Ok dit klinkt misschien vreemd maar ik ben van plan een UTP-netwerkkabel in de bodem van de sloot
te leggen naar de overburen. Zijn er dingen waar ik misschien (bijv. type/merk kabel) op moet letten? De afstand is iig minder dan 100 meter.
Natuurlijk zit er water in de sloot. Ik heb al wat geoefend met een touw en ik heb met een rubberboot een systeem bedacht waarmee ik een groef in de bodem graaf en daar de kabel in sodemieter...
hmmm... een pvc-kabel hé?
gewoon utp door een pijp doen, anders beschadigd het utp te snel, of vergaat de isolatie.
Hmz, ik zou wel afgeschermde kabel nemen. En dat dan in een flexibele pvc kabel doen, ik weet ff neit meer hoe ze heten maar je kan ze alle kanten op buigen.
Anoniem: 35417
Nee, gewoon een lange PVC-pijp nemen, en daar de draad(en) doorheen leggen. Dan wordt de kabel wat beter bechermd. Ligt er dan een sloot naar de overkand van de straat bij jou?Op woensdag 22 mei 2002 20:39 schreef Simon_H het volgende:
Natuurlijk zit er water in de sloot. Ik heb al wat geoefend met een touw en ik heb met een rubberboot een systeem bedacht waarmee ik een groef in de bodem graaf en daar de kabel in sodemieter...
Edit: Als je dit doet kan je gewoon Cat 5E kabel nemen. Mits het natuurlijk <100M is
Hmm... ok het wordt dus een tunnel... kunnen die flexibele buizen ook, die buizen waar stroomkabels door lopen in muren?
Anoniem: 35970
Eerst de sloot droogleggen en dan de kabel erin graven
Heb je ook aan wireless lan ged8?
Heb je ook aan wireless lan ged8?
Ja hoor, gewoon alles waar een kabel doorheen kan, en een beetje stevig is..Op woensdag 22 mei 2002 20:41 schreef Simon_H het volgende:
Hmm... ok het wordt dus een tunnel... kunnen die flexibele buizen ook, die buizen waar stroomkabels door lopen in muren?
Nou, de overburen wonen in dit geval in een andere straat ja... er loopt geen sloot door de straat nee... er wonen gewoon mensen aan de overkant van de sloot waar ik wel eens wat games wil spelen etc.
of gooi je kabel in een stuk tuinslang.
Als die niet waterdicht zijn weet ik het ook niet meer.
Als die niet waterdicht zijn weet ik het ook niet meer.
gooi die kabel gewoon de sloot in, werkt best hoor..
Oh shit nou bedenk ik me opeens: wat als de sloot gebaggerd wordt... misschien toch maar een wireless LAN. Maar is dat dan aan te sluiten op het gewone kabel-netwerk dat hier ligt? Sorry ik ben een noob met wireless
jazeker, maar wireless is duur en reetetraag.
Anoniem: 16192
je ken zo'n draad gewoon door de sloot hange, je hebt overgens speciale utp kabels die je door water kunt leggen, die zijn extra verzwaard en dikker, die heb ik is bij mijn werk bij libertel toendertijd gezien; waarsch is dat niet echt zomaar te koop en is het ook wel een stukje duurder
Tuurlijk, werkt best ja, alleen je wil over 2 jaar nog steeds kunnen LANnen. Het is goed om te investeren in dit soort bescherming. Je wil niet over 2 jaar weer de sloot moeten uitgraven om de kabel te vervangen..Op woensdag 22 mei 2002 20:43 schreef kieskes het volgende:
gooi die kabel gewoon de sloot in, werkt best hoor..
Wireless is echt heel erg duur, en de snelheid is niet optimaal te noemen. Je bent zo 3-5 keer goedkoper uit met een kabletje trekken. Sloten baggeren ze IMO toch niet vaak. En ik zou echt wat bescherming nemen. Tuinslang is idd ook een leuke, alleen kan je daar waarschijnlijk maar 1 kabel doorheen leggen. Misschien handig om ook aan uitbreiding te denken..Op woensdag 22 mei 2002 20:45 schreef Simon_H het volgende:
Oh shit nou bedenk ik me opeens: wat als de sloot gebaggerd wordt... misschien toch maar een wireless LAN. Maar is dat dan aan te sluiten op het gewone kabel-netwerk dat hier ligt? Sorry ik ben een noob met wireless
Anoniem: 22894
gewoon een flexibele pvc buis halen bij de karwei. daar trek je de kabel door. Dan gooi je de hele bende de sloot in (zorg alleen dat er geen water in de buis komt) en als de pvc buis eenmaal op de juiste plek ligt spuit je wat pur in de beide uiteinde om de boel spatwaterdicht te maken
Ik heb ff een plattegrond van de wijk gepakt, de afstand is hooguit 70 meter (ook binnenshuis meegerekend+wat extra
) Haalt Wireless dat op een lekker vaartje (max. van wireless bedoel ik)?
