Remote reset m.b.v. modem of NIC

Pagina: 1
Acties:

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:54
KORTERE VERSIE VAN WAT IK WIL VRAGEN:
hoe kan ik op afstand mijn server rebooten?

DE SITUATIE:
Ik heb bij mijn vriendin een server op haar kamer staan omdat ze een 100mbit lijn heeft :D. Hierop experimenteer ik (bedoel dus op server, niet vriendin ;)) wat met zaken als het draaien van een webserver, ftp, VPN etc...

Alhoewel de server vrij goed draait (huidige uptime 23 dagen), gaat ie heel soms toch plat (o.a. door gare NIC die ik had). Nu heb ik de optie 'reboot-on-crash-ofzoiets' aan staan, maar dit werkt toch niet altijd.

Ik moet dus voor een reboot fysiek aanwezig zijn om het ding opnieuw te booten. Nu kan mijn vriendin dat wel doen, maar die is er niet altijd; en soms voor langere periode. Ik wil dus graag in staat zijn om op afstand een reboot te geven.

DE MOGELIJKHEDEN:
Nu zat ikzelf te denken aan de vogende mogelijkheden:

* reboot via NIC (MacPhyter). Mijn moederbord heeft een WOL aansluiting en ik geloof ook dat de NIC dit ondersteunt. Maar stelt dit je in staat om een reboot te geven of moet dan het OS met een driver draaien? En hoe veilig is deze oplossing: ik zou nl in staat moeten zijn om deze functie aan te kunnen spreken vanaf internet? Bovendien: kan dat uberhaupt wel via internet? Die NIC heeft immers geen ip adres en in mijn ogen zou alleen via het MAC adres dit kunnen worden gedaan(?). Ik heb in principe maar 1 internetaansluiting, dus ik ben (denk ik) ook niet in staat om bv een 486 ernaast te gooien die een rechtstreekse verbinding met de server heeft.

* reboot via oude 28k8 modem (externe, commodore :+) die ik nog heb. Ik zou die dan op de telefoonlijn kunnen gooien en gewoon met een telefoon even kunnen bellen. De modem zou na bv 10x overgaan moeten opnemen (net als een fax) en moeten luisteren naar een code die ik dan via de telefoon zou moeten intoetsen. Bij een juiste code zou ie dan een reboot moeten geven. Dit is in mijn ogen in theorie de meest ideale situatie...
Quote uit handleiding mobo:
Note: The computer cannot receive or transmit data until the computer and applications are fully running, thus connection cannot be made on the first try. Turning an external modem off and then back on while the computer is off causes an initialization string that will also cause the system to power on.
Ik zou dus gewoon op afstand mijn modem een reset moeten kunnen geven toch? Kan dit standaard met een modem ? En op de manier zoals ik in gedachten heb?
Zelf denk ik dat dit de beste oplossing zou bieden; eventueel met wat knutselwerk.

* andere goedkope oplossing (aanschaffen). Bestaan er misschien budget solutions die precies dat voor je doen?

MIJN VRAGEN ZIJN DUS:
Wie heeft er ervaring met dit probleem? En welke oplossing heb je daarvoor gebruikt? Welke oplossing zou je kiezen? En hoe dit te implementeren?

SYSTEM SPECS:
- Asus P2B-S
- Celly 800
- 256 MB SDRAM
- 1x Realtek RTL8139/810X Family Fast Ethernet NIC
- 1x National Semiconductor Corp. DP83815 10/100 MacPhyter3v PCI Adapter
- 1x 10mbit backup NIC
- 36gig hdd space
- Win2k AS SP2
- Commodore 28k8 modem; extern

1 NIC luistert overigens naar internet, andere routeert netwerkverkeer naar workstation (==pc vriendin).

UPDATE: ik heb mijn oude modem opgezocht. Staat niets op behalve dat het van commodore is. Binnenin zitten 2 Rockwell chips. Geen idee dus of ik daar iets mee kan.

• vargo
^^niemand?

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je PC uit staat, dan kan je via een WOL signaal naar je NIC booten. Hiervoor hoeft dus geen OS te draaien, je PC staat "uit". Als ik jou was, zou ik sowieso die Realtek kaart eruit donderen, en een 3Com erin frotten. Die zijn over het algemeen betrouwbaarder. Je gaf al aan dat je er problemen mee had dus ik zou het zeker proberen.

Verder moet je zaken als automatisch inloggen etc. regelen natuurlijk.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

klink ik nou dom als ik zeg, nieuwe nic kopen voor 15 euro?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• vargo
Die gare NIC zit er ondertussen al niet meer in. Dus daar heb ik geen problemen meer mee.

Maareh, kan ik zo'n WOL signaal dan over internet versturen? Nee toch?

Nog even voor de duidelijkheid: ik wil vanuit Tilburg een server in Utrecht kunnen rebooten!

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Moet kunnen, ik weet er alleen niet al teveel vanaf, aangezien ik die functionaliteit niet nodig heb.

Je hoeft alleen maar te zorgen dat het WOL signaal bij de juiste PC aankomt. In jouw geval is dit makkelijk, aangezien je maar 1 PC hebt.

Verwijderd

Volgens mij is er ook een manier om je pc te laten booten met de modem. Die functie heeft wake on ring oid. Moet je ff in de boekje van je mobo kijken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2002 @ 18:42:
Volgens mij is er ook een manier om je pc te laten booten met de modem. Die functie heeft wake on ring oid.
Schitterend !, als je je pc wilt opstarten ben bel je hem gewoon even wakker ( = wake-up call :)

De reden dat ik deze draad omhoog schop is dat ik nu ook bezig ben om manieren te zoeken om via het internet m'n pc op te starten. Bovendien zou het op afstand resetten van de pc, wanneer hij hangt (dus AAN staat), ook wel een goed idee zijn.

Iemand verder ervaringen met WOL over VPN ? Mijn pc staat achter een Vigor2200E op een kabelinternetabonnement. (mijn netwerkkaart 3c509c heeft WOL mogelijkheden, van mijn moederbord (Epox 4BEA oid) weet ik het zo 123 niet. )

Ik hoor het wel..

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wake on ring functioneert alleen als het systeem in "sleep" mode is.
Er zijn modems die via een relais 220V kunnen schakelen, dat is wat om naar te zoeken.

Een VPN heeft geen invloed op WOL, als je het command maar bij de netwerk-kaart krijgt, kun je het systeem laten wakker worden, maar ook daar is het een verrijzenis uit de "sleep", geen harde reset.
Er zijn ook mogelijkheden om 220V te schakelen vanaf het Internet, maar die komen er altijd op neer dat een klein, soms zelf embedded, systeempje dat doet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1