Ik ben aan het hobby-en met IP Masquerade. ik ben de HowTO aan het lezen, maar ik kom ergens niet helemaal uit.
een stukje uit de HOWTO, het rc.firewall script:
Setting the EXTERNAL and INTERNAL interfaces for the network
#
# Each IP Masquerade network needs to have at least one
# external and one internal network. The external network
# is where the natting will occur and the internal network
# should preferably be addressed with a RFC1918 private address
# scheme.
#
# For this example, "eth0" is external and "eth1" is internal"
#
# NOTE: If this doesnt EXACTLY fit your configuration, you must
# change the EXTIF or INTIF variables above. For example:
#
# EXTIF="ppp0"
#
# if you are a modem user.
>>
Nu is mijn vraag: Hoe kom ik erachter of de EXTIF een waarde van " ppp0 " heeft? of een andere (ppp1 ? )
De opstelling zal als volgt zijn: Server met Modem om in te bellen op Internet en netwerkkaart voor intern netwerk.
Werkstation (win95) met netwerkkaart. ik wil dus met die win95 machine kunnen internetten via ppp op de linux-server.
De netwerkkaart op de Linux-server heeft een waarde van " eth0" maar ik weet niet waar ik die waarde van de ppp kan uitlezen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want ik ben helaas nog een Newbie op dit vlak...
een stukje uit de HOWTO, het rc.firewall script:
Setting the EXTERNAL and INTERNAL interfaces for the network
#
# Each IP Masquerade network needs to have at least one
# external and one internal network. The external network
# is where the natting will occur and the internal network
# should preferably be addressed with a RFC1918 private address
# scheme.
#
# For this example, "eth0" is external and "eth1" is internal"
#
# NOTE: If this doesnt EXACTLY fit your configuration, you must
# change the EXTIF or INTIF variables above. For example:
#
# EXTIF="ppp0"
#
# if you are a modem user.
>>
Nu is mijn vraag: Hoe kom ik erachter of de EXTIF een waarde van " ppp0 " heeft? of een andere (ppp1 ? )
De opstelling zal als volgt zijn: Server met Modem om in te bellen op Internet en netwerkkaart voor intern netwerk.
Werkstation (win95) met netwerkkaart. ik wil dus met die win95 machine kunnen internetten via ppp op de linux-server.
De netwerkkaart op de Linux-server heeft een waarde van " eth0" maar ik weet niet waar ik die waarde van de ppp kan uitlezen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want ik ben helaas nog een Newbie op dit vlak...