[BAYBUS]Zekeringsbewaker

Pagina: 1
Acties:

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb een zekerings bewaker schema van circuitsonline geplukt, en aangepast aan de 12 en 5 volt van de pc voeding, bedoeling van dit schema is om dit in mn baybus te maken, dat als er kortsluiting is dat er niet gelijk alles op mn baybus doorbrandt. En nou wil ik zo vriendlijk zijn om het schema jullie niet te onthouden.

Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/raamrubber/baybuszek.JPG

Ohja, ik heb ook al wat diengen opgezocht op conrad. Succes

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:39

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ghehehe... eerst http:// vergeten... dan wijzigen... en nog niets.. nja.. kruisje :P
Maar nu is hij er dan toch :D

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 19:04 schreef wfvn het volgende:
ghehehe... eerst http:// vergeten... dan wijzigen... en nog niets.. nja.. kruisje :P
Maar nu is hij er dan toch :D
Klopt lag aan mn upload server, die is case sensetive

Verwijderd

Is er iemand die het schema ook kan uitleggen ?
Wat bedragen de waarden over ieder component bij:
-zekering geleidt
-zekering kapot

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En wat heb je hieraan? Kan me niet voorstellen dat je baybus door kan branden.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 08:29
euh alleen als je hem verkeerd aansluit denk ik. Had ik nog bijna met die van mij gedaan (gister gemaakt). was ik toch ff mn voeding kwijt geweest ofzo...

Maar ik twijfel idd aan het nut van zo'n schema... oh well, safety first toch? :P

Verwijderd

Deze schakeling gaat niet werken.
Het ontwerp is voor 230V wisselspanning. Het is de bedoeling dat er een LED gaat branden als de zekering doorbrandt. De stroom loopt dan ipv door de zekering door de LED.
De LED kan niet gaan branden omdat de spanningsval over de zener en de dioden te hoog is.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 19:50 schreef exter het volgende:
Deze schakeling gaat niet werken.
Het ontwerp is voor wisselspanning, niet voor gelijkspanning.
Het is de bedoeling dat er een LED gaat branden als de zekering doorbrandt. De stroom loop dan ipv door de zekering door de LED.
De LED kan niet gaan branden omdat de spanningsval over de zener en de dioden te hoog is.
de zener diodes zijn aangepast aan de lage spanning

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 19:40 schreef timdeh het volgende:
Is er iemand die het schema ook kan uitleggen ?
Wat bedragen de waarden over ieder component bij:
-zekering geleidt
-zekering kapot
hoe bedoel je ? als de zekering okee is, dan is de dualled groen, is de zekering stuk dan is de dualled rood, sim-pel

Verwijderd

D1 0,7V
D3 0,7V
ZD 11V
LED 2V.
Nog afgezien van de spanningsval over de 2 (waarom 2?)
weerstanden zit je op 14,4V in de 12V-lijn.
Daarom gaat ie niet branden.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 20:11 schreef exter het volgende:
D1 0,7V
D3 0,7V
ZD 11V
LED 2V.
Nog afgezien van de spanningsval over de 2 (waarom 2?)
weerstanden zit je op 14,4V in de 12V-lijn.
Daarom gaat ie niet branden.
dual led is 2,2 volt, met losse weerstanden zit je of te hoge weerstand en dan brandt je led zwak, en met een lager weerstand fikt je led door, maw, dit is een beetje het principe van de bits om om 96 te krijgen gebruik je 64+32

Verwijderd

Nou, zo precies komt het helemaal niet, je kunt gewoon 1 R nemen.
Maar wat ik al zei, met deze dimensionering gaat er helemaal niks branden.

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Cool idee :9~

Als het schema werkt ga ik het wellicht in me nieuwe baybus bouwen. Welke zekeringen en diodes heb je nodig ?

