Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

in serie ledjes aan sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
als ik 4 ledjes in serie aansluit gebruiken die ledjes toch 6 volt?????
en wie weet hoe ik het moet doen ik heb een tekening wil wil deze tekening ff verder afmake of uitleg er bij geven

[img][url="http://www.endoria.net/upload/index.php/1849861604"]http://www.endoria.net/upload/index.php/1849861604[/url][/img]

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 16:54
kruisje...

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
@first is je pic een kruisje, ten tweede, dat ligt volledig aan de spannign van je leds, als je leds hebt die 2,2 volt nemen dan nemen 3 stuks in serie 6,6 volt, en je moet gewoon de plus van de ene aan de mijn van de andere(kort pootjje aan lang pootje), en dan aan de ene kant een lang pootje overhouden en aan de andere kant een kort pootje
code:
1
-0v ---O----|---O----|---O---- +6v

[edit] dus hierboven is een lengte van 3 streepjes het korte pootje, het rondje is de led, de 4 steepjes is het lange pootje, en | is een verbindingkje tussen twee pootjes(solderen is sjiek, je kunt ook de twee pootjes in elkaar draaien)

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
f*ck niet 1st reply ;)

• DocB
  • Laatst online: 20-11 16:54
Op donderdag 23 mei 2002 20:19 schreef lama het volgende:
f*ck niet 1st reply ;)
Ach, die van mij was toch loos omdat ik eigenlijk het antwoord niet wist.... :7

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
vergeet niet dat een LED altijd (!!) een voorschakelweerstand nodig heeft, om de stroom door de LEDs te beperken.
dus...
code:
1
2
o----/\/\/\/----|<---|<---|<---|<---+
gnd     R        LED1..4     +6V

Een LED heeft inderdaad een spanningsval. Wat die is, verschilt per kleur (rood de laagste en groen of blauw de hoogste)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
ik snap er nix van
nog een keer misschien

Verwijderd

Als je de LEDs in serie schakelt, dan bereken je de vereiste spanning door iedere spanning over een LED met elkaar op te tellen

bv: 3 LEDs van elk 1.6V in serie => minimum bronspanning van 4.8V nodig

Nu nog de stroom beperken:

In serie is de stroom overal gelijk. Stel het volgende:

2 Leds van 1.5V (voor't gemak te rekenen).
Dan heb je minimum 3V nodig.

We sluiten 5V aan. Dus de resterende 2V staat op de voorschakelweerstand.

Nu is de stroom(I) gelijk aan de spanning over de weerstand (U) gedeeld door de weerstandswaarde (R) (bv 220 Ohm)

In ons geval is de stroom I = 2/22O = 9 mA

Verwijderd

Topicstarter
wat nouw als ik stroom bron heb van 6 volt en alles tezamen is 6 volt dan kan ik ze aansluiten maar hoe?
graag een duidelijke makelijke uitleg

Verwijderd

4 Leds zul je in serie op 6V ni laten kunnen branden vermoed ik.

De vereiste spanning is namenlijk hoger dan 6V

Verwijderd

Topicstarter
maakt niet uit de spannig die kan ik zelf bepalen duzzz

Verwijderd

Geef me de volgende gegevens:

Hoeveel LEDS (welke kleur) wil je aansluiten ?
Wat is de bronspanning die je zult gebruiken ?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het eerste ledje (bij de +) zal feller branden dan de laatste (bij de -). Maar het verschil kun je moeilijk zien.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TD-er
Op donderdag 23 mei 2002 21:34 schreef computerboer het volgende:
Het eerste ledje (bij de +) zal feller branden dan de laatste (bij de -). Maar het verschil kun je moeilijk zien.
Dat lijkt me sterk, daar de spanningsval nagenoeg gelijk zal zijn per LED en de stroom door alle LEDs ook gelijk is.
De positie van de LED heeft dus niets te maken met de helderheid (en omgekeerd)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
hey ik geloof dat mijn eerste een beetje kappot is want die brand heel wazig terwijl die andere 3 het wel goed doen
morguh ff een nieuw ledje ophalen of niet???????

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 21:44 schreef TD-er het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, daar de spanningsval nagenoeg gelijk zal zijn per LED en de stroom door alle LEDs ook gelijk is.
juist het is alsof de stroom dat van te voren weet.

stel we hebben een led van 1V, 1 van 2V en 1 van 3V.
Dan heb je spanningsval van 6V, ongeacht de volgorde.

Ik weet niet of het al gezegd is dat een voorschakelweerstand noodzakelijk is.
Stel je krijgt 6V op leds met een totale spanningsval van 6V moet er nog een weerstand tussen.
Leds hebben een veel te lage weerstand en hoe kleiner de weerstand hoe hoger de stroom. Dus die dingen trekken dan enorm veel stroom waardoor de doorbranden (niet spectaculair).

Verwijderd

Als je 4 led's in serie wil hebben knal je er gewoon 12 volt op.
Led's vreten 3 volt, en in serie wordt de spanning netjes verdeeld -> 4x3=12 volt

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 01:17 schreef Pascal81 het volgende:
Als je 4 led's in serie wil hebben knal je er gewoon 12 volt op.
Led's vreten 3 volt, en in serie wordt de spanning netjes verdeeld -> 4x3=12 volt
Maar dan heb je toch een zwevende stroom ? je moet toch een voorschakelweerstand gebruiken ??
En over die weerstand staat er ook een spanningsval.

