Netwerk tussen 5 computer.. werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 21:39
De situatie is als volgt.
- 100mbit netwerk
- 2 computers in de woonkamer.
- 3 computers in het kantoor.
- er staat een 8ports 100/10mbit hub in het kantoor

- we willen het liefst maar 1 kabel laten lopen van woonkamer naar het kantoor.

nu dacht ik aan het volgende:
mijn computer (in de woonkamer) word server..
we zetten in de woonkamer een klein hubje neer (4 ports 100mbit)

dan laat ik een kabel van de 2 de comp en de server comp naar die 'kleine' hub lopen.
en een kabel stop ik erin die naar de hub loopt in het kantoor. dan lopen er van die hub in het kantoor 3 utp kabels naar de 3 computer daar staan.

de afstand van hub naar hub is ongeveer 15 meter en e gebruiken daarvoor een UTP kabel van 20 meter.

ik heb nog nooit echt met HUBS gewerkt.
KAN DIT, zoals ik het ongeveer wil.
IS er ook een betere manier (DRAADLOOS wil ik niet)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Yup dat kan.

hubs hebben meestal (altijd?) een uplinkpoort. Daar kun je een normale UTP kabel ingooiden en bij de andere hub 'gewoon' inprikken (niet in uplink).

Wat meestal ook al werkt is een cross-cable en die in de normale poorten stoppen (als je hub geen uplink heeft).

UTP mag max +- 105m zijn officieel.

*insert signature here

• RelaXXinG
ah ok, fijn dat te weten :)

en misschien dat een andere manier veel handiger is??

qua opstelling ofso.

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 22:58

S1W

Jep, geen probleem. Alleen zou ik een routertje kopen als ik jou was. Dan heb je meteen DHCP, wat wel makkelijk is als je eens een pc'tje bij wil prikken (laptop ofzo). En dan hoef je in principe ook geen dedicated server te hebben die altijd aan staat.

• RelaXXinG
router? hmm vraagjes dan erover.

1. hoe zit dat met internet dan, gaat er dan de utp kabel van de chello modem naar die router? Hoe zit het dan met het IP adres?

2. hoeft er dan nooit een andere comp aan te staan als een willekeurige computer van de 5 op internet wil.

3. een router koop je die dan BIJ die hubs of IPV ?

4. leg es uit :)

ohja ik heb ff een plattegrondje gemaakt van hoe het bij ons ongeveer zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~l.vantetrode/plattegrond.jpg

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

jups dat kan, maar je schijnt wel op 1 ding te moeten letten als je dit doet met 100mbit, namelijk dat de hubs class II zijn...
Ik heb zelf een soortgelijke contructie gehad, maar dan met 2 switches :)

• RelaXXinG
wat is class II en waarom moeten ze dat zijn?

Verwijderd

1. De router krijgt het IP address van Chello, je geeft de WAN poort van de router desnoods hetzelfde MAC address als de kaart die je voor Chello gebruikt. De router heeft een ingebouwde DHCP server die IP addressen (meestal uit het 192.168.168.xxx netwerk) uitgeeft aan de PC's in je lokale netwerk. Samen met een IP address kan de DHCP server ook de benodigde DNS gegevens uitdelen.

2. Nee, alleen de router is voldoende

3. IPV 1 hub, de meeste cable routers hebben ook 4 switched 100 mbps poorten.

4. zie 1.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Op donderdag 23 mei 2002 15:32 schreef RelaXXinG het volgende:
router? hmm vraagjes dan erover.

1. hoe zit dat met internet dan, gaat er dan de utp kabel van de chello modem naar die router? Hoe zit het dan met het IP adres?
ah, maar dat had je nog niet gezegd! :)

Wat ik dan zou doen:
internet router kopen (bv die van E-tech), d'r loopt ergens een draadje over routers.
Die router bij die 2 pc's neerzetten. Die router heeft ook meteen aansluiting voor 4 pc's. Daar sluit je dus die 2 pc's aan en nod 1 extra utp kabel die naar de hub gaat van de andere 4 pc's.

Het voordeel van zo'n internet router is idd zoals hierboven genoemd dat ie DHCP doet (dus al je pc's kunnen automagisch een IP krijgen.).

Dan hoeft er idd ook geen pc aan te staan om het internet te verdelen.

