Toon posts:

Hoe maak ik een fotomosaic/groen-rood 3D plaatje?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beetje vaag topic onderwerp maar kan het moeilijk kort uitleggen.
Ik zoek het volgende.

1:
hoe kan ik een plaatje opbouwen uit meerdere plaatjes (prog ervoor?) wat bedoel ik. bv, Bob Marley poster bestaat uit allemaal kleine plaatjes van Bob Marley en band enzo.
Enig idee hoe dit "effect" heet en hoe het te maken?

2:
groen/rood diepte werking.
Hoe kan je van een normaal plaatje, het plaatje zo bewerken dat het met een 3d brilletje (broen/rood) 3d lijkt.
en hoe dit effect?

hoepelijk kan iemand helpen
Thx,

Verwijderd

antwoord op vraag 1 is nie zo moeilijk:
gewoon Adobe PhotoShop of Corel Photo-Paint ;)

antwoord vraag 2:
dunno :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dat eerste doe je met een proggie om een mosaic te maken. Ik heb ff helemaal geen zin om te zoeken maar als je google gebruikt en zoekt op "mosaic containing images" zal het wel lukken. Ik heb er ooit een gemaakt van het oog van mijn buuv wat opgebouwd was uit foto's van mijn interieur, tis alleen nooit zover gekomen dat ik um heb laten plotten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je dat dan doen met photoshop?
ik probeer dus ene progje te vinden die deze effecten auto"magisch" kan.
manual ben je dagen/weken/jaren bezig

Verwijderd

voor die tweede heb je speciale camera's die 2 foto's op oogafstand maken. Je hebt toch echt twee foto's nodig anders krijg je nooit diepte werking,

moet met photoshop kunnen, gewoon twee foto's een verschillende colorize geven, zelf testen is hier heel makkelijk, dus gewoon een beetje pielen zou ik zeggen

maar dus wel met twee foto's uit 2 standpunten, anders zien je nog niks (alleen dan een platte foto die iets dieper in je scherm lijkt te liggen)

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:58 schreef Cat-Active het volgende:
hoe kan je dat dan doen met photoshop?
ik probeer dus ene progje te vinden die deze effecten auto"magisch" kan.
manual ben je dagen/weken/jaren bezig
oww, w8 eens, nu snap ik em :)
sorry zou ik niet weten, met PS of CPP kan dit niet, d8 ik (mja, ben net bezig met beide duzz... kzou het niet weten)

Verwijderd

Topicstarter
thx heaps

net een mosaic progje gedowned
nu ff klooien
en dat 3d, tja, 2 dezelfde cams heb ik niet.
wilde eigenlijk op bestaande foto's 3d effect doen
maar goed
thx

Verwijderd

kan wel: pak een statief, maak foto, zorg dat je object stil blijft staan, verplaats fototoestel zeg cm naar links (of rechts :P), zorg dat je richt op hetzelfde punt, klik

en dan hopen dat de belichting wat overeenkomt, da's eventueel nog wel aan te passen

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Rood/groen images maken kan heel makkelijk, dat deed ik al toen ik vijf was, gewoon een roog en groen potlood aan elkaar tapen en ze horizontaal houden (dus bijvoorbeeld de groene altijd links van de roode, ligt eraan hoe de glazen van je brilletje staan :)) en dan iets tekenen met heel veel overlappingen, dus een paar kubussen die half voor elkaar staan, als je er dan naar kijkt door je brilletje dan kan je heel simpel diepte er in creeren.

Waar je op moet letten is dat de groene lijnen altijd een stukje van de roode afstaan en precies hetzelfde doen, in Photoshop kan je dus een lijntekening maken met rood, deze kopieren, tien pixels naar rechts schuiven en groen kleuren, dan netjes printen (kweet niet hoe die 3D brilletes omgaan met monitoren, die alleen maar uit groen en rood bestaan...) en dan ernaar koekeloeren.

Ik kan ook van die plaatjes maken waar je scheel naar moet kijken in Photoshop :) het is me alleen pas gelukt een uitstekende kubus en een circel te maken, meerdere lagen en rare plaatjes is me nognie gelukt.

Verwijderd

de truc blijft gewoon dat je met het ene oog iets anders ziet dan met het andere. het verschil in afstand tussen de plaatjes is een maat voor de diepte. Als je dus twee dezelfde plaatjes naast elkaar legt heb je dus een verdiept 2d beeldt. als tussen de plaatjes onderling kleine verschillen zitten krijg je echt een 3d indruk

(kijk maar eens naar iets en doe eerst je linker, dan je rechter oog dicht, er verspringt vanalles, da's dus het idee). In de practijk wordt dit op verschillende maniedren gerealiseerd, bv door rood/groen, verschil in polarisatie, lcd bril die afwisselend het ene en het andere oog afdekt, en die plaatjes waar je naar moet turen. Verschillende niveaus breng je daarin aan door dingen op een andere afstand van elkaar te zetten.

de reden dat dit niet bij alle mensen werkt is dat het diepte beeld wat je denkt te zien door het verschil in afstand van de objecten (parallax heet dat voor de mensen die het willen weten), niet klopt bij het dieptebeeld dat je krijgt door verschil in scherpte van de afbeeldingen. Die plaatjes waar je naar moet turen zijn wat dat betreft nog veel erger omdat je dan moet focussen op een plaats waar je helemaal niet kijkt, da's wat moeilijk, zeker de eerste keer.

