4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
maar alle fans voor er achter ook
if broken it is, fix it you should
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
¯\_(ツ)_/¯
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Maar kan je echt niks over je ideale configuratie vinden?
Freelance tweaker
Het punt is, dat je niet wil wachten tot de lucht warm is. Dan daalt namelijk de warmteoverdracht van chip naar lucht. Er moet zoveel airflow zijn dat de luchttemp niet veel verandert.Op donderdag 23 mei 2002 12:06 schreef Microkid het volgende:
ja, maar als je voor en achter heb ga je vreselijk veel moeite doen om een schuine airflow te creeren. Volgens mij is het gebuik maken van de natuurwetten (warme lucht gaat omhoog) een stuk eenvoudiger
Verwijderd
Ook zijn 3 fans bovenop en 3 onderop een beetje overkill.
Onderop zuigen veel stof aan zoals gezegd en hebben niet de maximale ruimte voor goede lucht toevoer...
Als je een ideale opstelling wilt hebben zorg je ervoor dat de fans tussen de PCI / AGP heen blaast en er niet tegen aan. Ook produceert de CPU zo'n beetje de meeste hitte dus is het verstandig om deze meteen af te voeren
Zoals dit bijv:

Waarschijnlijk niet direct toepasbaar maar denk idealer dan de je opstelling.
Yep, en op deze manier heb je een luchtstroom door je hele kast, over de volle breedte. Terwijl je bij een schuine flow altijd 2 hoeken hebt waar nauwelijks flow is.Op donderdag 23 mei 2002 12:17 schreef John_Glenn het volgende:
[..]
Het punt is, dat je niet wil wachten tot de lucht warm is. Dan daalt namelijk de warmteoverdracht van chip naar lucht. Er moet zoveel airflow zijn dat de luchttemp niet veel verandert.
Zo bedoel ik:
Ik heb dezelfde kast, een fulltower, en heb mijn harddisks boven mijn voeding zitten met daarachter 2 fans die lucht naarbinnen blazen over die disks. Aan de voor-onderzijde wordt deze lucht weer afgezogen.
Warme lucht stijgt inderdaad, maar als je een ernorme airflow in je kast hebt, heb je geen natuurlijke luchtstroom meer. Het maakt dus het niet uit of je airflow van onder naar boven hebt, of andersom. Door bovenin lucht aan te zuigen heb je wel het minst last van stof.

