Toon posts:

KDE 3.01 released

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Niet alle mirrors hebben 3.0.1
en ik zie al helemaal geen redhat packets ;(
Geduld is een schone zaak :)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Heb 'm al grotendeels GCC-3.1-athlon gecompileerd voor Debian met de buildscripts die erbij zaten. Werkt als een tierelier.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Op donderdag 23 mei 2002 22:30 schreef _JGC_ het volgende:
Heb 'm al grotendeels GCC-3.1-athlon gecompileerd voor Debian met de buildscripts die erbij zaten. Werkt als een tierelier.
Ah, Athlon optimalisatie :) zijn ze heel toevallig ergens te downloaden ?

• _JGC_
Woei, die dingen vliegen, heb KDE 3.0.x nog nooit zo snel gezien :D

Als je ze wilt hebben: ik upload ze morgen wel ff op mn webserver, maar snelheid is niet van harte (16K sjello). Graag ff wat mirrors dus.

Konqueror start binnen 2 seconden op, vensters schieten lekker snel voorbij, etc. Morgen mozilla ook maar ff met athlon-builder doen :D

* _JGC_ heeft Athlon-builder aangepast zodat ie alles met gcc-3.1 compileert.

• easydisk
Ik heb wel 2x 45MB ruimte om wat te hosten (bij Xs4all en Cistron) maar dat is wel mooi, toch ook maar eens naar gcc 3.1 kijken, al hoewel nog niet alles daar goed mee werkt en het door de makers zelf nog niet van harte wordt aanbevolen.

Verwijderd

Topicstarter
Pfft. dat compileren duurt eindeloos op een p3-1Ghz. Maar hij is er en draait (net). :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bulthuis/kde301s.png

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 23:55 schreef _JGC_ het volgende:
Woei, die dingen vliegen, heb KDE 3.0.x nog nooit zo snel gezien :D

Als je ze wilt hebben: ik upload ze morgen wel ff op mn webserver, maar snelheid is niet van harte (16K sjello). Graag ff wat mirrors dus.

Konqueror start binnen 2 seconden op, vensters schieten lekker snel voorbij, etc. Morgen mozilla ook maar ff met athlon-builder doen :D

* _JGC_ heeft Athlon-builder aangepast zodat ie alles met gcc-3.1 compileert.
Geef maar een gil. Ik heb ftp.shoikan.org met een 100 Mbit pijpje en een paar gieg.. Ruimte en snelheid zat..

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op vrijdag 24 mei 2002 03:09 schreef janjanjansen het volgende:
Pfft. dat compileren duurt eindeloos op een p3-1Ghz. Maar hij is er en draait (net). :)
Het compileren van KDE 3.0 duurde op mijn PIII-450 met 256MB RAM gewoon 9 uur |:(

*gaat sparen voor Athlon XP* ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 13:23
FF een vraag, als ik op mijn duron bak kde 3.0 heb geinstalleerd via redhat rpm's kan ik dan kde 3.0.1 als ik die zelf compile er gewoon overheen gooien??, en in welke dir zetten die rpms standaard kde ?? (/usr of /usr/local?)

Verwijderd

voor die gene die mandrake hebben (ik dus) de rpms die er nu staan op ftp.kde.org installeerd de boel in /usr/.
De kde3 die ik eerst had doet dat in /opt/

Kortom drama dus met upgraden maar je moet even wachten want op www.pclinuxonline.com staat dat er volgende week rpms voor mandrake uitkomen die kde3 in /opt/ gaan neerzetten.

Maar dat zag ik te laat waardoor er nu programma`s niet meer werken :( dus ben weer terug gegaan en nu maar wachten op volgende week ofzo

• _JGC_
Op vrijdag 24 mei 2002 10:02 schreef remsie het volgende:
FF een vraag, als ik op mijn duron bak kde 3.0 heb geinstalleerd via redhat rpm's kan ik dan kde 3.0.1 als ik die zelf compile er gewoon overheen gooien??, en in welke dir zetten die rpms standaard kde ?? (/usr of /usr/local?)
Ik raad je aan om gewoon eerst de oude boel weg te gooien en dan de nieuwe pas te installeren.

Wat betreft /opt: mijn debs installeren zich ook in /usr, geen enkel probleem mee.

• _JGC_
*kick*

Heb mn packages allemaal af, nu nog wachten tot Shoikan ze ff vanuit z'n homedir in de pub zet, zodat je strax met apt-get zo vanaf AMS-IX kunt plukken :)

Dingen waar je op moet letten met mn packages:
- Packages zijn gecompileerd voor Athlon. Misschien gaat het werken met P3 of P4, ik geef echter geen garantie.
- Mozilla crasht grandioos als je em met GCC 3.x compileert en met artsdsp gaat draaien, neem dus gewoon een kant en klare .deb of compileer met GCC 2.95.4
- Alhoewel de deps zeggen dat je QT3-3.0.3 nodig hebt, heb je wel degelijk de QT3-3.0.4 packages nodig die op de FTP staan
- Voor degenen die XMMS gebruiken met Arts output plugin heb ik ff een nieuwe xmmsarts gemaakt met nieuwe dependencies op libarts1
- QT3-3.0.4 is gecompileerd tegen libpng2-dev ipv libpng-dev, aangezien ik geen zin heb om elke keer mijn libqt-dev packages te deinstalleren als ik gnome-applicaties wil compileren. Veel KDE/QT programma's zal je opnieuw moeten compileren, aangezien je anders geen PNG plaatjes meer hebt.
- En als laatste: deze packages kunnen niet naast KDE 2.2 draaien, liefst eerst KDE 2.2 compleet verwijderen met apt-get remove --purge.

