enermax thermal adjustable fan

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Iemand die Enermax adjustable fans (UC-8FAB, 9FAB en 12FAB) al geprobeerd? Lijkt me ideaal, omdat je ze kan regelen zodat ze harder blazen als het warm wordt. Ik zit er over te denken om m'n standaard 8cm blowout fans in m'n kast te vervangen door deze. (de intake blijven gewoon op 12v). Zou het mogelijk zijn de variable weerstand te vervangen door een thermische weerstand zodat het volledig automatisch gaat?
Ervaringen?

<edit>verkeerde topic titel.. ;) </edit>

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Op donderdag 23 mei 2002 18:19 schreef Microkid het volgende:
Iemand die Enermax adjustable fans (UC-8FAB, 9FAB en 12FAB) al geprobeerd? Lijkt me ideaal, omdat je ze kan regelen zodat ze harder blazen als het warm wordt. Ik zit er over te denken om m'n standaard 8cm blowout fans in m'n kast te vervangen door deze. (de intake blijven gewoon op 12v). Zou het mogelijk zijn de variable weerstand te vervangen door een thermische weerstand zodat het volledig automatisch gaat?
Ervaringen?

<edit>verkeerde topic titel.. ;) </edit>
Ik dacht al: 'Thermal'!!! Ik heb 4x 80mm UC-8FAB en 1x 92mm 9FAB besteld. Ik heb ze gekozen omdat ze te regelen zijn en van een goed merk. Papst fans zijn me toch echt te duur en ze zijn niet veel beter/stiller. Ik denk wel dat je de variabele weerstand kan veranderen door een thermische weerstand, maar ik weet niet hoe.

Powered by KPN

Verwijderd

Heb er 4 in me pc zitten en ben er zeer tevreden over, je hoeft ze echt niet volop te laten draaien om een goede airflow te bekomen, en ze maken dan ook niet teveel lawaai.
Aanrader hoor.

Verwijderd

topicstarter,ik heb ook er een paar de 120mm versie dan en vind ze ideeal en aardig design
in aanbieding zag ik ze hier waar ik ze toen gehaald heb..
dacht dat ze dubbel kogelgelagerd zijn en aardig stil want zijn zo 22-27 decibel.das niet veel voor een casefan.
en daar zag ik ze echt spotgoedkoop!

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Heb zelf 7 enermaxen, TOP fannetjes als je het mij vraagt.

Dat van die weestand weet ik niet, ik weel wel dat die 'potjes' die er standaard opzitten 22k Ohm zijn.

(Ik heb ze gemeten, ik wil ze nl vervangen voor 'potjes' die in een baybus kunnen)

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 07:30 schreef eightValve het volgende:
Heb zelf 7 enermaxen, TOP fannetjes als je het mij vraagt.

Dat van die weestand weet ik niet, ik weel wel dat die 'potjes' die er standaard opzitten 22k Ohm zijn.

(Ik heb ze gemeten, ik wil ze nl vervangen voor 'potjes' die in een baybus kunnen)
Dus, zou je een NTC erop moeten zetten die van 0 ohm tot 17k Ohm loopt (bij 17 is er dus minder weerstand in vergelijk met een volledig dichtgedraaide potmeter, en moet de fan zachtjes draaien).
Of draait ie bij 22K ook nog zachtjes?

Zou je voor mij de minimale en maximale weerstand van de potmeter kunnen opmeten, en ook hoe hard ie dan draait? (stilstaat?)

Wellicht is dit de oplossing:
Goedkoper is het om een standaard 12 Volt ventilator en een
losse automatische temperatuur afhankelijke regeling te nemen bij www.conrad.nl artikel nr: 118028 voor € 6,95

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

heb je deze dingen ook in 6 en 8 cm ??

ik heb een spire wisperrock.
maar mijn mobo kan de fanspeed niet regelen dus wil dit ding met de hand kunnen wijzigen.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 08:13 schreef xychix het volgende:
heb je deze dingen ook in 6 en 8 cm ??

ik heb een spire wisperrock.
maar mijn mobo kan de fanspeed niet regelen dus wil dit ding met de hand kunnen wijzigen.
Ze zijn er in 8, 9 en 12 cm. (zie typenummers)

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb ook 3 enermaxen van 80mm, heerlijke dingetjes
ze zijn erg stil, als je ze goed afstemd en ze kunnen ook heel erg koelen als je ze wat harder zet, dus je kan er mee doen wat je wil, ideaal (als je ze harder zet gaan ze wel wat herrie maken, maar ze verplaatsen wel heel veel lucht dan :) )

