Toon posts:

smbpasswd samen met passwd RH7.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een samba servertje opgezet met domain controller enzo, maar nu het volgende probleem:
er is een leerlingen bestand(in exel) en bevat dus momenteel een stuk of 80 inlognamen, en tevens ook wachtwoorden.
maar zoals jullie waarschijnlijk al weten moet je voordat je als samba user kan inloggen eerst een linux usertje aanmaken, maar om dit nou ieder jaar handmatig usertje voor usertje te verwijderen/aanmaken/wijzigen... moet daar dus even een oplossing voor komen.
ik heb al geprobeert om met het bestand mksmbpasswd wat te knoeien, maar dan krijg je alleen de usernames in het smbpasswd filetje.
tevens ben ik nu aan het proberen om het "web-based" te doen.. dit zou namelijk de makkelijkste oplossing zijn, aangezien ik hier ook niet voor altijd rond zou blijven hangen.
maar dan stuit je dus weer op het probleem dat de user nobody geen gebruikers kan adden in linux.

dus heren/dames en de rest van de lezers, laat de hersens eens kraken en laat de toetsenborden maar eens rammelen en kom maar eens met een fantastische oplossing !

nog even simpel:
ik heb een exel filtje met usernames+pass en die wil ik in linux zetten zodat er dan usernames(voor samba) worden aangemaakt.

Verwijderd

Kijk eens naar Webmin. Http://www.webmin.com

In de Samba-module zit daar volgens mij de mogelijkheid, een en ander automatisch de synchroniseren.

Ook het converteren van bestaande gebruikersnamen/passwords kan je daarmee doen dacht ik.

En anders: smbpasswd -a (user) maar of dat hetgeen is wat je wilt..............

Verwijderd

Nog een mogelijkheid misschien. Het moet denk ik mogelijk zijn om in je /etc/smb.conf een add-user script aan te geven.

Als ik het goed heb zou dan zodra een gebruiker zich aanmeldt op een Windows station ook het smb-password worden aangemaakt.

Wellicht moet ook dan weer je UNIX/Windows-password synchronisatie goed staan.

Success in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
[quote
En anders: smbpasswd -a (user) maar of dat hetgeen is wat je wilt..............
[/quote]

dat is dus niet wat ik wil gaan doen.. maar ik zal het eens met webmin proberen als ik weer op locatie ben(morgen).

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kon toch gewoon met smbpasswd -a $username -p $password doen. Volgens mij ben je dan al halverwege! Moet er ook nog onder linux ingelogd worden en gebruik gemaakt worden voor bijv. UNIX lessen? Of is het alleen voor filesharing doeleinden :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 08:59 schreef EurOtiC het volgende:
tevens ben ik nu aan het proberen om het "web-based" te doen.. dit zou namelijk de makkelijkste oplossing zijn, aangezien ik hier ook niet voor altijd rond zou blijven hangen.
maar dan stuit je dus weer op het probleem dat de user nobody geen gebruikers kan adden in linux.
Eventjes Apache hercompileren met -D_BIG_SECURITY_HOLE. Dan kun je namelijk Apache als root draaien.
Wel eventjes een .htaccess && .htpasswd aanmaken uiteraard, voor de security.

Geen überveilige oplossing, maar genoeg genoeg voor een intern servertje.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 10:11 schreef imdos het volgende:
Je kon toch gewoon met smbpasswd -a $username -p $password doen. Volgens mij ben je dan al halverwege! Moet er ook nog onder linux ingelogd worden en gebruik gemaakt worden voor bijv. UNIX lessen? Of is het alleen voor filesharing doeleinden :?
het is ook nog eens de bedoeling dat ze websites leren maken en leren ftpje, en nou was het een idee van de leraar om ze misschien ook nog eens een eigen ftpserver achtig iets gaan bouwe.. maar k denk dat ik dat maar ga afblazen anders wordt het denk een beetje een groot zooitje op die server als iedereen een beetje op "mijn" bak gaat zitten kloten..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 10:43 schreef Unexplained het volgende:

[..]

Eventjes Apache hercompileren met -D_BIG_SECURITY_HOLE. Dan kun je namelijk Apache als root draaien.
Wel eventjes een .htaccess && .htpasswd aanmaken uiteraard, voor de security.

