Toon posts:

Overclocking - wat is het nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In het verleden heb ik nooit overgeclockt, want ik had er nooit behoefte aan. Nou werd de nieuwsgierigheid toch te groot, jullie hebben me hier aangestoken, en heb het gedaan, maar ik vind het resultaat verbijsterend.

Mijn duron 900 ging naar 1100 zonder Vcore omhoog te doen, en ik draai nu 1200 met 1,7V. Gaat prima enzo, proccie blijft onder 50 graden, maar de resultaten?? Waardeloos! :-( In 3D mark 2001 ga ik van 2005 naar 2082. Dit is gewoon idioot weinig.

Mobo Epox 8kta3+, Geforce 256 en 320 MB PC100. Misschien moet ik die extra 64 er wel uitlaten, daar het 256 cas 2 is.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Normaal gaat dacht ik je performance omhoog, ik kan het mis hebben. :)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 21:18

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat is het nut van een snellere processor kopen?
Precies het zelfde dus...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

hihi
je hebt een Geforce 256, daar ligt nu je bottleneck.
Je gebruikt een 3d bench die wordt niet echt beter als je 100 hz meer draait met zo'n (sorrie) ouwe videokaart, vervang die maar door iets nieuwers dan zul je wel beter benchen met 3d mark.
Je kunt nu beter met sandra benchen om de verschillen zichtbaarte maken.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
WAT heb je precies gedaan ?

Want je OC-ed eigenlijk je CPU ... deze heeft niet zo heel veel te maken met je 3D score ... dit doet je VGA kaart.

Als je je FSB met maar 10omhoog hebt gegooid is idd het resultaat niet veel hoger, maar kijk eens naar andere scores, zoals CPU benchmarks, die zijn WEL hoger.

Wat logisch is, in mijn ogen iig ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• THPSrulez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 16:19

THPSrulez

Kijk uit malloot een kokosnoot

Heb net mijn Duron 950 opgevoerd naar 1045, nu boot ie wel sneller. Bij het opstarten krijg ik ook altijd van die flash screens (KaZaA, Com'on Winamp, enzz...) die verdwijnen nu ook een stuk sneller :P
edit:
Temp ging overiges maar 4 graden omhoog, van 42 naar 46

• Jimanez
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 14:54
Op donderdag 23 mei 2002 16:30 schreef RoCK-iT het volgende:
In het verleden heb ik nooit overgeclockt, want ik had er nooit behoefte aan. Nou werd de nieuwsgierigheid toch te groot, jullie hebben me hier aangestoken, en heb het gedaan, maar ik vind het resultaat verbijsterend.

Mijn duron 900 ging naar 1100 zonder Vcore omhoog te doen, en ik draai nu 1200 met 1,7V. Gaat prima enzo, proccie blijft onder 50 graden, maar de resultaten?? Waardeloos! :-( In 3D mark 2001 ga ik van 2005 naar 2082. Dit is gewoon idioot weinig.

Mobo Epox 8kta3+, Geforce 256 en 320 MB PC100. Misschien moet ik die extra 64 er wel uitlaten, daar het 256 cas 2 is.
Ja je proc is leuk overgeclocked en is wat sneller nu, maar dat wil niet zeggen dat je 3dmarks meteen omhoog vliegen.

Bij jou is btw gewoon de videokaart de bottleneck vervang die of klok die over en dan zullen de 3dmarks meer omhoog gaan. :)
Met een snellere processor zal je er weinig op vooruitgaan qua 3dmarks. Daarbij heeft iedereen een andere bedoeling met overklokken, sommige willen inderdaad meer performance en sommigen vinden het gewoon een kick het maximale te halen uit de verscheidene onderdelen >:)

Verwijderd

Als je de resultaten op sisoft sadra afleest zal je wel degelijk een groot verschil zien.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Om even het "nut" uit te leggen:

Overklokken heeft in princiepe geen nut, behalve dat je pc er iets sneller van word, maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. De enige manier waarop je het ziet is dat je iets meer punten haalt in een benchmark, of meer frames in een spel ofzo.

