Toon posts:

XP + RAID = koppijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is deze stelling correct? Mijns inziens wel. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat XP (is het enige systeem waarmee ik met RAID ervaring heb) gewoon niet lekker overweg kan met RAID. Gisteren een 'Unmountable Boot Volume'. Systeemherstelconsole in combinatie met FIXBOOT of FIXMBR geen resultaat. CHKDSK: harde schijf is een grote bende, ik begin er niet aan. Formatteren dus. Heb ik er zojuist alles weer zo'n beetje op staan (na 3 uur), dacht ik: dit gebeurt me geen tweede keer en ik ga eens aan de slag met BackUp. Halverwege de backup loopt het geval vast. Muurvast. Resetten dus. Resultaat: dit beschadigt, dat werkt niet meer, Windows start met 16 kleuren. Even opnieuw opstarten: HAL.DLL beschadigt of niet aanwezig. Met andere woorden: bekijk het maar.

Weet iemand hoe je een RAID configuratie stabiel krijgt onder XP? Of ligt het gewoon aan mijn moederbord (Abit KG7-RAID) of aan de HighPoint 370A controller op dat moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Handig om te vermelden: ik maak gebruik van RAID 0 (striping) en ik moet toegeven: als het werkt, is het echt ongelooflijk snel!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-04 21:26
ik heb hier ook raid 0 onder XP en draaid prima. het heeft z'n voordelen van de snelheid en z'n nadelen dat je alles kwijt bent als er een kapot gaat, maar ze zijn hier goed gekoeld en draaid als een spoortrein.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Misschien een vreemde vraag, maar weet je voor 100% zeker dat je geheugen helemaal oppie toppie is?

draai eens een test-tool als die op www.goldmemory.cz

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad best eens aan de warmte van de schijven kunnen liggen ... Is er een objectieve manier om te controleren of de HD's te warm worden (anders dan het simpelweg je vingers eraan branden)?

• !AnacondA!
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04-2021
K heb vandaag de ep-8K3A+ van Epox binnen gekregen, ook met n raid controller... En idd t is ongeloofelijk snel, maar ik heb ook een probleem... K heb een array van 94 gb aangemaakt met 260gb hdd's en een 30 hdd, nu ziet fdisk alleen maar 30 gb, ik kan dus geen grotere partitie maken. Heeft iemand een oplossing? (Waarschijnlijk doe k gewoon wat doms, (k heb pas 1 dag raid).)

[on topic]
Sorry, kheb te weinig ervaring met raid om iets zinnigs over je probleem te kunnen zeggen.
[/on topic]

Laptop: ATI mobility 9800 P4 3.4Ghz Server: AMD 2400+ Epox 8k3A+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen als diverse malen gecontroleerd met DocMemory en alles was toen ok. Ik weet echter niet of dat programma ook alles checkt was jouw programma wel doet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op donderdag 23 mei 2002 23:33 schreef Meatloaf het volgende:
Gisteren een 'Unmountable Boot Volume'. Systeemherstelconsole in combinatie met FIXBOOT of FIXMBR geen resultaat. CHKDSK: harde schijf is een grote bende, ik begin er niet aan.
Lijkt mij meer een storing van de HD.

Had dezelfde kreet en kon WinXP niet starten. Maxtor HD trouwens.

Schijf in andere machine gehangen (als 4e hd) en daar WinXp gestart vanaf schijf 1. Kreeg melding fouten op schijf 4 gevonden en die werden gerepareerd.

Toen voor de zekerheid Powerdiag bij Maxtor gedownload, gedraaid en de schijf teruggezet in het oorspronkelijke systeem.

WinXP boot weer normaal. Totaal 5 minuten werk dankzij die handige Chieftec kast van me

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb FDisk helemaal niet gebruikt voor de installatie. Ik heb de partities door XP zelf laten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Schijven zijn ook al meerdere malen getest met WD Diagnostics. Nix aan het handje.

• Khadgar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06-2015
Een defect IDE kabeltje kan al voor meer problemen zorgen dan je zou willen.....

