Toon posts:

Netwerk werkt niet, search al gebruikt.. :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Kheb een klein probleempje, ik moet bij een collega even een netwerkje aanleggen waardoor alle 2 de computers het internet opkunnen bij chello Er gaat echter iets mis. Ik heb de hele search al afgestruind maar niks schijnt te werken. Ik leg eerst ff schematisch uit hoe de situatie is.

Netwerknaam: THUIS

PC 1 Hugo01

Operating system:Windows XP pro.

1e netwerk kaart:
Chello
PCI 3com kaart.
DHCP doorgegeven
IP 213.93.116.16
Subnetmasker: 255.255.255.192

2e netwerk kaart:
ISA 3com kaart.
IP 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0

PC2Hugo02

Operating system: Windows98

(Is een PI 133 Mhz, dus 98 gaat het beste)

1e netwerk kaart:
ISA 3com kaart.
IP 192.168.0.2
Subnetmasker: 255.255.255.0

TCP-IP geinstalleerd
Microsoft client geinstalleerd
Bestands en printer deling geinstalleerd

Het probleem is echter dat ik met pc1 pc2 wel zie in het netwerk, maar ik kom er niet in. Hij loopt dan te zeuren dat ik geen rechten heb. Pc2 ziet pc1 niet. Kabels zijn in orde. De verbinding via pc1 en pc2 verloopt via mijn oude hub waarvan ik zeker weet dat hij werkt. Verbinding wordt gewoon tot stand gebracht en alle ledjes branden, het rare is echter dat ik vanaf pc1 kan zien dat er packets verstuurd worden over de verbinding, maar er wordt niks ontvangen via die verbinding. Beide pcs kunnen zichzelf pingen op hun eigen IP en op IP 127.0.0.1 Ipconfig /all geeft ook aan dat alles goed staat maar ze kunnen niet elkaar pingen! En de firewall staat ook uit. Ik heb ook al de netwerk installatie diskette van XP geprobeerd, die installatie verloopt goed, maar PC meld na installatie kan netwerk niet doorzoeken, hij ziet dus alleen zichzelf in de groep THUIS. Volgens de eigenaar van het spul is de netwerk kaart van PC2 in orde. Ik heb al veel meer netwerkjes aangelegd zonder ooit problemen tegen te komen, wat zie ik over het hoofd? Ik heb zon akelig gevoel dat het iets heel simpels is

Ps. Dit is mn eerste netwerk tussen XP en Win98
Wie weet raad?

Verwijderd

lees de faq eens rustig door, daar wordt het allemaal vast een stuk duidelijker van.
Het lijkt me in eerste instantie zo dat je op je XP machine even een gebruiker moet aanmaken met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord als die onder 98

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Stap 1: Zet in Windows XP de gast account aan.
Stap 2: Ga naar het configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeembeheer, en open daar Lokaal Beveiligheidsbeleid.
Ga daar naar:
Locaal beleid>Toewijzing van gebruiksrecht.
Dubbelklik daar vervolgens in de lijst op "Toegang tot deze computer vanaf het netwerk verbieden." Verwijder daar de gebruiker gast.

Dit heeft bij mij al 2 keer het probleem opgelost dat ik niet op de XP machine kon komen vanaf het netwerk.

Juist

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:40

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

een paar oplossingen mogelijke oplossingen:

1. heb je wel bestanden gedeeld anders willen ze ook elkaar nog wel eens niet zien. |:(

2. probeer eens NETBUI te installen werkt ook nog wel eens

3. en nog ff de FAQ goed door lezen het staat er vast in !!! >:)

Verwijderd

Topicstarter
lol, Die faq ken ik al uit m'n hoofd :) (Leest lekker weg die FAQ) Beide harde schijven staan op delen.. Snap er geen fluit van.. ik doe alles goed volgens het gebeuren.. maar waarom moet ik in XP een account aanmaken met de zelfde naam? Is dat noodzakelijk dan? Ben dat niet tegen gekomen in de FAQ

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:40

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

XP werkt met user accounts dus de gene moet rechten hebben om op die schijf (map) te kunnen lezen dus moet ff een gebruiker blaat toevoegen en die recht geven op een mappie of ff admin rechten geven

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik dat morgen maar eens proberen... :)

ps. Netbui staat ook al aan

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Gewoon gast account aanzetten, en dan die stap 2 van mij hierboven uitvoeren/controleren.

Juist

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:20 schreef Red_Head het volgende:
2. probeer eens NETBUI te installen werkt ook nog wel eens
Dan moet ie dat naast TCP/IP doen, want met NETBUI kan je geen Internet delen..

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Zet ook je firewall uit onder xp.

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 21:05
Ik zou eens proberen om die win98 bak zijn ip (en de rest) via de dhcp service van de XP bak automatisch te laten halen. Heeft bij mij het probleem ook al een keer opgelost. Met fixed ip's wilde het nog wel eens niet werken :?

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

Pagina: 1