Waarom doet iedereen hier het dan??? Overklokken is een soort van ziekte, ben je er eenmaal mee aangestoken, dan laat het je niet meer los.

Neem mij als voorbeeld:
Mijn eerste pc een p1 233mmx. Een vriend van mij had een 166 mmx op 75Mhz FSB draaien. Mijne werd zwaarder gekoeld, meer voltage en opgeschroeft tot 83Mhz FSB.
Daarna wrd het alleen maar erger. Kijk mijn specs maar. Ik heb er waterkoeling opzitten en heb binnenkort een peltier tot mijn beschikking. Dan gaan we voor minimaal 10000 3dmarks :)

Erg veel nut heeft het dus niet. Maarja, ieder zijn eigen hobby!!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

en als je het zo doet is het ook eerder stuk.
en dafje loopt ook maar 120 kmh doe dat maar eens 6 uur achter elkaar dan is i stuk.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Overclocken is een sport.. niet een nuttig iets.. de snelheid die je haalt is niet het belangrijkste!
(vind ik)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Je zoekactie naar 'overclock' leverde 234 resultaten op. GEBRUIK OOK IS DE ZOEK FUNCTIE

• Row
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:02

Row

Overclocken heeft in principe wel nut als eerst een spel het niet doet op je 900MHz en je OCed hem naar 1.3GHz dan zal het spel iig beter lopen... dus je hebt er zeker iets aan!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 20:32
Op donderdag 23 mei 2002 17:14 schreef questa.unigame het volgende:
Je zoekactie naar 'overclock' leverde 234 resultaten op. GEBRUIK OOK IS DE ZOEK FUNCTIE
poewa net geregistreerd en glijk search enzo gaan roepen.

maar oc is een sport om eruit te halen wat erin zit.
al doe ik er zelf niet aan mee. cm wel :9~

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Meestal doe je het voor de fun.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28

Dr C

met C en CK

Op donderdag 23 mei 2002 17:14 schreef questa.unigame het volgende:
Die zullen waarsch. niet de vraag beantwoorden WAT het nut is van overclocken. Die resultaten beantwoorden meer problemen die bij overclocken kijken. Dit is dus meer een DISCUSSIE. dus....

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:09

Neomess

neomess.nl

meestal wordt het gedaan om je pc wat sneller te krijgen zodat je niet telkens een nieuwe hoeft te kopen voor een zeer goed resultaat, maar anderen doen het gewoon om te showen denk ik

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Verwijderd

Het heeft wel degelijk nut als je volledig gebruik maakt van je processorkracht. Een goed voorbeeld is een willekeurig DC project waar je gewoonweg 10% meer werk verzet omdat je je processor 10% overgeklokt hebt.

Zit je nu de hele dag alleen maar te internetten dan heeft het inderdaad weinig nut.

Overklokken is in principe gewoon proberen een bottleneck (langzaamste schakel) in je systeem op te heffen/te verbeteren.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 18:14 schreef cramwinckel het volgende:

[..]

Die zullen waarsch. niet de vraag beantwoorden WAT het nut is van overclocken. Die resultaten beantwoorden meer problemen die bij overclocken kijken. Dit is dus meer een DISCUSSIE. dus....
Ja precies. Ik heb geen vragen over hoe ik moet overclocken. Ik heb genoeg gelezen enz. Het is ook direct gelukt. Het ging meer om de discussie inderdaad:-)

Leuke reacties, en sommige vrij to the point:-)

