Toon posts:

Glasvezelverbinding is traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste goeroe's

Huidige situatie:
1 Win2000 Srv. Domein Controller met Exchange 5.5
1 Win2000 Srv. met Exact for Windows
1 Win2000 Srv. met alle data en printers

Werkplekken zijn nieuwe compaq Evo's met Win2000

Hetgeen zit aangesloten op een 3COM switch 10/100 24 poorts.

Twee buitenkantoortjes zitten dmv glasvezelverbinding aan elkaar gekoppeld via Planet Bridges. Nu als wij bestanden gaan opvragen bij deze buitenkantoortjes is de overdrachtsnelheid veel minder dan 10Mb. Kortom Exact opstarten is dus een drama terwijl dat hetgeen altijd in de oude Terminal Server omgeving prima heeft gewerkt.
We snappen als geen ander dat met Terminal Server alleen muis,keyboard en beeldinformatie over delijn gaat, maar ik moet toch gewoon ten alle tijden een 100Mb verbinding hebben?

We hebben de apparatuur aan/uit gezet, jammer genoeg zonder resultaat.

Naar onze mening werkt een glasvezelverbinding wel of niet. Een knik in de kabel kan dus niet. We vermoeden dat het zit in de apparatuur, alleen hoe kan je dat testen? Er zit geen software bij de bridges om iets uit te lezen ofzo...

Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Even zomaar een vraag:
Wat voor een glaspoort zit erin die Planet bridges?
Zijn dit niet gewoon 10 MB Ethernet/Fibre mediaconvertors?

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 16:01

Alphafox

wat zeggie!

glasvezel traag???

wisdom is rarely common

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06-2025

lange

Boom Boom?

Op woensdag 22 mei 2002 19:33 schreef Alphafox het volgende:
glasvezel traag???
10mb met glas is traag jah...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 19:29 schreef jakkes2 het volgende:
Even zomaar een vraag:
Wat voor een glaspoort zit erin die Planet bridges?
Zijn dit niet gewoon 10 MB Ethernet/Fibre mediaconvertors?
Als wij naar de voorzijde van deze bridges kijken zitten daar twee soort tulipachtige stekkers op afgewerkt. Naast deze twee aansluitingen zit een RJ45 aansluiting waar onder staat 100MB welke naar de switch gaat.

Verder verschijnen er ook geen collisions op de switch of bridges.

Tevens hebben we nog een pingetje open gezet en zien dat de responsetijden af en toe afwijken. Dus 98% =1ms en af en toe <10ms.

Helpt deze info iets voor een eventuele oplossing? Wij hopen het ;)

• lange

lange

Boom Boom?

Op woensdag 22 mei 2002 19:36 schreef Nokian het volgende:

[..]

Als wij naar de voorzijde van deze bridges kijken zitten daar twee soort tulipachtige stekkers op afgewerkt. Naast deze twee aansluitingen zit een RJ45 aansluiting waar onder staat 100MB welke naar de switch gaat.

Verder verschijnen er ook geen collisions op de switch of bridges.

Tevens hebben we nog een pingetje open gezet en zien dat de responsetijden af en toe afwijken. Dus 98% =1ms en af en toe <10ms.

Helpt deze info iets voor een eventuele oplossing? Wij hopen het ;)
100MB of 100Mb..?
en dan 100MB /24 =4,een beetje, kortom heeft die switch geen glas uplink?

/edit
wat je ook kan proberen is een g-bit nic (moet je die wel hebben ;) ) in je servers prikken en dan eens kijken hoe het gaat, natuurlijk wel je glaslijn in die g-bit nic, als je switch geen glas heeft kan je dat als oplossing nemen.

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 09:32
Maar wat is nou de snelheid van je glas verbinding?

Ik kan het volgende volgen, vroeger (kan je overigens vermelden wat voor verbinding er toen was) via TS werkte het, lijkt me duidelijk.

Maar als je nu een lijn van bv. 512 kb heb liggen ja dan klopt het dat het niet vooruit te branden is.

Dus graag even meer Tech info over de lan/wan verdingingen

May the Force be with You instead of Bill

• lange

lange

Boom Boom?

Op woensdag 22 mei 2002 19:43 schreef Jedi Lord het volgende:

Ik kan het volgende volgen, vroeger (kan je overigens vermelden wat voor verbinding er toen was) via TS werkte het, lijkt me duidelijk.

Maar als je nu een lijn van bv. 512 kb heb liggen ja dan klopt het dat het niet vooruit te branden is.

ze hebben eigen glas lijnen liggen (als ik het goed begrijp), dus niet shared, dus het 512 verhaal gaat hier niet op...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 19:43 schreef Jedi Lord het volgende:

Oude situatie met TS en Thin Clients was dezelfde glasvezelverbinding die er nu ligt -> Alles prima!

Nu exact dezelfde glasvezelverbinding alleen met Win2000 Srv. en Compaq werkplekken en een prut verbinding.

Verder zijn het Planet Bridges die met 100Mb afgewerkt zitten op een 3com switch 10/100.