Zo, dat wou ik ff kwijt, nu wordt het wachten tot Shoikan thuiskomt.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 24 mei 2002 09:37 schreef Lethalis het volgende:

[..]

Het compileren van KDE 3.0 duurde op mijn PIII-450 met 256MB RAM gewoon 9 uur |:(

*gaat sparen voor Athlon XP* ;)
9 uur :?
Op mijn PIII-450 was ie in 1,5 uurtjes klaar...

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Dat hangt er sterk van af wat je allemaal moet compileren. Ik heb de hele zut inclusief kdevelop, qt-3.0.4, kdeedu etc in een uurtje of 10 gecompileerd (onder X). In totaal 20 pakketjes dus.
Er staat (stond) een security patch voor kdenetwork. Als je dus zelf gaat compileren dan zou ik die patch even loslaten op kdenetwork.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik zie jullie allemaal compileren, maar ik krijg op QT na, alleen maar fouten. In welke volgorde compileren jullie die zooi? (ik wil er ook direct rpm's van maken, hebben jullie daar nog een speciaal commando voor, ik gebruik rpm --rebuild).

Ik dank u :)

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Hmmz ik zie slack pakketjes op ftp.kde.org staan, die ga 'k 's ff proberen..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 24 mei 2002 20:38 schreef LinuxUser het volgende:
Ik zie jullie allemaal compileren, maar ik krijg op QT na, alleen maar fouten. In welke volgorde compileren jullie die zooi? (ik wil er ook direct rpm's van maken, hebben jullie daar nog een speciaal commando voor, ik gebruik rpm --rebuild).

Ik dank u :)
Qt - aRts - kdelibs - kdebase - rest - kdeaddons
Welke fouten krijg je overigens, mocht dit niet helpen?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• luc
  • Niet online

luc

Op vrijdag 24 mei 2002 21:11 schreef luc het volgende:
Hmmz ik zie slack pakketjes op ftp.kde.org staan, die ga 'k 's ff proberen..
Hmz dat gaat lekker :)
't draait al joh, ff screentje maken:
http://luc.hostservices.nl/screendumps/kde-3.0.1/snapshot1.png
Wat ik er zo 123 van zie is dat 't weer wat vlugger is geworden, zo ff bugshunten..

Verwijderd

Als iemand straks nog gecompileerde slackware packages heeft voor Intel.... :)

graag....

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:44
Uhm check ftp.kde.org ?

• luc
  • Niet online

luc

Op vrijdag 24 mei 2002 22:21 schreef Markiedam het volgende:
Als iemand straks nog gecompileerde slackware packages heeft voor Intel.... :)

graag....
Misschien de topic ff lezen?
* luc draait nu kde3.0.1 op een p2 350, als een zonnetje :)

Verwijderd

*wacht op de Debian packages* :)

• easydisk
Op vrijdag 24 mei 2002 22:46 schreef Terr het volgende:
*wacht op de Debian packages* :)
http://kde3.geniussystems.net/debian/

Alleen 2 packages in de kdegraphics doen het niet vanzelf, die moet je met dpkg installeren.

Ik heb die geinstalleerd, maar als die Althon packages komen ga ik die installeren want dat is tuurlijk sneller en hopelijk meer gecompileerd (ook in-18-nl ?)

• _JGC_
Op vrijdag 24 mei 2002 23:01 schreef easydisk het volgende:

[..]

Alleen 2 packages in de kdegraphics doen het niet vanzelf, die moet je met dpkg installeren.

Ik heb die geinstalleerd, maar als die Althon packages komen ga ik die installeren want dat is tuurlijk sneller en hopelijk meer gecompileerd (ook in-18-nl ?)
Als je die Athlon packages van mij wilt installeren, zal je die kde3.geniussystems.net ff uit je apt lijstje moeten halen, en zal je waarschijnlijk eerst met apt-get de oude packages weg moeten halen. kde3.geniussystems heeft hier nml ook packages van gemaakt, en heeft het versienummer itt mijn packages wel opgehoogd :(

En ja: ik heb i18n ook gecompileerd (moest wel met 3.0 buildscripts werken, 3.0.1 buildscripts waren corrupt)

Verwijderd

Dan wacht ik toch nog maar even :)

_JGC_: Zijn jouw packages trouwens gecompiled met Xinerama support?

• _JGC_
Op vrijdag 24 mei 2002 23:32 schreef Terr het volgende:
Dan wacht ik toch nog maar even :)

_JGC_: Zijn jouw packages trouwens gecompiled met Xinerama support?
Volgens mij wel. Heb die scripts verder niet aangeraakt, en Xinerama zit er standaard wel in voor i386.

• easydisk
Op vrijdag 24 mei 2002 23:28 schreef _JGC_ het volgende:
Als je die Athlon packages van mij wilt installeren, zal je die kde3.geniussystems.net ff uit je apt lijstje moeten halen, en zal je waarschijnlijk eerst met apt-get de oude packages weg moeten halen. kde3.geniussystems heeft hier nml ook packages van gemaakt, en heeft het versienummer itt mijn packages wel opgehoogd :(
dat zag ik ook, wel vervelend, maar dpkg -i werkt ook :)

Alleen quanta werkt (nog) niet

• _JGC_
Op zaterdag 25 mei 2002 00:10 schreef easydisk het volgende:

[..]

dat zag ik ook, wel vervelend, maar dpkg -i werkt ook :)

Alleen quanta werkt (nog) niet
Dependency probleem zie ik. Plop ik er morgen ook wel ff tussen :D

Edit: wordt moeilijk, Quanta wil nog niet echt compileren ism QT3. Zal ff proberen of het werkt met libqt-dev, heb het niet hoog. Desnoods maar een debje van de CVS maken, dies sindskort wel voor KDE3.

