Toon posts:

XML - E-mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een onderzoek naar het toepassen van XML in e-mail.

Het is de bedoeling dat er met behulp van een HTML invul formulier data wordt ingevoerd. Vervolgens wordt omgezet in XML en bij de ontvanger in een database wordt opgeslagen.

Ik kan hierover nog niet iets zinvols vinden. Ook niet bij microsoft's MSDN. :?

Kan iemand mij hierbij helpen, die hier misschien al ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
ja ik weet niet precies wat je wilt maar je kan overal je eigen xml structuur voor maken.

bijvoorbeeld:

<emailBericht>
<subject>een onderwerp</subject>
<cc>een@adres.com</cc>
<adres>een@adres.com</adres>
<body>een bericht</body>
</emailBericht>

dit de database ingooien ?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, de xml code die jij gemaakt hebt moet zeg maar met behulp van een invulformulier automatisch worden gegenereerd en vervolgens bij de ontvanger in een access database komen te staan. Weet jij daar een script voor of welke er daarvoor gebruikt kunnen worden :?

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
hmz..daar is natuurlijk geen pasklare oplossing voor (en als ie er was kreeg je hem niet >:)) maar goed, ik zal een aanzetje geven:

(ik ga er even van uit dat je het in ASP wilt gaan maken aangezien je in MSDN hebt gezocht)

1) maak een formulier met de velden erop die je in je database wilt stoppen. haal de waarden op uit het geposte formulier en bouw een xml bericht op. dit kun je doen mbv het MSXML.DOMDocument object, of door simpelweg een string op te bouwen zodat je een resultaat krijgt als in de reactie van CK.

2) gebruik CDO-NTS of een ander component om een e-mail te sturen vanuit ASP. stop de gegenereerde xml-string in de body van het bericht

3) bij de ontvanger zul je iets moeten maken wat automatisch een mailbox checkt. ook dit kan bijvoorbeeld met CDO. haal de mailtjes op, vis er de xml-berichten uit, filter de waarden eruit en voer deze in in je database

hoop dat je er wat aan hebt want je geeft nogal weinig informatie.. snap ook niet echt waarom dit zonodig via e-mail moet maar goed :)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op donderdag 23 mei 2002 21:04 schreef gotcha het volgende:
snap ook niet echt waarom dit zonodig via e-mail moet maar goed :)
Een hoop mkb-bedrijven hebben geen kabel of vaste lijn op de centrale computer.. Om de zo veel tijd emailtjes binnenhalen is dan beter/goedkoper...

Verder heb je geen probleem als die computer dan down gaat.. (anders moet je zelf weer een hele que maken ipv dat de mail dat voor je is..)

• gotcha
hmmz daar heb je wel een punt :)
ben een beetje verwend met klanten die allemaal dikke verbindingen hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Gotcha bedankt, ik heb helaas geen verstand van ASP, maar daar ga ik snel wat aan doen. Ik neem aan dat ik ASP wel moet gebruiken voor access?

Het is eigenlijk voor mijn opleiding het is een vervangende opdracht voor het vak EDI m'n laatste vak zeg maar voor m'n afstuderen.

• gotcha
het verwerken van het invulformulier zul je met een of andere scripttaal moeten doen. of je kiest voor asp,asp.net, php of nog wat anders is geheel aan jou, net wat je t makkelijkst/fijnst vindt.
een access-database uitlezen lukt je in zowat iedere omgeving/taal (op het windows platform iig)

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij misschien een goede gratis ASP hosting provider? Ik zelf gebruik voor m'n site een unix server, vandaar...

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Ik weet niet wat precies je opdracht hebt, maar echt efficient klinkt het niet, XML over E-mail naar Access.

Kun je niet beter een database samenstellen op de server waar alle ingevulde formulieren met datum opstaan, om vervolgens vanuit Access die gegevens op te vragen met een druk op de knop en te kopieëren in de database?

Hoe wil je eigenlijk dat de (xml-)inhoud van de e-mail aan Access wordt gevoerd?

|_____vakje______|

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op donderdag 23 mei 2002 22:25 schreef Showbizzos het volgende:
Weet jij misschien een goede gratis ASP hosting provider? Ik zelf gebruik voor m'n site een unix server, vandaar...
Gebruik dan gewoon PHP, dat is dan misschien makkelijker.

Rustacean

Verwijderd

Topicstarter
Cybersnoop, het moet zeg maar een EDI situatie nabootsen (gestandaardiseerde berichten worden verstuurd en automatisch verwerkt bij de ontvanger)Bij jouw voorbeeld worden de berichten namelijk niet automatisch verwerkt.

Hoe de gegevens op te slaan in DB...ik dacht aan de emailberichten een sleutel(nummer) mee te geven en daaraan alle gegevens te koppelen zoals: subject, cc, body e.d.(zoals het opgemaakte berciht van CK) en vervolgens op te slaan in de database. Of is dat niet handig?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09
Showbizzos:
Hoe de gegevens op te slaan in DB...ik dacht aan de emailberichten een sleutel(nummer) mee te geven en daaraan alle gegevens te koppelen zoals: subject, cc, body e.d.(zoals het opgemaakte berciht van CK) en vervolgens op te slaan in de database. Of is dat niet handig?
Lijkt mij gewoon goed.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op vrijdag 24 mei 2002 08:13 schreef Showbizzos het volgende:
Zou je dan niet eerst die body parsen om de informatie weer uit die XML string te vissen?

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 09:02 schreef Bobco het volgende:

[..]

Zou je dan niet eerst die body parsen om de informatie weer uit die XML string te vissen?
Hoe bedoel je precies :?

• gotcha
wat ik me eigenlijk steeds meer afvraag: wat wil je nu eigenlijk versturen ? zoals het nu lijkt ga je een e-mail sturen met daarin de gegevens van een e-mail ??
(dus: je stuurt een e-mail met subject, from-adres, to-adres en in de body daarvan stop je een xml-blok met daarin subject, from-adres, to-adres)
lijkt me nogal raar. welke informatie wil je nu eigenlijk dat gebruikers in dat formulier invullen (welke gegevens wil je opslaan in je database ?)

Verwijderd

Topicstarter
Je stuurt in principe e-mail bericht via een formulier met daarin alle gegevens zoals subject body en dergelijke. Deze moet dan automatisch worden omgezet in XML opmaak. Vervolgens wordt dit e-mail bericht verstuurd, en in XML opmaak in een database opgeslagen.

Ik heb deze opdracht ook maar gekregen, dit is niet letterlijk hoe aan mij verteld is maar een interpretatie van het geheel.

De eigenlijke opdracht was meer van: het versturen van XML documenten met behulp van e-mail. En zorgen dat dit in directory of database automatisch wordt opgeslagen.
Pagina: 1