Die glasvezelverbinding is toch veel sneller dat 100Mb. In dit geval is je switch dan de bottleneck t.w. 100Mb?

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Hoe staat het zaakje aangesloten op die andere 2 kantoren? Staan het aan die kanten ook allemaal op 100 Mbit?

• Ye Greate'96
  • Laatst online: 11-08-2021
Op woensdag 22 mei 2002 19:39 schreef lange het volgende:

[..]

100MB of 100Mb..?
en dan 100MB /24 =4,een beetje, kortom heeft die switch geen glas uplink?

/edit
wat je ook kan proberen is een g-bit nic (moet je die wel hebben ;) ) in je servers prikken en dan eens kijken hoe het gaat, natuurlijk wel je glaslijn in die g-bit nic, als je switch geen glas heeft kan je dat als oplossing nemen.
Gedeeld door 24 zou je alleen krijgen wanneer 24 pc's vanaf iedere poort een groot bestand zou kopieren over de glas-lijn, lijkt me wel heel toevallig

• Han
  • Niet online

Han

Wat domme reactie's getrashed en een schopje richting:

--> [forum=19]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 19:59 schreef ye_greate96 het volgende:

[..]

Gedeeld door 24 zou je alleen krijgen wanneer 24 pc's vanaf iedere poort een groot bestand zou kopieren over de glas-lijn, lijkt me wel heel toevallig
Inderdaad dat is iets te toevallig.

Wel is het zo dat 7 pc's zitten aangesloten via deze glasvezelverbinding waarvan er altijd 4 tot 5 aanstaan die
ingelogd zijn op het netwerk. Maakt dat nog iets uit? Het enige wat deze gebruikers gebruiken is Outlook, Word en Excel. 1 gebruiker heeft Exact. Lijkt ons dat het moet lukken....?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
wat je beschrijft is volgens mij atm, dat is 155 mbit, dus iets sneller als 100 mbit utp. Dus ja, als het inderdaad atm is dan weet je ook gelijk waarom het traag is.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 20:07 schreef MoBi het volgende:
wat je beschrijft is volgens mij atm, dat is 155 mbit, dus iets sneller als 100 mbit utp. Dus ja, als het inderdaad atm is dan weet je ook gelijk waarom het traag is.
uuuh? nog een keer....wat is atm en wat voor berekening laat jij hier op los?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 22 mei 2002 19:48 schreef Nokian het volgende:

[..]
Die glasvezelverbinding is toch veel sneller dat 100Mb. In dit geval is je switch dan de bottleneck t.w. 100Mb?
Een glasvezel-verbinding is niet in principe sneller dan een koper-verbinding, het hangt allemaal af van wat voor transceivers er op de glasvezel-kabel zijn aangesloten, want dezelfde kabel is geschikt voor Ethernet (10/100/1000), TokenRing (4/16/100), FDDI (100), ATM (155), ARCnet (1.5/100).

Als de Planet-bridges dezelfde zijn als het exemplaar dat ik hier heb, zijn die 100/100, maar als het goed is staat de snelheid ook onder de glas-connectoren. Mijn type-nummer is FS-2020TF. Op mijn bridge zitten voor beide poorten 4 LEDjes voor FDX, LNK, FWD, TX, wat doen die ?

Is die 3Com switch manageable ? Dan kun je eventueel de counters van de poorten naar de bridges uitlezen om te kijken of je overdadig verkeer langskrijgt.

Ofwel, je vermeldt apparatuur zonder de type-nummers, dus hoest die even op, die zijn zinnig.

Trouwens, naarmate je een glaskabel meer buigt in de buurt van de minimale buig-radius, krijg je in toenemende mate verlies van pakketjes, het is niet een alles of niets. Heb je packet-loss, je vermeldt alleen afwijkende ping-tijden,m die lijken echter niet te duiden op problemen.
Ik zie overigens in de verhalen geen enkele aanleiding om ATM te vermoeden (dan zou de setup ook direct aanmerkelijk complexer worden).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 21:26 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een glasvezel-verbinding is niet in principe sneller dan een koper-verbinding, het hangt allemaal af van wat voor transceivers er op de glasvezel-kabel zijn aangesloten, want dezelfde kabel is geschikt voor Ethernet (10/100/1000), TokenRing (4/16/100), FDDI (100), ATM (155), ARCnet (1.5/100).

Als de Planet-bridges dezelfde zijn als het exemplaar dat ik hier heb, zijn die 100/100, maar als het goed is staat de snelheid ook onder de glas-connectoren. Mijn type-nummer is FS-2020TF. Op mijn bridge zitten voor beide poorten 4 LEDjes voor FDX, LNK, FWD, TX, wat doen die ?

Is die 3Com switch manageable ? Dan kun je eventueel de counters van de poorten naar de bridges uitlezen om te kijken of je overdadig verkeer langskrijgt.

Ofwel, je vermeldt apparatuur zonder de type-nummers, dus hoest die even op, die zijn zinnig.

