Toon posts:

switch server van stopcontact zonder onderbreking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Server hangt aan een verdeeldoos aan stopcontact 1
Stopcontact 2 is aangesloten op een andere stroomkring, echter, deze komt wel uit dezelfde kabel uit de straat.

Probleem:

Morgen is er een stroomonderbreking van enkele seconden op stopcontact 1, maar de server mag niet worden uitgeschakeld.

Mogelijke oplossing:

Verdeeldoos heeft nog 1 plaatsje vrij. Ik maak een kabel met aan beide kanten een mannetjesstekker. Deze kabel plug ik in de verdeeldoos (aan stopcontact 1), en in stopcontact 2. De server wordt dan gevoed door 2 stroomkringen die uiteindelijk van dezelfde straatkabel komen. Dan kan ik de stekker uit stopcontact 1 halen, en na enkele seconden weer terugstoppen om de oude situatie weer te herstellen.

Zal dit werken? Of blaas ik de server op? Het is een gewone verdeeldoos zonder spanningbeveiligingen.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
* Gert denkt dat dat een grote knal op levert.

Volgens mij is dat 't zelfde als een ijzerdraadje ombuigen en aan 2 kanten in een stopkontakt duwen.

Ik zou van deze enige seconden gebruikmaken om eenmalig down te gaan en een stroombackup er tussen te zetten. Zeker als het zo kritisch is als je voorstelt. :)

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:39

MaNdM

1000-dingen-doekje

Zolang je alles maar parallel aansluit dan heb je geen probleem hoor, maar probeer wel in dezelfde groep je stroom te halen...
code:
1
2
3
4
5
6
fasedraad      -----|------|-----     fasedraad
stopcontact 1 <=    (1)    (2)  => stopcontact 2
nul-draad      -----|------|-----     nul-draad

1 = apparaat nummer 1
2 = apparaat nummer 2

nu kan je dus een van de stekkers eruit halen wanneer je dat zou willen zonder dat de server zonder stroom komt te zitten, maar zorg wel dat je de fase en de null-draad niet kortsluit!!!!! Anders krijg je idd boem...

Dit lijkt mij de oplossing, correct me if I'm wrong

To be determined...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt eens meten of er enig potentiaalverschil is tussen stopcontact 1 en 2. Dit mag er absoluut niet zijn. Is het er wel dan zal het niet lukken. Overigens, als die server nooit uit mag, had je er eigenlijk al lang een UPS aan moeten hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt eens meten of er enig potentiaalverschil is tussen stopcontact 1 en 2. Dit mag er absoluut niet zijn. Is het er wel dan zal het niet lukken. Overigens, als die server nooit uit mag, had je er eigenlijk al lang een UPS aan moeten hangen.
Die UPS, die wordt pas over enkele weken geplaatst... Maar, ik heb de server al herstart :) zonder het overzetten van stopcontact.

Ik ga toch voor de gein een keertje zo'n switch proberen op een oud bakkie, ik maak er meteen een filmpje van :)

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:28 schreef feeble het volgende:

[..]

Die UPS, die wordt pas over enkele weken geplaatst... Maar, ik heb de server al herstart :) zonder het overzetten van stopcontact.

Ik ga toch voor de gein een keertje zo'n switch proberen op een oud bakkie, ik maak er meteen een filmpje van :)
Als je dan ook nog gebruik maakt van ongeisoleerd koperdraad dan is het vuurwerk niet meer te overzien (zorg er dan wel voor dat iemand anders dat filmpje maakt, just in case) :)

Overigens weegt het risico van kortsluiting mi. niet op tegen de (relatief kleine) moeite van het herstarten van een server (zeker als je de shutdown/reboot kunt plannen, wat niet zo is bij plotseling spanningsverlies/kortsluiting)
Pagina: 1