Toon posts:

[EL] Baybus werkt niet 100%, klopt schema?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik eindelijk tijd gevonden om mijn baybus in elkaar te solderen, hij is heeeeel mooi geworden (pics volgen snel) en schakelt tussen 0V, 7V en 12V. Dus dat doet hij wel..
De ledjes heb ik op aangesloten op de manier zoals het in het schema stond, alles brand maar als ik de DPDT schakelaar omhoog doe brand er een ledje, helemaal naar beneden niet, maar als ik dan nog een schakelaar omhoog zet brand hij in eenkeer wel! Dus ik gok dat het schema niet helemaal klopt...en ik kan het niet lezen...

Kan iemand de fout(en) eruit halen?

Onderstaand schema heb ik gebruikt!

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2634778839

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 14:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Heel vaag schema, tis niet eens een echt schema heb ik zo'n idee. Het is wel goed alleen die weeerstanden kon volgens mij wel anders. Maar ik denk dat het aan de contacten ligt. Meet alles is ff na met een multiemeter.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
heb je dit bij elke willekeurige schakelaar??? Draadjes wel goed gesoldeerd???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan, klopt allemaal, het enigste dat niet werkt zijn de ledjes...
Ze branden wel, maar in een hele vage volgorde, DPDT omhoog een ledje brand, naar beneden, geen ledje, dan een andere schakelaar erbij en dan brand het ledje van de ander ineens wel...vaaaaag

Dus moet wel een fout in het schema zitten, maar waar?

Wat ik zelf gek vindt is dat de onderste rij ledjes met de lange poot aan de schakelaar zit en de bovenste rij precies andersom. Dit is wel goed?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je kan natuurlijk de schakelaar omdraaien :D

Maar kan je even precies zeggen wat je hebt gedaan een wat pics?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 11:50 schreef LauPro het volgende:
Je kan natuurlijk de schakelaar omdraaien :D
Ehm, dat maakt toch niet uit? De pics komen snel, vandaag ff digicam lenen en shots maken, staan er vanavond wel op.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
het schema zou wel moeten kloppen... Ik weet niet of jij jouw baybus ook zoals dat schema gebouwd hebt. Of je de componenten wel juist aangesloten hebt...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 23 mei 2002 11:52 schreef Deimus het volgende:

[..]

Ehm, dat maakt toch niet uit? De pics komen snel, vandaag ff digicam lenen en shots maken, staan er vanavond wel op.
Ik bedoel dan dat als je van de voorkant kijkt dat je hem dan 180 graden draait. (dus 'omhoog' is dan 'omlaag' en virsa versa)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Juiste schakelaar?
Kvin ut nl vreemd dat onder/boven door "elkaar wordt gehaald"

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles exact volgens het schema gemaakt, zelf de speaker terminals gebruikt en een binder post... Hij functioneerd ook, boven (dus de onderste rij ledjes) 12V en midden 0V en onder 7V, maar de Gdv K** ledjes werken niet op de juiste manier~!~!! :'(

Ehm, Kan iemand uitleggen hoe zo'n DPDT schakelaar werkt, dus bovenste stand met welke contacten ik dan te maken heb..

Verwijderd

De DPDT Schakelaar schakelt de plus op de middelste tussen de twee buitenste aansluitingen... :P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 12:09 schreef OnlyMe het volgende:
De DPDT Schakelaar schakelt de plus op de middelste tussen de twee buitenste aansluitingen... :P
Ehm ken je dat ook schetsen? als het niet teveel gevraagd is?

