Toon posts:

Celeron 1700 of P4 1600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude computer is dood... :(
Dus ik ga zo snel mogelijk een nieuwe kopen.
Ik had zelf in gedachte om een celeron 1700 te kopen.
Aangezien ze die niet op vooraad hebben is mijn tweede optie een P4 1600 (die een stuk duurder is).
Ik wil natuurlijk vanavond nog kunnen computeren. >:)

Nou wou ik aan jullie het verschil in prestatie vragen tussen een Celeron 1700 en een P4 1600. Kortom is het 't wel waard om 80 euro meer te betalen voor een P4 1600.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je kiest tussen de celeron 1700 en eens p4 1600 (willamette core), dan moet je voor die celeron gaan.

Kies je tussen de p4 1600A (northwood core) of de celeron 1700, dan duidelijk voor de p4 1600A gaan. Die krijg je bijna met garantie op 133x16=2133mhz met een simpele koeler (kijk maar eens in de search of hier: http://home.wxs.nl/~merab000/indexschema.html)

Verwijderd

P 4 kopen..simpel

Verwijderd

Topicstarter
Hij komt op een Asus P4t533 met 512MB Rambus

Op de site waar ik hem wil kopen (mycom) staat er niet bij of het willamette core of northwood core is :?

• dr snuggles
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 12:11 schreef snelleron het volgende:
Hij komt op een Asus P4t533 met 512MB Rambus

Op de site waar ik hem wil kopen (mycom) staat er niet bij of het willamette core of northwood core is :?
256kb l2 cache -> willamette (oud en heet)
512kb L2 cache -> northwood (nieuw en minder warm)
Bel/mail ff naar mycom als je het niet zeker weet.

Btw, als je rambus geheugen neemt, wel even letten op het merk. Samsung gaat makkelijk van 400->533.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

"Penny Wise, Pound Foolish"
Ed Stroligo - 5/16/02

--------------------------------------------------------------------------------

You can read ten pages about the Castrateron, oops, PIV Celeron, here.

I can summarize it in one word: No.

For the more literate among you, two words: It sucks.

For word-lovers, three words: Don't buy it.

But It's Cheap!

There's a difference between thriftiness and cheapness. Smart people are thrifty. Less-than-smart people are cheap.

Thrifty people look for a low price for quality items. Cheap people just look for a low price and usually get what they paid for.

This is a tale of thrifty vs. cheap.

The Better Intel Alternative

The Celeron 1.7GHz is old .18 micron technology with just 128Kb of L2 cache.

The Northwood 1.6GHz processor is new .13 micron technology. It has 512Kb of L2 cache.

Cost difference? Right now, $40. Probably will settle around $50.

Take that 1.6A Intel Northwood processor. Run it at 133Mhz, or 2.133GHz. This is a gimme overclock with the current Intel CPUs. You can do it with the Intel heatsink. You can do it without even raising voltage.

And what does that get you?

Based on the benchmarks run here and here (the 2.0A benchmarks with RDRAM are close enough to what our 2.13GHz machine with DDR would do to serve our purposes); outside of the Lame (how appropriate) MP3 test, the 2.13GHz monotonously does about 50% or more better than the 1.7GHz.

The Celeron 1.7GHz review also shows benchmarks with that processor overclocked to about 2.3GHz (a tougher overclock requiring a voltage increase than our no-brainer 2.13). Even when the Celeron is running faster than the Northwood, the Northwood still beats it by about 20-30%.

50% better for $50. Even if you took the overclocked results, it's 20-30% better for $50.

What about AMD?

Anybody actually interested in a Celeron probably isn't going to be interested in AMD, but you can compare the low-end XP benchmarked in the links above, and the same argument more or less holds true, and the low-end AMD alternative will look even better when the low-end Thoroughbreds are out within a month.

But It Doesn't Need To Be That Fast

A computer has a useful life. If Computer A is 50% faster than Computer B; Computer A is going to have a much longer useful life than Computer B. For the average person, probably a couple more years, but let's assume just one year.

Even just one extra year is awfully good for $50.