Ik moet erbij vermelden dat ik de FSB bewust met rust heb gelaten. Ten eerste omdat ik wil zien wat mijn processor aankan en ten tweede om de rest(geheugen, HD (controller), videokaart) heel te houden. Ik ga een paar dagen op 1200 draaien om te kijken of ik echt stabiel ben, daarna gaan we verder:-) Misschien dat ik daarna wel ontdeugend ga worden;-) en de fsb op 133 zet. Nou maar hopen dat ik dan post zodat ik de default multiplyer niet hoef aan te passen. Weet niet of het wel zo handig is om dat te proberen:-D

Ow, en die nieuwe videokaart komt er. Dat wordt een Ti4200. Er moet alleen een snellere proc bij en mijn bord schijnt de XP niet te ondersteunen:-( Ik heb een zilveren northbridge:-( Enne die sandra ga ik maar een zoeken dan;-)

Verwijderd

OC'en is meer dan in je BIOS wat settings omgooien, en vervolgens je kloksnelheid met bijvoorbeeld 20% te verhogen.

Overigens zal het effect van overclocken groter zijn wanneer je met FSB overclocked.. ik heb een 200Mhz T-Bird.. Het verschil tussen 100Mhz FSB en 150Mhz is duidelijk te merken..

Waarom ik het doe? Tja.. het houdt je van de straat he? :D

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 16:49 schreef rene43 het volgende:
en dafje loopt ook maar 120 kmh doe dat maar eens 6 uur achter elkaar dan is i stuk.
Wat boeit het nu of een CPU 20 of 15 jaar meegaat :? Die vergelijking slaat dus nergens op..

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

33% overclock! Hardstikke kewl... Ga maar een mp3tje encoden, dat merk je zeker. En 133fsb moet lukken als je dat cas2 ram op cas3 laat lopen, denk ik.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 16:49 schreef rene43 het volgende:
zitten er bewegende delen in je proc dan.
oke bij jou in huis die stroomdraden inde muur slijten toch ook niet terwijl die ook gebruikt worden.
een auto is heel wat anders dan een pc pc is electronisch en auto beweegt veel meer

• m-m
  • Niet online

m-m

Op donderdag 23 mei 2002 18:54 schreef redbullwaning het volgende:

[..]

zitten er bewegende delen in je proc dan.
oke bij jou in huis die stroomdraden inde muur slijten toch ook niet terwijl die ook gebruikt worden.
een auto is heel wat anders dan een pc pc is electronisch en auto beweegt veel meer
processoren slijten wel van gebruik hoor, en inderdaad overgeclockt slijten ze wel harder

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op donderdag 23 mei 2002 18:58 schreef m-m het volgende:

[..]

processoren slijten wel van gebruik hoor, en inderdaad overgeclockt slijten ze wel harder
neuh, t is meer van de hoge temperatuur en temperatuursschommelingen afhankelijk hoe hard je proc slijt dan van t overclocken, waarom zouden ze anders verschillende snelheden procs van dezelfde core maken :? dan zouden de snellere toch ook harder moeten slijten...als dat zo merkbaar was kocht niemand die :D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 18:51 schreef John_Glenn het volgende:
33% overclock! Hardstikke kewl... Ga maar een mp3tje encoden, dat merk je zeker. En 133fsb moet lukken als je dat cas2 ram op cas3 laat lopen, denk ik.
En ik weet niet eens of het het maximum is, ik ben nog niet verder gegaan:-))

En ik hoop idd dat die fsb 133 gaat lukken, zou toch moeten lukken 9*133 >:)

• m-m
  • Niet online

m-m

Op donderdag 23 mei 2002 19:04 schreef _Dennizz_ het volgende:

[..]

neuh, t is meer van de hoge temperatuur en temperatuursschommelingen afhankelijk hoe hard je proc slijt dan van t overclocken, waarom zouden ze anders verschillende snelheden procs van dezelfde core maken :? dan zouden de snellere toch ook harder moeten slijten...als dat zo merkbaar was kocht niemand die :D
das waar maar daar had ik geen zin in om het helemaal te typen O-)

Verwijderd

Ik heb mijn Duron 600 overclocked naar 970, omdat hij te traag werd voor sommige games etc. Ik kan dus langer voor de Ahlon XP 2000 en Geforce 4 sparen die ik binnen een paar weken eindelijk ga bestellen.

