Autospeakers als gewone speakers in a box inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:33
IK heb 2 hele mooie JVC autospeakers met een mooie blauwe conus en daar zit zo'n mooi zilveren ding voorop. (zal pics posten als ik ze in de buurt van m'n webcam heb :) )

Kan ik deze inbouwen in een losse kast zodat ik ze ook bij m'n stereo kan gebruiken? of klinkt dat nergens naar?

Ik zat te denken aan een kast van 15/20 cm breed 30cm diep en 50/60 cm hoog :)

met 1 speaker erin per doos.

dus dan ziet het er ongeveer uit als

|-|
|O|
| |
| |
|_|

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51774

ik ken die box,

maar alleen die box voor je hele stereo kan wel maar
je hebt niet echt boxen voor je mid en tweeties.

Misschien een idee om er nog een stel bij te kopen
en om dan die er ook in te drukken. Laat je wel goed
informeren door iemand die je kan vertellen hoeveel
liters de bak moet zijn voor een goede klank! Dit is zeer
belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

Wedden dat jij die speaker binnen notime opblaas ???

je kan wel huis speakers (6 ohm) op je auto versterker zetten (3ohm)

Doe je auto speakers (3 ohm) op je huis versterker (6 ohm) dan gaan je speakers naar de kl*$te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Op donderdag 23 mei 2002 08:25 schreef AleXtc het volgende:

Doe je auto speakers (3 ohm) op je huis versterker (6 ohm) dan gaan je speakers naar de kl*$te
Zijn daar geen filters voor?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Autospeakers zijn vaak 4 ohm, huiskamerspeakers vaak 8 ohm. maar je zult ze heus niet zo makkelijk opblazen. Vraag me wel af of het goed klinkt, De grootte van de kast kun je ong. bepalen door te kijken in wat voor'n ruyimte hij ingebouwd zou moeten zijn in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Op donderdag 23 mei 2002 08:34 schreef blissard het volgende:
Autospeakers zijn vaak 4 ohm, huiskamerspeakers vaak 8 ohm. maar je zult ze heus niet zo makkelijk opblazen. Vraag me wel af of het goed klinkt, De grootte van de kast kun je ong. bepalen door te kijken in wat voor'n ruyimte hij ingebouwd zou moeten zijn in de auto.
Ik wou net zeggen.. die post over 3 of 6 ohm... mijn gewone speakers zijn 8 ohm.

maar ze zien er zo :9~ uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.lightav.com/car/jvc/speakers/cs_hx522.jpg

zo zien ze er ongeveer uit (die kleine)

Het zijn btw speakers van 75 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Dingen in het midden zijn de tweeters. Zien er wel grappig uit maar ik zou ze proberen in te bouwen in heel kleine boxen (20 x 20 x 30). Het lijken me speakers voor in de deur en daar is ook niet zoveel volume. Kast die jij voorsteld lijkt me te groot. Wel beetje dempingsmateriaal er in. (steenwol / spritex, probeer maar wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het zijn ook deurspeakers :)

ik dacht aan iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/got/speaker.jpg

Specs:
2-way speaker
Hybrid Pearl Olefin Woofer
Poly-Ether Imide cone tweeter
Strontium magnets
Rolled butyl rubber edge
All weather durability
Heat resistant voice coil
75W Maximum Music Power
Impedance: 4 ohms
Mounting Depth: 1 13/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Wat een klein woofertje.. of lijkt dat maar zo..

hoe heb je trouwens die tekening gemaakt ?
ziet er netjes uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52340

Leuk voor op de bouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

Haha, jaja mooie en vooral intelligente post.. |:(

Versterkers kunnen met meerdere impedanties overweg, check de specificaties voor alle zekerheid maar 4 Ohm is zelden een probleem..

En inderdaad, car audio speakers zijn (net zoals sommige home luidsprekers) 4 Ohm en geen 3.

Tenslotte blaas je niks zomaar op, zolang je het geluid niet laat vervormen. Niet oversturen dus, dan is er zomaar niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 12:13
Kan er een weerstandje tussen zetten maar of dat wat helpt...

Btw een beetje redelijk geprijste discoversterkertjes ondersteunen 4-8 ohm

Ik zou ze NIET op je huiskamerversterker(tje) doen het is vind ik voor deze geinige speakertjes tog iets te gevaarlijk

Opblazen doe je ze inderdaad NIET maar als je ze ooit op het goede ohm aansluit is je geluid wel naar de klote

En ook op 6/8 ohm zal het al minder klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

Sorry maar dat slaat werkelijk als een lul op een drumstel.

Het enige wat evt. zou kunnen gebeuren is dat je versterker niet goed overweg kan met lage impendanties. En dat de voeding dan te zwaar belast wordt. Maar ook dit valt in de praktijk altijd er mee. Je speakers zullen zeker niet kapot gaan omdat ze een wat lagere nominale impendantie hebben.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Op donderdag 23 mei 2002 11:56 schreef djgero het volgende:
Kan er een weerstandje tussen zetten maar of dat wat helpt...

