Toon posts:

Fan opstelling: Wat is beter ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn kast als probeersel een fan in mijn kast omgedraaid.
Dat is in principe niet bijzonder, maar ik heb nu dus de enigste intake omgedraaid naar outtake.
Er zitten wel wat gaatjes in de zijkant van mijn kast voor passieve intake.

Mijn opstelling:
De fan in mijn voeding = out-take
De 80mm fan voorin mijn kast = out-take (was in-take)

Ik heb een A-open desktop kast

De CPU-temp is idle het zelfde gebleven maar stressed 2 graden gedaald.

Nu is mijn vraag:
Is dit nou slecht ? Geen in-take ?
Ik weet dat teveel in-take "niet goed" is, maar ik zou dit ook wel eens willen weten...

Verwijderd

Nou doordat er geen intake is krijg je onderdruk dit wil zeggen dat er eigenlijk minder lucht in de kast aanwezig is dan in de lucht eromheen. Warmte wordt afgegeven door via lucht, dus het feit dat je processor koeler wordt zou ik met een korretje zout nemen.

Het is natuurlijk mogelijk dat de fan die eerst als intake werkte maar nu als outtake meer warme lucht naar buiten verplaats dan koele lucht naar binnen, dus dat de lucht verplaatsing naar buiten beter als koeling werkt dan de buitenlucht naar binnen brengen, dit resulterend in een dalende temperatuur.

Zit de fan vlak bij de CPU ?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 22:53 schreef DigitalFX het volgende:
...
Zit de fan vlak bij de CPU ?
Niet echt...
De fan zit links-voorin en de processor rechts-achter (vlak naast de voeding)

Wel lekker trouwens, die koele lucht uit mijn pc i.p.v. een warme kamer door mijn pc :P

Verwijderd

Hoelang heeft het systeem gedraaid toen je deze meting nam?

het kan zijn dat bij een lange uptime de waarde van je meting wel eens kunnen veranderen omdat geen nieuwe koelere lucht wordt toegevoegd alleen warme lucht wordt afgevoerd...

Een goede verhouding van intake en outtake is zeer belangrijk. Dit niet alleen voor je CPU maar ook voor andere componenten in je kast...

Het kan dus zijn dat je CPU temp zakt maar je case temp toeneemt dus alle andere onderdelen warmer worden...!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat door de onderdruk die je gecreëerd hebt lucht aanzuigt door alle mogelijke gaten, dus ook gaten aan de onderkant, dus wordt er waarschijnlijk meer stof aangezogen.
Dat dit niet goed is voor je PC lijkt me logisch.
Mijn persoonlijke theorie si dat een lichte overdruk beter is, omdat bij deze temperaturen en drukverschillen de warmte-afvoer nauwelijks minder wordt, maar dat er door de overdruk alleen lucht aangezogen wordt door de intake-gaten, dus kan je makkelijker het stof tegenhouden omdat je weet waar het vandaan komt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nog niet bepaald lang getest.
Alleen lijkt mij, dat als je maar genoeg warme lucht afvoerd, dat het vanzelf koeler wordt in je kast :?
Ik bedoel, hoe kan het warm worden, als de warme lucht wordt afgevoerd ?

Nou ja, het is ook een testje. Ik zal hem eens wat langer (stressed) laten draaien om te kijken of 'ie dan wel warmer wordt...

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 23:00 schreef Pedro_nr1 het volgende:
Nou, nog niet bepaald lang getest.
Alleen lijkt mij, dat als je maar genoeg warme lucht afvoerd, dat het vanzelf koeler wordt in je kast :?
Ik bedoel, hoe kan het warm worden, als de warme lucht wordt afgevoerd ?

Nou ja, het is ook een testje. Ik zal hem eens wat langer (stressed) laten draaien om te kijken of 'ie dan wel warmer wordt...
Probeer eens je CPU ongeveer 30minz a een uur op 100% stressed te draaien... en probeer eens je case temp te meten met de fan als intake en als outtake...

iig: good luck >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn case temp niet meten alleen m'n cpu temp
Maar ik laat het weten

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 22:02
wat is nu je temp van je cpu ik heb mijn cpu temp met 20 graden kunnen laten zakken , eerst 55 graden idle nu 35 graden, door me heatsink van me cpu te voor zien van extra ventilatoren en door een 80 mm fan daar de hitte weg te laten blazen ik moet alleen nog ff een gat in me zijplaat knutselen voor de outtake zodat ie zijn warmte egt goed kwijt kan

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 23:09 schreef marrekau117 het volgende:
wat is nu je temp van je cpu ik heb mijn cpu temp met 20 graden kunnen laten zakken , eerst 55 graden idle nu 35 graden, door me heatsink van me cpu te voor zien van extra ventilatoren en door een 80 mm fan daar de hitte weg te laten blazen ik moet alleen nog ff een gat in me zijplaat knutselen voor de outtake zodat ie zijn warmte egt goed kwijt kan
Nou, mijn cpu temp WAS 40 idle en 52 á 55 stressed
Ik heb em nu nog lopen om te testen wat voor een temps ik op de langere duur heb.
Laat even duidelijk zijn: Dit is een testje ! Dit is niet mijn manier om mijn computer koeler te maken.
Ik heb namelijk al 2 extra 80mm fans besteld om het spulletje "echt" te koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze opstelling nu een half uurtje lopen en ik heb gemerkt dat de CPU temp stabieler blijft. ipv 52 tot 55 is het nu 50 met af en toe even 51 er tussendoor (deze temps zijn allemaal op full-stressed)

Alleen is mijn geheugen wel 2 á 3 graden gestegen. (dit was al vanaf het begin van de test, het was me alleen nog niet opgevallen)

Ik denk nu (als soort van conclusie van de test) dat dit meer komt door WAAR de lucht verplaatst, dan dat het iets met de HOEVEELHEID in-/outtake te maken heeft.

Mischien heeft iemand anders een ander idee (of ervaring :? je weet het nooit)

Verwijderd

Een outtake bij de CPU is nooit verkeerd. Dit zorgt ervoor dat warme lucht direct bij de CPU naar buiten word gebracht. Zou dit een intake zijn dan koelt de lucht de koeler(blok) maar verwarmd de rest van de kast.

warme lucht stijgt... outtakes zullen het best in de buurt van de cpu, voeding of bovenop de kast gemaakt kunnen worden.

Intake is het beste aan de onderkant van een kast te doen. Maar dan weer de regel, zorg dat de outtake altijd ongeveer gelijk ligt aan de intake....

*end of my story*

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 23:39 schreef DigitalFX het volgende:
Een outtake bij de CPU is nooit verkeerd. Dit zorgt ervoor dat warme lucht direct bij de CPU naar buiten word gebracht. Zou dit een intake zijn dan koelt de lucht de koeler(blok) maar verwarmd de rest van de kast.

warme lucht stijgt... outtakes zullen het best in de buurt van de cpu, voeding of bovenop de kast gemaakt kunnen worden.

Intake is het beste aan de onderkant van een kast te doen. Maar dan weer de regel, zorg dat de outtake altijd ongeveer gelijk ligt aan de intake....

*end of my story*
Helemaal mee eens muv het laatste,
zorg dat de intake groter is dan alle outtakes,
dit om te garanderen dat er geen andere lucht in de kast komt dan via de intakes.
Natuurlijk moet je een dergelijke setup dan wel combineren met een stoffilter op de intake.
Pagina: 1