Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt
Verwijderd
Je zou ook gewoon zelf de netwerkinstellingen kunnen opgeven... DHCP overruleWeet iemand of er een programmaatje is waarmee je het IP van je voorkeusserver voor DHCP op kan geven? Dat zou wat gezeur kunnen schelen. Ik draai win98SE als OS.
Maar, ik ben ook best benieuwd hoe je een voorkeursserver kunt opgeven
Bij een DHCP request stuurt hij een broadcast over het netwerk en de eerste server die reageert die deelt het IP nummer uit... tenminste; da's hoe ik het geleerd heb..
Dat is zo.Op donderdag 23 mei 2002 12:18 schreef Krypt het volgende:
Voorkeursserver kan niet... alleen bij een DHCP refresh zal hij direct naar de DHCP server gaan...
Bij een DHCP request stuurt hij een broadcast over het netwerk en de eerste server die reageert die deelt het IP nummer uit... tenminste; da's hoe ik het geleerd heb..
In principe moet het wel mogelijk zijn immers in het DHCP offer bericht zit ook het ip van de DHCP server die een offer doet.
Maar dat zit er niet in om de offer af te wijzen.
In een AD domein zijn DHCP server wel authorized maar dit zorgt enkel ervoor dat win2k S/AS dhcp servers niet gestart worden als ze niet authorized zijn.
Biedt geen bescherming tegen andere DHCP server soft of linux DHCP servers.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik had al zo'n vermoeden, maar het is wel vreemd dat er geen oplossing is voor zo'n gat. Dit betekend nl gewoon dat iedereen met een DHCP server het gemiddelde netwerk down kan halen..Op donderdag 23 mei 2002 12:53 schreef Predator het volgende:
Biedt geen bescherming tegen andere DHCP server soft of linux DHCP servers.
Ik vraag me dan ook af of er een manier is om een andere DHCP in het netwerk tegen te houden. want zo een beetje een halve lanparty ligt plat als er zo een n00b met DHCP tussen zit.
Verwijderd
Voor info kijk hier even
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Verwijderd
Waarom heeft nooit iemand dit uitgevonden???
dit is niet uitgevonden, omdat het niet mogelijk is...Op vrijdag 24 mei 2002 09:50 schreef martijntje het volgende:
op switch nivo filteren zou in dit soort gevallen het leven een stuk makkelijker maken.
Waarom heeft nooit iemand dit uitgevonden???
typisch OSI-antwoord. DHCP = layer 3 <-> switch = layer 2
een router is de layer3 equavilant van een switch. en die heeft die mogelijkheid wel.
sterker nog, een router laat standaard geen DHCP door...
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Verwijderd
klopt ja.Op vrijdag 24 mei 2002 10:07 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
dit is niet uitgevonden, omdat het niet mogelijk is...
typisch OSI-antwoord. DHCP = layer 3 <-> switch = layer 2
een router is de layer3 equavilant van een switch. en die heeft die mogelijkheid wel.
sterker nog, een router laat standaard geen DHCP door...
hmmm: hub --> laag1 (physical)
switch --> laag2 (DataLink)
router --> laag3 (netwerk)
Zo was het toch meende ik me te herinneren.
Als ik het goed lees is dat iets anders, het stelt je in staat om in plaats van je MAC-address een zelf te bepalen (machine-afhankelijke, ipv netwerkkaart-afhankelijke) identifier met je request voor een IP-adres mee te sturen.Op vrijdag 24 mei 2002 09:27 schreef Cobra_Lup het volgende:
Er is wel een manier voor, dit werkt zover ik weet alleen met W2k DHCP servers. Je kan bij de W2k server werken met vendor classes. Hierbij is het volgens mij mogelijk om bepaalde cliënts bij een bepaalde DHCP server om een lease te krijgen.
Voor info kijk hier even
Dan moet echter wel in de DHCP server zijn ingesteld, dat je dan telkens hetzelfde IP-adres krijgt, en dat is hier (helaas) niet zo. Dit trucje stelt je in staat om als de DHCP-server is ingesteld om jou iedere keer hetzelfde IP-adres te geven, dat adres ook te houden als je een andere netwerkkaart in je machine stopt.
Als iemand dan een tweede DHCP-server aanzet, heb je nog steeds en probleem.
Dit zou wel eens kunnen werken, of ziet er iemand hiermee grote problemen ontstaan?Op vrijdag 24 mei 2002 10:08 schreef Rukapul het volgende:
Toen ik nog op campusnet zat blokte ik de DHCP poorten (66 en 67 udp?) gewoon voor alle machines behalve de offciele CIV DHCP server.