Allemaal puur natuurkunde, en laat ik dat nu net studeren :P

Verwijderd

photomosaic is echt vet, kreeg meteen zin om er ook aan te beginnen!!
eerst ff downloaden:

Centarsia 1.01:
http://download.com/3000-2192-1583833.html?legacy=cnet

PhotoTile:
http://www.prismaticsoftware.com

Bedankt voor de inspiratie en succes ermee! *D

Verwijderd

sorry voor m'n verkeerde download.com link!
de bedoeling was goed... ;)

heb de programmaatjes allebei al uitgeprobeerd, vooral PhotoTile werkt erg goed. Snel plaatjes resizen enzo

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Op donderdag 23 mei 2002 08:46 schreef Spiney het volgende:
Rood/groen images maken kan heel makkelijk, dat deed ik al toen ik vijf was, gewoon een roog en groen potlood aan elkaar tapen en ze horizontaal houden (dus bijvoorbeeld de groene altijd links van de roode, ligt eraan hoe de glazen van je brilletje staan :)) en dan iets tekenen met heel veel overlappingen, dus een paar kubussen die half voor elkaar staan, als je er dan naar kijkt door je brilletje dan kan je heel simpel diepte er in creeren.

Waar je op moet letten is dat de groene lijnen altijd een stukje van de roode afstaan en precies hetzelfde doen, in Photoshop kan je dus een lijntekening maken met rood, deze kopieren, tien pixels naar rechts schuiven en groen kleuren, dan netjes printen (kweet niet hoe die 3D brilletes omgaan met monitoren, die alleen maar uit groen en rood bestaan...) en dan ernaar koekeloeren.

Ik kan ook van die plaatjes maken waar je scheel naar moet kijken in Photoshop :) het is me alleen pas gelukt een uitstekende kubus en een circel te maken, meerdere lagen en rare plaatjes is me nognie gelukt.
Euh, dat klopt niet echt. Je gehele kubus komt dan wel naar voren (of achter), maar je krijgt niet het effect dat de voorkant meer naar voren staat dan de achterkant. Dat krijg je pas als de afstand tussen het rode en groene voorvlak groter is als de afstand tussen het rode en groene achtervlak. En als je dit met een foto wilt doen, heb je dus 2 fotos nodig die 3 cm ofzo van mekaar genomen zijn (verder voor sterker diepteeffect). De kleuren zijn dan wel in PS te regelen.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Verwijderd
Stereoscopish fotograferen heeft toch helemaal niets met die rood-groene 3D brilletjes te maken? is toch weer gewoon een nieuwe truuk. Ik weet nu niet precies meer wat de originele vraag was :{

Verwijderd

wie heeft er zo'n brilletje?

Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/red-green1.jpg

het kan zijn dat de kleuren nog moeten worden afgestemd op de kleuren van het brilletje, maar volgens mij moet het zo werken

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

omzetten naar rood/groen effect is in PS6 vrij gemakkelijk:
- open plaatje (duh)
- kies: Image->Adjust->Gradient Map
- hier kun je kiezen voor een prefab kleurstelling waaronder rood/groen of zelf iets aanmaken..

disclaimer:let wel: het lijkt op het 3D effect!, het is het niet!

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 12:08 schreef mophor het volgende:
wie heeft er zo'n brilletje?

[afbeelding]

het kan zijn dat de kleuren nog moeten worden afgestemd op de kleuren van het brilletje, maar volgens mij moet het zo werken
Dit is geen 3d. Linkerplaatje past exact over rechterplaatje. 3D suggestie ontstaat doordat het linker oog iets anders ziet als het rechter oog. Andere invalshoek, en andere plaats. Omdat deze tekening links en rechts exact gelijk heeft, wordt een plat vlak in de ruimte gesuggereerd. Voor 3D werking bepaald het verschil in rood-groen afstand de diepte. (dus op sommige plaatsen meer afstand als elders geeft diepte)

Verwijderd

klopt, zoals ik al eerder zei :P dit geeft geen echt 3d beeld, maar wel de indruk dat het 2d plaatje in de ruimte zweeft. Aangezien ik zelf niks kan testen (geen bril) moet ik maar gokken wat de afstand ongeveer moet zijn. Dit zou een indruk moeten geven (als ik een beetje logisch nadenk) dat het plaatje ergens tussen je scherm en je ogen inzweeft

welke 3dmaxer heeft nog een leuk modelletje en kan dat even vanuit twee standpunten renderen (target camera effe een beetje verplaatsen)

edit: ik bedenk me net dat je met rood / groen nooit alle kleurinformatie kan doorgeven, want je mist een blauwkanaal. eigenlijk zou het rood / cyaan of groen / magenta moeten zijn. dan geef je via het ene oog de rood waarde door en via het andere de groen en blauw.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

voor de liefhebber ff wat spam :P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

ben geen liefhebber, maar toch balen dat ze die brilletjes niet meer versturen!!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 14:01 schreef Hangloozz het volgende:
voor de liefhebber ff wat spam :P
Ja, maar zij gebruiken een rood-blauw brilletje, en die heb ik niet. Volgens hun site kan ik die ook niet meer bestellen. Toch maar ff snel een fles Blue curacao en een fles Red Vodka kopen...

