aansluiten fan

Pagina: 1
Acties:

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ok, in de faq staat dat wel welke draad je waaraan moet bevestigen, maar moet je dat gewoon solderen ofsow??

ik kwam namelijk op zolder een 4,5" fan tegen en daar zat de volgende connector aan:

http://www.endoria.net/upload/index.php/1965881228

de specs van de fan zoals ze op het label stan dat erop zit:

http://www.endoria.net/upload/index.php/1958687250

ik zie zo snel geen plek op mijn mobo waar die connector op past.

ik moet hem als ik de faq goed begrijp dus aansluiten op zo'n witte connector (molex) die ook in cdrom etc steekt???

en hoe weet ik dat mijn voeding groot genoeg is???

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Knip die rare connector eraf, en bevestig de draadjes aan een molex (of haal de stekker eraf, en hang ze direct aan de draadjes) de + moet aan de gele, en de - moet aan de zwarte, en als je em op 7V wilt laten lopen moet de - op de rode draad. Uitproberen of je voeding em trekt kan alleen door proberen. Hij trekt trouwens wel veel :o 0,49A

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 20:39 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Knip die rare connector eraf, en bevestig de draadjes aan een molex (of haal de stekker eraf, en hang ze direct aan de draadjes) de + moet aan de gele, en de - moet aan de zwarte, en als je em op 7V wilt laten lopen moet de - op de rode draad. Uitproberen of je voeding em trekt kan alleen door proberen. Hij trekt trouwens wel veel :o 0,49A
kan het kwaad, dat proberen, ik bedoel, die fan mollen boeit nie zoveel, maar men voeding laat ik liever heel

kan je dat niet op de een of andere manier berekenen ofzo??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

The pics iets makkelijker

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1965881228

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1958687250

:Y)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ow, ja das makkelijker zo, hoe doe je dat??

gewoon [IMG]...[/IMG] of zoiets??????????

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:46 schreef Orion84 het volgende:
ow, ja das makkelijker zo, hoe doe je dat??

gewoon [url="http://..."][afbeelding][/url] of zoiets??????????
klopt, er stijf tegenaan ;)

Edit: Hij denkt nu dat ..... een piccie is :+

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
mja endoria doet het toch nie dus heb da ook nie veel zin

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ok, net effe handleiding gecheckt van mobo en er zit een connector op voor een system fan van +12 V.

dat is een driepolige connector de vijfpolige connector die aan de fan zit past daar niet op (draadjes zitten dan verkeerd).

kan ik nu beter aansluiten op molex, of fanconnector verbouwen zodat ik hem op mobo connector kan aansluiten???

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ok effe uitgeprobeerd in oude pc's (486 en p75)

respectievelijk 145 en 200 watt voeding, en ze trokken hem dus allebei niet!

hij maakte een korte beweging en stopte toen.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 19:11 schreef Orion84 het volgende:

Dan heb je 'm niet goed aangesloten.. voeding van dat wattage moet gemakkelijk een klein fanneteje laten draaien hoor!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ja maar de rest van die pc's hing er ook gewoon aan he

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 10:32
Heb zo'n beetje dezelfde vraag, heb een normale fan met zo'n moederbord connector, maar heb dus geen plaats op me mobo, de eene die er is is al bezet door de CPU fan. Verder zijn alle molex connctors ook bezet. Kan ik ergens anders stroom vandaan halen of iets splitsen?

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 13:00
Op donderdag 23 mei 2002 19:11 schreef Orion84 het volgende:

draai de aansluitingen eens om !

1+1+1 = 1

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 13:00
Op donderdag 23 mei 2002 19:49 schreef The_Woesh het volgende:
Heb zo'n beetje dezelfde vraag, heb een normale fan met zo'n moederbord connector, maar heb dus geen plaats op me mobo, de eene die er is is al bezet door de CPU fan. Verder zijn alle molex connctors ook bezet. Kan ik ergens anders stroom vandaan halen of iets splitsen?
je kan zelf ergens een kroonsteentje tussen zetten, of een molex splitser kopen

1+1+1 = 1

• The_Woesh
Sorry maar wat is een kroonsteenje? Ik neem aan dat die niet op het grindpad ligd?

Verwijderd

Gatenkaas!

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 18:31 ]

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 19:57 schreef The_Woesh het volgende:
Sorry maar wat is een kroonsteenje? Ik neem aan dat die niet op het grindpad ligd?
Jemig.. weet je dat niet? Zo'n vierkant blokje waar je draadjes in klem kan schroeven en op die manier kunt verbinden.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
heb alle aansluitingen al gebprobeert, daar ligt het nie aan volges mij, die oude voedingen zullen wel nie sterk genoeg zijn, hij trekt namelijk 0,49 ampere op de +12 volt aansluiting.

zal em wel een keer in een nieuwe pc proberen, met een sterkere voeding

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 18:46
Op donderdag 23 mei 2002 19:57 schreef The_Woesh het volgende:
En als je nog een beetje intelligent wilt lijken, ga dan naar de Gamma/ Doeland/ Karwei/ Praxis en vraag om kroonsteentjes. Dan wordt je niet meegenomen naar de grindafdeling maar naar de elektrohoek. :+

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 20:06 schreef Darkice het volgende:

[..]

Jemig.. weet je dat niet? Zo'n vierkant blokje waar je draadjes in klem kan schroeven en op die manier kunt verbinden.
Don't blame me, Hij doet het nu ook hehe, heb de stekker er af geknipt en de losse draadjes in een molex aansluiting gefromeld :P, niet echt handig als ik de PC moet verplaatsen maar het werkt iig :).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
back to topic plz!!!

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 20:17 schreef Orion84 het volgende:
back to topic plz!!!
Knip die stekker eraf en fromel de + in een molex aansluiting bij het gele draadje, en de - bij de rode, dan zit ie op 7 volt, en dan moet je voeding het zeker wel trekken. Anders is er meer mis met de fan als met je voeding.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 20:30 schreef The_Woesh het volgende:

[..]

Knip die stekker eraf en fromel de + in een molex aansluiting bij het gele draadje, en de - bij de rode, dan zit ie op 7 volt, en dan moet je voeding het zeker wel trekken. Anders is er meer mis met de fan als met je voeding.
in die oude bak zit geen geel. alleen zwart rood en blauw.
maar ik zal het wel een keer in een nieuwe proberen, maar dan moet ik eerst toestemming hebben want die zijn nie van mijzelf.

Pagina: 1