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op donderdag 23 mei 2002 23:46 schreef Meatloaf het volgende:
Het zou inderdaad best eens aan de warmte van de schijven kunnen liggen ... Is er een objectieve manier om te controleren of de HD's te warm worden (anders dan het simpelweg je vingers eraan branden)?
Ik heb een simpel thermometertje(toen f5,- bij de benzinepomp). 't Is zo'n ding met een lcd en een sensor die je (normaal) op de voorruit van de auto hoort te plakken. dan gaat ie piepen als het vriest(icewarner). Sensor is ideaal om op je harddisk te plakken, lcd scherm ik in een 5.25" bay gebouwd. Nu is m'n harddisk 28 graden :P

🖥️ | 🚗

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb zelf niks uitgegeven. Gewoon ff tooltje bij IBM gddl't.

schijf 1 = 40c
schijf 2 = 38c

Kan kloppen, schijf 1 zit dicht bij mijn voeding ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 23:48 schreef anaconda het volgende:
K heb vandaag de ep-8K3A+ van Epox binnen gekregen, ook met n raid controller... En idd t is ongeloofelijk snel, maar ik heb ook een probleem... K heb een array van 94 gb aangemaakt met 260gb hdd's en een 30 hdd, nu ziet fdisk alleen maar 30 gb, ik kan dus geen grotere partitie maken. Heeft iemand een oplossing? (Waarschijnlijk doe k gewoon wat doms, (k heb pas 1 dag raid).)
[mierenneukmode]
260 gb = 260 gigabit = 32.5 gigabyte :)
[/mierenneukmode]

Ik neem aan 2x 60 GB en 1x 30 GB ... lijkt me rare combinatie. Raid van 3 hd's ?
Bij mirroring neemt ie de grootte aan van de kleinste.
Bij striping weet ik het niet zeker maar ik denk dat ie ook zoiets doet, dus ruimte is "2x (kleinste hd)" bij striping.
Altijd 2 dezelfde hd's gebruiken is het makkelijkst.
Ik heb 2x 60 GB (maxtor 7200 rpm) op striping, werkte beresnel en goed.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-03 17:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

Dit soort problemen had ik ook met mijn systeem toen ik meerdere geheugenmodules had. Nu heb ik i.p.v 512+256+256 nog maar een keer 512Mb er inzitten en geen problemen meer!

Probeer eens een tijdje met maar een geheugenmodule te draaien, kijken hoe dat loopt...

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
Wat dat geheugen betreft ... ik ga het echt proberen. Tijdens de laatste keer opstarten van de Windows XP installatie gaf ie een hele hoop 'zwevende clusters of bestanden' of iets dergelijks aan, die direct gerepareerd werden. Echt heel vreemd.

Verwijderd

Dat is een BUG in XP ik heb het zelf nooit gehad draai ook raid O met 2 maxtors op een HP370 pci controller.Het heeft ook niets met RAID te maken meer met je moederbord wat precies weet ik niet er staat wel info over op de site van Microsoft die hebben hier nmlk een patch voor die daar te downloaden is.Een maat van me had het ook telkens met een abit Mobo met een onboard controller.HD op de normale IDE gaf geen problemen,hij maakte trouwens geen gebruik van een raid array.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je misschien wat meer info over die patch? Ik kan hem namelijk zo 1-2-3 niet vinden ... Bedoel je misschien de PCI Latency Patch?

Verwijderd

Ik sta op het punt om een Promise FastTrak TX2000 te kopen voor in mijn ASUS P4T533-C met Windows XP. Maar nu ik dit zo lees van jullie is het dan wel een goede keuze?

Jan.

Verwijderd

Ik heb ff gezocht in mijn geschiedenis en in mijn ICQ logs was er een maandje terug toevallig tegenaan gelopen en heb de url toen direct doorgegeven aan mijn maat,maar ben hem helaas kwijt.Het was geen pci latency patch maar een die echt specefiek bedoeld was voor mensen die last hadden van de zogenaamde ""unmountable bootsector"" melding.
Ik zal straks ff searchen op de engelstalige microsoft site maar daar staat zoveel op dat je het niet 123 gevonden hebt.

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q315403

Ps.url binnen 30seconden gevonden via de search van dit forum!
Pagina: 1