Waarom in godsnaam IN de sloot? Je kan toch veel makkelijker NAAST de sloot gaan graven etc?
Maar goed, als je het dan toch in de sloot gaat doen, gebruik dan een dikke pvc buis in combinatie met Cat6 PIMF kabel. Dit is S-FTP kabel (Shielded-Foil Twisted Pair), zeer goed afgeschermd en voorzien van een dikke rubberen mantel. Interessant extraatje: later kan je eventueel gigabit over koper implementeren, zonder kabels te hoeven vervangen.
Edit:
Wireless kan prima, is maximaal 11mbps (voldoende voor games) zolang je maar Line of Sight hebt met de andere kaart/access point. Er zijn speciale richt-antennes waarmee je het bereik kan vergroten, en enigszins kan kanaliseren (minder last van ongenode gasten). Maar op 70 meter is dat niet nodig (mits geen obstakels).
Maar goed, als je het dan toch in de sloot gaat doen, gebruik dan een dikke pvc buis in combinatie met Cat6 PIMF kabel. Dit is S-FTP kabel (Shielded-Foil Twisted Pair), zeer goed afgeschermd en voorzien van een dikke rubberen mantel. Interessant extraatje: later kan je eventueel gigabit over koper implementeren, zonder kabels te hoeven vervangen.
Edit:
Wireless kan prima, is maximaal 11mbps (voldoende voor games) zolang je maar Line of Sight hebt met de andere kaart/access point. Er zijn speciale richt-antennes waarmee je het bereik kan vergroten, en enigszins kan kanaliseren (minder last van ongenode gasten). Maar op 70 meter is dat niet nodig (mits geen obstakels).
dit probleem is al eens een keer langsgekomen
Ook een leuk idee, maar wordt wel weer een stukje duurder. Bedenk ook dat het in de grond nog wel eens flink koud kan worden.Op woensdag 22 mei 2002 20:48 schreef TheManinBlack het volgende:
Waarom in godsnaam IN de sloot? Je kan toch veel makkelijker NAAST de sloot gaan graven etc?
ah wat dan nog als ze gaan baggeren? Ten eerste zie je dat echt toch wel aankomen mag ik hopen; zo'n graafmachine zie je niet snel over het hoofd (plaats anders een bordje met "Pas op, netwerk kabel" in de sloot? mag vast wel
) en tja, ALS ze het kapot trekken, dan moet je een nieuwe kabel leggen
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Anoniem: 16192
niks kouder dan het water hoor, en volgens mij kan utp kabel daar wel tegenOp woensdag 22 mei 2002 20:51 schreef Tweak-Metallica het volgende:
[..]
Ook een leuk idee, maar wordt wel weer een stukje duurder. Bedenk ook dat het in de grond nog wel eens flink koud kan worden.
Kleine kans dat ze dat soort kleine slootjes baggeren. En dan ben je blij dat je goedkope kabel en nog wat extra bescherming hebtOp woensdag 22 mei 2002 20:53 schreef Simon_H het volgende:
De sloot is niet meer dan 50 centimeter diep
Je mag niet zomaar kabels gaan leggen in een gebied dat niet van jou is hoor. Officieel heb je daar een vergunning voor nodig, dacht ik. De gemeente/eigenaar van die sloot moet jou ook niet betrappen op het graven etc.Op woensdag 22 mei 2002 20:55 schreef BaRF het volgende:
ah wat dan nog als ze gaan baggeren? Ten eerste zie je dat echt toch wel aankomen mag ik hopen; zo'n graafmachine zie je niet snel over het hoofd (plaats anders een bordje met "Pas op, netwerk kabel" in de sloot? mag vast wel) en tja, ALS ze het kapot trekken, dan moet je een nieuwe kabel leggen
Je moet zorgen dat ie DIEP in de grond ligt, dan komt niemand erbij.
