Uitlezen distributie en versie op onbekend systeem

Pagina: 1
Acties:

• Deltafox
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
hoe kan ik op een linux server er achter komen met wat voor distributie en versie ik aan het werken ben?

(heb alleen maar ssh login)

Verwijderd

uname -a
...en soms staat er in de /etc/issue ook nog wel eens wat, die je kunt bekijken met 'cat /etc/issue'. ;)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

verder staat in de /etc meestal een slackware-version, redhat-nogwat enz. Want een uname -a geeft meestal niet de distributie mee.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Deltafox
Op donderdag 23 mei 2002 11:11 schreef areana het volgende:
uname -a
...en soms staat er in de /etc/issue ook nog wel eens wat, die je kunt bekijken met 'cat /etc/issue'. ;)
dan krijg ik:
code:
1
Linux VES002 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown

hier haal ik niet uit dat dit Mandrake 8.2 is hoor :?

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:14 schreef Deltafox het volgende:
klopt, uname geeft niet de naam van de distributie vrij. kijk eens in de /etc directory. zoals ik zei staat er ook nog wel eens iets in /etc/issue, en vaak komt er idd ook nog een 'SuSE-release', 'slackware-version' of iets dergelijks voor in /etc...

• Deltafox
Op donderdag 23 mei 2002 11:19 schreef areana het volgende:

[..]

klopt, uname geeft niet de naam van de distributie vrij. kijk eens in de /etc directory. zoals ik zei staat er ook nog wel eens iets in /etc/issue, en vaak komt er idd ook nog een 'SuSE-release', 'slackware-version' of iets dergelijks voor in /etc...
yep thanx, tot nu toe kan ik in /etc/issue inderdaad aflezen welke distri+version, hopelijk hebben alle systemen dat :)

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:23 schreef Deltafox het volgende:

[..]

yep thanx, tot nu toe kan ik in /etc/issue inderdaad aflezen welke distri+version, hopelijk hebben alle systemen dat :)
nee, niet alle distro's hebben dit. bovendien kan de root usr deze file wijzigen om een 'welkomstberichtje' bij elke login prompt te laten zien...

• Deltafox
Op donderdag 23 mei 2002 11:25 schreef areana het volgende:

[..]

nee, niet alle distro's hebben dit. bovendien kan de root usr deze file wijzigen om een 'welkomstberichtje' bij elke login prompt te laten zien...
damn inderdaad, hier heb je de eerste al :(

maar daar vind ik: /etc/mandrake-release :D

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:14 schreef Deltafox het volgende:

[..]

dan krijg ik:
Linux VES002 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown

Het staat er wel :)

een /etc/issue heb ik niet. /etc/(distro)-release ook niet. Kan eigenlijk alleen random wat filetjes in /etc/ bekijken tot ik zo'n regeltje tegenkom
# Modified by: Daniel Robbins, <drobbins@gentoo.org>

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:57 schreef TM001 het volgende:
een /etc/issue heb ik niet. /etc/(distro)-release ook niet. Kan eigenlijk alleen random wat filetjes in /etc/ bekijken tot ik zo'n regeltje tegenkom
# Modified by: Daniel Robbins, <drobbins@gentoo.org>
idd - niet alle distro's hebben een /etc/issue of issue.net file... en ook zeker niet alle distro's hebben een [distro]-release file... de distro's die je zelf dient te compilen, zoals LFS, Gentoo of Crux zullen standaard idd geen /etc/issue file hebben - ze laten immers het grootste deel over aan de beheerder van het systeem - als jij een welkomstberichtje wil maak je die zelf maar... ook een [distro]-release file lijkt bij dit soort distro's overbodig te zijn, dit zie je volgens mij ook alleen terug bij de grotere, kant-en-klare distro's...
Pagina: 1