• easydisk
Ik ben ook met quanta bezig, compileert niet echt super met qt3/kde3, maar quanta 2pre2 moet wel werken, maar cvs werkt niet.

• _JGC_
Welke CVS heb jij em weg? KDE of Sourceforge?
Sourceforge is nogal oud nml ;)

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Huidige CVS versie van Quanta werkt bij mij wel onder KDE3
Op het forum van QuantaPlus wordt het een en ander uitgelegd over hoe je het kan compileren.
http://sourceforge.net/forum/forum.php?thread_id=672904&forum_id=12422

Daarbij wordt ook gezegd dat je niet de CVS versie van sourceforge moet hebben, maar de CVS van de KDE site.
1. First download the actual CVS version from KDE mirror (not from sourceforge!!!)
Ik heb die instructies gevolgd en het werkt nu (bijna) zonder problemen. Enig probleem wat ik tot nu toe heb gevonden is, dat bij het afsluiten van Quanta er iets blijft hangen:
code:
1
2
ps -aux|grep quanta
guide  792 23.2  8.6 34444 22280 ?  R   01:00  0:54 quanta

Maarja.... een killetje -9 792 lost ook dat weer op. Waarschijnlijk zal het in een van de volgende CVS versies er wel uit zijn gehaald.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• easydisk
Op zaterdag 25 mei 2002 01:00 schreef _JGC_ het volgende:
Welke CVS heb jij em weg? KDE of Sourceforge?
Sourceforge is nogal oud nml ;)
Ik zat bij sourceforge, maar ben nu die van KDE aan het downloaden. maar de cvs van sourceforge lag eruit.
Ik laat het resultaat nog wel weten.

Ah, heerlijk al die packages :)
*** YOU'RE USING automake (GNU automake) 1.4-p4.
*** KDE requires automake 1.5

• _JGC_
Heb em net ook gecompileerd, draai ik em vanuit de console: een en al foutmeldingen en warnings, maar het programma draait goed.
Als ik het afsluit, kom ik niet meer terug op mn commandline, maar is quanta nog steeds actief. Zoals je zei: hij sluit niet echt af :(

Edit:
File -> Exit laat Quanta verdwijnen naar de achtergrond waar ie nog een heleboel dingen aan't doen is
Kruisje van je window-manager: Quanta sluit gewoon af.

Ofwel: als je gewoon afsluit met het kruisje van je window manager is er niets aan de hand :)

• _JGC_
*kick*
Shoikan is weer thuis en heeft de packages op z'n FTP gezet. Je kunt ze downloaden door het volgende in /etc/apt/sources.list te zetten:
code:
1
deb    ftp://ftp.shoikan.org/pub/ debian/

Veel success :)

• LollieStick
Op vrijdag 24 mei 2002 21:17 schreef odysseus het volgende:

[..]

Qt - aRts - kdelibs - kdebase - rest - kdeaddons
Welke fouten krijg je overigens, mocht dit niet helpen?
QT gecompiled in /usr/local/qt

bij aRts krijg ik:
code:
1
Error: Qt (>=Qt 3.0.2) (library Qt-mt) not found

:?

• _JGC_
QT wel compileren met thread support, kijk even op de KDE site, staat het helder uitgelegd.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt het best de qt-copy van hun site downloaden, al werkt die van de TrollTech-site ook. De aanbevolen switches voor Qt door de KDE-developers zijn de volgende:
./configure -system-zlib -qt-gif -system-libpng -system-libjpeg -plugin-imgfmt-mng -thread -no-stl -no-g++-exceptions -debug

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:24
Precies wat _JGC_ en odysseus zeggen, ik had hetzelfde en na hercompilatie van Qt met de aanbevolen settings werkte hij wel.

• LollieStick
Nu krijg ik dit:
code:
1
2
linux~# rpm --rebuild arts-1.0.1.src.rpm --target=i686
arts.spec:57:parseExpressionBoolean returns -1

Wat betekend dit en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderd

hallo mensen

ik wil net beginnen aan het installeren van KD3 voor M82 nu heb ik net 3.0.1 gedownload van kde.org en zit de 3.0 map te bekijken . Hierin ( 3.0.1 map) ontbreken een aantal rpm's (qt3 en qt3devl) volgens mij zijn dit redelijk belangrijke rpm's. Hoe kan ik dit oplossen.
eerst ijstalleren en dan 3.0.1 eroverheen of de verschillende pakketten vervangen en dan installeren?
|:(

• LollieStick
Alles wat je nodig hebt, staat in de map 3.0.1 :)

• _JGC_
QT3 gewoon van de 3.0 versie nemen, QT3-dev heb je niet nodig.
Vervolgens gewoon die RPMs van 3.0.1 installeren.

Verwijderd

thanks voor het snelle respons

jullie spreken nog over een volgorde om de rpm's te installen. Volgens de install-howdo die in de map 3.0 staat
hoef ik alleen urpmi * als opdracht te geven in de map waar ik allle rpm's heb staan

• _JGC_
Boerteun: voor packages maakt dat niet uit. Het packagessysteem installeert ze wel in de juiste volgorde. Als het goed is is RPM wel zo slim om eerst de libs te installeren voor base eraan te hangen.
Waar die volgorde wel bij van belang is, is als je ze zelf compileert. Kdebase wil nou eenmaal niet compileren als kdelibs-dev er niet is.