Verwijderd

Kan je niet gewoon, parralel over de zekering een weerstand en led plaatsen (led + weerstand serie)? Dan gaat die led vanzelf branden als de zekering kapot gaat. Aleen moet je dan wel ff rekening mee houden dat de fans ook weerstand hebben en dat de led niet brand als de fan uit is.

edit:

lollige typo

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 20:22 schreef DeVoTioN het volgende:
Cool idee :9~

Als het schema werkt ga ik het wellicht in me nieuwe baybus bouwen. Welke zekeringen en diodes heb je nodig ?
Lees jij niks?
Ik heb al 2 keer gezegd dat deze schakeling niet gaat werken, en jij wilt hem ergens in gaan bouwen ? :?
Op donderdag 23 mei 2002 20:24 schreef xargon het volgende:
Kan je niet gewoon, parralel over de zekering een weerstand en led plaatsen (led + weerstand serie)? Dan gaat die led vanzelf branden als de zekering kapot gaat. Aleen moet je dan wel ff rekening mee houden dat de fans ook weerstand hebben en dat de led niet brand als de fan uit is.

edit:

lollige typo
Dat is een beter idee, en nee, de LED gaat niet branden als de zekering nog heel is.
De zekering sluit nl de LED kort.

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Ik zeg toch "ALS HET SCHEMA WERKT"

:?

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 20:24 schreef xargon het volgende:

edit:

lollige typo
Nee tuurlijk niet, dit plaats je los van je fan, links is de molex connector, en naar recht gaat de rest van je baybus

• The Dolf
  • Niet online
Kan iemand mij ff uitleggen wat het nut hiervan is???

Gezocht!
Router

Verwijderd

De stroom die door de led gaat, moet toch ook op de een of andere manier terug naar de 0? Dit gebeurt door dat de stroom door de led en door de schakelaar gaat toch? Of heb jij een ander schema in je hoofd?

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 20:29 schreef xargon het volgende:
De stroom die door de led gaat, moet toch ook op de een of andere manier terug naar de 0? Dit gebeurt door dat de stroom door de led en door de schakelaar gaat toch? Of heb jij een ander schema in je hoofd?
welke schakelaar ?

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 20:28 schreef thedolf het volgende:
Kan iemand mij ff uitleggen wat het nut hiervan is???
Weinig tot geen.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 20:59 schreef exter het volgende:

[..]

Weinig tot geen.
Okee okee, ik ben hem al opnieuw aan het maken, in crocodiel clips, en ik hem inmiddelss een foutje ontdekt, iedereen, ff een halfuurtje rust.

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 20:59 schreef exter het volgende:

[..]

Weinig tot geen.
En wat was de bedoeling van de topicstarter?

Gezocht!
Router

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 21:04 schreef thedolf het volgende:

[..]

En wat was de bedoeling van de topicstarter?
De bedoeling is dat je je baybus veilig wilt stellen met een zekering, maar dat je van buitenaf kan zien of je zekering nog heel is.

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 21:12 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

De bedoeling is dat je je baybus veilig wilt stellen met een zekering, maar dat je van buitenaf kan zien of je zekering nog heel is.
Geen dus.

Gezocht!
Router

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 21:13 schreef thedolf het volgende:

[..]

Geen dus.
Als jij er geen nut in ziet, dan maak jij hem toch niet, je hoeft niets............................sim-pel

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Op donderdag 23 mei 2002 21:12 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Valt dat niet op dan als je opeens een stuk minder ventilatoren hoort draaien :+

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 21:15 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Valt dat niet op dan als je opeens een stuk minder ventilatoren hoort draaien :+
joh, maar ik ben ook bezig met fan's die temp gestuurd worden, dus als je kast koud is, draaien er geen fan's

• fleppuhstein
Okee ik heb nu een nieuw schema gemaakt met crocodile clips, iedereen dei croc..... heeft kan hem heir downloaden http://www3.evilserv.com/raamrubber/ZEKERING.CKTen hier is het plaatje : Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/raamrubber/zekering.JPG