Het is wel grappig om te zien tot hoe ver je kunt gaan. :)

Hij kan op 1000Mhz, maar op 970 loopt hij beter i.v.m. multiplier enzo. :P

• limit28
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08-2025

limit28

Loading.....

Op donderdag 23 mei 2002 16:34 schreef E-Vix het volgende:
Wat is het nut van een snellere processor kopen?
Precies het zelfde dus...
LOL *D *D *D

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik zou ook wel eens wille weten wat mijn scores zijn, waar ken je die software vandaan hale, zag 1x een link, maar dan moets je ervoor dokke d8 ik zo.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 21:03 schreef _ferry_ het volgende:
ik zou ook wel eens wille weten wat mijn scores zijn, waar ken je die software vandaan hale, zag 1x een link, maar dan moets je ervoor dokke d8 ik zo.
www.download.com :+

Verwijderd

mijn menig over overclokken is

zo min mogelijk betalen met zo veel mogelijke performence

dus ik koop hardware die goed koop zijn omdat de vraag er naar te weinig is

dus voor een appele en een ei
toch heel snel en goed te kunnen gamen

(krijg nu honger)

dus als je het zo bekijkt

1000mhz kost 100euro
600mhz kost 30euro die klok ik over tot 900mhz

de 600mhz gaat kapot na twee jaar (we gaan een nieuwe kopen)

de nieuwe proc kost

1500mhz voor 100euro
1000mhz kost nu 30euro

de 1000mhz klok ik over naar 1300mhz

de totalen kosten in twee jaar is maar 60euro dus 40euro houw ik in mijn zak

heel simpel maar zo is het in de praktijk ook
alleen als je heel ver gaat met overklokken en de proc gaat binnen die twee jaar kapot ben je gewoon iets meer geld kwijd

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 21:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
mijn menig over overclokken is

zo min mogelijk betalen met zo veel mogelijke performence

dus ik koop hardware die goed koop zijn omdat de vraag er naar te weinig is

dus voor een appele en een ei
toch heel snel en goed te kunnen gamen

(krijg nu honger)

dus als je het zo bekijkt

1000mhz kost 100euro
600mhz kost 30euro die klok ik over tot 900mhz

de 600mhz gaat kapot na twee jaar (we gaan een nieuwe kopen)

de nieuwe proc kost

1500mhz voor 100euro
1000mhz kost nu 30euro

de 1000mhz klok ik over naar 1300mhz

de totalen kosten in twee jaar is maar 60euro dus 40euro houw ik in mijn zak

heel simpel maar zo is het in de praktijk ook
alleen als je heel ver gaat met overklokken en de proc gaat binnen die twee jaar kapot ben je gewoon iets meer geld kwijd
Hmm.. Overklokken is juist duur man! M'n koeler kost klauwen met geld, al die fans, goed mobo, goed geheugen. En dan ook nog een VGA kaartje dat lekker over te klokken is.. Dat haalt het dus never bij het geld dat je bespaard op je proc.

Nee, om geld te besparen hoef je het niet te doen. Dan kun je beter een low budget systeem kopen en die af en toe is upgraden.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 23 mei 2002 21:40 schreef Fewture het volgende:

[..]

Hmm.. Overklokken is juist duur man! M'n koeler kost klauwen met geld, al die fans, goed mobo, goed geheugen. En dan ook nog een VGA kaartje dat lekker over te klokken is.. Dat haalt het dus never bij het geld dat je bespaard op je proc.

