Toon posts:

Geforce 4 of nieuw Mobo en processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik weten of het voor mij zinheeft om te investeren in een Geforce 4 of dat ik beter kan investeren in een nieuw moederbord en processor.

Ik heb de volgende configuratie:
Asus P3V4x met Pentium 3,800 mhz
768 Mb, 133 mhz geheugen
Creative Gforce 256 Pro DDR
SB Audigy

Ik merk gewoon dat sommige spelen niet echt soepel meer draaien (vb. Jedi Knight 2), zeker niet met EAX advanced (waarvan ik dacht dat de Audigy dit volledig voor zijn rekening zou nemen).

Wie geeft raad?

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
ja ik denk dat een nieuwe videokaart beter is, die paar 100mhz'tjes maakt ook niet zo veel uit.

Verwijderd

Ik zou ook een videokaart kopen maar om nu persee een Geforce 4 te nemen .... er zijn nog andere smaken te krijgen voor minder geld :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan sterk de neiging om de Ti 4600 aan te schaffen, zou die voor dit systeem geschikt zijn?

• Marv
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op donderdag 23 mei 2002 08:52 schreef Kluun het volgende:
Ik heb de volgende configuratie:
Asus P3V4x met Pentium 3,800 mhz
768 Mb, 133 mhz geheugen
Creative Gforce 256 Pro DDR
SB Audigy
D8 ff dat je een pentium 3800 had :P

Maar als je een nieuwe processor koopt dan zit je bottleneck bij de videokaart... als je een nieuwe videokaart koopt dan ligt bij je processor je bottleneck... maar ik denk zelf dat je het meeste profijt hebt bij een nieuwe videokaart :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Als we toch bezig zijn (sorry dat ik je topic jat Kluun :-)):

Ik heb zelf een PII-300. Zou het nog zin hebben om een Geforce MX440 (voor € 113,-, dus goed te doen) daar in te zetten???

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
Geeft niet, we moeten er allemaal wat aan hebben.
Maar volgens mij heeft het voor jou niet zo veel zin om in een videokaart te investeren, het zal wellicht iets helpen, maar je proc is een te grote bottleneck.

Mijn bescheiden mening.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

denk dat je beter een hele nieuwe config kunt aanschaffen...
ligt er natuurlijk aan wat je wilt spelen, maar verwacht niet dat als die videokaart koopt, je ineens wél MOH:AA kunt spelen ;)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm, geeft stof tot nadenken:?

Verwijderd

Ik heb het zelfde Mobo maar een celly 800 met een Geforce 2 Ti, Alle spellen die nu uitkomen doen het echt goed!!! Jedi Knight 1024*768 32BIT.
Maar met de Geforce 4 wordt je processor echt een bottleneck.

waarom geen geforce 3. Ben je een stuk goedkoper uit, en die draait waarschijnlijk wel op volledig rendement.

EN met die kaart kun je echt wel goed MOHAA spelen, doe ik ook

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, langzamerhand begin ik een goed beeld te krijgen.
Tot nu toe bedankt voor de reacties, ik hoor graag nog de mening van anderen.

Verwijderd

Huisgenoot van mij heeft een nieuw systeem besteld en zijn GeForce4 4600(die goeijste :)) kwam als eerste binnen dus die werd eens ingebouwd in zijn Duron 800.

Zijn framerate in Morrowind (zuigt je video kaart helemaal uit) was een stuk lager dan op mijn systeem. AMD TB-1333 met GeForce3. (moet ik wel zeggen dat ik 2x zo veel intern geheugen heb)

[edit]Mijn advies dus: Wanneer je voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk performace wilt winnen zou ik niet focussen op alleen één van die twee gebieden die je noemt. Als ik jou was zou ik een AMD XP proccessortje&mobo kopen en een GeForce3. Ik heb eens op pricewatch gekeken en ik denk dat je het voor voor 600 Eur wel moet redden (net iets boven je budget misschien maar wel een evenwichtigere optie) Succes in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik ook heb gemerkt is dat nadat ik in Jedi Knigt 2 EAX advanced had ingeschakelt dat de presatties vreselijk werden. Zelfs met alle grafische opties op laag.
Het heeft voor mij geen zin om te investeren in een kaart als ook daarna blijkt dat mijn processor te traag blijkt om en grafisch en qua geluid goed te preseteren. (ik dacht dat die Audigy het geluid voor zijn rekening zou nemen, verkeerd gedacht????

• Marv
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op donderdag 23 mei 2002 09:11 schreef THE_VLADIMIR het volgende:
waarom geen geforce 3. Ben je een stuk goedkoper uit, en die draait waarschijnlijk wel op volledig rendement.
En als ie dan over een half jaar een nieuwe pc koopt is z'n video kaart weer de bottleneck...

Tis een afweging die je nu moet maken.... als je niet van plan bent je proc+mobo te upgraden binnen.. plus minus 1 jaar dan kun je eigenlijk net zo goed een geforce 3 kopen. Maar als je van plan bent toch binnenkort een nieuwe proc+mobo te halen zou ik voor een geforce 4 gaan :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Zal beetje afhangen of je op korte termijn ook je proc + mobo wilt vervangen. Zo niet koop dan een geforce 3 of een geforce 4 4200 (zou effe checken welke goedkoper is, zie nu al een geforce 4 4200 voor 239).