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg
Ik zal vanavond thuis proberen de boel te installeren.
Ik zit nu nog op de uni.

veel dank

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ben ik overigens de enige, waarbij Konqueror nu wel gewoon binnen een seconde opstart, terwijl dat in 3.0.0 nog ruim 4 seconde was?

Verder loopt KDE3.0.1 gewoon veel sneller en stabieler dan KDE3.0.0 naar mijn idee. Ik heb sinds het compilen (onder Gentoo) klaar was, nog geen sigsegv meegemaakt, terwijl dat (ook met de meest up-to-date Qt) onder KDE3.0.0 wel regelmatig gebeurde.

Oftewel, wie KDE3.0.0 heeft en nog twijfelt: upgraden! :)

Voor wie het nog interesseert, op mijn perfect runnende bakje draait:
• KDE3.0.1 (non-CVS)
• Qt 3.0.4.1

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• _JGC_
KDE 3.0.1 is dus gewoon sneller dan 3.0.0, ik dacht dat het aan mn Athlon optimalisaties met GCC 3.1 lag :D

• LollieStick
Op zondag 26 mei 2002 17:11 schreef _JGC_ het volgende:
KDE 3.0.1 is dus gewoon sneller dan 3.0.0, ik dacht dat het aan mn Athlon optimalisaties met GCC 3.1 lag :D
Kun je GCC 3.1 ook gebruiken dan? ik las hier ergens dat de source niet compatible was met gcc 3.1. Ik heb hem gecompiled met 2.95 en het duurt hier toch echt langer als 1 seconde moet ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ook met 2.95.3 is Konqueror 2 keer zo snel met opstarten. Dus het zal wel een mix zijn van gcc + KDE-3.0.1.

• LollieStick
Dan zal het wel komen omdat ik op 5 consoles aan het compilen ben en op de zesde KDE draai >:)

• _JGC_
Op zondag 26 mei 2002 18:29 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Kun je GCC 3.1 ook gebruiken dan? ik las hier ergens dat de source niet compatible was met gcc 3.1. Ik heb hem gecompiled met 2.95 en het duurt hier toch echt langer als 1 seconde moet ik zeggen.
GCC 3.1 is geen probleem, tis cpp die problemen oplevert.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 26 mei 2002 19:31 schreef _JGC_ het volgende:
GCC 3.1 is geen probleem, tis cpp die problemen oplevert.
En laat cpp nu onderdeel zijn van de GNU Compiler Collection ofwel GCC... :)
Overigens kun je inderdaad KDE3 met 3.1 compileren, al zijn er wel enkele kleine problemen hier en daar voor zover ik begrepen heb. Dat heeft echter vooral met optimalisaties en dergelijke te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn Slackware packages te downloaden vanaf de Slackware site in de slackware-current tree. Dat is overigens Slackware 8.1-rc1 geworden. :)

/edit: Goede slackware mirror: UK

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 20:01 schreef janjanjansen het volgende:/edit: Goede slackware mirror: UK
Nog een goeie in Oostenrijk..

• LollieStick
Op zondag 26 mei 2002 13:45 schreef LinuxUser het volgende:
Nu krijg ik dit:
code:
1
2

Wat betekend dit en wat kan ik hier aan doen?
iemand???

Verwijderd

Hé, ff een vraagje tussendoor. Zou KDE 3.01 ook een beetje soepel werken op mijn AMD 333Mhz/98MB met Debian 3.0, of zou dat supertraag worden??

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die processor wil waarschijnlijk nog wel, maar je geheugen is nogal krap. Het hangt helemaal af van je eigen kijk erop: ik heb zelf op een P133 met 32MB EDO RAM KDE gedraaid en vond dat goed werken, maar anderen vinden het nog te traag op een P700 met 256MB RAM...

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 22:08 schreef odysseus het volgende:
Die processor wil waarschijnlijk nog wel, maar je geheugen is nogal krap. Het hangt helemaal af van je eigen kijk erop: ik heb zelf op een P133 met 32MB EDO RAM KDE gedraaid en vond dat goed werken, maar anderen vinden het nog te traag op een P700 met 256MB RAM...
Oké dat is waar, maar ik vond KDE 2.2 eigenlijk al te traag (al was dat wel op Mandrake, dat scheelt aanzienlijk), en Gnome draait nu lekker, dus daar laat ik 't maar ff bij...

Nu zal ik ophouden 't topic te verkloten :)

Verwijderd

Waar komt die informatie vandaan dan objprelink langzamer zou zijn dan de nieuwe ld? Ik heb nu beiden geprobeerd, en met objprelink lijkt sneller.. Ik heb nog geen definitieve cijfers, maar het voelt behoooorlijk sneller..

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 18:21 schreef Shoikan het volgende:
Waar komt die informatie vandaan dan objprelink langzamer zou zijn dan de nieuwe ld?
Geen idee waar de info vandaan kwam, maar ik dacht dat 't zou komen doordat de nieuwe ld ook een soort prelink doet. (de optie: -z combreloc).
Ik heb nu beiden geprobeerd, en met objprelink lijkt sneller.. Ik heb nog geen definitieve cijfers, maar het voelt behoooorlijk sneller..
Als je iets vanuit Konsole (of andere terminal emulator naar keus) start met:

LD_DEBUG=statistics konqueror

krijg je wat cijfers, aantal relocaties, tijd in de dynamische linker etc.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 18:31 schreef _Squatt_ het volgende:Geen idee waar de info vandaan kwam, maar ik dacht dat 't zou komen doordat de nieuwe ld ook een soort prelink doet. (de optie: -z combreloc).
[..]

