleet in elkaar gezet bij Conrad dus. :) Dan ga ik echt niet zelf zitten pielen ;)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

Op vrijdag 24 mei 2002 09:30 schreef fleppuhstein het volgende:
Ik heb hier laats een artikel over gelzen, met twee opties, waarbij je bij een meer kan trekken. Ik heb het artikel ff in gescant:

[afbeelding]
hey cewl, das mijn scan :P

ik draai zelf al bijna een jaar met 2 van deze schakelingen, in mn server, 1 voor de fan in de voeding en 1 voor de cpu fan, en werkt als een tiet, nu kan ik teminste lekker rustig slapen, en mocht de bak een hoge load krijgen wordt ie toch niet te warm

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Is dat niet link om de CPU fan te regelen via de temp? Als de voeler niet goed zit ofzo, draait de fan te langzaam en heb je een geroosterde CPU :'(

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:09

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Is wel leuk. Zal die "voeler" wel in mijn waterlijding hangen :P Als ik die onderelen zo bekeijk zou ik zeggen dit kost nog geen euro.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 12:26 schreef Microkid het volgende:
Is dat niet link om de CPU fan te regelen via de temp? Als de voeler niet goed zit ofzo, draait de fan te langzaam en heb je een geroosterde CPU :'(
Dat is natuurlijk een raar argument, immers als de koeler zelf niet goed zit heb je ook een geroosterde CPU :'(

Verwijderd

mensen bij www.perfect-systems.nl kun je tempgestuurde fans kopen voor € 6,74 per stuk. 80x80. dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:09

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Op vrijdag 24 mei 2002 14:20 schreef Jiver het volgende:
mensen bij www.perfect-systems.nl kun je tempgestuurde fans kopen voor € 6,74 per stuk. 80x80. dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Het gaat om het idee. En heb nog een berg fan's liggen, van 25x25 tot 120x120 van 12 en 220 volt :)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Op vrijdag 24 mei 2002 14:29 schreef Roman het volgende:

[..]

Het gaat om het idee. En heb nog een berg fan's liggen, van 25x25 tot 120x120 van 12 en 220 volt :)
Precies, als je dure Papst fans hebt liggen is het natuurlijk :9~ als je deze aan de hand van de temp. kan laten draaien.

Verwijderd

Ik denk dat ik dit ook maar ff in mijn servertje gaat zetten, want er zit alleen nog maar een fan in de voeding maar ik durf em eigenlijk niet op 7v te zetten omdat ie 24/7 draait en mocht ie er dan mee kappen is het niet zo lekker

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

Op vrijdag 24 mei 2002 16:03 schreef Thorry het volgende:
Ik denk dat ik dit ook maar ff in mijn servertje gaat zetten, want er zit alleen nog maar een fan in de voeding maar ik durf em eigenlijk niet op 7v te zetten omdat ie 24/7 draait en mocht ie er dan mee kappen is het niet zo lekker
mwah, voedings fan kan makkelijk op 7 volt hoor, alleen 5 volt of helemaal geen fan, da zou ik nie doen :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 12:20 schreef Microkid het volgende:

[..]

Njah, voor 2 euro meer heb je het hele zaakje al compleet in elkaar gezet bij Conrad dus. :) Dan ga ik echt niet zelf zitten pielen ;)
Dat pielen maakt je juist een uiterste tweaker.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Stuut en Bruin in Den Haag heeft een dergelijke schakeling kant en klaar voor je op een printje. Ik weet niet meer wat de prijs is, maar het is niet echt duur.

Ik heb zo'n temperatuurregeling in de voeding van mijn pc ingebouwd en de fan vervangen door een stiller exemplaar. Deze combinatie scheelt een ongelooflijke bak herrie.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Update: ik heb vanmiddag even een 15K NTC bij me electroboer gehaald. Even tussen de voeding en de fan gezet, maar dit werkt dus niet. :( Blijkbaar moet er een minimale stroom lopen om de fan op gang te krijgen. Ik heb dus maar meteen 3 van die Conrad setjes besteld, eens zien hoe die presteren. :)

Pagina: 1