I don't care how cheap you are, you're spending at least $500 for this (or at least the parts will be worth that much). Unless you think you'll be using this computer past 2010; one extra year of useful life is well worth an extra $50 upfront.

Plan on replacing it and selling it? Don't you think a computer that's 50% faster is going to retain its value a lot better than the slower one?

A Curious Omission

I shouldn't have to be telling you this. The person who wrote the Celeron article should have. But it wasn't, wasn't at all. Why?

Overclocking is frowned upon there? Then why were there plenty of overclocked Celeron benchmarks in the article? Same 133Mhz overclock I'm talking about, and getting a .18 micron chip to 2.3GHz is harder and more stressful to the CPU than getting a .13 micron chip to 2.1GHz.

The price of the 1.6A was too high for the processors being compared? Processors that cost the same or more were included.

Why were there no Northwood benchmarks included in those benchmarks?

Well, if there were, the overclocked 1.6A would have wiped the floor with the Celeron. Even an un-overclocked 1.6A would have beaten it handily.

So why not?

I guess I'm weird in this arena, but I think my job should be to tell you how to get the best for your money.

I personally don't see why someone wouldn't spend an extra $40-50 to get a 50% improvement, but what I really can't see is why anyone looking at this product wouldn't want to mention this option to his or her audience.

Comparing a low-speed Northwood to this Celeron seems a lot more important and relevant than most of the other comparison made.

In an arena where differences of less than 10% are highlighted, even when the cost difference is in the hundreds of dollars, why should a 50% difference for $50 not be mentioned at all?

Why not? 50% better for $50. How can be you be better off not knowing that than knowing it?

is een mening, overclockers.com

een northwood heeft de toevoeging A that's it. staat ook op de chip samen met de cache 512kb.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

1.6A boxed kopen, dan heb je gelijk een redelijke heatsink voor een lage prijs.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
Die Pentium 4 van Mycom is de 1.6A want heeft een cache van 512 dus dat is dan de northwood.

Verwijderd

Topicstarter
Doen of niet doen:

In de eerste instantie wou ik alles bij mycom halen.
Toen dacht ik, mijn schoon vader kan alles voor inkoopsprijs krijgen dus laat ik ff bellen.

Hij kan mij het volgende leveren:
-Asus P4t533-c
-P4 1,8GHz 512 cache
-2x 256 Rimm
-Sparkle (geforce 4 mx440 +tv out)
-300W case

Voor +- 850 Euro. Het nadeel ik heb het niet vanavond |:(

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Doen. Probeer wel een andere videokaart te krijgen (gf 4ti).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 13:32 schreef Tweakertje het volgende:
Doen. Probeer wel een andere videokaart te krijgen (gf 4ti).
Ik probeer het dus zo veel mogelijk binnen het budget te houden, gf 4ti begint geloof ik bij 350,-

• dr snuggles
  • Niet online
geforce 4mx440 = minder/gelijk aan geforce 2 gts
Denk eerder aan een geforce 4 ti4200 64mb (€189,-). Deze biedt veel meer dan de mx versie.

Verwijderd

of koop een Amd Athlon XP 1800+ :p (nfi)

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 13:40 schreef snelleron het volgende:

[..]

Ik probeer het dus zo veel mogelijk binnen het budget te houden, gf 4ti begint geloof ik bij 350,-
als je het voort budget doet moet je zowiezo geen p4 nemen >:) maar een athlon....hou je mischien nog wat europese dollars over voor een dikke gf4 ofzo?........

• dr snuggles
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 16:58 schreef Gifted1 het volgende:

[..]

als je het voort budget doet moet je zowiezo geen p4 nemen >:) maar een athlon....hou je mischien nog wat europese dollars over voor een dikke gf4 ofzo?........
Denk dat een p4 1.6@2.13 goedkoper is dan een amd 2000+@2100+ met moederbord en geheugen. Tis maar hoe je het bekijkt. Tis allebei uiteraard een goede keus en we gaan geen Amd vs Intel discussie aanwakkeren ;).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 16:58 schreef Gifted1 het volgende:

[..]