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

je kan ook van die kersenbonbons kopen met verschillende kleur wrappers :P

maareh, die brilletjes hebben we inderdaad niet meer, d'r was ook bijna geen vraag meer naar voor die 3D-viewer.
De laatste paar zijn in het bezit van het personeel.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om die brilletjes te scoren; zou een beetje gadgettoko dat niet hebben :?

www.jurgroessen.nl

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op woensdag 22 mei 2002 22:54 schreef Cat-Active het volgende:
Ik zoek het volgende.

2:
groen/rood diepte werking.
Hoe kan je van een normaal plaatje, het plaatje zo bewerken dat het met een 3d brilletje (broen/rood) 3d lijkt.
en hoe dit effect?
Daar heb ik een (brak) progje voor geschreven, als je wilt kan ik em wel online gooien.
Een flatgenoot heeft zoiets in php geprogd: Create your own 3D image

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• Verwijderd
Ik weet trouwens wel dat je met Lightwave een scene "stereoscopic" kan renderen, dan maakt ie twee plaatjes, met een verschil in ongeveer 6 cm in camera-standpunt (afstand tussen je ogen) en die flanst ie naast elkaar in een mooi kader, als je dan scheel tegen het plaatje aankijkt zodat ze elkaar overlappen dan zie je je hele scene in _echt_ 3D. geeft wel een wijs effect maar je krijgt wel heel gauw koppijn ervan :{

Met groen en rode afbeeldingen krijg je natuurlijk nooit 3D beelden, ze zitten namelijk op een 2D vlak en dan schiet het niet erg op huh?

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 23 mei 2002 17:13 schreef Spiney het volgende:

Met groen en rode afbeeldingen krijg je natuurlijk nooit 3D beelden, ze zitten namelijk op een 2D vlak en dan schiet het niet erg op huh?
eh, alles wat je in max of wat dan ook maakt is net zo plat als die rood groene afbeelding hoor :{

vd week toch es ff experimenteren met 3D fotografie...ik heb nog rood/groene brilletjes :)
Is er iemand die weet of dat ook met het chromatek principe kan? Daar liggen ook nog wat brilletjes van.

www.jurgroessen.nl

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Op donderdag 23 mei 2002 17:13 schreef Spiney het volgende:
Duh, daarom moet je ook 2 plaatjes naast elkaar renderen. Die 6cm tussen je ogen klopt wel (6.3cm eigenlijk) maar dat hangt natuurlijk ook af van de afstand tot de objecten in je plaatje.

dit plaatje (ja ik ben die flatgenoot :)) heeft een "afstand" van zo'n 160 METER tussen de 2 frames! Daardoor zie je zelfs in de wolken nog diepteverschil.

Overigens vind ik zelf de scheelkijkmethode het beste werken. Het kost even wat tijd om te oefenen, maar daarna gaat het snel & soepel.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-12 21:55

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op donderdag 23 mei 2002 12:36 schreef _Paddo_ het volgende:

[..]

Dit is geen 3d. Linkerplaatje past exact over rechterplaatje. 3D suggestie ontstaat doordat het linker oog iets anders ziet als het rechter oog. Andere invalshoek, en andere plaats. Omdat deze tekening links en rechts exact gelijk heeft, wordt een plat vlak in de ruimte gesuggereerd. Voor 3D werking bepaald het verschil in rood-groen afstand de diepte. (dus op sommige plaatsen meer afstand als elders geeft diepte)
Je zou dus 1 van de twee platen, rood of groen, net even een pixel of 10, 20 in breedte moeten scalen of zo horizontaal in perspectief zetten, dat hij ietsje < doet.
Vraag 2 is dan of je de diepte dan ook wel zo ziet, zoals je hem hébben wilt...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Op donderdag 23 mei 2002 19:52 schreef Dark Blue het volgende:

[..]

Je zou dus 1 van de twee platen, rood of groen, net even een pixel of 10, 20 in breedte moeten scalen of zo horizontaal in perspectief zetten, dat hij ietsje < doet.
Vraag 2 is dan of je de diepte dan ook wel zo ziet, zoals je hem hébben wilt...
Beslist niet. Je krijgt dan wel dieptewerking, maar die klopt dan echt niet met het plaatje.

Het is zeer lastig om van één 2D plaatje een 3D-iets te krijgen. En ach, waarom ook, zelf 3D plaatjes schieten is echt simpel. Belachelijk om €22 of meer neer te lappen voor zo'n prog imho.
Pagina: 1