Op vrijdag 24 mei 2002 11:56 schreef AlKoholiK het volgende:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Peltier: daar zet je ook een spacer tussen. Deze neemt de warmte van je core snel op, en versprijdt dit over het gehele oppervlak van je Peltier. Hierdoor koelt hij zo goed. Als je je Peltier direct op je core zou zetten, gebruikt hij maar een klein deel van het oppervlak om je core te koelen.
dat is geen spacer maar een coldplate

Op vrijdag 24 mei 2002 12:14 schreef bobo1on1 het volgende:
[..]
Het koelt wel beter ja, je moet alleen wel een hoge flow hebben lijkt me.
het koelt dus niet beter, tuurlijk niet. Door te zeggen dat je met een hogere flow op de core beter koelt dan een lagere flow door blok, denk je er niet bij na wat een hogere flow door een blok doet.
Dit is echt zware onzin, het koelblok zit er heus niet voor niets op. Het is veel beter om het contact oppervlak te vergroten dan de flow. Als je dan nog combineerd werkt het nog veel beter. Maar water direct op de core is gewoon zinloos.
Op vrijdag 24 mei 2002 12:55 schreef henri het volgende:
Wat geleid dan beter? Koper of water?
Volgens mij werkt het wel beter als je er water overheen laat stromen ipv er een blok koper opzet.
Dat water geleid hartstikke goed warmte, en wordt ook nog es steeds vernieuwd.
alleen als koper dus beter warmte geleid, moet ik toegeven dat een koelblok dan beter zal werken.
dikke onzin dat water beter warmte geleid. Zoek maar es op. Water geleid bijna niet. De warmte in het water spreid zich door stroming. Er zijn namelijk 3 soorten van warmte overdracht: geleiding, stroming en straling.
en je zet er niet zomaar een blok koper op. Je laat water stromen door dat blok koper. Dus het water wordt ook steeds vernieuwd.
Op vrijdag 24 mei 2002 18:28 schreef KifArU het volgende:
In 1997 is er al iemand begonnen met het waterkoelen van een computer. Hij had ook water direct over de core van zijn (cyrix P200+) cpu lopen.
De webpage bestaat helaas niet meer, ik heb hem gemaild of het verhaal nog ergens staat of dat hij de inhoud wil mailen.
Directe waterkoeling werkte beter dan een waterblok.
Later heb ik ook nog een website gezien, die de heatspreader van een cpu haalde, de core afkitte en daar direkt water overheen liet lopen.
en DAT kan wel kloppen. Dit is zo omdat die cirix een luttele 20 watt aan warmte uitstoot. Hierbij heft de oppervlakte vergroting van het koeloppervlak (overigens toen hadden de koelblokken nog allemaal 1 ruimte aan de binnenkant, dus zoveel oppervlakte was het niet) de overdracht tussen core en koelblok op.
Maar we praten niet over een 20watt, we praten over het 6 voudige ervan bij een beetje overclock!!.