Subwoofers combineren?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 12:15
Ik heb momenteel een Audigy met een Inspire 5300.
Een mooi 5.1 systeempje thus. Alleen vind ik het nóg iets te weinig >:)
Daarom ben ik aan het kijken geweest naar mooie setjes met een subwoofer en twee speakers. Mijn oog viel op de Creative SoundWorks 320.
Echt 7 speakers appart aansturen gaat natuurlijk nooit, maar ik split het kanaal van de frontspeakers dan gewoon naar die andere twee speakers. Zo ook met de subwoofer. (twee subwoofers aan één uitgang op de geluidskaart dus)
Maar, gaat dit werken? Krijg ik dan idd een GOED 7.2 systeem? Of gaat op de een of andere manier hier een hele hoop geluidskwaliteit door verloren? (ik neem aan dat de SoundWorks 320 niet zo'n goed geluid geven als de Inspire 5300?)

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Het kan, maar let wel op de impendantie. Je maakt van 8 ohm speakers, door ze aan elkaar te knopen 4 ohm. Hoeft op zich niet zo'n probleem te geven als je maar niet voluit draait.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:01
Op woensdag 22 mei 2002 20:51 schreef marco899 het volgende:
Het kan, maar let wel op de impendantie. Je maakt van 8 ohm speakers, door ze aan elkaar te knopen 4 ohm. Hoeft op zich niet zo'n probleem te geven als je maar niet voluit draait.
ehm.. volgens mij heeft hij het niet over splitten na de versterker, maar ervoor. line signal dus. en dat heeft niets te maken met de impedantie van de speakers.

line level splitten kan gewoon. (dus van een output van je geluidskaart naar meerdere versterkers/versterkermodules in pc speakers.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Ik ken een praktijkvoorbeeld van twee (grote) subwoofers die elkaars geluid bijna volledig ophieven. Dus met dit voorbeeld in je achterhoofd kan het een lastige kwestie worden. Ik zelf ben van mening dat wanneer je een enkele subwoofer gebruikt een beter geluid hebt dan met twee subs, namelijk omdat er bij het inmixen van films rekening (nog)gehouden word met een subwoofer geen twee.

Als je de mogeljikheid hebt een sub te lenen om het eens te testen met twee zou ik dat zeker doen voordat je een tweede sub koopt.

Murphy was an optimist

Verwijderd

ik heb 2 subwoofers aangesloten op mijn 5.1 systeem, gewoon kabeltje van center naar me subwoofer en van me subwoofer naar de versterker :)

als ik ze beide aanheb heb ik absoluut meer geluid, maar meestal heb ik er maar 1 aan omdat het anders beetje aso is voor de buurt

Verwijderd

Dit is een standaard principe van "noise cancellation"...
Door 2 speakers precies verkeerdom aan te sluiten en een mono signaal af te spelen, zou je theoretisch (en vaak in de praktijk ook) geen geluid moeten horen...
ofwel zolang de polariteit van de speakers correct wordt aangesloten zou het goed moeten gaan...

Ik ben het met GoGoHaRrY eens dat het niet zo bedoeld is, dus ik vraag me af of het de kwaliteit ten goede komt...

Als ik het zo zou doen, zou ik de sub's onder (of in de buurt) zetten, je hoort als mens namelijk minder goed WAAR bas vandaan komt, maar je hoort het wel... Dus als ze onder je frontspeakers zet zou je een stuk beter geluid moeten hebben...

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:08

Aidix

Geluidspietlut

Op goede subs zit ook een phase switch, maar dan bedoel ik HiFi subs en niet die koektrommels die bij je PC geluidsdozensetje zitten.

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 22:18 schreef Aidix het volgende:
Op goede subs zit ook een phase switch, maar dan bedoel ik HiFi subs en niet die koektrommels die bij je PC geluidsdozensetje zitten.
[audiofielmodus]Errhm, volgens mij zitten op de topmodelletjes juist geen phase switch, en op de goedkopere (koekblikken) juist weer wel... (no flame intended)
>:)
[/audiofielmodus]
Pagina: 1