Verwijderd

hmmz vergelijk je baybus eens met deze van Virtual-hideout
persoonlijk vindt ik die guide en het schema een stuk duidelijker dan die van jouw. Ik heb van hun de 5/0/12 en de 7/0/12 gemaakt en die ging in 1 keer goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/images/712_schematics.gif
ff klikken voor groot plaatje :P

en tja over je probleem wij kunnen niet zien hoe je het gesoldeerd heb en dus ook niet wat je misschien fout heb gedaan. Ik denk dat je gewoon wat verkeerd heb gedaan omgedraaid ofzo iets dergelijks.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 23 mei 2002 12:33 schreef ThamACE het volgende:
..
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/images712_schematics.gif

Maar aan dat schema ligt het niet hor, misschien moet je even helemaal opnieuw beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles gechecked en alles is goed gesoldeerd. Maar goed ik zal het nog eens onder de loep nemen!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 12:37 schreef LauPro het volgende:

Maar aan dat schema ligt het niet hor, misschien moet je even helemaal opnieuw beginnen.
dat bedoel ik ook niet maar ik geef gewoon als vergelijking een makkelijker/duidelijker schema om te kijken of alles wel op de goeie pootjes van de dpdt switch zit.

• ArieProductions
  • Laatst online: 27-11-2024
Die 470 ohm is die genoeg voor beide voltages?

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 12:56 schreef ArieProductions het volgende:
Die 470 ohm is die genoeg voor beide voltages?
He jasses, daar zeg je wat, in de electrowinkel zeiden ze dat ze die niet meer hadden en hebben me een 680 Ohm aangesmeerd....het zou natuurlijk kunnen dat deze weerstand te groot is om een ledje met 7 Volt te kunnen laten branden....of zeg ik nu iets doms? |:(

Verwijderd

Topicstarter
Is dit te berekenen?

Verwijderd

het schema klopt zeker niet, probeer hem eerst zo eens aan te sluiten

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.spans/t/1.JPG

en anders

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.spans/t/2.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Kun je er ook een motivatie bij geven?? En welke versie adviseer je?

Verwijderd

Topicstarter
Beide tekeningen zijn toch hetzelfde, alleen heb je bij de ene de ledjes boven omgedraaid en bij de andere andersom..

Ik wil het zeker proberen, en dus gaan doen, maar ik wil graag weten waarom het schema in eerste instantie niet klopt, "leren" noemen ze dat ;)

Verwijderd

ik adviseer plaatje 1, hier zijn de draden van de bovenste rij LEDS omgedraaid zodat, de plus en min goed komen te staan, als je er niet uit komt wil ik wel een hele vernieuwde versie maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 14:26 schreef maffiolie het volgende:
ik adviseer plaatje 1, hier zijn de draden van de bovenste rij LEDS omgedraaid zodat, de plus en min goed komen te staan, als je er niet uit komt wil ik wel een hele vernieuwde versie maken :)
Ke dan, ik ga dit vanavond ff regelen, dus jij ziet WEL een fout in het eerste schema!? Kun je nog uitleggen waarom het fout is?

Verwijderd

Topicstarter
Maffiolie?

Verwijderd

de aansluitingen van de LEDS, maar ik maak wel een nieuw schema wat wel gaat werken (die molex = toch rood = 5v, geel = 12v, zwart = min?)

Verwijderd

hoe kun je nu 12v krijgen als er een sterretje aan het einde van de gele lijn staat.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 14:52 schreef maffiolie het volgende:
de aansluitingen van de LEDS, maar ik maak wel een nieuw schema wat wel gaat werken (die molex = toch rood = 5v, geel = 12v, zwart = min?)
Klopt, enne dat sterretje is "onderbreking" gaat verder aan de andere kant van het schema.....

Je mag het schema ook mailen als je dat handiger vind!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Op donderdag 23 mei 2002 13:40 schreef maffiolie het volgende:
het schema klopt zeker niet, probeer hem eerst zo eens aan te sluiten

[afbeelding]

en anders

[afbeelding]
Denk dat je dan niet meer tussen 7 volt en 12 volt kan kiezen... Volgens deze twee "verbeteringen" doen de ledjes het wel, maar de fans kunnen op 7-0-7 volt. beetje jammer.
De tweede "verbetering" zorgt voor 12-0-12 volt.

Verwijderd

is goed, ik zit nu op mijn werk dus vanavond thuis ga ik hem maken en mail ik hem, maar post het ook voor mensen die hem ook willen hebben :D

Heb 2 jaar elektro techniek gedaan

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 14:59 schreef Benadski het volgende:

[..]

