Nutteloos mounten

Pagina: 1
Acties:

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Ik word een beetje leip van dat onnodige gemount. Het mounten van NFS e.d. shares, daar kan ik me in vinden. Zelfs het mounten van een CDROM drive kan ik me enigszins in vinden.

Maar het nut van het mounten van een diskette dat ontbreekt mij.

Nou weet ik dat bepaalde distributies het (un)mounten van floppies automatiseren, maar ik ben eigenwijs en gebruik LFS instead :P

Heeft iemand het voor elkaar gekregen om op LFS het mounten van diskettes onnodig te maken? Het probleem is namelijk dat ik, zelfs als redelijk doorgewinterde Linux gebruiker, me redelijk voor lul voel staan tegenover mijn die-hard windows-freaks klasgenoten wanneer ik een diskette softwarematig mount. :D

Naar mijn mening zou het hardware matig mounten al voldoende moeten zijn in het geval voor een diskette.... Of heeft iemand een goede reden waarom het standaard zo omslachtig moet?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Een floppy is ook gewoon een filesystem, dus je kunt het niet anders benaderen dan via een mount. Behalve als je de floppy als tapeunit beschouwt, dus dan moet je bijvoorbeeld tarren naar het device pad van de floppy drive.

Anders kun je misschien nog iets met automounten doen, maar ik weet niet of en hoe dat werkt met Linux. (ik snap alleen HP-UX en Solaris en SCO unix en BSD unix, en MaxOS X unix :P )

Verwijderd

Mandrake heeft zoiets. Het enige wat je dan moet doen is een commando als:

cd /mnt/floppy

Hoe de kernelpatch precies heeft weet ik niet maar ik dacht iets van supermount.

Er zal ongetwijfeld ergens een patch te vinden zijn hiervoor die je in je kernel kunt inbouwen.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:30
Op woensdag 22 mei 2002 21:21 schreef a.koster het volgende:
Mandrake heeft zoiets. Het enige wat je dan moet doen is een commando als:

cd /mnt/floppy

Hoe de kernelpatch precies heeft weet ik niet maar ik dacht iets van supermount.

Er zal ongetwijfeld ergens een patch te vinden zijn hiervoor die je in je kernel kunt inbouwen.
sorry, las verkeerd.

een commando als: mount /mnt/floppy stelt toch niet zo veel voor?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met mtools kun je zonder te mounten een floppy benaderen.

[edit]
url: http://mtools.linux.lu/

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• deadinspace
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 22 mei 2002 21:09 schreef Remenic het volgende:
Of heeft iemand een goede reden waarom het standaard zo omslachtig moet?
Het idee van mounten is dat op dat moment bepaald wordt waar aan de directory tree het nieuwe filestystem komt, en de kernel garantie te geven dat het device in kwestie aanwezig blijft tot het filesystem ge-umount wordt.
Het voordeel daarvan is dat de kernel files op dat device zal cachen en (vooral!) bufferen.

Dit merk je bijvoorbeeld goed als je een flop mount en er een file van bijvoorbeeld 1 MB heen kopieert; het commando cp is dan vrijwel meteen klaar.
Wat er dan is gebeurd is dat cp tegen de kernel zegt 'lees deze file in mijn stukje geheugen' (kernel doet dat), en 'maak deze file aan op /floppy en schrijf er de inhoud van mijn geheugen in'. De kernel doet dat niet. Althans, niet meteen. De kernel bewaart dat stuk geheugen wat in die file moet belanden en doet tegen cp alsof het al weggeschreven is.
Dan gaat de kernel deze data pas wegschrijven als hij niets te doen heeft, of er geheugentekort is (de inhoud van die file staat immers nog in het geheugen) of als je het device wil umounten.

Dat is misschien wat overkill voor een floppy (net als het mounten idee), maar voor harddisks echt heel belangrijk. Dit bufferen en cachen (cachen is hetzelfde, maar dan de andere kant op: met lezen van data) maakt schijf-access gemiddeld meer dan tien keer zo snel.

Al genoemd zijn de mtools utils. Dit zijn aangepaste versies van cp, rm, enz.. die direct op de floppy schrijven (zonder te mounten).
CD-roms kunnen automatisch gemount worden op het moment dat je ze erinstopt (ik weet niet hoe); buffering boeit toch niet, want die dingen zijn read-only.
Dat je flop automatisch gemount wordt als je naar het mountpoint daarvoor gaat heb ik nog nooit gezien, maar het lijkt mij een interessante mogelijkheid. Ftp-fs heeft ook zoiets.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:46

Jrz

––––––––––––

burp.
een met de hand removable station moet NOOIT gecached worden met schrijven...

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Sommige diskstations kunnen automatisch een disk-change herkennen, maar sommige oude floppy drives niet. Je kunt dus pech hebben dat het ontbreken van die detectie je automount in de wielen fietst.

Maar als je je niet teveel voor lul wilt voelen staan dan gebruik je gewoon geen flop. Tip: Installeer het programma 'eject' om je cdrom/zip drives vanuit de console te ejecten, trek je wel bekijks mee :)

ieeeepppppp :P

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Geweldige replies!

Dank jullie wel, hier heb ik veel aan. Ik zal het binnenkort uit proberen ( kan thuis niet het net op ).
Pagina: 1