Verwijderd

klopt er zijn volgende varianten dacht ik
80mm;UC-8FAB 90mm UC-9FAB 120mm UC-12FAB
potmeter kan je ook vrvangen door een NTC en
met die potmeter gewoon al zijn ze vrij stil hoor.
in shopcontrol-venster zag ik ze gister in de aanbieding staan ik had ze binnen 2 dagen in huis toen.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 08:45 schreef scorpionappeal het volgende:
klopt er zijn volgende varianten dacht ik
80mm;UC-8FAB 90mm UC-9FAB 120mm UC-12FAB
potmeter kan je ook vrvangen door een NTC en
met die potmeter gewoon al zijn ze vrij stil hoor.
in shopcontrol-venster zag ik ze gister in de aanbieding staan ik had ze binnen 2 dagen in huis toen.
Werk je daar soms? ;)
vreemde site, ik moet eerst een account maken om te kunnen snuffelen.... :(

Verwijderd

Ik heb hier de 120mm en 3x de 80mm werkt perfect... zijn op maximaal vermogen wel luidruchtig en je kan de potmeter makkelijk vervangen door een 20kohm (80mm) potmetertje voor een baybus :)

Verwijderd

bij mij werken ze ook super en geluidsniveua merkt mij vooral op omdat ik normale standaard fans erin had zitten is,en dat is gene fijn gehoor als ie hele dag aan staan :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Sorry voor de kick, maar ik heb een vraagje over deze fan:

ik heb deze UC-8FAB besteld net! hij moet de standaart fan van me whisperrock 4 vervangen, die spec fans zijn:
Dimensions
Heat sink : 80×80×44 mm (l × w × h)
12VDC Fan : 80×80×25 mm
Bearing Ball bearing
Rated speed 2300 RPM +/-10%
Rated power 1.08 W
Noise level 21.1 dBA
Air flow 28 CFM at 2,300 RPM
Current 0.09 A
Life hours Ball: 50.000
http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=105

die van die enermax zijn in dit topic bekend. Die is beter maar geeft wat meer geluid.

Nou heb ik me een beetje vergist in die fan, want iedereen (in dit topic ook) gebruikt hem als casefan?? Moet ik me order cancellen of werkt dit ding ook goed als CPU-Heatblok FAN? (behalve dat ik niet me RPM via bios kan lezen, ivm de 12v stekker)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mister_X schreef op 28 januari 2004 @ 23:53:
Sorry voor de kick, maar ik heb een vraagje over deze fan:

ik heb deze UC-8FAB besteld net! hij moet de standaart fan van me whisperrock 4 vervangen, die spec fans zijn:

[...]

http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=105

die van die enermax zijn in dit topic bekend. Die is beter maar geeft wat meer geluid.

Nou heb ik me een beetje vergist in die fan, want iedereen (in dit topic ook) gebruikt hem als casefan?? Moet ik me order cancellen of werkt dit ding ook goed als CPU-Heatblok FAN? (behalve dat ik niet me RPM via bios kan lezen, ivm de 12v stekker)
Tuurlijk kan je ehm ook gewoon als cpu fan gebruiken. ik gebruik zelf ook de 92mm versie voor op mijn slk-900-u, zie specs hieronder, staan ook foto's, ook zie je daar mijn 120mm enermax als casefan :)

En waarom kan je de rpm niet uitlezen? naar mijn weten zit er gewoon een 3 polig stekkertje met rpm weergave op hoor, op mobo prikken, en klaar. Tacho-signaal moet gewoon zichtbaar zijn dus.

Je order hoef je dus niet te cancellen! kan prima!

www.google.nl

• Mister_X
good! ik neem hem! de specs zijn beter dan me huidige cooler, en die houdt me barton @2.2ghz net onder de 60 graden ;) dus dit zal hoop ik een verbetering zijn. (het blok van de whisperrock 4 is inperciepe een goed blok!). Maar ik las dat ie zich met 12v voede dus ging ervanuit dat ie een molex stekker had... vandaar..