Volgens AOpen dan he...
Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis
Als je die fans die je van onder aan lucht wil laten aanzuigen gebruikt om ze te laten blazen zodat je de lucht dus omhoog blaast (net zoals een ventilator op warme dagen errug verkoelend kan zijn
Offe loop ik weer onzin uit te kramen?
Verwijderd
De 90mm fan in het midden zit in het deksel van me case bovenaan, mijn case is vierkant. Verder opzij 2 90mm intakes en 1 120mm outtake.
Koeler dan dit krijg ik em niet meer met luchtkoeling denk ik
Volgens mij is dat dus wat ik in eerste instantie voorstelde.Op donderdag 23 mei 2002 14:10 schreef Zenit het volgende:
Misschien een beetje domme opmerking, maar aangezien het de laatste dagen warm is geweest bedacht ik me dat het misschien ook anders kan.
Als je die fans die je van onder aan lucht wil laten aanzuigen gebruikt om ze te laten blazen zodat je de lucht dus omhoog blaast (net zoals een ventilator op warme dagen errug verkoelend kan zijn). Vervolgens aan de voorkant oid een intake plaatsen de koude lucht 'brengt'. Volgens mij krijg je dan zo toch wel een airflow naar boven.
Offe loop ik weer onzin uit te kramen?
Op donderdag 23 mei 2002 14:16 schreef Microkid het volgende:
[..]
Volgens mij is dat dus wat ik in eerste instantie voorstelde.3 fans onderin aanzuigen, die lucht binnenin naar boven blazen, en bovenin er weer uit zuigen. Met uitzondering van die extra fan aan de voorkant dan.
Maar waar had jij dan een intake geplanned?
Ik bedoel dus eigenlijk een paar fans op de bodem van de kast die de koude lucht naar boven verplaatsen die door de intake aan de voorkant aangeleverd wordt. Maar in dat geval verschilt ut niet veel met je oorspronkelijke idee
Als jij fans bedoelt die op een gesloten bodemplaat liggen, dan gaat het niet werken - wat je nie aanzuigt kan je ook nie wegblazen...Op donderdag 23 mei 2002 14:21 schreef Zenit het volgende:
[..]
dan heb ik je niet goed begrepen, mijn excuus.
Maar waar had jij dan een intake geplanned?
Ik bedoel dus eigenlijk een paar fans op de bodem van de kast die de koude lucht naar boven verplaatsen die door de intake aan de voorkant aangeleverd wordt. Maar in dat geval verschilt ut niet veel met je oorspronkelijke idee
Goh, ik had de heren tweakers wel wat slimmer ingeschat.Op donderdag 23 mei 2002 15:01 schreef John_Glenn het volgende:
[..]
Als jij fans bedoelt die op een gesloten bodemplaat liggen, dan gaat het niet werken - wat je nie aanzuigt kan je ook nie wegblazen...
Tuurlijk staat de kast op wieltjes, en zitten er zowel onderin als bovenin gaten waar de fans tegenaan zitten. Anders kan je toch nooit lucht naar binnen zuigen of naar buiten blazen....
Verwijderd
En ik had jou slimmer geschat om *tweakers* niet te generaliserenOp donderdag 23 mei 2002 15:38 schreef Microkid het volgende:
[..]
Goh, ik had de heren tweakers wel wat slimmer ingeschat.
Tuurlijk staat de kast op wieltjes, en zitten er zowel onderin als bovenin gaten waar de fans tegenaan zitten. Anders kan je toch nooit lucht naar binnen zuigen of naar buiten blazen....
Denk je nou echt dat het niet nodig is om je cd-roms te koelen. Echt niet dus he. En als je een slotfan tussen je kaarten gooi zit daar ook echt wel flow hoor. Vooral als je voorin twee fans gooit.Op donderdag 23 mei 2002 12:42 schreef Microkid het volgende:
[..]
Yep, en op deze manier heb je een luchtstroom door je hele kast, over de volle breedte. Terwijl je bij een schuine flow altijd 2 hoeken hebt waar nauwelijks flow is.
Zo bedoel ik:
[afbeelding]
I'm thoroughly offendedOp donderdag 23 mei 2002 15:38 schreef Microkid het volgende:
Goh, ik had de heren tweakers wel wat slimmer ingeschat.
Lees nog eens wat Zenit schreef:
Begrijp je nu tegen wie ik t heb?Op donderdag 23 mei 2002 14:21 schreef Zenit het volgende:
... Ik bedoel dus eigenlijk een paar fans op de bodem van de kast die de koude lucht naar boven verplaatsen die door de intake aan de voorkant aangeleverd wordt. ...
hehe jaah 40cm fans! als je dan zorgt dat ze allebei naar beneden blazen heb je een hoverende comp! makkelijk verplaatsen ook
Verwijderd
Ik heb maar 1 intake maar die draaite wel 4000 rpm, via een tunnel recht op mijn CPU. Ik heb niet een fan op een fan laten blazen maar gewoon een tunnel recht boven mijn CPU cooler laten uitkomen.
voorderest zijn er nog drie fans aan alle kanten van het moederbord die alleen uitblazen. De kasttemperatuur zakte dramatisch en de CPU komt zelfs overclocked niet boven de 40 graden. Als ik mijn XP1800 unlocked heb hoop ik nog iets harder te gaan.
Verwijderd
volgens mij heb je nou overdruk=warmer als je nou de fan rechtsboven outtake maakt, dan heb je onderdruk en dat is dan kouder (dacht ik)Op donderdag 23 mei 2002 14:10 schreef sniper het volgende:
ff snel een tekening gemaakt van hoe het er bij mij uit ziet, beetje windtunnel effect
[afbeelding]
De 90mm fan in het midden zit in het deksel van me case bovenaan, mijn case is vierkant. Verder opzij 2 90mm intakes en 1 120mm outtake.
Koeler dan dit krijg ik em niet meer met luchtkoeling denk ik
Hoezo lachen?Op donderdag 23 mei 2002 20:28 schreef zasher het volgende:
...(niet gelijk lachen): ...
...zelfs overclocked niet boven de 40 graden. ...

