Toon posts:

1 = 1 ??

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt misschien een beetje raar, maar wie weet wordt ik hier op dit forum wat wijzer van de volgende vraag:

Als religie een vertrouwen is, is vertrouwen dan geen religie?

Ik ben benieuwd naar jullie (objectieve) opvattingen.

Verwijderd

Als een koe een dier is, is een dier dan een koe?

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
10..9..8..7..6..5..4..3..2..1..sl.....

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Topicstarter
jammer dat er hier tot nu toe nog niet volwassen op gereageert wordt

Ik vind zelf wel dat dit onderwerp wel tot een serieuze leuke discussie kan leiden hier

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wie zegt dat religie een vertrouwen is?

In mijn beleving is religie een geloof (het geloven in...)

Maar ook daarbij wil ik nog niet direct zeggen dat iets geloven direct een religie is....

Verwijderd

Mijn reactie was anders serieus bedoelt. Jij geeft een vergelijking en die probeer ik te ontkrachten door een soort gelijke vergelijking te geven.

Is een koe een dier? ja
Is een dier een koe? nee, maar het heeft veel met elkaar te maken

Is religie vertrouwen? ja (al is het misschien nog wel veel meer)
Is vertrouwen religie? nee, maar het heeft wel veel met elkaar te maken

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Op vrijdag 24 mei 2002 00:01 schreef Reggeaman het volgende:
jammer dat er hier tot nu toe nog niet volwassen op gereageert wordt

Ik vind zelf wel dat dit onderwerp wel tot een serieuze leuke discussie kan leiden hier
Ik denk dat het antwoord van Capice het antwoord op je vraag al geeft..

Religie is veel meer als vertrouwen, dus vertrouwen is geen religie, het is slechts(misschien) een onderdeel ervan, 1 impliceert 1 in dit geval..

...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het wel interessant vinden om meningen specifiek te onderbouwen. Om maar een voorbeeld te noemen:
Licht is licht, maar licht bestaat ook uit verschillende kleuren.

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Op vrijdag 24 mei 2002 00:13 schreef Reggeaman het volgende:
Ik zou het wel interessant vinden om meningen specifiek te onderbouwen. Om maar een voorbeeld te noemen:
Licht is licht, maar licht bestaat ook uit verschillende kleuren.
Daarom juist, religie is religie, en dit bestaan uit verschillende dingen, waarvan vertrouwen er 1 is, maar verder nog veel meer.

Je vraagt ons met meningen te komen en deze specifiek te onderbouwen. Waarom denk je zelf dat als religie vertrouwen is, vertrouwen religie moet zijn, en wat voor argumenten heb je hiervoor?

...

Verwijderd

Ik vind de reactie van Capice ook wel vrij volwassen hoor. Kort en krachtig het juiste antwoord. Denk ik.

In iets duurdere termen: de gelijkheid die je oppert klopt niet, omdat je een verzameling / klasse / categorie probeert te identificeren met een element ervan.

"een koe is een dier" wil zeggen "een koe behoort tot de categorie dieren". Of "een koe is een mogelijke invulling van het begrip dier". Dan lijkt het me vrij duidelijk dat het woord "is" hier geen gelijkheid uitdrukt, en dat je dus niet kunt zeggen "een dier is een koe".

En net zo: "religie is een vertrouwen" wil zeggen "religie is een mogelijke invulling (of beleving) van het begrip vertrouwen". Net als met die koe is "is" hier geen gelijkheid, en kun je evenmin zeggen dat vertrouwen religie is.

Welke serieuse discussie doelde je op trouwens, het feit dat wetenschap eigenlijk bijna 100% gebaseerd op vertrouwen is, en dus ook een religie?

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Religie is niet enkel vertrouwen. Bij religie komt over het algemeen één of andere godheid kijken waarvoor men dienst verricht: godsdienst. Wel gebaseerd op een bepaald vertrouwen.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

Elvhenk

Madam Mikmak

Dit topic voldoet niet aan de eisen voor een openingstopic in W&L. Zie de faq hierboven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.