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Mister_X schreef op 29 januari 2004 @ 11:32:
good! ik neem hem! de specs zijn beter dan me huidige cooler, en die houdt me barton @2.2ghz net onder de 60 graden ;) dus dit zal hoop ik een verbetering zijn. (het blok van de whisperrock 4 is inperciepe een goed blok!). Maar ik las dat ie zich met 12v voede dus ging ervanuit dat ie een molex stekker had... vandaar..
die plugjes op je mobo zijn ook 12v :)

wat betreft de koelprestaties, ik zou er niet veel van verwachten!

ik had zelf ook een falconrock II (= zelfde blok als whisperrock 4, alleen heeft whisperrock een stillere fan) als cpu cooler, mijn barton 2500+ werd 60+ in de afgelopen hete zomer, dus ik dacht, laat ik het eens met een beter fan proberen.

ik dus fan-adapter gekocht en mijn 120mm enermax fan erop gedaan dmv die fan adapter.. er blies toen ruim 80 cfm door de heatsink ipv 28 (meen ik) prestaties bleven bij 57 graden stressed.. helaas.. toen na veel geknoei maar een thermalright aangeschaft :) huidige temps: 28/32 idle, 34/37 stressed :)

EDIT: mijn barton liep toen ook @ 2200 mhz :)

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 29-01-2004 11:37 ]

www.google.nl

• Mister_X
:) nah, ik heb nu geen geld meer voor een nieuwe blok, dus zal het er mee moeten doen, ik post me resultaten wel hier als ik dat ding binnen heb!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Mister_X schreef op 29 januari 2004 @ 11:39:
:) nah, ik heb nu geen geld meer voor een nieuwe blok, dus zal het er mee moeten doen, ik post me resultaten wel hier als ik dat ding binnen heb!
tsja, hopelijk heb jij er meer suc6 mee :)

www.google.nl

• Mister_X
MisteRMeesteR schreef op 29 januari 2004 @ 11:43:
[...]

tsja, hopelijk heb jij er meer suc6 mee :)
http://www.casejunkiez.co...ling/enermax_uc8fab.shtml
als ik deze review mag geloven is die fan in iedergeval o.k. hoop hem snel binnen te hebben, zoals ik al zei is die in specs beter dan de huidige standaart fan van de whisperrock 4...

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Mister_X schreef op 29 januari 2004 @ 14:37:
[...]

http://www.casejunkiez.co...ling/enermax_uc8fab.shtml
als ik deze review mag geloven is die fan in iedergeval o.k. hoop hem snel binnen te hebben, zoals ik al zei is die in specs beter dan de huidige standaart fan van de whisperrock 4...
en zoals ik ook al zei, de fan zelf is idd wel in orde B)

www.google.nl

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:08

Maku

Derp

De fannen zijn goed maar me papst zijn stiller ik heb alle 3 de fannen gehad 1x 92 1x 120 2x 80 ... de 120 had ik leds in gebouwd die ik zo op de fan had gesoldeerd dat als je m harder zette de leds feller gingen branden jammer molde ik de fan op een of andere manier waardoor ie nu alleen nog maar op de zachtste stand kan draaien .. er zit dus nog iets van een weerstand waarschijnlijk in het midden van de fan ..

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op 29 januari 2004 @ 11:35:
[...]

die plugjes op je mobo zijn ook 12v :)

wat betreft de koelprestaties, ik zou er niet veel van verwachten!

ik had zelf ook een falconrock II (= zelfde blok als whisperrock 4, alleen heeft whisperrock een stillere fan) als cpu cooler, mijn barton 2500+ werd 60+ in de afgelopen hete zomer, dus ik dacht, laat ik het eens met een beter fan proberen.

ik dus fan-adapter gekocht en mijn 120mm enermax fan erop gedaan dmv die fan adapter.. er blies toen ruim 80 cfm door de heatsink ipv 28 (meen ik) prestaties bleven bij 57 graden stressed.. helaas.. toen na veel geknoei maar een thermalright aangeschaft :) huidige temps: 28/32 idle, 34/37 stressed :)

EDIT: mijn barton liep toen ook @ 2200 mhz :)
Een betere fan kan een Falconrock II of een Whisperock IV behoorlijk vooruit helpen, zie ook deze review van dansdata.com. Nu zul je je afvragen, waarom jij met een krachtige 80 CFM fan geen succes had? Antwoord: Fanadaptor!

De ellende met de meeste fanadaptors is dat deze aerodynamisch zo slecht geschikt zijn voor hun taak dat er luchtwervelingen onstaan welke enorm afbreuk aan de efficientie van de luchtstroom doen. Een Duitse testsite heeft ooit eens gekeken in hoeverre het de moeite waard was om op een aantal heatsinks middels fanadaptor een krachtiger fan erop te zetten en kwam tot de schokkende conclusie dat de CPU-temperatuur in de meeste gevallen hoger werd!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je toevallig ook een link naar die duitse site? Ik zou het graag willen lezen :)

Instagram / YouTube

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Het verschilt ook per exemplaar. Ik heb er totaal 4, de ene is net wat stiller dan de ander. Wat ik ideaal vindt is dat ze al bij een voltage van zo'n 3v lopen :) Als je ze op 5v aansluit en je draait nog wat aan die potmeter, heb je echte stilte :) Ik heb er 2 zo draaien, iets van 700RPM en dus vrijwel onhoorbaar.
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 23:06:
[...]
Een betere fan kan een Falconrock II of een Whisperock IV behoorlijk vooruit helpen, zie ook deze review van dansdata.com. Nu zul je je afvragen, waarom jij met een krachtige 80 CFM fan geen succes had? Antwoord: Fanadaptor!