Weet ik niet hoor, als ie in het zicht ligt, en erg smerig is, dan zou ik me niks verbazen als ze daar geld voor uittrekken. Bovendien word het weer zomer (vissen, ondiep water + plantenzooi -> botulisme?)Op woensdag 22 mei 2002 20:57 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Kleine kans dat ze dat soort kleine slootjes baggeren.
Ze baggeren het slootje wel degelijk. Hoe diep moet die kabel dan worden ingegraven wil ie niet verrot gaan? De kabel gaat vanaf de kant eerst recht naar beneden (dus niet een stukkie schuin of zo) de bodem in en dan pas horizontaal.
Ligt eraan hoe diep ze normaal baggeren, daar heb ik gelukkig geen verstand van. Wat ik wel zou doen: zorg dat de kabel (+pijp) al ruim voor de oever diep onder de grond zit. Dit zal best een geklooi worden, maar het resultaat zal geweldig zijn. Niemand zal die kabel zomaar los kunnen krijgen.Op woensdag 22 mei 2002 20:59 schreef Simon_H het volgende:
Ze baggeren het slootje wel degelijk. Hoe diep moet die kabel dan worden ingegraven wil ie niet verrot gaan? De kabel gaat vanaf de kant eerst recht naar beneden (dus niet een stukkie schuin of zo) de bodem in en dan pas horizontaal.
Betreft een vergunning; ik heb eens gelezen dat iemand toestemming vroeg een kabel (wat voor boeide niet) onder de straatstenen aan te leggen. Het mocht maar de persoon moest het helemaal zelf doen en de gemeente was niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade in welke vorm dan ook bla bla bla...
Anoniem: 23825
en is er geen brug over die sloot, ik neem aan van wel is wel handig als je naar je huis toe wilt
gewoon 80 cm ingraven --> onder de vorst en dus ook bagger grens!
er is wel een brug maar dan ga ik rúím over de 100 meter-lengte heen en daarnaast; dat vinden de aanliggende buren niet goed (de kabel moet dan achter hun tuinen langs... ouwe mensen, snappen zoiets toch niet)
Denk toch echt dat het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk gaat. Tenzij je in een of ander boeren gehucht op de Veluwe woont ofzo. Maar ik geef je weinig kans dat ze zo relaxed met je aanvraag om zullen gaan.Op woensdag 22 mei 2002 21:06 schreef Simon_H het volgende:
Betreft een vergunning; ik heb eens gelezen dat iemand toestemming vroeg een kabel (wat voor boeide niet) onder de straatstenen aan te leggen. Het mocht maar de persoon moest het helemaal zelf doen en de gemeente was niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade in welke vorm dan ook bla bla bla...
Als je officieel een aanvraag indient, heb je misschien wel kans dat je een of andere geflipte milieu activist op je dak krijgt, die moord en brand schreeuwt om die "arme" vissen/planten/sloot/amoebe ofzo.
Haha, idd gewoon onder die brug spijkerenOp woensdag 22 mei 2002 21:08 schreef TheOSMan het volgende:
en is er geen brug over die sloot, ik neem aan van wel is wel handig als je naar je huis toe wilt
Aan een brug spijkeren had iemand anders al gedaan met een tv-kabel... was illegaal (twee huizen op één aansluiting) en die kabel is weggesloopt door de gemeente
Anoniem: 26799
ok zie je t voor je huis = [] sloot = |Op woensdag 22 mei 2002 20:48 schreef TheManinBlack het volgende:
[] | []
en daar wou jij naast gaan graven
men neme een TYLEEN leiding van een mm of 22 (zo'n zwarte kunststof waterleiding) van voldoende lengte, eventueel van huis tot huis. Ze zijn prima en waterdicht te koppelen met een knel verbinding. Leg de buis (natuurlijk) zo goed en veilig mogelijk. Koop 100 meter vliegertouw. (tenminste 40 meter meer dan de lengte van de buis!) Koop een aantal (3 tot 5) piepschuim bollen die in de buis passen, maar net niet helemaal strak. Bevestig het touw aan de bollen. Zet aan de overkant je moeder of zus klaar met de stofzuiger, en laat de bollen maar schuiven. Ga met het touw de UTP trekken, maar let erg goed op dat je na 10, 20, 30 en 40 meter het touw opnieuw aan de UTP vastzet anders trek je de kabel misschien stuk. (dus het touw moet het werk doen en niet de kabel) Eventueel vervang je het vliegertouw eerst even door een iets dikker / sterker touw.