Iemand nu nog iets te klagen ???, hij werkt, als je het nut er niet van inziet, dan geen geflame, want ik wil andere helpen, en niet zelf gedist worden

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 21:23 schreef fleppuhstein het volgende:
Okee ik heb nu een nieuw schema gemaakt met crocodile clips, iedereen dei croc..... heeft kan hem heir downloaden http://www3.evilserv.com/raamrubber/ZEKERING.CKTen hier is het plaatje : [afbeelding]

Iemand nu nog iets te klagen ???, hij werkt, als je het nut er niet van inziet, dan geen geflame, want ik wil andere helpen, en niet zelf gedist worden
Op zich is het wel interessant bedacht.

BTW. vertel eens wat meer over die temp. gestuurde fans. Welke IC ga jij daar voor gebruiken (ontwerp vraag ik niet naar ;))

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 21:25 schreef Rave17 het volgende:

[..]

BTW. vertel eens wat meer over die temp. gestuurde fans. Welke IC ga jij daar voor gebruiken (ontwerp vraag ik niet naar ;))
ik heb op internet een artikel gelezen over zogenaamde ventilator regeling, hij doet dit met een low drop regelaar, de LM2941CT, als je wil zal ik wel ff een schema maken.

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 21:28 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

ik heb op internet een artikel gelezen over zogenaamde ventilator regeling, hij doet dit met een low drop regelaar, de LM2941CT, als je wil zal ik wel ff een schema maken.
Graag, moet nog steeds beginnen aan mijn ontwerp voor een bay bus met temp. gestuurde aansturing.

BTW. waar zijn die knoppen voor in je zekeringsbewaker:
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/raamrubber/zekering.JPG

• The Dolf
  • Niet online
Ik wilde je niet afzeiken hoor.
Maar ik heb nog nooit gezien dat een baybus doorbrand. De voeding stabiliseert dat nl perfect. (zelfs brakke)

Gezocht!
Router

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 21:37 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Graag, moet nog steeds beginnen aan mijn ontwerp voor een bay bus met temp. gestuurde aansturing.

BTW. waar zijn die knoppen voor in je zekeringsbewaker:
[afbeelding]
Om ff te testen wat er gebeurt als de zekering ermee ophoudt

Verwijderd

Als je nu toch bezig bent, die dioden kunnen er ook wel uit.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 22:37 schreef exter het volgende:
Als je nu toch bezig bent, die dioden kunnen er ook wel uit.
probeer jij dat dan ff, dan werkt je schakeling namelijk gelijk niet meer.................sim-pel

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 21:25 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ik wel!! Ben zelf ook bezig btw, maar heb niet echt veel tijd. Als je wat schema's al hebt kunne we er samen ff naar kijken!

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:00 schreef xargon het volgende:

[..]

Ik wel!! Ben zelf ook bezig btw, maar heb niet echt veel tijd. Als je wat schema's al hebt kunne we er samen ff naar kijken!
Ik heb het artikel op mn werk liggen, ik heb al gekeken naar de prijs van de ic, die ligt geloof ik op 3 a 4 eurotjes, ik zal morgen ff posten.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 22:50 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

probeer jij dat dan ff, dan werkt je schakeling namelijk gelijk niet meer.................sim-pel
Nee, niet sim-pel..
Ten minste niet als je het zo doet:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2427999047

De 5V-uitvoering mag je zelf uitvogelen. :)

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:26 schreef exter het volgende:

[..]