De ellende met de meeste fanadaptors is dat deze aerodynamisch zo slecht geschikt zijn voor hun taak dat er luchtwervelingen onstaan welke enorm afbreuk aan de efficientie van de luchtstroom doen. Een Duitse testsite heeft ooit eens gekeken in hoeverre het de moeite waard was om op een aantal heatsinks middels fanadaptor een krachtiger fan erop te zetten en kwam tot de schokkende conclusie dat de CPU-temperatuur in de meeste gevallen hoger werd!
Juistem! :) Die dingen zijn wonderbaarlijk slecht. Ik heb het ook wel eens geprobeert en het hielp idd 0,0. Die fans staan gewoon tegen dat plastic aan te blazen. En die fans bouwen zo goed als geen kracht op dus die lucht perst zich echt niet zo makkelijk door dat gat.

[ Voor 65% gewijzigd door kutkip op 29-01-2004 23:22 ]

Verwijderd

aramdin schreef op 29 januari 2004 @ 23:17:
Heb je toevallig ook een link naar die duitse site? Ik zou het graag willen lezen :)
Helaas kan ik het mij echt niet meer herinneren op welke site het was, anders had ik ook graag een bronvermelding gegeven. Hmm, eens kijken of google(.de) uitkomst kan bieden:
http://www.google.de/sear...e+Suche&meta=lr%3Dlang_de

Helaas niet 1-2-3 de site gevonden die ik zocht, maar kijk eens naar deze test van hartware.net (yepp, ik kan er ook niks aan doen, deze Teutonen schrijven hardware met een T van Tinus Teutonia! :P ):

Die Fan Adapter sollen Anwendern die Möglichkeit bieten, auf fast allen bekannten Kühlern im 60er Layout geräuschärmere Lüfter mit 80er Layout einzusetzen.
[...]
Im Falle des Ur-Swiftkill ging die Luftzufuhr im wahrsten Sinne des Wortes regelrecht nach hinten los. Die Luft wurde auf Grund der Bauart der Swiftkill I Version von der Adapter Grundplatte regelrecht reflektiert. In der Tat verringerte sich die Kühlleistung teils sehr erheblich
[...]

Andere test, zelfde conclusie!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 23:06:
[...]

daar kwam ik dus ook achter jah :) maarja.. we zullen het zien aan de TS of een sterkere fan veel nut heeft :)

www.google.nl

• Mister_X
Ik heb hem binnen, hij maakt weinig herrie, en met behulp van de schroeven van de whisperock fan was ie eenvoudig te installeren, paste er goed op, en hij heeft een mooie kleur (paars) met doorzichtige bladen, zit idd een pot metertje op, op full speed maakt ie niet meer herrie dan me oude fan, maar ik voel wel een hardere blow (aan de zijkanten van het blok) komen (oude is 2300rpm, nieuwe 3000rpm)... Kan alleen geen temps testen, geheugen is teruggestuurd ivm onstabielheid op 200mhz.. Dus moet nog effe wachten tot ram terug is :P

[ Voor 4% gewijzigd door Mister_X op 30-01-2004 13:10 ]

Verwijderd

Dan heb je nu de ruimschoots de tijd om de onderkant van je heatsink te lappen! Immers hoe beter de onderkant aansluit op de CPU, des te beter de warmtegeleiding naar de heatsink en ik hoop dat je met de krachtiger fan tevens de warmtegeleiding van de heatsink naar de omgevingslucht hebt geoptimaliseerd.

Om even ontopic op de Enermax Adjustable terug te komen: Wat mij bijzonder opviel bij de specs van de Enermax-site is dat als je de het toerental van 1800 naar 2300 tot 2800 rpm verhoogt dat de luchtstroom geleidelijk toeneemt maar het lawaai slechts in zeer beperkte mate, ga je van 2800 rpm naar 3400 dan neemt het lawaai (volgens de specs) met maar liefst 7.9 (dB) toe (wat dus een theoretische toename met een factor 6 is en een subjectieve volumetoename van een factor 1,73!)