Als je iets vanuit Konsole (of andere terminal emulator naar keus) start met:

LD_DEBUG=statistics konqueror

krijg je wat cijfers, aantal relocaties, tijd in de dynamische linker etc.
Moet ik dan maar effe proberen eerdaags.. Ik word alleen ondertussen een beetje simpel van het bijna constant recompilen.. |:( Ik heb eindelijk een paar dingen draaien zoals ik het wil (zo ongeveer dan)...

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

FreeBSD packages voor KDE 3.0.1 kun je vinden op http://195.163.16.146/packages/3.0.1-4/Latest/. Wel eerst alle oude KDE packages pkg_delete'en voor je installeert!

KDE 3.0.1 is nog niet in de ports collection doorgevoerd, omdat hij eerst nog getest moet worden door wat mensen.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Als ik op mijn suse-bak KDE3 wil updaten naar 3.01 moet ik dan 3.0 eerst eraf gooien? Of worden alle bestanden overschreven.
Ik heb alle rpmmetjes van suse gedownload, maar ik ben een beetje voorzichtig geworden. En suse geeft niet echt duidelijke informatie hierover. Ze zeggen dat je dat heel simpel met yast kunt doen, maar ik zou niet weten hoe... :-/ Van alles geprobeerd.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:08 schreef odysseus het volgende:
De ene vindt het leuk om ermee te spelen, de ander wil ermee werken >:)

Ik ben nou eenmaal gewend dat alles direct reageert, aangezien ik veel met Windows 2000 werk. Dan vind ik het wel jammer als ik op dezelfde machine KDE 3 laad en de boel traag is. Overigens zelf gecompileerd en al, is wel sneller dan kant en klare packages, maar nog steeds sloom.

Momenteel draai ik Fluxbox met de ROX file manager .. die reageert tenminste een beetje vlot :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• LollieStick
Op woensdag 29 mei 2002 08:07 schreef Kheperi het volgende:
Als ik op mijn suse-bak KDE3 wil updaten naar 3.01 moet ik dan 3.0 eerst eraf gooien? Of worden alle bestanden overschreven.
Ik heb alle rpmmetjes van suse gedownload, maar ik ben een beetje voorzichtig geworden. En suse geeft niet echt duidelijke informatie hierover. Ze zeggen dat je dat heel simpel met yast kunt doen, maar ik zou niet weten hoe... :-/ Van alles geprobeerd.
als je gaat compilen vanuit de source moet je hem verwijderen, rpm'etjes overschrijven de andere bestanden, mits het de suse rpm's zijn :)

en:
code:
1
2

Kan iemand mij nu even snel uitleggen wat dit betekend en wat ik er aan kan doen?

• _JGC_
Moeilijk he? GoTten als enige SuSE gebruiker ;)

Verwijderd

Is dat zo? suckt suse mega? Onze netwerkbeheerder geeft ook al zo af op suse.
Maar ik weet eigenlijk niet precies waarom.

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 18:38 schreef Kheperi het volgende:
nou.. 7 cd's.. je gebruikt niet eens de helft..
Het is bagger traag.. je hebt geen controle..
Kortom... beter LFS downloaden!! :P

• _JGC_
Op woensdag 29 mei 2002 18:38 schreef Kheperi het volgende:
- SuSE heeft geen /var/log/syslog, lekker handig als je weet dat bijna elke distro, ook redhat, die wel heeft.
- SuSE gebruikt dat YaST, wel handig, maar n00bs vertrouwen er veel te veel op. Geef je aan dat je je X-server draaiend wilt hebben, moet je nog met de hand
- Of ik kan geen symlinks zetten met ln -s, of SuSE doet dat anders, maar toen ik dat de laatste keer op SuSE deed ging dat dus mooi fout :(
- SuSE gebruikt RPMs, RPMs zijn niet echt makkelijk in omgang en je zoekt je dood om software, terwijl het echt wel makkelijk kan (apt-get, apt-cache, dpkg... need I say more?)
- SuSE is nou niet echt makkelijk gratis te downloaden zoals Debian, Slack, Redhat, etc dat wel zijn

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Op woensdag 29 mei 2002 19:05 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

- SuSE heeft geen /var/log/syslog, lekker handig als je weet dat bijna elke distro, ook redhat, die wel heeft.
- SuSE gebruikt dat YaST, wel handig, maar n00bs vertrouwen er veel te veel op. Geef je aan dat je je X-server draaiend wilt hebben, moet je nog met de hand
- Of ik kan geen symlinks zetten met ln -s, of SuSE doet dat anders, maar toen ik dat de laatste keer op SuSE deed ging dat dus mooi fout :(
- SuSE gebruikt RPMs, RPMs zijn niet echt makkelijk in omgang en je zoekt je dood om software, terwijl het echt wel makkelijk kan (apt-get, apt-cache, dpkg... need I say more?)
- SuSE is nou niet echt makkelijk gratis te downloaden zoals Debian, Slack, Redhat, etc dat wel zijn
syslogd:
sebas:~ # whereis syslogd
syslogd: /sbin/syslogd /usr/share/man/man8/syslogd.8.gz

YaST:

Prima tooltje, maar dat is denk ik meer een kwestie van smaak.