Geen überveilige oplossing, maar genoeg genoeg voor een intern servertje.
hij zit toch nog achter kennisnet.. die die houden ook altijd wel een zooitje crap tegen.. maar hij moet dus ook als intranet dingetje gaan draaien

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 10:11 schreef imdos het volgende:
enne waar zijn hun HomeDirs dan gebleven ????? :?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 10:50 schreef EurOtiC het volgende:

[..]

het is ook nog eens de bedoeling dat ze websites leren maken en leren ftpje, en nou was het een idee van de leraar om ze misschien ook nog eens een eigen ftpserver achtig iets gaan bouwe.. maar k denk dat ik dat maar ga afblazen anders wordt het denk een beetje een groot zooitje op die server als iedereen een beetje op "mijn" bak gaat zitten kloten..
Ligt eraan. Je kan er natuurlijk voor zorgen dat ze alleen in hun home directory dingen kunnen gaan doen en dat ze alleen aan hun eigen processen kunnen komen. Ik weet niet of er ook iets bestaat als een automatische processen-killer die ongewenste nog runnende ftp-servers kan killen..

Expanding the inexpandable

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ach .. website's, daar heb je toch ook notepad voor!

Verder ftp is niet zo'n probleem, chroot ze gewoon naar hun eigen user-dir. Proftpd of Glftpd is hiervoor een goede keuze.

En als je die lijst met wachtwoorden en usernames fabriceert in plain-text dan is het echt een eitje om een script te maken dat een user add en die een shell krijgt plus natuurlijk je smbpasswd. Dat is, als ze echt op de server moeten werken, anders is een fake shell meer als genoeg.

edit:
We gaan natuurlijk niet het wiel opnieuw uitvinden en je mag zelf ook wat stoeien :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
[root@server root]# smbpasswd -a wesley
New SMB password:
Retype new SMB password:
User wesley does not exist in system password file (usually /etc/passwd). Cannot add account without a valid local system user.
Failed to modify password entry for user wesley

dus je moet toch een usertje eerst even in linux zelf toeveogen.. of heb ik nou wat fout gedaan ?

Verwijderd

Lijkt me wel.

Eerst een Linux-gebruiker aanmaken en dan moet het kunnen om dat /etc/passwd bestand via webmin geschikt te maken voor Samba.

Lijkt me in jouw geval de meest eenvoudige manier.

Verwijderd

Tip:

Neem E-Smith. Via webbrowser te beheren (makkelijk voor noobs). FTp mogelijkheden, Web mogelijkheden, PHP, CGI Samba, E-Mail.

En als je deze howto gebruikt om users toe te voegen http://myezserver.com/downloads/mitel/howto/addusers-howto.html en deze om users te verwijderen http://www.myezserver.com/downloads/mitel/howto/delusers-howto.html hoef je alleen je excel sheet om te zetten naar een tekstbestandje.

Lijkt me een ultieme oplossing ;).

Maar ja dat bepaal ik niet. 8-).

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 20:25 schreef mdd het volgende:
Tip:

Neem E-Smith. Via webbrowser te beheren (makkelijk voor noobs). FTP mogelijkheden, Web mogelijkheden, PHP, CGI, Samba, E-Mail.

En als je deze howto gebruikt om users toe te voegen http://myezserver.com/downloads/mitel/howto/addusers-howto.html en deze om users te verwijderen http://www.myezserver.com/downloads/mitel/howto/delusers-howto.html hoef je alleen je excel sheet om te zetten naar een tekstbestandje.

Verwijderd

Oeps foutje.

Zal niet nog een keer gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 20:25 schreef mdd het volgende:
Tip:

Neem E-Smith. Via webbrowser te beheren (makkelijk voor noobs). FTp mogelijkheden, Web mogelijkheden, PHP, CGI Samba, E-Mail.

e-smith draait hier ook al op een bakkie(ik zit nu weer even op een andere locatie) maar het probleem daar van is dat hij de config files allemaal genereert en wil ze juist allemaal zelf kunnen ontleden en begrijpen om zo het beste uit het systeem te halen, en met e-smith krijg ik het idee dat me dat niet helemaal gaat lukken(het beste uit het systeem halen)

Verwijderd

Misschien is het niet wat je zoekt, maar heb je winbindd ook mee gecompileerd? If so dan gebruik je die toch? Hoef je geen users te adden, haalt de users rechtstreeks bij de PDC/BDC op.
Pagina: 1