Denk dat je dan niet meer tussen 7 volt en 12 volt kan kiezen... Volgens deze twee "verbeteringen" doen de ledjes het wel, maar de fans kunnen op 7-0-7 volt. beetje jammer.
De tweede "verbetering" zorgt voor 12-0-12 volt.
ik neem voor led 5 en fan 12 V, leds kunnen niet meer aan dat 1,5 v dus is 5 met weerstand mooi

Verwijderd

Topicstarter
Oke....weer een optie, wat zal ik nu gaan solderen en waar????

Ik wacht het schema eerst wel ff af, daarna ga ik pas solderen! Damned, denk dat ik ook maar electro-studie naast werktuigbouw ga doen..

De bedoeling is wel dat ik nog kan schakelen tussen 0V, 7V en 12 V..

• Benadski
Gebruik gewoon het eerste schema, maar wissel de rooie om met de blauwe. In het schema worden de blauwe gevoed met 470 Ohm weerstand op 7V en de rode op 12V. Aangezien de spanningsval over de blauwe LEDs groter is (ong. 3,6V) dan over de rode (ong. 1,3V) is het mooier om die dingen ff om te draaien. (De rode led kan zelf doorbranden, omdat deze meer dan 20mA voor z'n halfgeleidermateriaal krijgt... (20mA is zo'n beetje de standaard)).

Oja, het weerstandnetwerkje heeft één pootje waar je de plus 12 op aansluit, deze mag je niet verwisselen met een ander...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 15:13 schreef Benadski het volgende:
Gebruik gewoon het eerste schema, maar wissel de rooie om met de blauwe. In het schema worden de blauwe gevoed met 470 Ohm weerstand op 7V en de rode op 12V. Aangezien de spanningsval over de blauwe LEDs groter is (ong. 3,6V) dan over de rode (ong. 1,3V) is het mooier om die dingen ff om te draaien. (De rode led kan zelf doorbranden, omdat deze meer dan 20mA voor z'n halfgeleidermateriaal krijgt... (20mA is zo'n beetje de standaard)).

Oja, het weerstandnetwerkje heeft één pootje waar je de plus 12 op aansluit, deze mag je niet verwisselen met een ander...
Ik heb geen 470 Ohm, maar een 680 Ohm Weerstand netwerkje(Zeiden in de electrostore dat dat niks uit maakt!), en bij de mijne is er geen onderscheid tussen de aansluitingen, ik heb de 12V op een uiterste gesoldeerd en de rest op de andere....

Enne bedoel je met "Het eerste schema" degene die IK gebruikt heb...of de "eerste aangepaste" door maffiolie

Verwijderd

ik pas alleen het led schema aan aangezien het fan gedeelte wel goed werkt, je hoort van me vanavond

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 15:29 schreef maffiolie het volgende:
ik pas alleen het led schema aan aangezien het fan gedeelte wel goed werkt, je hoort van me vanavond
Dat klopt, hij schakelt wel tussen 0,7 en 12, alleen de corresponderende ledjes doen het niet bij de juiste stand van de schakelaar!

Ik wacht je mail af en dan laat ik direct weten of het klopt! Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/tales/lsvader.gif

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 15:34 schreef Deimus het volgende:

[..]

Dat klopt, hij schakelt wel tussen 0,7 en 12, alleen de corresponderende ledjes doen het niet bij de juiste stand van de schakelaar!

Ik wacht je mail af en dan laat ik direct weten of het klopt! [afbeelding]
k dan, laat ook ff een pic zien van de afwerking, ben wel benieuwd *D

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond de pics posten, en het uiteindelijke resultaat in de pc! Echt kewl

Ik wacht (on)geduldig af..
Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/bounce/huepfenicon111.gif

edit:
Ik hou al op met irri smillies

Verwijderd

Als je goed naar het schema (1e) kijkt, dan zie je dat de blauwe LEDs verkeerd om zitten.

De kathode (korte pootje) zit via de 470 Ohm weerstand op 12V en zal dus nooit kunnen branden.