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Op donderdag 23 mei 2002 20:18 schreef DocB het volgende:
kruisje...
Nee, dit is echt hulp waar iemand op zit te wachten....

• PD2JK
  • Laatst online: 09:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op donderdag 23 mei 2002 21:44 schreef TD-er het volgende:

[..]

Oh, bij mij is dit dus wel het geval... :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Ik heb al heel wat leds gemold door ze serie te schakelen. Want toen ik 2 ledjes had van 3 volt, die allebei in serie aansloot op 4 1,5 volt penlites fikten ze dus ook gewoon door.

Dus ik zou toch maar even in de FAQ kijken daar staat een stukje over leds en weerstand berekenen. dan koop je zo'n weerstandje en dan gaan je ledjes ook weer langer dan een minuutje mee :)

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op vrijdag 24 mei 2002 11:40 schreef Interstice het volgende:
Ik heb al heel wat leds gemold door ze serie te schakelen. Want toen ik 2 ledjes had van 3 volt, die allebei in serie aansloot op 4 1,5 volt penlites fikten ze dus ook gewoon door.

Dus ik zou toch maar even in de FAQ kijken daar staat een stukje over leds en weerstand berekenen. dan koop je zo'n weerstandje en dan gaan je ledjes ook weer langer dan een minuutje mee :)
en daarom werd er eerder al vermeld dat je er altijd een weerstandje mee in serie moet zetten! >:)

wel leuk om te zien dat er zoveel over een paar ledjes te schrijven is!

• LauPro
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

3 led's kunnen op 5 volt, 4 led's kunnen op 5 volt dat even eerst.

Als ze echt op volle sterkte wil laten branden dan moet je een weerstand gebruiken.
Ik ga uit dat de 1,8 volt is (rood) en dat je 4 led's op de 12 volts 'lijn' wilt laten lopen.

Dan doen we dus:
code:
1
2
3
4
1,8 x 4 = 7,2 volt
12 - 7,2 = 4,8 volt
50 Ohm per volt dus:
4,8 x 50 = 240 Ohm weerstand

Als de LED's meer nodig hebben moet je de waarden ff veranderen. Kijk anders even van tevoren hoeveel ze nodig hebben (moet je wel regelbare voeding hebben) dan kan je zien welke lichtsterkte je het meest bevalt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• TD-er
Op vrijdag 24 mei 2002 11:56 schreef LauPro het volgende:
[..]
Dan doen we dus:
code:
1
2
3
4
1,8 x 4 = 7,2 volt
12 - 7,2 = 4,8 volt
50 Ohm per volt dus:
4,8 x 50 = 240 Ohm weerstand

[..]
Ik moest wel ff 3x lezen voor ik je berekening snapte, maar er houd hier blijkbaar iemand niet van delen ;)
vermenigvuldigen met (1/0,020) is ook te schrijven als 50 Ohm per volt ;)

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 11:56 schreef LauPro het volgende:
3 led's kunnen op 5 volt, 4 led's kunnen op 5 volt dat even eerst.

Als ze echt op volle sterkte wil laten branden dan moet je een weerstand gebruiken.
Ik ga uit dat de 1,8 volt is (rood) en dat je 4 led's op de 12 volts 'lijn' wilt laten lopen.
Dit klopt toch niet ??

De spanning over een LED verandert niet! (ook al verandert de lichtsterkte) Die is constant

Het is de stroom door de LED die de lichtsterkte bepaalt,
die stroom wordt door de voorschakelweerstand bepaalt

• 845
  • Laatst online: 28-11 12:14

845

Er is maar 1 manier om er vrijwel zeker van te zijn hoeveel volt er over het desbetreffende LED zal vallen en dat is: Download het datasheet!!!
http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/175000-199999/184543-da-01-en-LED5mm_rot.pdf

Hierboven heb ik ook een paar maal gelezen dat je een weerstand voor die led moet zetten, doe dit dan ook, die dingen kosten geen flikker en kunnen maar zelden kwaad.

wanneer je gebruik maakt van bovenstaand LED (uit het datasheet, de BVL-501H1D) dan moet er een stroom van 9 ma door het ledje heen gaan. Ook moet er 2.25 Volt over heen staan.
Dus:
bij 12 V voeding en 4 LED's
12-4*2.25=3
3/0.009=333 (deze waarde bestaat niet, dus neem 330 Ohm)

Verwijderd

Topicstarter
hey
weet iemand hoe ik in serie moet schakelen
met een weesrtand er tussen heb weerstand enzo al maar moet gewoon weten hoe ik dat moet doen
want in serie branden ze niet even fel.
please paas mij een makkelijk uitleg

Verwijderd

Als de LEDjes in serie geschakeld niet allemaal even fel branden, dan ligt dat aan je LEDs, kan je niks aan doen behalve vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
ze zijn 1 dag oud en die kerel van die lectro shop zei ook dat ik ze paralel aan moet sluiten duzzzzz
maarre wie weet hoeveel volt er op een molex staat als je de rooie van een apparaat in de gele doet van de molex
en de zwarte van een apparaat in de 1e zwarte naast de gele doet hoevceel volt is dat en
als je hem in de 2 zwarte vanaf de gele doet?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.