Nee, niet sim-pel..
Ten minste niet als je het zo doet:

[afbeelding]
Ja, maar dit is niet mijn schema, jij hebt een enkele voeding, die van mij draait op 12 en op 5, op een gaat nog zonder diode, maar moet je eens twee aan elkaar maken. ps als je mijn schema wil aan passen, moet je wat eerder in dit draadje lezen, daar staat de CKT file ook...............sim-pel

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 23 mei 2002 23:28 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Ja, maar dit is niet mijn schema, jij hebt een enkele voeding, die van mij draait op 12 en op 5, op een gaat nog zonder diode, maar moet je eens twee aan elkaar maken. ps als je mijn schema wil aan passen, moet je wat eerder in dit draadje lezen, daar staat de CKT file ook...............sim-pel
Ehm.... dat schema van 'jou' bestaat toch echt uit 2 afzonderlijke (vrijwel) identieke schema's

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:31 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ehm.... dat schema van 'jou' bestaat toch echt uit 2 afzonderlijke (vrijwel) identieke schema's
Behalve dat ze over de nul draad aan elkaar vast zitten ? dus loopt de stroom helemaal rond, en is er kortsluiting.

Verwijderd

Ik pas jouw schema niet aan, ik pas het schema van circuitsonline aan.

En als je mijn hulp niet op prijs stelt dan zoek je het toch lekker zelf uit...
Op donderdag 23 mei 2002 23:33 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Behalve dat ze over de nul draad aan elkaar vast zitten ? dus loopt de stroom helemaal rond, en is er kortsluiting.
Daarom noemen ze dat ook massa, maar dat wil niet zeggen dat die twee schakelingen met elkaar te maken hebben of elkaar beïnvloeden.
Het zijn gewoon twee onafhankelijk van elkaar werkende schakelingen.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:33 schreef exter het volgende:
Ik pas jouw schema niet aan, ik pas het schema van circuitsonline aan.

En als je mijn hulp niet op prijs stelt dan zoek je het toch lekker zelf uit...
Okee is goed, het enigste wat ik probeer te doen is gewoon mensen helpen, en het schema werkt op deze manier, en het is eenvoudig, iedere noob kan het ??? en ik had eerst een rekenfoutje gemaakt, ik had namelijk geen simulatie gemaakt. Maar nu werkt alles naar behoren

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 23 mei 2002 23:33 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

LOL

Volgens mij moet er iemand nog aardig wat leren van elektriciteit....

Ik ben er 1 van, maar het is mij wel duidelijk dat jij nog heel wat meer moet leren dan ik :+

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 23:35 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Okee is goed, het enigste wat ik probeer te doen is gewoon mensen helpen, en het schema werkt op deze manier, en het is eenvoudig, iedere noob kan het ??? en ik had eerst een rekenfoutje gemaakt, ik had namelijk geen simulatie gemaakt. Maar nu werkt alles naar behoren
Moet jij voor de lol eens gaan kijken wat er gebeurt als je de schakelaar in serie met de zekering zet en een kapotte zekering simuleert, wedden dat het dan niet naar behoren werkt?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 23 mei 2002 23:39 schreef exter het volgende:

[..]

Moet jij voor de lol eens gaan kijken wat er gebeurt als je de schakelaar in serie met de zekering zet en een kapotte zekering simuleert, wedden dat het dan niet naar behoren werkt?
En nu hoop ik weer wat te leren...

Als je de situatie ongewijzigd laat behalve het plaatsen van een schakelaar die direct in serie staat met de zekering.... Waarom zou dat niet werken? (even los van het type schakelaar... ik ga voor het gemak uit gan een normale aan-uit-schakelaar of eventueel een 'verbreek-bij-drukken'-drukschakelaar)

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 23:43 schreef wfvn het volgende:

[..]

Als je de situatie ongewijzigd laat behalve het plaatsen van een schakelaar die direct in serie staat met de zekering.... Waarom zou dat niet werken? (even los van het type schakelaar... ik ga voor het gemak uit gan een normale aan-uit-schakelaar of eventueel een 'verbreek-bij-drukken-druk'-schakelaar)
Omdat de waarde van de zenerdiode te klein is.
Zo valt er over de weerstand die op massa zit ca 6V.
Als de zekering doorbrandt, komt de anode van de tweede LED via de belasting aan massa te liggen, terwijl de kathode op die 6V zit.
In sperrichting kan de diode dat niet hebben en gaat stuk.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:39 schreef exter het volgende:

[..]