*insert signature here

• RelaXXinG
Op donderdag 23 mei 2002 15:45 schreef WPS het volgende:
1. De router krijgt het IP address van Chello, je geeft de WAN poort van de router desnoods hetzelfde MAC address als de kaart die je voor Chello gebruikt. De router heeft een ingebouwde DHCP server die IP addressen (meestal uit het 192.168.168.xxx netwerk) uitgeeft aan de PC's in je lokale netwerk. Samen met een IP address kan de DHCP server ook de benodigde DNS gegevens uitdelen.

2. Nee, alleen de router is voldoende

3. IPV 1 hub, de meeste cable routers hebben ook 4 switched 100 mbps poorten.

4. zie 1.
ah ok thanks :)

en hoe duur is een router in vergelijking met 1 hub?

krijgt de computer die alleen op dat moment internet gebruikt dan de volle snelheid?
als er meerdere computers gebruik maken heeft mijn computer (NU SERVER) dan wel of niet baat bij een router.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 15:52 schreef RelaXXinG het volgende:

[..]

ah ok thanks :)

en hoe duur is een router in vergelijking met 1 hub?

krijgt de computer die alleen op dat moment internet gebruikt dan de volle snelheid?
als er meerdere computers gebruik maken heeft mijn computer (NU SERVER) dan wel of niet baat bij een router.
Een router moet je kunnen komen voor rond de €120,-. Is wel duurder dan een Hub, maar je hoeft niet constant een computer aan te laten staan en dat scheelt weer stroom. Voor zover ik heb kunnen beoordelen krijg je met meerdere computers ongeveer dezelfde snelheid. Moet je natuurlijk niet met 200 computers op een lijn gaan werken, maar met 5 gaat het lukken.
Hier het linkje naar de draad ovr routers [topic=494664]

• RelaXXinG
ah ok dus met quaken gaat mijn verbinding er niet op achteruit met een router.

ik heb een beetje dat draadje bekeken maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer :) wat ze allemaal kunnen enzo.

ik wil een router in combinatie met CHELLO.
- we moeten elkaar allemaal natuurlijk kunnen zien
- snelheid: 100Mbit
- minstens 4 poorten (neemt chello er ook nog 1 in beslag?)
- we moeten geen problemen hebben met inloggen van FTP's.
vooral mijn comp niet.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 23:58

snoei

kabels... :D

je kunt ook via 1 kabel 2 connecties laten lopen. gewoon zelf ff 2 stekkers aan beide uiteinden krimpen.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
een voorbeeld de edimax (br6004) heeft 1 poort voor chello aansluiting (met eventueel op te geven mac. adres van netwerkkaart) vervolgens houd je 4 100 mbit poortjes over voor je interne netwerk 2 voor je pc's en 1 voor naar de andere hub.
het scheelt veel stroom netwerk ellende en het is redelijk veilig ivm een NAT protocol.
ftp werkt gewoon uitstekend, maar er kan bij je eigen netwerk maar 1 ftp server zijn die bereikbaar is voor internet dmv portforwarding.
de router: http://www.tweakers.net/pricewatch/29714

Verwijderd

Ik wil niet meer de hele discussie over welke router je moet kiezen opstarten, dus wat conclusies die ik heb gelezen in andere discussies:
Het lijkt erop dat iedere router die in ieder geval genoemd wordt in de discussie over verschillen tussen routers alles kan wat je wilt. In dat geval zal de keuze afhangen van a. Voorkeur voor een merk en b. De maat van je spaarpot.

• RelaXXinG
kan iemand in dat paint tekeningetje aangeven welke kabel cross UTP moet zijn en welke 'gewoon' ?

Verwijderd

Dat ligt aan de hubs die je gebruikt. Als een van de twee een uplink knopje of poort heeft heb je er geen nodig. Anders eentje, tussen de hubs

• RelaXXinG
uplink? hmm

en als ik nou iets wil versturen van een van de 3 computers aan de hub naar een computer die aan de router zit?

kan dat dan als die router een uplink poort heeft?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op vrijdag 24 mei 2002 11:15 schreef RelaXXinG het volgende:
uplink? hmm

en als ik nou iets wil versturen van een van de 3 computers aan de hub naar een computer die aan de router zit?

kan dat dan als die router een uplink poort heeft?
Zolang alle kabels goed zitten moet dat geen probleem zijn.
Maar als die router geen uplink heeft dan gebruik je toch gewoon de uplink van de hub :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1