tIs t resultaat wat telt! Vertel meer!!!
Verwijderd

tIs t resultaat wat telt! Vertel meer!!!
[/quote]
Verwijderd
[Olympus]-Psych3-
Door L3PrAcHauN - donderdag 23 mei 2002 16:05
--------------------------------------------------------------------------------
ik ben gewoon geweldig
Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late
neh, zit veel te scheef
en trouwens, elke fan werkt, alles zorgt voor airflow, en die halve graad die je nog extra naar beneden haald...
het kost ook allemaal veel te veel, ik heb 3x enermax, en hij wordt 10 graden kouden dan hiervoor (met spire) en dat is dus alleen airflow, met medium-fans (niet de duurste dus)
(onderin-voor inzuigen, midden achter uitblazen, bij proc)
prima toch? als ik wat snellers wil, koop ik wel een nieuwe proc, kan ik met dezelfde fans, die weer overclocken
kortom, je krijgt em niet veel verder met veel luchtkoeling en het wordt alleen maar duurder...
doe dan waterkoeling... wordt ongeveer net zo duur op dit niveau van koelen
edit:
maar oké, het topic ging over de ideale fan opstelling, om de hele kast koel te houden, wel leuk om over na te denken
maar als je alleen de cpu/chipset/videokaart koelt, wordt de kast ook niet warm hoor, dus alleen airflow langs die dingen is voldoende... je HD zit meestal ook in het pad, dus dan heb je alle hitte producerende dingen, de rest heeft geen koeling nodig
(sorry voor het verhaal, is niet mijn stijl)
Verwijderd
1x 8cm voorin bij hdd bays (niet zichtbaar)
2x achtering de kast (niet zichtbaar)
1x8cm + 1x 9cm in enermax. (niet zichtbaar)
alles op 5V en je hebt een hele degenlijk airflow die toch stil is
Op de aanzuigpunten zit Dust shroud anders heb je in notime een hele zachte warme donzige kast van binnen.
maar ik wacht nog steeds op de eerste tweaker die ze pc laat zweven met het xxx aantal coolers in de pc...
kzit hier met 1 cooler... CPU is passief gekoelt, dus snap de hele comotie rond het goed koelen niet...
liever een CPU die 60 graden is, dan een boeing 747 die bezig is met opstijgen...
Verwijderd
Stilte, zo zou je verwachtne is prioriteit nr 1. maar blijkbaar hebben een aantal mensen totaal geen probleem met herrie.Op zaterdag 25 mei 2002 01:17 schreef ThaNetRunner het volgende:
[...]
liever een CPU die 60 graden is, dan een boeing 747 die bezig is met opstijgen...
nah, m'n server mag zoveel herrie maken als die wilt, staat tog op een plaats waar ik zelden kom, de schuur dus..Op zaterdag 25 mei 2002 01:20 schreef Peltier het volgende:
[..]
Stilte, zo zou je verwachtne is prioriteit nr 1. maar blijkbaar hebben een aantal mensen totaal geen probleem met herrie.
Maar mijn Workstation, dus waar ik nu achter zit, staat ook dag en nacht aan, op me kamer, en om daar nou de hele tijd naar te luisteren,(had er 3 fans ingezet, op 7 volt) neh, dan heb ik liever passief gekoelt, en dan alleen een fan in de voeding,
1
2
3
4
| ------------ | | | | ---| |-- |
en die onderste is dan alleen mijn CPU cooler, en Case, en Voeding... en hij is stil, want tis uhh 90mm Fan
Binnekort post ik wat fotos+movies van mijn kast met 172mm fan ( 25 watt! ) die 55dB ehrrie maakt op 240 cfm.... stijgt net niet op! >:Op zaterdag 25 mei 2002 01:17 schreef ThaNetRunner het volgende:
ffies onzinnig met me dronken kop
maar ik wacht nog steeds op de eerste tweaker die ze pc laat zweven met het xxx aantal coolers in de pc...
kzit hier met 1 cooler... CPU is passief gekoelt, dus snap de hele comotie rond het goed koelen niet...
"Als ik gratis webspace vind zonder te veel fucked up inschrijfgedoe want movies zijn iets van 15 MB.. iemand suggestie ? )
AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200
deze kast rulez, me temps zijn nu ook veel beter.
ff voor en na foto
>>> eerst
oude kast + spire cooler en 2 spire 80x80 fans
case 41 graden
cpu 54 graden

>>>> nu
Chieftec Aluminium Entry Level Server AX-01SL-D (alu case)
4 x Enermax UC-8FAB case fan 80mm
thermaltake volcano 7+
case 29 graden
cpu 42 graden