Mooi dus wel.
Op donderdag 23 mei 2002 23:43 schreef wfvn het volgende:

[..]

Als je de situatie ongewijzigd laat behalve het plaatsen van een schakelaar die direct in serie staat met de zekering.... Waarom zou dat niet werken? (even los van het type schakelaar... ik ga voor het gemak uit gan een normale aan-uit-schakelaar of eventueel een 'verbreek-bij-drukken'-drukschakelaar)
Het schema werkt gewoon, ik ga hem in het weekend in elkar zetten, we zien wel.

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:47 schreef exter het volgende:

[..]

Zo komt er over de weerstand die op massa zit ca 6V.
Als de zekering doorbrandt, komt de anode van de tweede LED via de belasting aan massa te liggen, terwijl de kathode op die 6V zit.
he ? come again ?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 23 mei 2002 23:47 schreef exter het volgende:

[..]

Zo valt er over de weerstand die op massa zit ca 6V.
Dan nu een vrij eenvoudige vraag (denk ik)

Wat is het verschil tussen een doorgebrande zekering en een schakelaar in de 'uit'-stand (niet-doorlaat-stand)?

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:52 schreef wfvn het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen een doorgebrande zekering en een schakelaar in de 'uit'-stand (niet-doorlaat-stand)?
Een doorgebrande zekering geleidt niet ?????????? ljiktmij, als bij je de stop(zekering) uit de stoppen kast springt, heb jij dan nog stroom ?

Verwijderd

'k heb jouw schakeling net in Crocodile Clips gesimuleerd, en ik kan je mededelen dat de LEDjes je om de oren vliegen.

Verwijderd

ks
Op donderdag 23 mei 2002 23:52 schreef wfvn het volgende:

[..]

Niks...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 23 mei 2002 23:59 schreef exter het volgende:
ks
[..]

Niks...
Op donderdag 23 mei 2002 23:57 schreef exter het volgende:
'k heb jouw schakeling net in Crocodile Clips gesimuleerd, en ik kan je mededelen dat de LEDjes je om de oren vliegen.
Dat kan 2 dingen betekenen...

1) Wij (jij en ik) verstaan totaal iets anders onder 'een zekering en een schakelaar in serie zetten'

2) Elektronen blijken een vorm van intelligentie te hebben; als een zekering doorbrandt en zodoende geen stroom meer doorlaat, is er niets aan de hand, maar als een schakelaar in de 'niet-doorlaat-stand' wordt gezet, protesteren ze heftig en blazen ze leds op.......

• fleppuhstein
Op donderdag 23 mei 2002 23:57 schreef exter het volgende:
en als je nou deze binnen zuigt ? http://www3.evilserv.com/raamrubber/ZEKERING.CKT Deze werkt bij mij perfect in crocodile clips

Verwijderd

ik krijg het idee dat die baybus minder waard is dan die beveiliging. Hoewel het >1337 geeft. Gooi die zekering dan gelijk voorop, dan zie je meteen of ie doordebrand is :9~ (hebt er niets maar >1337!)

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 00:01 schreef wfvn het volgende:

[..]

[..]

Dat kan 2 dingen betekenen...

1) Wij (jij en ik) verstaan totaal iets anders onder 'een zekering en een schakelaar in serie zetten'

2) Elektronen blijken een vorm van intelligentie te hebben; als een zekering doorbrandt en zodoende geen stroom meer doorlaat, is er niets aan de hand, maar als een schakelaar in de 'niet-doorlaat-stand' wordt gezet, protesteren ze heftig en blazen ze leds op.......

Nee, dat heb ik uitgelegd, de tweede led zit met z'n kathode op een weerstand waar 6V over staat.
Z'n anode ligt via de belasting aan massa.
In sperrichting staat er dus 6V over de LED, en dan gaat ie stuk.

