Toon posts:

[3d max 4] viewport naar local coordinates?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga het proberen uit te leggen:

ik heb een object gemaakt en ondertussen in de juiste stand geroteerd, de camera staat ook al goed enzo.

nu wil ik wat in het vlak van het object toevoegen en dat gaat niet, want je kan alleen maar in het vlak van je vieuwport tekenen. Kan ik een userviewport zo instellen dattie als coordinatesystem het local coordinatesystem van het object overneemt? dat de viewport dus in het vlak van het object ligt?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
interesting, i zou dat niet zo 1 2 3 weten. Ik weet zowiezo niet zoveel van dat hele coordinaten systeem, maarja das meer luiheid.

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik probeer altijd alles goed te krijgen voordaat ik ga draaien etc. Vaak als je de hoeken onthoudt dan kun je een heel eind komen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik nu dus gedaan.

object gekopieerd (voor de veiligheid), coordinaten, (x,y,z, rotatie) opgeschreven, alles op 0 gezet, dus dan zit je object weer in de oorsprong, niet geroteerd, dingen toegevoegd, gegroepeerd, pivot goedgezet, coordinaten weer ingevuld en wat denk je: niet hetzelfde als eerst, gelukkig had ik hem gekopieerd, dus ik kon net zolang schuiven tot het weer goed zat, dan dat origineel deleten, klaar

veel werk dus

handiger zou zijn je werkvlak even te verschuiven naar je local coordinate system

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:57
als het goed is kan je een grid object maken, en het coordinate system naar dat grid object zetten... ik heb het ergens gelezen, maar ik weet niet meer precies waar, hopelijk kan je het in de help vinden.

Only dead fish go with the flow

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt je viewports gewoon draaien, ook de front en zo, maar MAX kan dan geen objecten meer toevoegen, helaas.

Ik moet zeggen dat ik je probleem nog nooit ben tegengekomen als problematisch en wat het goedzetten van de pivot er nou mee te maken heeft snap ik echt niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
ik had voor een 2d ding een 3d gevalletje gemaakt (zie 2d topic, en voor het object het rood/groen topic) ik had de camera en object voor dat object goed gezet, maar ik wilde nog wat toevoegen (die dingetjes aan de zijkant) probleem was dat het object al was gedraaid om goede belichting en goede camerastand te hebben. (alles georienteerd naar het plaatje op de achtergrond dat viewportbackground was).

ik had dus in het begin 2 dingen: die zes hoek, wat het resultaat was van een 3 kantige cylinder en een koker (hoe heet zo'n ding ook al weer in het engels). Als je die groepeerd komt je pivot te zitten in het midden van het object (wat dus xyz gemiddelde is en niet het zwaartepunt). Dat moest ik dus eerst aanpassen.

Dingen toevoegen heb ik gedaan door achteraf eerst het hele object teerug te zetten in de 0 positie en daarna wat dingen toe te voegen. Dat ging opzich ok, maar het terugdraaien in uitgangspositie dat werkte niet echt goed, want het klopte niet met wat ik eerst had.

Het zou handiger zijn als je je workplane naar je local coordiantes zou kunnen zetten en dan gewoon in dat vlak dingen kan toevoegen.

maar dat zal wel een n00b-ding zijn

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:57
Op donderdag 23 mei 2002 21:04 schreef mophor het volgende:
ik had voor een 2d ding een 3d gevalletje gemaakt (zie 2d topic, en voor het object het rood/groen topic) ik had de camera en object voor dat object goed gezet, maar ik wilde nog wat toevoegen (die dingetjes aan de zijkant) probleem was dat het object al was gedraaid om goede belichting en goede camerastand te hebben. (alles georienteerd naar het plaatje op de achtergrond dat viewportbackground was).

ik had dus in het begin 2 dingen: die zes hoek, wat het resultaat was van een 3 kantige cylinder en een koker (hoe heet zo'n ding ook al weer in het engels). Als je die groepeerd komt je pivot te zitten in het midden van het object (wat dus xyz gemiddelde is en niet het zwaartepunt). Dat moest ik dus eerst aanpassen.

Dingen toevoegen heb ik gedaan door achteraf eerst het hele object teerug te zetten in de 0 positie en daarna wat dingen toe te voegen. Dat ging opzich ok, maar het terugdraaien in uitgangspositie dat werkte niet echt goed, want het klopte niet met wat ik eerst had.

Het zou handiger zijn als je je workplane naar je local coordiantes zou kunnen zetten en dan gewoon in dat vlak dingen kan toevoegen.

maar dat zal wel een n00b-ding zijn
:? :? :? :? :?

misschien dat een plaatje helpt? ik snap d'r geen reet van...
maareh heb je die grids geprobeerd, want daarmee kan je wel coordinate systems veranderen, ik gebruik het alleen nooit.

Only dead fish go with the flow

Pagina: 1