Btw een beetje redelijk geprijste discoversterkertjes ondersteunen 4-8 ohm

Ik zou ze NIET op je huiskamerversterker(tje) doen het is vind ik voor deze geinige speakertjes tog iets te gevaarlijk

Opblazen doe je ze inderdaad NIET maar als je ze ooit op het goede ohm aansluit is je geluid wel naar de klote

En ook op 6/8 ohm zal het al minder klinken...
Heb je echt nou enig idee wat je zegt ? Waar haal je deze info in vredesnaam vandaan ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 01:19
Ik heb zoiets ook een keer gedaan, had van wat sloop auto's de speakersets eruit gehaald, kwam thuis met echt een hele doos vol opel vectra speakers systemen :) En daar heb ik toen een soort van zuil luidspreker van in elkaar gefrot. Die Ohm-en moet je niet als eerste zorg zien, de gemiddelde versterker kan zonder grote problemen overweg met 4/6/8 ohm en de wat duurdere trekken zelfs 2 ohm. De meeste auto luidsprekers zwerven tussen de 4 en 6 ohm, dus geloof me dat gaat wel goed. Waar je heel erg rekening mee moet houden is het volume van de kast die je in gedachte hebt en of je nog aan het werk gaat met basspoorten ed. Je gebruikt iig 1 speaker, dus met scheidingsfilters hoef je niet aan de gang.

Maar gewoon proberen, zolang je het niet bij de eerste keer proberen rete hard gaat zetten kan er weinig gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Op donderdag 23 mei 2002 11:41 schreef Pauluz het volgende:
Wat een klein woofertje.. of lijkt dat maar zo..

hoe heb je trouwens die tekening gemaakt ?
ziet er netjes uit
Gemaakt in PSP6 de maat van het speakertje staat een paar posts hierboven.. dacht 12cm Ø

Welk hout/dikte materiaal kan ik het beste gaan gebruiken?

Ik wou er trouwens een soort buis in leggen die het geluid vachter de speaker naar voren laat lopen en dan de kast opvullen met steenwol o.i.d. Hoeveel steenwol moet er eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55965

als je nou een dobly set hebt met achter speakers kan je ze daarop aansluiten want dat is maar 4 ohm. (het staat meestal aangegeven hoeveel ohm er uit je plugje komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Op donderdag 23 mei 2002 14:45 schreef Flare het volgende:
als je nou een dobly set hebt met achter speakers kan je ze daarop aansluiten want dat is maar 4 ohm. (het staat meestal aangegeven hoeveel ohm er uit je plugje komt)
Ik kan surround op m'n stereo aansluiten (da's 8ohm) niet dus ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

ik heb ook autospeakers in kasten gebouwd op een marantz versterker van 2*50W

...speelt alles mooi af op elk volume.
ps : ik heb 2 luidsprekers (17cm en 10cm dia.) per klankkast in parralel!

Dat speeelt al een jaar , en nog nooit problemen gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Op donderdag 23 mei 2002 14:45 schreef Flare het volgende:
Als je het nou echt niet begrijpt. Zeg dan niet van die dingen.

Waar jij het over hebt zijn surround aansluitingen op Dolby Prologic setjes. Daar zou je inprincipe 2x een luidsprekertje van 4 ohm op aan kunnen sluiten als de versterker speakers met een nominale impendantie van 8ohm het fijnste vindt.

Er komt dus absoluut geen impendantie UIT een versterker. Luidsprekers hebben een bepaalde nominale weerstand (een gemmidelde waarde dus) en dat wordt impendantie genoemd en die wordt uitgedrukt in Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op donderdag 23 mei 2002 08:18 schreef Hoicks het volgende:
IK heb 2 hele mooie JVC autospeakers met een mooie blauwe conus en daar zit zo'n mooi zilveren ding voorop. (zal pics posten als ik ze in de buurt van m'n webcam heb :) )

Kan ik deze inbouwen in een losse kast zodat ik ze ook bij m'n stereo kan gebruiken? of klinkt dat nergens naar?

Ik zat te denken aan een kast van 15/20 cm breed 30cm diep en 50/60 cm hoog :)

met 1 speaker erin per doos.

dus dan ziet het er ongeveer uit als

|-|
|O|
| |
| |
|_|
Is theorethisch geen probleem, maar waarom zou je ?!? Omdat het goedkoop is? Daar is dan ook de kwaliteit na.....

Autoluidsprekers wijken bouwtechnisch niet af van gewone luidsprekers. Alleen zijn die luidsprekers berekend op de afmetingen van de "box" en die autoluidsprekers niet. Hierdoor zal de kwaliteit minder hifi klinken, net zoals in een auto bv. (waar luidsprekers vaak in een lekke behuizing (bv deur) gemonteerd zijn en er sprake is van een metale behuizing (als dat goed klonk waren er geen deursoundboard, kickpanelen e.d.))

Ook de impedantie cq vermogen is geen probleem, in car-hifi gebruik op standaard autoradio is er net zoals bij een thuis versterker sprake van een normale impedantie tussen de 4 en 8 ohm.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 15:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Kan goed hoor. Heb ik zelf hier ook.
Ik gebruik in mijn badkamer ook een zelf gefabriceerde
spaanplaat luidspreker behuizing,
met auto speakers hierin, zonder filter.
Die van mij zijn 4Ohm, en zijn prima
geschikt voor een huiskamer versterker.
Je moet ze nooit aansluiten zonder behuizing,
want dan beschadig je je speakers.
Dan wordt de uitslag veel te groot,
hij krijgt dan geen tegendruk.

(Hans heeft muziek in zijn badkamer,
zodra hij het licht aan doet.)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1