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:05 schreef Luna het volgende:
ik krijg het idee dat die baybus minder waard is dan die beveiliging. Hoewel het >1337 geeft. Gooi die zekering dan gelijk voorop, dan zie je meteen of ie doordebrand is :9~ (hebt er niets maar >1337!)
Nee, dit hele stukje kost geen drol, ik geloof 3,50 euro

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:06 schreef exter het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik uitgelegd, de tweede led zit met z'n kathode op een weerstand waar 6V over staat.
Kan je het duidelijk maken adhv dhet schema, wat versta jij onder de tweede led. enzzzzzzz. leg je verhaal uit in de tek.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 24 mei 2002 00:06 schreef exter het volgende:

[..]

Ik zal wel ongelofelijk dom zijn..... ik denk dat we toch echt langs elkaar zitten te lullen.... Volgens mij begrijp jij mij totaal niet....
Op donderdag 23 mei 2002 23:59 schreef exter het volgende:
ks
[..]

Niks...
Ben ik het volledig mee eens...

Ook al heb je het verhaal al eerder uitgelegd, denk nou nog eens goed na:

1) Je hebt in de huidige situatie tussen 2 splitsingen in een zekering zitten
2) In een nieuwe situatie zet je een extra schakelaar in serie met de zekering, wederom tussen die 2 splitsingen in. Dus tussen de zekering en de schakelaar zit absoluut NIETS extra's aan elektronica of aftakkingen... alleen een directe verbinding.

HOE kan er dan toch verschil zijn tussen het doorbranden van die zekering of het 'uitschakelen' van de schakelaar......

Ik begin me nu zo achterlijk te voelen als het achtereind van een varken..... maar volgens mij meer door het duidelijk proberen te maken van de situatie dan door het niet begrijpen....

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 00:03 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

en als je nou deze binnen zuigt ? http://www3.evilserv.com/raamrubber/ZEKERING.CKT Deze werkt bij mij perfect in crocodile clips
Je hebt met 1 ding geen rekening gehouden, en dat is met een belasting op de uitgang, net zoals in het echt, bv je fan.
Even ipv de zekering een schakelaartje zetten en kijk dan nog maar eens wat er gebeurt.

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:11 schreef exter het volgende:

[..]

Je hebt met 1 ding geen rekening gehouden, en dat is met een belasting op de uitgang, net zoals in het echt, bv je fan.
Even ipv de zekering een schakelaartje zetten en kijk dan nog maar eens wat er gebeurt.
Jij bedoelt zekering weg, drukschakelaar in de plaats, werkt gewoon ? Dussssssssss, bij mij springen er echt geen leds, geen enkel component

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 00:11 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ik zal wel ongelofelijk dom zijn..... ik denk dat we toch echt langs elkaar zitten te lullen.... Volgens mij begrijp jij mij totaal niet....
[..]

Ben ik het volledig mee eens...

Ook al heb je het verhaal al eerder uitgelegd, denk nou nog eens goed na:

1) Je hebt in de huidige situatie tussen 2 splitsingen in een zekering zitten
2) In een nieuwe situatie zet je een extra schakelaar in serie met de zekering, wederom tussen die 2 splitsingen in. Dus tussen de zekering en de schakelaar zit absoluut NIETS extra's aan elektronica of aftakkingen... alleen een directe verbinding.

HOE kan er dan toch verschil zijn tussen het doorbranden van die zekering of het 'uitschakelen' van de schakelaar......
Zit ook geen verschil tussen.
De schakelaar hoeft ook niet in serie met de zekering.
Hij kan gewoon ipv de zekering, enkel om het doorbranden te simuleren.simuleren
Omdat de zekering doorgebrand is kan er alleen nog maar stroom lopen via de LEDs, en dat gebeurt dan ook.
[/quote]

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 00:14 schreef fleppuhstein het volgende:

[..]