Maar je moet niet verwachten dat je spellen nu extreem veel beter lopen, de snelheid blijft nog altijd een combinatie van grafische kaart, cpu en geheugen. Anyway, een merkbaar verschil is er altijd.

• bogaards
  • Niet online
Als je dit mobo verkoopt met de p3 800 en de berg geheugen krijg je er nog best een leuk bedrag voor terug.
(minstens 200,- met dank aan je berg geheugen)

Als je hiervoor (evt. met wat bijleggen) een leuk kt266-a mobo koopt met bijv. een duron 1200 en min. 256mb DDR heb je een leuke set die je weinig tot geen geld heeft gekost, veel meer performance levert en upgradable is. Vergeet niet dat over een paar maanden als AMD zijn nieuwste processor introduceert de XP-lijn de budgetprocessor wordt. ZO eind 2002 kun je dus voor een prikkie upgraden naar een systeem boven de 2ghz :)

Als je voor een vid.kaart gaat zou ik geen mx kopen, maar inderdaad een 'echte'geforce 3 of 4 gezien de betere ondersteuning voor toekomstige games.

'k heb even op http://www.Gistron.nl gecheckt:
een ECS k7s6a met een Duron 1200 en 256MB Samsung DDR kost je 214 (nog een beetje erbij voor een koeler en je bent klaar)

Verwijderd

Goeie info, globaal genomen. Maar koop NOOIT een GF4MX. Dan is het altijd beter een GF3 Ti200 te kopen. (139 Euro bijv.)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Op donderdag 23 mei 2002 09:30 schreef bogaards het volgende:
Als je dit mobo verkoopt met de p3 800 en de berg geheugen krijg je er nog best een leuk bedrag voor terug.
(minstens 200,- met dank aan je berg geheugen)

Als je hiervoor (evt. met wat bijleggen) een leuk kt266-a mobo koopt met bijv. een duron 1200 en min. 256mb DDR heb je een leuke set die je weinig tot geen geld heeft gekost, veel meer performance levert en upgradable is. Vergeet niet dat over een paar maanden als AMD zijn nieuwste processor introduceert de XP-lijn de budgetprocessor wordt. ZO eind 2002 kun je dus voor een prikkie upgraden naar een systeem boven de 2ghz :)

Als je voor een vid.kaart gaat zou ik geen mx kopen, maar inderdaad een 'echte'geforce 3 of 4 gezien de betere ondersteuning voor toekomstige games.

'k heb even op http://www.Gistron.nl gecheckt:
een ECS k7s6a met een Duron 1200 en 256MB Samsung DDR kost je 214 (nog een beetje erbij voor een koeler en je bent klaar)
Zou ie dan niet beter kunnen gaan voor een xp 1600 voor die € 40,- meer, zou ik voor een xp gaan. en het www.gistron.com en niet www.gistron.nl

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Op donderdag 23 mei 2002 09:23 schreef Kluun het volgende:
Wat ik ook heb gemerkt is dat nadat ik in Jedi Knigt 2 EAX advanced had ingeschakelt dat de presatties vreselijk werden. Zelfs met alle grafische opties op laag.
Het heeft voor mij geen zin om te investeren in een kaart als ook daarna blijkt dat mijn processor te traag blijkt om en grafisch en qua geluid goed te preseteren. (ik dacht dat die Audigy het geluid voor zijn rekening zou nemen, verkeerd gedacht????
Audigy neemt niet alles voor zijn rekening en daarnaast,
creative heeft de nare eigenschap om geen geheugen meer op hun bordtjes te zetten, met als resultaat dat de audigy het geheugen van je pc aanspreekt. Met AEX HD aan, neemt het gebruik van het geheugen door de audigy ook toe.
Ik merkte hetzelfde al op mijn SB Live bij het spelen van Emperor of Dune. Mijn framerate zakte gigantisch met het geluid aan. Zette ik het achtergrondmuziekje uit dan vloog de framerate omhoog.

Maarreh, op het moment is ook je videokaart wel de bottleneck. Alle functies die je videokaart niet ondersteund worden door de processor opgevangen (hardware lightning, etc.). Daarnaast speelt de hoeveelheid geheugen op je videokaart ook een redelijk rol (wat niet meer op in het videogeheugen past gaat naar je gewone geheugen toe en moet steeds worden overgepompt). Upgrade naar een Geforce 2 of 3 lijkt me beter dan een GF4, aangezien die laatste nooit zijn volledige kracht kan laten zien door andere bottlenecks :-(

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Hier nog iemand die zijn videokaartje wil vervangen:

P!!!-800E, ASUS P2B, 640 MB RAM, Matrox G200, SB live (zie ook sig).

Ik had gedacht aan de Geforce4 Ti4200. Maar wat ik zo nu lees is dat al overkill. Ik zal maar geen Matrox Parhelia gaan inbouwen ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1