Op woensdag 29 mei 2002 19:05 schreef _JGC_ het volgende:
[..]
- SuSE heeft geen /var/log/syslog, lekker handig als je weet dat bijna elke distro, ook redhat, die wel heeft.
- SuSE gebruikt dat YaST, wel handig, maar n00bs vertrouwen er veel te veel op. Geef je aan dat je je X-server draaiend wilt hebben, moet je nog met de hand
- Of ik kan geen symlinks zetten met ln -s, of SuSE doet dat anders, maar toen ik dat de laatste keer op SuSE deed ging dat dus mooi fout

- SuSE gebruikt RPMs, RPMs zijn niet echt makkelijk in omgang en je zoekt je dood om software, terwijl het echt wel makkelijk kan (apt-get, apt-cache, dpkg... need I say more?)
- SuSE is nou niet echt makkelijk gratis te downloaden zoals Debian, Slack, Redhat, etc dat wel zijn
syslogd:
sebas:~ # whereis syslogd
syslogd: /sbin/syslogd /usr/share/man/man8/syslogd.8.gz
YaST:
Prima tooltje, maar dat is denk ik meer een kwestie van smaak.
X:
ik heb suse al op meerdere verschillende bakken met verschillende leeftijd geinstalleerd en had nog nooit problemen met X, het draaide tot nu toe altijd meteen na de install. Ik weet niet echt wat je doet als het niet lukt, maar een standaard install geeft qua X vrijwel nooit problemen, zelfs dual-head enz, doet het prima.
symlinken:
sebas:~ # ln -s / root
sebas:~ # la|grep "root ->"
lrwxrwxrwx 1 root root 1 May 29 20:15 root -> /
Ook nog nooit problemen mee gehad.
Software:
Er zijn voldoende mirrors waar je je rpm's kunt downloaden, heel veel dingen staan op de cd's. Ik weet niet waar en hoe je zoekt, maar als je vaak niets kunt vinden doe je toch iets niet goed. Ik ervaar SuSE ook als redelijk snel in het uitbrengen van nieuwe packages, bij bugfixes zijn ze meestal een van de eersten, bij upgrades (zie bijvoorbeeld kde3, 3.0.1) kun je meestal ook binnen een dag na release SuSE rpm's downloaden.
Download:
Klopt. Dat is zeker een nadeel van SuSE. Je kan wel de complete distro downloaden, maar geen iso's. Het verkopen van SuSE iso's door derden is dan ook illegaal. Vind ik jammer.
rpm's:
Worden afaik door heel veel Linux users als zeer prettig ervaren, omdat het makkelijk te installeren is en snel gaat.
Dependencies kunnen nog wel eens lastig worden, daar ben ik het ermee eens. Wat dat betreft hebben debian en BSD wel voordelen.
Even voor de duidelijkheid:
Het gaat hier om een standaardinstall, 7.3. Andere versies vertonen de door jou genoemde kuren evenmin.
Het gaat me hier echt niet om een distrodiscussie, maar een groot deel van de dingen die je hierboven neer hebt gezet kloppen gewoon niet. SuSE wordt door veel Linux users als n00b13distro beschouwd, ik denk er echter anders over.
[/OT]
enneuh .... also no flame intended.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.