Ik zou hier graag een reactie op willen geven maar ik doe het niet :Z

Verwijderd

Athlon !

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op vrijdag 24 mei 2002 12:18 schreef takemenow het volgende:
Athlon !
Dit soort stomme opmerkingen graag achterwege laten! a) als je zoiets zegt onderbouw het dan, b) er wordt hier niet om Athlon's gevraagd (P4 of Celeron, dat zijn andere cpu's dacht ik).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

PIV 1,6 Ghz Northwood is sneller dan Celeron 1,7Ghz Willamette..en klokt makkelijk tot 2+ Ghz. Celeron 1,7Ghz is een goed alternatief voor PIV Willamette (is die nog te koop???)

Heb je geld genoeg koop de PIV Northwood en anders even doorsparen of de Celeron 1,7Ghz Willamette kopen.
Moet je nu wel een processor hebben <1000Mhz (Pentium 3 of Amd Duron/Athlon/XP) anders zou ik wachten want dan heeft de upgrade naar de Celeron 1,7Ghz weinig zin.

P.S. de Tualatin Celeron is dat niks voor jou? Convertertje en een 1,4Ghz die flink overklokt kan worden is zeer snel!.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:25
Op donderdag 23 mei 2002 13:40 schreef snelleron het volgende:

[..]

neem dan een ati radeon 8500. moet je wel voor 199 kunnen krijgen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hey,

Ik zit er ook aan te denken om zsm een Northwood 1,6 te gaan halen, en die dan op 133MHz bus te laten draaien zodat hij op 2,1GHz komt. Dit is dus heel makkelijk te bewerkstelligen?

Mijn vraag:
welk DDR moederbord met Intel chipset kan ik hiervoor nemen, of maakt dat niet zo uit? Hij moet dus wel de belangrijke overklok opties hebben om de 1.6 op 2,1Ghz (133mhz fsb) te krijgen. Ik las verder ook iets dat je namelijk de snelheid moet kunnen aanpassen om het stabiel te krijgen, maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Is bv de Epox 4BDA goed (150 euro) of kan ik beter een Asus P4B266 nemen, die wel meer richting de 200 euro kost???

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:42 schreef draakhoofd het volgende:
[..] welk DDR moederbord met Intel chipset [..]
i845e is nieuwste/snelste Intel DDR chipset so far dacht ik.

Verwijderd

mag ik vragen waarom het een intel chipset moet zijn?

Als je dat ZEKER weet zeg ik nix, maar anders zeg ik stiekem Sis 645 DX chipset zoals bij de asus P4s533, en ik d8 dat MSI er ook een bord mee heeft.

Super chipset en niet duur....

Verwijderd

mmm tis eigenlijk een persoonlijke keuze die je hier moet maken, de ene zal zeggen ga voor de pent 4 de andere voor de goedkopere celleron, terwijl de derde zal zeggen ga maar voor AMD.

ligt aan je budget en je eige ervaringen die je hebt met de verschillende procs.

de mobo maakt in weze niet echt veel uit op de performance, natuurlijk wel enkel lutele procenten maar voor een normale users die zich neit echt vol interesserd voor het overclocken tweaken en performance maakt het niet echt uit wat je wilt kopen.

kies gewoon het systeem die in de verschillende revieuws goed naar voren komt en waarbij het prijskaartje ook goed in de richting van de jouwe komt!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ik zou persoonlijk zeker voor de P4 Northwood gaan !

nu je die 1.8 besteld gaat het helemaal leuk worden ivm met overklokken :9~

op 2400 mhz zou je hem toch zo moeten krijgen :P

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 11:26 schreef R@g!ngG0a-|- het volgende:
mag ik vragen waarom het een intel chipset moet zijn?

Als je dat ZEKER weet zeg ik nix, maar anders zeg ik stiekem Sis 645 DX chipset zoals bij de asus P4s533, en ik d8 dat MSI er ook een bord mee heeft.

Super chipset en niet duur....
Ik heb gewoon geen goed gevoel bij VIA/SIS/ALi. Misschien onterecht, maar ik doe het voor mijn gevoel :P.
Pagina: 1