Jij bedoelt zekering weg, drukschakelaar in de plaats, werkt gewoon ? Dussssssssss, bij mij springen er echt geen leds, geen enkel component
Heb je wel een belasting op je uigang aangesloten?
Even een weerstandje plaatsen om je fan te simuleren.

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:17 schreef exter het volgende:

[..]

Heb je wel een belasting op je uigang aangesloten?
Even een weerstandje plaatsen om je fan te simuleren.
hoe groot wil je die hebben ? en snel zijn, want ik ga zo pitten, en dan kijken we er morgen naar met 5 man, dan kom ik er wel uit, en nogmaals, er springen geen leds bij mij.

Verwijderd

Maakt niet veel uit, doe maar es 100 Ohm.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 24 mei 2002 00:16 schreef exter het volgende:
Zit ook geen verschil tussen.
De schakelaar hoeft ook niet in serie met de zekering.
Hij kan gewoon ipv de zekering, enkel om het doorbranden te simuleren.simuleren
Omdat de zekering doorgebrand is kan er alleen nog maar stroom lopen via de LEDs, en dat gebeurt dan ook.
We komen er wel...

ooit....

Maw....

1) de situatie werkt dus gewoon WEL als je een schakelaar in serie zet met de zekering... in tegenstelling wat jij de hele tijd hebt zitten beweren

2) die hele schakeling zuigt, of je die extra schakelaar nu wel in serie zet met die zekering of gewoon helemaal niet gebruikt...

Wat wordt het? 1 of 2

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:20 schreef exter het volgende:
Maakt niet veel uit, doe maar es 100 Ohm.
gedaan, niks aan het handje

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:20 schreef wfvn het volgende:

[..]

We komen er wel...

ooit....

Maw....

1) de situatie werkt dus gewoon WEL als je een schakelaar in serie zet met de zekering... in tegenstelling wat jij de hele tijd hebt zitten beweren

2) die hele schakeling zuigt, of je die extra schakelaar nu wel in serie zet met die zekering of gewoon helemaal niet gebruikt...

Wat wordt het? 1 of 2
schakeling zuigt niet, want hij staat bij circuitsonline, ik heb hem alleen aangepast voor kleinere voltage.

Verwijderd

Dan heb jij een ander Crocodile Clips dan ik, 'k weet het anders ook niet.

Kijk, dit heb ik met jouw schakeling gedaan, en als je de bovenste schakelaar indrukt, (dat ding ipv van de zekering dus) dan zie je wat ik bedoel en wat er dus ook gebeurt.

De anode van LED2 (het kapotte grijze LEDje in het schema) ligt in normale situatie op 12V en de kathode via R 460 aan massa. Het LEDje brandt dus.
Omdat de 2V die over LED2 valt ook over de serieschakeling van diode, zener en LED1 staat, brandt LED1 dus niet.

Als de zekering doorbrandt, verandert deze situatie. De anode komt nu via de 10k weerstand op 0V.
LED2 staat nu niet meer parallel aan de serieschakeling van de diode, zenerdiode en LED1.
Over de R van 460 Ohm komt 5,42V te staan, zie de voltmeter in het schema. Die spanning komt dus ook op de kathode van LED2

In sperrichting komt er dus 5,42V over de LED, en dat is te veel. Hij gaat stuk.

Dit is ook precies wat er in het simulatieprogramma gebeurt, probeer het zelf maar, dan zie je het wel.

Zo, nu eerst een Bavaria en een stuk paardenworst. 8-)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1719009914

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 24 mei 2002 00:23 schreef exter het volgende:

Kijk, dit heb ik met jouw schakeling gedaan, en als je de bovenste schakelaar indrukt, (dat ding ipv van de zekering dus) dan zie je wat ik bedoel en wat er dus ook gebeurt.

[afbeelding]
This is echt weird...