X:
ik heb suse al op meerdere verschillende bakken met verschillende leeftijd geinstalleerd en had nog nooit problemen met X, het draaide tot nu toe altijd meteen na de install. Ik weet niet echt wat je doet als het niet lukt, maar een standaard install geeft qua X vrijwel nooit problemen, zelfs dual-head enz, doet het prima.

symlinken:
sebas:~ # ln -s / root
sebas:~ # la|grep "root ->"
lrwxrwxrwx 1 root root 1 May 29 20:15 root -> /

Ook nog nooit problemen mee gehad.

Software:

Er zijn voldoende mirrors waar je je rpm's kunt downloaden, heel veel dingen staan op de cd's. Ik weet niet waar en hoe je zoekt, maar als je vaak niets kunt vinden doe je toch iets niet goed. Ik ervaar SuSE ook als redelijk snel in het uitbrengen van nieuwe packages, bij bugfixes zijn ze meestal een van de eersten, bij upgrades (zie bijvoorbeeld kde3, 3.0.1) kun je meestal ook binnen een dag na release SuSE rpm's downloaden.

Download:

Klopt. Dat is zeker een nadeel van SuSE. Je kan wel de complete distro downloaden, maar geen iso's. Het verkopen van SuSE iso's door derden is dan ook illegaal. Vind ik jammer.

rpm's:

Worden afaik door heel veel Linux users als zeer prettig ervaren, omdat het makkelijk te installeren is en snel gaat.
Dependencies kunnen nog wel eens lastig worden, daar ben ik het ermee eens. Wat dat betreft hebben debian en BSD wel voordelen.

Even voor de duidelijkheid:

Het gaat hier om een standaardinstall, 7.3. Andere versies vertonen de door jou genoemde kuren evenmin.
Het gaat me hier echt niet om een distrodiscussie, maar een groot deel van de dingen die je hierboven neer hebt gezet kloppen gewoon niet. SuSE wordt door veel Linux users als n00b13distro beschouwd, ik denk er echter anders over.

[/OT]

enneuh .... also no flame intended.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• _JGC_
Wat ik bedoel met dat symlinken:
ik sta in /etc/init.d/rcX.d (vul een getal in voor X), doe ik ln -s ../<scriptje> ./S20<scriptje> en de link is niet goed.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
code:
1
2
3
sebas:/etc/init.d/rc3.d # ln -s ../zebra ./S75zebra
sebas:/etc/init.d/rc3.d # la|grep zebra
lrwxrwxrwx    1 root     root       8 May 29 21:24 S75zebra -> ../zebra

hmm...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• LollieStick
Op woensdag 29 mei 2002 18:51 schreef Elkan het volgende:

[..]

nou.. 7 cd's.. je gebruikt niet eens de helft..
Het is bagger traag.. je hebt geen controle..
Kortom... beter LFS downloaden!! :P
Onderbouw het eens... Dat je de helft van de 7 cd's niet gebruikt, kan ik begrijpen (maar is handig, hoef je niet alles te downloaden)

Waarom is het traag? Wat is er traag?
Hoezo je hebt geen controle?

Waarom beter LFS downloaden.

Ik heb SuSE op mijn server draaien (386 versie 7.3, kernel 2.4.18) en het draait als een trein. Ik weet niet hoe je er bij komt dat SuSE traag is. :?

Verwijderd

Na het installeren van de 3.0.1 rpm en qt zoals ik die in de mandrake82 map op kde.org vond. Gaat md8.2 extreem over de zeik. Hij wil nog 40 dependencies installeren en vervolgens na het uitloggen. Kan ik alleen de failsafe nog gebruiken en zijn alle groepen en users te zien in de grafische inlog van mandrake. Mag dat? |:( . Ik heb gewoon de opdrachten uit de readme uit de 3.0 map gevolgd.
Wie kan me helpen met deze chaos.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 30 mei 2002 15:02 schreef boerteun het volgende:
Na het installeren van de 3.0.1 rpm en qt zoals ik die in de mandrake82 map op kde.org vond. Gaat md8.2 extreem over de zeik. Hij wil nog 40 dependencies installeren en vervolgens na het uitloggen. Kan ik alleen de failsafe nog gebruiken en zijn alle groepen en users te zien in de grafische inlog van mandrake. Mag dat? |:( . Ik heb gewoon de opdrachten uit de readme uit de 3.0 map gevolgd.
Als hij vraagt om het installeren van dependencies, waarom installeer je die dan niet? Welke worden er zoal gevraagd?
Het feit dat je alleen voor failsafe kunt kiezen zou hiermee samen kunnen hangen.
Het kunnen zien van alle gebruikers is iets dat door KDM geregeld wordt. Je kunt dat in het Control Center instellen (of in de configfile van KDM, maar dat is wat meer werk). Gewoon even opgeven dat alleen een paar gebruikers getoond worden en dat de rest niet te zien is.

• _JGC_
Op donderdag 30 mei 2002 09:57 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Onderbouw het eens... Dat je de helft van de 7 cd's niet gebruikt, kan ik begrijpen (maar is handig, hoef je niet alles te downloaden)

Waarom is het traag? Wat is er traag?
Hoezo je hebt geen controle?

Waarom beter LFS downloaden.

Ik heb SuSE op mijn server draaien (386 versie 7.3, kernel 2.4.18) en het draait als een trein. Ik weet niet hoe je er bij komt dat SuSE traag is. :?
als je Debian op CD fikt heb je ook 8 CDs waarvan je voor een serverinstall niet eens 1 gebruikt.
SuSE heeft net zoals Debian gewoon een FTP installatie.