Nee, om geld te besparen hoef je het niet te doen. Dan kun je beter een low budget systeem kopen en die af en toe is upgraden.
Een goede koeler kan je voor 2 of 3 procs gebruiken voordat die standaarden weer anders zijn... Ik heb mijn Alpha koeler die inderdaad vrij duur was (maar met een Athlon 800 minder duur dan een Coolermaster en een Athlon 1000) nu nog in gebruik op mijn Athlon 1400.

Overklokken geeft sommige mensen (including me :P) ook een kick, omdat je eigenlijk bewijst dat de fabrieksopgave niet klopt... Een brommer opvoeren kost ook meer dan dat het oplevert, maar het is gewoon leuk om te doen :)

Als mensen dat niet begrijpen kan ik daar op zich mee leven, maar laat ze dan niet mijn hobby afzeiken...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik was 15 euro ofzo kwijt voor de dragon lerp, bouw nu voor iets mer een eigfen wc systeem, zonder teveel geld uit te geven. beetje knutselen hoort erbij, en spaart geld

Verwijderd

ik weet niet hoe jullie het doen hoor ??

maar ik raak juist heel weinig geld kwijd

pas wanneer een anderen videokaart of moederbord komt dan moet ik meer betalen

maar op de proc zelf niet meestal is het een keer een aanschaf

en dan een klein beetje geld er bij per jaar waardoor ik toch goed koper uit bent??

en een koeler wel die gaan heel lang mee voor dat ze niet meer goed zijn (geen verloren geld dus)

Verwijderd

tis inderdaad meer de kick die het doet, dan de prestaties..
en om lekker met je bakkie bezig te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet wel zeggen dat het leuk is ja:-) En de prestaties zie je ook beter worden. In eerste instantie niet, omdat ik langzaam stapje voor stapje ging, maar na em terug gezet te hebben en weer vooruit. Yay, groot verschil in beeldopbouw in XP.:-)

Ik moet jullie trouwens wel zeggen dat ik mij een aap ben geschrokken. De computer crashte elke keer vlak voor of vlak na XP (compleet) geboot was. Hij wilde ook niet meer als ik op de originele clocksnelheid draaide. Ik d8 dat ik mijn proccie had gesloopt en dat ik nooit meer ging overclocken met de nieuwe proc(dit terwijl ik em <50 graden had). Toen ben ik ff nagaan denken en heb die 64 MB eruit gehaald(ouwe troep) en ja hoor, dat was dus stuk:-D

Nu heb ik de fsb op 133 gezet en wat denk je? HET WERKT!!! Yoohooo. 9*133 baby!! Dit is fun. Ik heb er bijna geen cent aan uitgegeven. Mobo en geheugen heb ik gehad, geforce had ik al en processor en koeler was ongeveer 150 piek in december:-D

Nou nog ff nieuwe videokaart (Ti4200) en gaan met die banaan! Moet zeggen dat ik ook wel interesse heb in die duron 1400, sinds mijn 900 zo goed overclocked.

Ik denk dat ik morgen eens ga proberen of ik em verder krijg dan 1200:-D

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 18:38 schreef n0va^ het volgende:
OC'en is meer dan in je BIOS wat settings omgooien, en vervolgens je kloksnelheid met bijvoorbeeld 20% te verhogen.

Overigens zal het effect van overclocken groter zijn wanneer je met FSB overclocked.. ik heb een 200Mhz T-Bird.. Het verschil tussen 100Mhz FSB en 150Mhz is duidelijk te merken..

Waarom ik het doe? Tja.. het houdt je van de straat he? :D
ff vraagje, wat heb je met die duron uitgevreten? Wil ik ook >:)

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-12-2025
Het meeste nut heeft overklokken met apps die je CPU 100% belasten, zoals 3d programma's bv. Ik draai nu P4 Northwood 1.8@2.4 en mn Lightwave renders gaan nu ook 33% sneller , toch wel kikke dus :) .

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Nuttige vraag hoor. Zie search:
[topic=89387/1/40]
[topic=227420/1/40]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.