Toon posts:

Upstream van cito.nl etc. Wat kost dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Had net een discussie met een medetweaker over de telefoon, ging over de upstream van cito.nl omdat die sites een beetje pauper plat liggen zo rond 5 uur.

De vraag is dus, hoe groot zou de upstream zijn van sites zoals cito.nl, eindexamen.nu en examen.nl? En hoeveel kost het om de benodigde upstream te huren?

En nog ff ter vergelijking, wat is de upstream van een site zoals download.com (lekker extreem)?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
download.com host meende ik de files niet zelf, maar heeft alleen links naar de files die bij de maker op de site staan...

Dus zo'n super verbinding hoeft download.com ook weer niet te hebben hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
^, tis wat drukken nu

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik denk dat die nederlandse sites minder trekken dan t.net gemiddeld. Wat download.com doet weet ik niet, maar ze hosten nix zelf, dus het zal wel meevallen...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Neem dan iets als tucows.com (willekeurige mirror). Gaat als snel in de papieren lopen denk ik.

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 09:23
Ik wil het ook weten!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:47
Ligt eraan waar de site gehost is. Dat een site plat gaat hoeft niet aan de bandbreedte te liggen hoor kan ook gewoon aan de server liggen.

www.examen.nl is gehost op: wirehub.net, uitgaande van een dedicated server bieden zij een 10Mbit verbinding. (zie voor prijzen: http://business.wirehub.net/pub/webhost/dedicated)

www.eindexamen.nu (schoolsite5-2.civ.utwente.nl) is gehost op: utwente.nl(Universiteit Twente) via surfnet, dit zal vast en zeker een 100Mbit verbinding zijn.

www.cito.nl is gehost op: kun.nl(Universiteit Nijmegen) ook via surfnet, zal dus ook bijna zeker een 100Mbit verbinding zijn.

Ik kan hier maar 1 ding uit concluderen en dat is dat de servers eenvoudig weg de belasting niet aankunnen, Surfnet levert namelijk enorm snelle verbindingen (10 Gigabit: http://www.surfnet.nl/organisatie/netwerk) voor Universiteiten.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Alle bovenstaande websites hangen aan een 100Mbit FD touwtje, het kost niet zo gek veel om er een aansluiting op te krijgen maar 't dataverkeer betaal je meestal wel.

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Eindexamen.nu hing inderdaad aan een 100 Mbit lijntje net als de Citogroep.

Afgelopen jaar draaide we op 3 machines (round robin) en 1 voor de database. Ik heb ze constant in de gaten gehouden en zover ik weet zijn ze niet down geweest.
Ergens aan het eind heeft de database er even uit gelegen. Dat had voor de belangrijkste pagina's geen direct effect op de site, want die serveert gewoon statische pagina's die gewoon even niet geupdate werden.

Vanwege de brand op de UT draait de site nu overigens even elders.

None

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Mwa, ik denk niet dat de topicstarter nu nog met de betreffende medetweaker aan de telefoon hangt :+

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.