• _JGC_
Op donderdag 30 mei 2002 15:02 schreef boerteun het volgende:
Beetje logisch op zich. Je zult vast een Meta-package geinstalleerd hebben.
Als ik op Debian bijvoorbeeld mozilla installeer, wil ie direct zo'n 12 andere packages installeren. Die 12 losse packages zijn allemaal kleine stukjes mozilla, maar om het makkelijk te maken installeer je ze ineens door mozilla te kiezen. Zo heb jij waarschijnlijk kdebase gepakt met je Mandrake RPMs.

Verwijderd

okay de dependecies dat kan ik overleven. En snap ook wel dat ze bij programma's horen die ik probeer te installeren.
Maar dat vervolgens de config overhoop gehaald wordt ben ik minder blij mee.

Verwijderd

ik bedoel dat niet alleen de users te zien zijn maar ook alle groepen zoals cdrom (writer) etc.
Verder gaf hij tijdens het installeren ook al wat foutmeldingen over dingen die geforceerd moesten worden

• LollieStick
Op donderdag 30 mei 2002 15:18 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

als je Debian op CD fikt heb je ook 8 CDs waarvan je voor een serverinstall niet eens 1 gebruikt.
SuSE heeft net zoals Debian gewoon een FTP installatie.
Dat probeer ik dus duidelijk te maken. Mensen met een trage verbinding, kunnen niet zo 1-2-3 kernelsources downloaden (om dit als voorbeeld te gebruiken), dit is dus een reden dat ze dit gewoon meeleveren op cd en je dus een aantal cd's krijgt.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik vraag om zijn onderbouwing over het feit dat SuSE traag is en geen controlefuncties heeft.

Verwijderd

ik heb kde3 nog een keer met de md82 rpm's proberen te installeren volgens de readme van mandrake tijdens het urpmi proces krijg ik allemaal interrupts en na het uitloggen kan ik alleen nog fwvm (geloof ik ) gebruiken.

Moet ik soms eerst de console mode opstarten ipv console in window en dan proberen de rpm's te installleren

• a casema user
Ik zie nogsteeds nergens op de mirrors RPMs staan voor RedHat.
Hoelang gaat dat nog duren want ik heb geen zin om het allemaal te moeten compileren op een PII 350, want dat gaat echt uuuuren duren.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:56
Grrrr.....
26 uur.....
WAT een ellende ! ! ! Tip voor de mensen met een tragere CPU, wacht op de (RedHat) RPMS tenzij je tijd over heb en een scriptje maakt.
mijn test machine :RH7.3/Dell CPIA/PII 366/6,4GB/64MB

* raymondw is blij dat z'n desktop 8,1x sneller is ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 02 juni 2002 14:27 schreef raymondw het volgende:
wacht op de (RedHat) RPMS tenzij je tijd over heb en een scriptje maakt.
Nounou, alsof dat zoveel werk is. Gewoon even in je shell de installatiemanual overtypen en '&&' tussen elke regel proppen. Op enter drukken en een dagje later terugkomen is dan genoeg.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• a casema user
Wanneer komen die RPMs van RedHat nou ?
Ik kon het in de tussentijd al 10x compileren denk ik ;(

• Vincent17
  • Laatst online: 19-07 00:20
Ik heb net een uur geleden mandrake 8.1 erop gezet en nu wil ik ook KDE 3.0.1 installeren. Ik klik op een *.rpm file en dan gaat ie wat doen en vervolgens zegt ie dat er een aantal fouten in het pakket zaten waardoor deze niet kan worden geinstalleerd. Ik heb die *.rpm files trouwens gewoon onder home gezet in de directory KDE. Misschien is dat niet goed :?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Welke fouten waren dat dan zoal? Ik denk dat je dependency-informatie bedoelt, je moet namelijk die pakketten allemaal tegelijk of toch minimaal in een bepaalde volgorde installeren.

Verwijderd

In welke volgorde zou dit dan moeten gebeuren.

En hoe kan ik al die pakketten in 1 keer installeren heb Mandrake 8.2 er sinds gister opstaan en zou graag ook willen overstappen van KDE 2.2.2 naar KDE 3.*

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zet eerst al die bestanden even in een aparte directory, bijvoorbeeld met de naam '/home/gebruikersnaam/rpm'. Dit kan met Konqueror bijvoorbeeld. Open vervolgens een shell (dat ding met die schelp, circa derde icoontje linksonder) en typ het volgende:
'cd /home/gebruikersnaam/rpm' (om naar de goede dir te gaan)
'su' (hierna wordt om je root-wachtwoord gevraagd, dit is om genoeg rechten te krijgen)
'rpm -i *.rpm' (om alles tegelijk te installeren).

Hoe Mandrake precies zit met het naast elkaar draaien van KDE2 en KDE3 weet ik niet, maar daar is met Google vast wel het een en ander over te vinden :).

Verwijderd

Ik heb precies gedaan wat je zei maar mijn Shell doet veder niks meer en er start ook geen andere programma op.
Als ik SU intik krijg ik ook niet dat ik mijn root wachtwoord moet geven.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je eens de *precieze* inhoud van je shell kunnen copy'n'pasten? Dus echt alles wat er staat, inclusief alle meldingen die je krijgt. En zou je na die 'cd /home/gebruikersnaam/rpm' ook nog de uitvoer van 'ls -l' willen tonen? Als het een lange lijst is zijn de eerste paar regels ook wel genoeg.