Gaat deze fan soms resoneren in het hogere bereik of geldt ook hier weer de vuistregel dat elke spec welke dB gebruikt, per definitie onbetrouwbaar is?

Verder ben ik natuurlijk net als MisteRMeesteR zeer benieuwd hoeveel een krachtiger luchtstroom uit kan maken bij een betaalbare heatsink als de Whisperrock IV, wellicht dat je verschillende CPU temps met verschillende rpm's zou willen posten? Let er overigens wel op dat een warmteophoping in de kast een betrouwbaar meetresultaat erg in de weg kan staan, maar het (tijdelijk) open laten van de kast verhelpt dat, is sowieso praktisch als je een ander toerental instelt.

@MisteRMeesteR: Aangezien ik zie dat jij eveneens een adjustable fan bezit en wel op zo'n mooie jaloersmakende Thermalright heatsink, zou jij eveneens wat temps bij verschillende rmp's kunnen posten?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

N.B.

Nog eens een blik geworpen de specs van de Enermax-fan's, ik geloof er geen barst van dat deze betrouwbaar zijn, niet alleen zijn de Noise waarden zeer dubieus maar kijk eens naar de airflow waarden: bij de UC-8FAB zou het verhogen van 1800 naar 2300 rmp een toename in Air Flow van 23,7% beteken en van 2300 naar 2800 rmp scheelt maar 10,6%.

Bij de UC-9FAB welke dezelfde bouwwijze heeft maar een 92 mm i.p.v. 80 mm fan is, zou een verhoging van 1800 naar 2300 rmp slechts een toename van 10,4% in airflow tot gevolg hebben, verhoog je van 2300 naar 2800 rmp dan is dat ineens een toename van 22,8%...???

:? 8)7 |:(

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 18:18:
@MisteRMeesteR: Aangezien ik zie dat jij eveneens een adjustable fan bezit en wel op zo'n mooie jaloersmakende Thermalright heatsink, zou jij eveneens wat temps bij verschillende rmp's kunnen posten?

Bij voorbaat dank! _/-\o_
Temps nu: idle 28 stressed 34.. met een kamertemp van (gok) 18 graden.
dit is met de fan (92.. adjustable dus :)) op laagste stand. Aangezien ik op het moment lui ben en dus geen zin heb om kast op te maken, kan ik geen huidige temps posten met de fan op high.

Wel kan ik je zegge dat mijn barton 2500+ (@ 2200 mhz) van de zomer (kamertemp 29 graden.. zolder :() op fan high stand niet boven de 42 graden uitkwam! Hiervan was ik zelf ook verbaasd :)

**Temps zijn gemeten met speedfan, bios, en de sensor van mijn hardcano 9 die zich onder de CPU in de socket bevindt allemaal geven ze hetzelfde aan :) redelijk betrouwbaar dus :)

www.google.nl

• Mister_X
ik meet me temps zo snel ik me geheugen terug heb.

oja, me kast staat al 2jaar aan 1 kant open ;)

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik denk dat jullie deze review wel interessant zullen vinden:
http://www.materiel.be/refroid/120mmfans_2/page1.php

Daar zowel de prestatie als de geluidsproductie gemeten.

Ik heb zelf ook net een Enermax 120 mm fan besteld, vooral omdat deze d.m.v. zo'n draaiknopje instelbaar is en ik nog geen baybus o.i.d. heb.

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• Mister_X
mwa, zoals beloofd, de resultaten.

idle temp 57graden, stressed, 65graden. cpu is wel lekker overgeklokt hoor, 2300Mhz! (barton2500)

maar niet echt betere results...ding draait op 3200rpm, maakt niet veel herrie :) af en toe hoor ik hem harder en langzamer gaan... das wel vaag, maar zal wel aan me brakke voeding liggen :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Mister_X schreef op 04 februari 2004 @ 21:27:
mwa, zoals beloofd, de resultaten.

idle temp 57graden, stressed, 65graden. cpu is wel lekker overgeklokt hoor, 2300Mhz! (barton2500)

maar niet echt betere results...ding draait op 3200rpm, maakt niet veel herrie :) af en toe hoor ik hem harder en langzamer gaan... das wel vaag, maar zal wel aan me brakke voeding liggen :)
zoals ik ook al zei dus :) maarja.. temps zeggen ook niet alles hoor.. als jij vindt dat je system stabiel draait.. waarom je dan zorgen maken over de temps? :)

www.google.nl

Pagina: 1