We hebben overduidelijk wel hetzelfde plaatje voor ogen......

:P Dus elektronica is toch intelligent.... ze accepteren zekeringen wel maar schakelaars niet ;)

tenzij we hier vergissingen maken met maak- of breek-contakten bij de schakelaar.

Ik het op deze pc geen CP staan. Morgen ga ik zelf ook aan het stoeien met CP op m'n laptop (Waar het WEL op staat... legaal nog wel :D)

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 00:23 schreef exter het volgende:

De anode van LED2 (het kapotte grijze LEDje in het schema) ligt in normale situatie op 12V en de kathode via R 460 aan massa. Het LEDje brandt dus.
Omdat de 2V die over LED2 valt ook over de serieschakeling van diode, zener en LED1 staat, brandt LED1 dus niet.

Als de zekering doorbrandt, verandert deze situatie. De anode komt nu via de 10k weerstand op 0V.
LED2 staat nu niet meer parallel aan de serieschakeling van de diode, zenerdiode en LED1.
Over de R van 460 Ohm komt 5,42V te staan, zie de voltmeter in het schema. Die spanning komt dus ook op de kathode van LED2

In sperrichting komt er dus 5,42V over de LED, en dat is te veel. Hij gaat stuk.

Dit is ook precies wat er in het simulatieprogramma gebeurt, probeer het zelf maar, dan zie je het wel.

Zo, nu eerst een Bavaria en een stuk paardenworst. 8-)

[afbeelding]
Als er dus gebeurd wat jij zegt, dan kan je dat weer oplossen met een andere diode, net na het tweede ledje ?

Verwijderd

Ja, en die diode die voor de 4V zener zit kan er uit.

In plaats daarvan kun je ook de waarde van de zener verhogen naar de standaardwaarde 8V2, dan loop de spanning over de 460 Ohms weerstand ook niet zo hoog op en blijft alles ook heel.
460 is btw geen standaardwaarde, 470 wel.

Zo blijft ie heel, en zo gaat ie stuk.

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 09:54 schreef exter het volgende:
Ja, en die diode die voor de 4V zener zit kan er uit.

In plaats daarvan kun je ook de waarde van de zener verhogen naar de standaardwaarde 8V2, dan loop de spanning over de 460 Ohms weerstand ook niet zo hoog op en blijft alles ook heel.
460 is btw geen standaardwaarde, 470 wel.

Zo blijft ie heel, en zo gaat ie stuk.
Ik nu niet eens meer in, bij mij werkt op mn eigen manier.

Verwijderd

Als de componenten bij mij in Crocodile Clips stuk gaan, gaan ze bij jou in hetzelfde prog ook stuk, Fleppuhstein.
Of je hebt "Indestructable components" ingeschakeld onder Options, dan blijft alles altijd heel.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 24 mei 2002 10:56 schreef exter het volgende:
Als de componenten bij mij in Crocodile Clips stuk gaan, gaan ze bij jou in hetzelfde prog ook stuk, Fleppuhstein.
Bij mij blijven ze in beide schakelingen netjes heel
Of je hebt "Indestructable components" ingeschakeld onder Options, dan blijft alles altijd heel.
Nope... net gechecked, die optie staat niet aangevinkt....

Hier is dus iets zeer vreemds aan de hand... maar beide schakelingen van jou geven hier op m'n laptop totaal geen problemen....

Verwijderd

Wat je zegt, weird....

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1253675986

Maar eh, ik heb het schakelingetje nu zo in elkaar geprikt, heb je geen zeners nodig en het werkt perfekt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1505756505

• fleppuhstein
Op vrijdag 24 mei 2002 11:29 schreef exter het volgende:
Wat je zegt, weird....

[afbeelding]

Maar eh, ik heb het schakelingetje nu zo in elkaar geprikt, heb je geen zeners nodig en het werkt perfekt.

[afbeelding]
http://www.watbenjedan.com
Pagina: 1