Verwijderd

Ik ben op Linux gebied een n00b maar het enige wat ik krijg zijn die regels en dat ik in die map zit vandaaruit typ ik su daar krijg ik niks op geen antwoord dus en dan typ ik het laatste daar druk ik enter en na een paar seconde krijg ik een nieuwe regel zonder iets ervoor war ik weer kan gaan typen

Verwijderd

Ik heb net mijn KDE 3.* geinstalleerd dat zag ik allemaal voor bij komen maar na een boot zit ik nog steeds in KDE 2.2.2 . Hierna ben ik met mijn n00b kennis even gaan kijken bij de geinstalleerde onderdelen van KDE en daar trof ik niks aan.

Hij gaf wel aan bij de installatie dat ik wat onderdelen miste maar dat heb ik gefoceerd ik heb tijdens de installatie alle 3 mijn gedownloade cds moeten geven maar daar deed hij blijkbaar niks mee. Daarna heb ik gefoceerd zodat hij doorging maar na een boot was hij nergens in Software en geinstalleerde onderdelen terug te vinden :(

Kan iemand mij helpen...

PS: Hoe verander ik mijn Resolutie in Mandrake KDE 2.2.2?

800*600 bevalt me niet zo

[EDIT]
Ik kom ernet achter dat ik iets zie staan van KDE 3.* veder kan ik hier niks mee

• Jap
  • Laatst online: 29-06 14:51

Jap

No worries

Ik heb een vraagje, Mischien een beetje een n00b vraag maja.
hoe gaat het in zijn werk als ik mijn RH 7.3 wil updaten met KDE 3.01, is dat een kant en klare RPM die je er over zet of is het meer?
http://www.kde.org/announcements/announce-3.0.1.html zie ik meerdere dingen staat maar geen RPM voor RH,
of moet je de sourc zelf compilen,
ik weet dat het een beetje raar klinkt maar ik kom er echt niet uit.
>:)

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 15:46 schreef Pacthon het volgende:
hoe gaat het in zijn werk als ik mijn RH 7.3 wil updaten met KDE 3.01, is dat een kant en klare RPM die je er over zet of is het meer?
ik zie meerdere dingen staat maar geen RPM voor RH,
Er zijn inderdaad nog geen officiële rpms uit voor RH7.3. Die zullen er wel komen als je nog even wacht. Als je absoluut het laatste van het laatste wil hebben, vind je op de website van bero (Redhat developer en actief KDE supporter) dagelijks snapshots van de CVS van KDE.

Deze packages zijn zeker niet zo stabiel als de officiële rpms van RH, maar als je toch al hebt besloten het risico te wagen je systeem te vern**ken voor die kleine update van KDE3.0 -> 3.0.1, dan kan je met een gerust gemoed deze eens uitproberen.

Om te updaten: alle rpms downloaden, en in een shell "rpm -Fvh *.rpm" tikken. Rpm zou normaal gezien alles in de juiste volgerde moeten installeren, en alleen die packages updaten die je ook daadwerkelijk hebt geïnstalleerd (de -F staat voor Freshen).

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 19:33 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik vraag om zijn onderbouwing over het feit dat SuSE traag is en geen controlefuncties heeft.
Standaard heeft SuSE veel te veel dingen aan staan.. Bijvoorbeeld indexing... daar word je pc niet sneller van...
Bij SuSE heb je minder mogelijkheden om bepaalde dingen uit te zetten en te bewerken.
Bijvoorbeeld een distro als Slackware daar moet je van alles zelf installeren (indexing bijvoorbeeld). Dus je kunt tot zeker hoogte zeggen dat SuSE (standaard) traag is...

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:38

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Op vrijdag 24 mei 2002 23:01 schreef easydisk het volgende:

[..]

Die van dat geniussystem heb ik ook, maar krijg allemaal depencies rot dingen.

Hoe kan ik kde3 gewoon weer lekker verwijderen ? En weer kde 2.2 van de testing three halen ? Om vervolgens die kde 3.01 van JGC te gaan downloaden ?
Tsja veel vragen ;)

Verwijderd

Groot nieuws, kde 3.02 komt er binnenkort ook al weer aan :Y)

Overigens, is het niet handiger om gewoon vanuit het cvs te werken als je telkens de nieuwste kde wilt hebben? Scheelt je een hoop gedownload, en je hoeft niet te wachten totdat kde officieel uitkomt, om vervolgens achteraan te moeten sluiten bij de ftp-servers...

Rinse

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 00:09 schreef Rinse het volgende:
Groot nieuws, kde 3.02 komt er binnenkort ook al weer aan :Y)

Overigens, is het niet handiger om gewoon vanuit het cvs te werken als je telkens de nieuwste kde wilt hebben? Scheelt je een hoop gedownload, en je hoeft niet te wachten totdat kde officieel uitkomt, om vervolgens achteraan te moeten sluiten bij de ftp-servers...

Rinse
Dat doe ik ook, maar het is niet helemaal allemaal rozegeur en maneschijn.. Je moet bijna wel alles iedere keer overnieuw compileren, want de ene package leunt op de andere. Als ze wat in kdemultimedia verbouwen, dan betekent dat ook vaak veranderingen in arts. Bij veranderingen in kdebase, zitten er ook vaak veranderingen in kdelibs, enz. Kortom, als je daar eenmaal aan begint, ben je nog wel even bezig. En ik kan het weten, ik heb KDE pas iets van 378.103 keer gecompileerd zo ondertussen :o
Pagina: 1 2 Laatste