Toon posts:

HD stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan de slag met:

pc drie jaar oud.
10 GB Western Digital HD
Pentium III 500
128 MB intern

Rest onbekend...

HD starte niet meer op, windows bleef hangen, schijf eruit en meegenomen. Virusscan (2 virussen), schijfcontrole, defrag, en backup gedaan. Daarna weer terug gezet, en hij deed het weer.
Zet daar nog een keer de defrag aan, loopt ie vast na 14 % en start weer niet op...

Dus FORMAT c:, maar mooi niet. Format doet ie niet, hij ligt nu weer thuis, schijf maakt een licht ratelend geluid... Als je schijfcontrole doet, scheck hij de consistancy, en bij format blijft ie hangen op repareren van bad clusters.

Iemand een idee.

Lowlevel? format? (iemand de msdos command?)

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-03 19:57

Alphafox

wat zeggie!

lowlevel formats kan je downen bij de site van digital!
gewoon ff zoek machientje gebruiken en je hebt hem

wisdom is rarely common

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-03 19:57

Alphafox

wat zeggie!

ik bedoel dus western digital, hier laat je btw een floppy van internet hiermee moet je boeten,dus wel floppy drive nodig( voor de mensen die neigen hem eruit te laten)

wisdom is rarely common

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

probeer anders debug eens, is vaak zat te vinden hier @ GoT

Verwijderd

Waarom meteen debuggen?

Gebruik eerst eens FDISK, even partitie vewijderen, nieuwe aanmaken, formatteren, installeren, scandisken.

Low-Level format zou ik zondermeer niet gebruiken, dat kan nogal eens vervelende gevolgen hebben voor je schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Met fdisk heb ik alle partities al weggehaald.
Format doet ie gewoon niet.
In windows niet in dos niet, gewoon helemaal niet.

De schijf maakt ook een eng geluid, net alsof er iets aan loopt, en hij blijft moeilijk doen over die clusters en all..

Wat doet een Lowlevel Format dan dat dat niet goed is,..
Overigens mag alles nu misgaan, want hij doet nu ook niet!!! :(

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat zelf een low level format uitvoeren risicovol is, is onzin. Zal me niks verbazen als een winkel dat zelf ook gewoon doet als je de schijf inlevert. En dan maar dokken... :)

Doe het alleen niet met een standaard optie in je BIOS, maar met de tool die ervoor bedoeld is: Data Lifeguard Tools van Western Digital, zo te vinden op de support sectie van http://www.wdc.com. Dat programma kan ook meteen checken wat de huidige conditie van de schijf is. Als het probleem is dat de koppen nu niet meer goed boven de sectoren zitten, is een low level wel n mogelijke oplossing. Gewoon de goede tool gebruiken en er is niks aan de hand.

Je raakt wel alles op de HD definitief kwijt, maar dat is geloof k geen probleem voor je als de HD dan weer goed is, toch? :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Enne bij een lowlevel format ben je ook meteen van je bad-clusters af. Die worden "onzichtbaar" gemaakt en dus niet meet te zien/gebruikt dooe scandisk/defrag etc.

Waarom ik dit zeg. Nou, bij een Quantum schijf had ik eens zegge en schijven 1 bad cluster. Was op de D-partitite. Daar stond een Game. Ondanks dat scandisk het netjes gemarkeert had bleef dat spel constant vastlopen. Errug irri. Na de Low-level was het probleem verholpen.

Als je deze 3 regels had kan er niet veel mis gaan:

1) Nooit het bios gebruiken voor je LL-format
2) Gebruik de tool van dezelfde fabrikant als je HDD.
3) Zorg ervoor dat de format zijn werk kan doen, dus niet onderbreken plz. Bij een echt slechte schijf kan het nml. weleens lang gaan duren :Z

Enne, ff een tip voor iedereen. Als je denkt dat je HDD gaar is en vol bad-clusters:

Kijk eens WAAR die bad-clusters precies zitten.Vaak zal je zien dat ze op een kluitje zitten. Als je dan bijv Partition-Magic gebruikt kan je mooi EROMHEEN partities maken. De rotte plek laat je leeg en Windows draait weer vrolijk zijn potje ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1