max lengte snoer aan platenspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 2.680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:45
Ik heb van mijn oma een fijne oude platenspeler gekregen, alleen is het snoer te kort om naar mijn versterker te komen (die staat een paar meter verder op een klerenkast)
Nou is mij verteld dat je het snoer van een platenspeler kort moet houden omdat zo'n zwak signaal is, maar als ik hem ga verlengen hebben we het over een meter of 5 max. Is dat een probleem of niet?

• Bufiku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 11:57
Of je het verschil hoort hangt eigenlijk af van de kwaliteit van de platenspeler. Bij de meeste zul je het niet extreem horen, maar inderdaad korter = beter. Wat je ook kunt doen is verlengen met een dik box-snoer, zodat de weerstand lekker laag blijft.

(/edit Eerst niet goed gelezen. Sorry)

Er zijn slechts 10 soorten mensen, zij die wel binair kunnen tellen, en zij die dat niet kunnen

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 16:31 schreef Bufiku het volgende:
Ik zou je platenspeler zowiezo niet direct op je pc aansluiten omdat die niet voor phono-input gemaakt is (verschillende input voltages of zo). Je kunt je snoer wel verlengen, maar het signaal is ook zonder die verlenging te zwak om zinnig op te nemen.

Wat ik zeker aan kan raden is een versterker er tussen zetten en dan pas aansluiten via het tape-rec of tape-out kanaal. Gaat veeeeeel beter.

Overigens kun je beter de draad tussen versterker en pc verlengen dan tussen versterker en platenspeler.
hij zegt nergens wat over een pc hoor.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 08:56
Opzich moet het wel lukken om een kabel van 5 meter te gebruiken. Let er wel op dat de uitgangspanning van een platenspeler erg laag is, dus gebruik niet een kabel met al te veel weerstand.

• Charly
Ok thanks guys, ik heb eerlijk gezegd geen id van de kwaliteit van de platenspeler (merk dual, ergens jaren 70 model denk ik). Maar m'n versterker (phillips FA630) is geloof ik ook niet echt hi-fi, dus het zal wel niet echt uitmaken.

/edit oh die platenspeler schijnt toch wel een fijn ding te zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.jabw.demon.co.uk/dual1.jpg
zo een is het dus, lekker retro platenspeler voor retro muziek

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Als het een MD-element is mag je de kabel beslist niet verlengen. Die heeft een bepaalde gebalanceerde capaciteit met het element. Desnoods sluit je hem aan op een correctieversterker en voert het signaal daarvan naar de line-in van de versterker.

• Charly
Hoe kom ik erachter of ik zo'n MD element heb?
En waar zou ik dan eventueel zo'n correctie versterker vandaan kunnen halen?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op donderdag 23 mei 2002 19:51 schreef Charly het volgende:
Hoe kom ik erachter of ik zo'n MD element heb?
En waar zou ik dan eventueel zo'n correctie versterker vandaan kunnen halen?
Als hij op de Phono ingang van de versterker moet worden aangesloten is het MD. Moet het op de Line, dan is het kristal. De platenspeler ziend lijkt het me MD. Een losse correctieversterker zal je waarschijnlijk zelf moeten bouwen.

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
gewoon verlengen en kijken of je het genoeg vind.

Denk dat je het niet merkt.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Het beste lijkt me inderdaad om direct achter de platenspeler een phono pre-amp te hangen, waardoor het signaal op line-niveau komt te liggen. vervolgens kun je het prima via een 5 meter lange kabel naar je versterker leiden.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Pagina: 1