As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Verwijderd
Je moet weten hoeveel stroom er gaat lopen. ok je kan dat berekenen als je het vermogen weet en de spanning, maar het gaat om de stroom. Er zijn tabellen voor die stomen/diameters en die staan in de nen 1010
Dank je!Op donderdag 23 mei 2002 15:08 schreef dickies het volgende:
BINAS 35-6 zegt:
weerstand homogene draad: R= (rho)*l/A
Wat het om gaat, is dat ik wil weten welke diameter ik moet hebben om 16A aan 230V door een stukje koper te jassen. Of 25A wellicht. Andersom kan ik dan bij voorbeeld ook uitrekenen hoeveel amperes ik door een bestaande draad kan trekken. Het is dus niet zo dat ik precies weet hoeveel vermogen er afgenomen moet worden, vandaar...
In ieder geval: hartelijk dank zover!
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Voor de Rho in de formule neem je die van koper, A=opp in m2, dus niet in mm2. Beetje vage formule voor dit probleem.
Kijk in de farnell gids:
Let wel op dat alle draden afgewikkeld zijn. Haspels die nog half opgerold zijn kunnen minder stroom aan.
Kijk in de farnell gids:
code:
1
2
3
4
5
| 0,5 mm2 : 3A 0,75 mm2 : 6A 1,0 mm2 : 10A 1,5 mm2 : 16A 2,5 mm2 : 25A |
Let wel op dat alle draden afgewikkeld zijn. Haspels die nog half opgerold zijn kunnen minder stroom aan.
en om van oppervlak naar diameter te gaan:Op donderdag 23 mei 2002 15:25 schreef Benadski het volgende:
Voor de Rho in de formule neem je die van koper, A=opp in m2, dus niet in mm2. Beetje vage formule voor dit probleem.
Kijk in de farnell gids:
code:
1 2 3 4 5 0,5 mm2 : 3A 0,75 mm2 : 6A 1,0 mm2 : 10A 1,5 mm2 : 16A 2,5 mm2 : 25A
A=Pi*r^2
waarin A =opp en r=straal, dus de helft van een diameter
dit in het geval je het niet wist.....anders is het overbodig.
2.5mmm2 is dus:
diameter van 1,78mm als ik het goed reken.
Was er niet een lineair verband tussen de oppervlakte van een doorgesneden draad en de max stroom? Dat zie ik niet aan het tabelletje terug (verg 3A en 10A)
Als je draad koopt, maten zijn altijd oppervlaktematen van de draaddoorsnede, dus in mm2. Heb je draad liggen dan kan je idd. de formule
gebruiken om te bepalen wat je voor draad hebt. De draadoppervlakken gegeven in de tabel zijn standaarden (tussenwaarden zijn er nauwelijks)A=Pi*r^2
(waarin A =opp en r=straal, dus de helft van een diameter)
Ik ben nieuwsgierig. Hoeveel zou je door 1 RJ45 ader kunnen persen?
Ik Heb 4,5 jaar het pakonderhoud gedaan bij een Lasergame vestiging. De gun daaro werd aangestuurd door een RJ45 verbinding (ca 1,5M lang).
Gezien het feit dat die gun nogal wat vermogen trok op 7,2V en er een gigantisch verschil zat tussen een normaal aangesloten pak en een pak waarbij ik de batterij rechtstreeks op de gun aansloot. Ben ik dus verdomd nieuwgierig hoe ik dit wetenschappelijk kan onderbouwen.
DAT de kabel een beperkende factor is weet ik maar ik moet weten hoeveel het de beperkende factor is. Als het een paar % is dan boeit het niet maar als het 10+% gaat worden dan ga ik hard opzoek naar een andere oplossing
Ik Heb 4,5 jaar het pakonderhoud gedaan bij een Lasergame vestiging. De gun daaro werd aangestuurd door een RJ45 verbinding (ca 1,5M lang).
Gezien het feit dat die gun nogal wat vermogen trok op 7,2V en er een gigantisch verschil zat tussen een normaal aangesloten pak en een pak waarbij ik de batterij rechtstreeks op de gun aansloot. Ben ik dus verdomd nieuwgierig hoe ik dit wetenschappelijk kan onderbouwen.
DAT de kabel een beperkende factor is weet ik maar ik moet weten hoeveel het de beperkende factor is. Als het een paar % is dan boeit het niet maar als het 10+% gaat worden dan ga ik hard opzoek naar een andere oplossing
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
maar wat wel leuk aan die haspels is dat je er een leuk magnetisch veld mee kan op wekken (niet dat je er wat aan hebt ofzoLet wel op dat alle draden afgewikkeld zijn. Haspels die nog half opgerold zijn kunnen minder stroom aan.
Let wel op dat als je 16A ergens doorheen 'jast' dan ligt echt je stop er uit hoor.
Verwijderd
hangt echt van het type zekering af hoor...Op donderdag 23 mei 2002 16:38 schreef sebastius het volgende:
Let wel op dat als je 16A ergens doorheen 'jast' dan ligt echt je stop er uit hoor.
een 60A spijker echt niet hoor.
das ook nie gevaarlijkOp donderdag 23 mei 2002 21:33 schreef Masta-T het volgende:
[..]
hangt echt van het type zekering af hoor...
een 60A spijker echt niet hoor.
ik herinner mij een topic uit de categorie: Stomste wat ik ooit met mijn systeem heb gedaan...
Pagina: 1