Als je de LEDs omdraait klopt het schema wel, als de fan dan op 12V draait brandt het blauwe LEDje op 6 mA, en als de fan op 7V draait brand het rode LEDje op 20 mA.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 15:44 schreef exter het volgende:
Als je goed naar het schema (1e) kijkt, dan zie je dat de blauwe LEDs verkeerd om zitten.

De kathode (korte pootje) zit via de 470 Ohm weerstand op 12V en zal dus nooit kunnen branden.

Als je de LEDs omdraait klopt het schema wel, als de fan dan op 12V draait brandt het blauwe LEDje op 6 mA, en als de fan op 7V draait brand het rode LEDje op 20 mA.
Ehm, hoe verklaar je dan het feit dat als ik dan een andere schakelaar erbij "aanzet" het lampje het ineens wel doet...of is dit kortsluiting?

Verwijderd

Ik kan hiervandaan niet zien hoe jij de schakeling inelkaar hebt geprikt, maar je snapt denk ik zelf wel, dat als een LEDje met z'n kathode op de hoogste spanning zit, het ding nooit zal kunnen branden.

edit:

'k ga nu een rondje van 50 km fietsen, 't is mooi weer.
Als jij ondertussen de LEDjes omdraait en de rest van de schakeling zit goed, dat is 't gefixt als ik weer terug ben.

• ArieProductions
  • Laatst online: 27-11-2024
Op donderdag 23 mei 2002 15:18 schreef Deimus het volgende:

[..]

Ik heb geen 470 Ohm, maar een 680 Ohm Weerstand netwerkje(Zeiden in de electrostore dat dat niks uit maakt!), en bij de mijne is er geen onderscheid tussen de aansluitingen, ik heb de 12V op een uiterste gesoldeerd en de rest op de andere....
Uhm, op meeste weerstands netwerken (zover ik ze gezien heb) zit aan één kant een tekentje (puntje oid) dit is de kant die aan de 12 volt moet...

Bepaal de weerstand eens met een multimeter en dan zie je wel wat ik bedoel.

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 15:51 schreef exter het volgende:
Ik kan hiervandaan niet zien hoe jij de schakeling inelkaar hebt geprikt, maar je snapt denk ik zelf wel, dat als een LEDje met z'n kathode op de hoogste spanning zit, het ding nooit zal kunnen branden.
Ben ik helemaal met je eens, dat is ook het punt van de schakeling waarover ik mijn twijfels had..maar ze doen het toch op die manier, als ik dus een ander schakelaar up/down zet....vaaag, en de schakeling heb ik helemaal nagelopen, en geen enkel foutje..duzz heppie een expl. ?

Verwijderd

doen de rode of blauwe het ?

• Benadski
Op donderdag 23 mei 2002 15:18 schreef Deimus het volgende:

[..]

Enne bedoel je met "Het eerste schema" degene die IK gebruikt heb...of de "eerste aangepaste" door maffiolie
Het eerste schema is dat wat je zelf hebt gebruikt en bij elk weerstand netwerkje is er onderscheid tussen de pootjes (gemarkeerd met een puntje oid.) 680 Ohm kan ook nog best.

Verwijderd

Topicstarter
De Rode ledjes functioneren goed...en de groene dus alleen als ik een paar schakelaars omgooi... (enne de blauwe zijn bij mij groen, -->cheaper)

Verwijderd

wat ik wel al gezoen heb is dat er over de rode ledjes 5 volt staat, en die blauwe (groene) ledjes 7 volt. LET OP, ik reken hier wel de weerstandnetwerk WEG.

Dus we gaan kijken vanavond

• Benadski
Meet dat weerstand netwerkje eens door!!! is er tussen de 12 kant en de volgende pin (die aan een led zit) 680 Ohm, dan is het goed, zit er 1360 Ohm tussen, dan moet je de andere kant aan de plus aansluiten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aansluitingen op de onderste ledjes veranderd, en voila hij doet het PERFECT...

Tnx Tweakers!--> pics volgen

Verwijderd

hmm oke dan, gewoon de led's omdraaien???
Pagina: 1