Op vrijdag 24 mei 2002 20:29 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk.

Maar het feit dat RDRAM het meest geschikte geheugen is wat je op het ogenblik kan krijgen voor een P4 is volgens mij toch echt waar.Daarom vind ik de vergelijking met een Dafje niet juist.
Je moet het geheugen niet los zien, maar in ogenschouw nemen met de implicaties daarvan op een moederbord en/of chipset. Een PC800 RIMM is an sich helemaal niet zo snel, namelijk max 1.6GB/s bandbreedte plus hoge latenties. Een PC2700 DIMM haalt 2.7GB/s én heeft lagere latenties, wat hem de betere geheugenmodule maakt als je alleen naar de prestaties kijkt. Alleen heeft RDRAM het voordeel dat het slechts 16bit breed is, hierdoor is het een stuk makkelijker en goedkoper om twee kanalen in een moederbord te bouwen; je hebt slechts 32 datalijnen nodig. Twee DDR-SDRAM kanalen van elk 64bit zorgen voor 128 datalijnen (ik laat de overhead aan lijnen gemakshalve even weg daar de datalijnen het gros v.h. totaal uitmaken), da's vier maal zoveel en stukken lastiger in een mobo in te bouwen, dan kom je op extra lagen uit etc. en dat maakt 't duurder. Desalniettemin zijn met de nForce de eerste stappen van de 128bit geheugeninterface al gezet op de huis, tuin en keuken moederborden markt, waaruit je mag concluderen dat 't steeds makkelijker en goedkoper wordt twee 64bit kanalen te implementeren. Het zal niet lang meer duren en dergelijke oplossingen verschijnen ook voor de P4 op de huis tuin en keuken markt. Als je nagaat dat single channel PC2700 of dual channel PC800 geen eens zo gekke veel verschilt voor de performance van een P4, dan kun je met twee kanalen PC2700 nog wel wat verwachten denk ik. Overigens zijn er al dual channel DDR-SDRAM borden voor de P4, maar dat zijn serverborden (dure dingen zonder AGP waar jij en ik weinig aan hebben).
Daarnaast blijkt het ook nog eens per toepassing uit te maken wat voor type ram je gebruikt, zo las ik onlangs een test waar Xeon's met active Hyperthreading op een i860 bord met dual channel PC800 beter presteerden dan op de nieuwe E7500 borden met dual channel PC1600 DDR-SDRAM. Natuurlijk spelen hier meer factoren mee zoals de geheugencontroller en het type ram (registered, unbuffered, ECC).
Wat ik iig wil aangeven is dat RDRAM zeker niet per definitie het beste is voor de P4.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.