Attentiepuntje : gebruik het lieft een kabel met een PE mantel (Poly Ethyleen) en geen PVC want die "stroopt" nogal snel. Ook een fles afwasmiddel doet wonderen >:)(maar EERST het touw erdoor zien te krijgen, dan pas glijmiddel!!
Succes ermee !
(ik dit kunstje al eens uitgevoerd over meer dan 150 meter)
Attentiepuntje : gebruik het lieft een kabel met een PE mantel (Poly Ethyleen) en geen PVC want die "stroopt" nogal snel. Ook een fles afwasmiddel doet wonderen >:)(maar EERST het touw erdoor zien te krijgen, dan pas glijmiddel!!
Succes ermee !
(ik dit kunstje al eens uitgevoerd over meer dan 150 meter)
Enne die sloot word niet koud in de winter (iets van ijs ofzo ?? want als je een kabel 60 cm in de grond legt heb je kans dat ie niet bevriesd maar hoe zit dat met een kabel door water ?? ken je die kabel niet gewoon spannen langs de sloot (mischien hebben ze daar wel schrikdraad daar kan je hem dan aan vast tyrepen (blijven ze er tenminsten wel vanafOp woensdag 22 mei 2002 20:51 schreef Tweak-Metallica het volgende:
[..]
Ook een leuk idee, maar wordt wel weer een stukje duurder. Bedenk ook dat het in de grond nog wel eens flink koud kan worden.
Euuuuuh.......crosstalk?Op woensdag 22 mei 2002 23:15 schreef raymonvdm het volgende:
ken je die kabel niet gewoon spannen langs de sloot (mischien hebben ze daar wel schrikdraad daar kan je hem dan aan vast tyrepen (blijven ze er tenminsten wel vanaf
Anoniem: 50662
Hmmmzz
Volgens mij kan je beter het huis naast die persoon kopen, lijkt me een stuk eenvoudiger
Anoniem: 55399
Waarom pak je niet gewoon een dik stuk waterleidingpijp (messing ofzo) en schuif de kabel daardoor. Je weet dan zeker dat het niet zal gaan drijven en met wat mazzel zakt de hele meuk lekker diep in de bagger
als je nou gewoon aan beiden kanten een isdn koppelstukje doet waar je de 'riskante' kabel tussen legt. dan verneuk je het koppelstukje een beetje zodat de kabel makkelijk er uit te trekken is zodat als er wat mee gebeurt dat alleen de kabel door de sloot tebarst is of er uit vliegt. dan gooi je die kabel gewoon over de sloot heen, waarom zou je hem in gaan graven ofzo.
effe off-topic.. je mag van je provider gewoon internet delen?
je zou ook de kabel eens kunnen insmeren met een goedje waardoor hij waterafstotent is (denk aan niet giftige middelen anders gaan er vissen drijven) bijv. teer of iets dergelijks!
wisdom is rarely common
Waarom zie ik nooit een Tweaker met een snorkel door de sloot heen zwemmen met een netwerkkabel?
Anoniem: 13165
Tuinslag kan ook verzwaren met wat stennen. Kabel bestadigd niet snel en kan redelijk wat hebben.
Ik zou is gaan kijken voor van die boerentuinslangen...heb ik best wel veel ervaring mee komt geen ene graafmachine doorheen die douwen ze alleen maar verder de sloot in 
Wel een strak idee dat ik zou ze alleen het eerste stukkie tot de sloot ingraven ivm maaien enzo ook hier zou stukken slangg omheen doen (eventueel dunnere) voor bescherming
Die boerentuinslangen zijn wel te krijgen op www.agrari.nl ofzo moet je maar ff kijken ze hebben 4 cm rubber en daaromheen nog een laagje en daar kunnen makkelijk 3 utp kabels doorheen.....
En LAN zou ook een oplossing kunnen zijn alleen is zo fokking sloom !!
/edit moet het ff 2 keer lezen kan niet zo goed schrijven
Wel een strak idee dat ik zou ze alleen het eerste stukkie tot de sloot ingraven ivm maaien enzo ook hier zou stukken slangg omheen doen (eventueel dunnere) voor bescherming
Die boerentuinslangen zijn wel te krijgen op www.agrari.nl ofzo moet je maar ff kijken ze hebben 4 cm rubber en daaromheen nog een laagje en daar kunnen makkelijk 3 utp kabels doorheen.....
En LAN zou ook een oplossing kunnen zijn alleen is zo fokking sloom !!
/edit moet het ff 2 keer lezen kan niet zo goed schrijven
Pagina: 1