Trouwens, naarmate je een glaskabel meer buigt in de buurt van de minimale buig-radius, krijg je in toenemende mate verlies van pakketjes, het is niet een alles of niets. Heb je packet-loss, je vermeldt alleen afwijkende ping-tijden,m die lijken echter niet te duiden op problemen.
Ik zie overigens in de verhalen geen enkele aanleiding om ATM te vermoeden (dan zou de setup ook direct aanmerkelijk complexer worden).
Hierbij de specs van de bridges:
loc: buitenkantoortje
Planet FS-2020TF
TX knippert bij P1
FWD knippert bij P2
Link brandt alleen bij P2
Dit is alles wat hier gebeurt!

loc: hoofdkantoor
Planet FS-2020TF
TX knippert bij P1 en af en toe bij P2
FWD knippert bij P2 en af en toe bij P1
Link brandt bij P1 en P2

Verder valt ons op, dat als op het hoofdkantoor de ledjes oplichten op de bridge, veel oranje lampjes oplichten op de 3com Superstack II 3300 switch.

Verder hebben we de buiging gecontroleerd van de glasvezelkabels maar die zitten niet extreem klem of onder een hoek van 90 graden afgewerkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt....

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
lijkt op collisions op je netwerk. Zitten je glas connectors er goed in?

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• mvdejong

mvdejong

Het knipper-gedrag van de bridge op het hoofd-kantoor klinkt goed, je ziet dat veel binnenkomt op koper, maar niet alles wordt doorgestuurd naar glas. De bridge werkt duidelijk als bridge.

Dat een inkomend pakket vanaf de bridge in de switch over meerdere poorten gedistribueerd wordt kan gebeuren, als de switch niet direct weet achter welke poort het doel-systeem zit, gedraagt de switch zich voor dat pakketje als een hub.

Als de lampjes op de bridge op het buitenkantoortje niet kapot zijn, gebeurt daar iets geks. De LNK op de koper-poort zou aan moeten zijn (als het aangesloten apparaat daar aanstaat natuurlijk). Een laffe oplossing : verwissel de bridges eens (tenzij het patroon op beide BK's identiek is, dat zou te toevallig zijn) ?

Het lijkt dus op het buitenkantoortje niet helemaal fris te zitten.

Volgens mij is een 3300 altijd een managed switch, dus daar zou je in ieder geval uit moeten kunnen lezen of er veel errors optreden.

Let bij de ping ook eens op de volgnummers van de pakketjes, loopt dat netjes op ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > PNS

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

sorry if I'm wrong:

100 Mbit is toch 10MB/s???? Als je een 10/100 switch hebt dan heb je ook maximaal 10 MB/s

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 20:31 schreef mvdejong het volgende:
Volgens mij is een 3300 altijd een managed switch, dus daar zou je in ieder geval uit moeten kunnen lezen of er veel errors optreden.
Klopt, is een managed switch.

Nokian, ik raad je aan om je netwerk eens te sniffen. Zitten er rare pakketjes op? Zo ja, waar komen die vandaan?
Misschien even een testopstelling maken waarin je een PC direct aansluit op de bridge aan de ene kant en ook een aan de andere kant. Hoe zijn je snelheden dan? (kopiëer een groot bestand heen-en-weer)

Verwijderd

Nokian,

Wij hebben hier ook een heleboel 3Com 3300 Switches. Ik kan je aanraden om allereerst eens naar de firmware versie van de switch te kijken. De laaste (pas uitgebrachte) versie is 2.69. Dit is volgens de release notes een snelle betrouwbare versie.

Als we het over data hebben, dan praten we over een bestand van 100MegaByte. Bij verbindingen hebben we het over 100Megabit wat een factor 8 langzamer is.

Op de deelkantoren staan daar ook 3Com switches ? Zorg ervoor dat je auto negotiation in iedergeval uit heb staan. Zet de verbinding fixed op 100MB Full Duplex (als je bridge dat ondersteunt dan he !). Ook zou ik broadcaststorm control op de 3com switch aanzetten.

Ik weet niet of je plaatjes kan posten, maar ter veduidelijking zou je die misschien kunnen tekenen, inscannen en posten.

Hope it helps :P

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

We hebben de apparatuur aan/uit gezet, jammer genoeg zonder resultaat.

Naar onze mening werkt een glasvezelverbinding wel of niet. Een knik in de kabel kan dus niet. We vermoeden dat het zit in de apparatuur, alleen hoe kan je dat testen? Er zit geen software bij de bridges om iets uit te lezen ofzo...
Begin eens met het volgende : Zet op een van die NT bakken een FTP server op, zet er een dikke ISO op en download die over die glasvezelverbinding. Da's over het algemeen een prima indicatie van de ruwe doorvoersnelheid.

Indien je onder de 4 MB per seconde zit heb je een probleem, ik heb echt snelheden van 9 MB/sec gehaald op een 100 Mbit netwerk over glasvezel.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 16:16 schreef netspy het volgende:
Nokian,

Wij hebben hier ook een heleboel 3Com 3300 Switches. Ik kan je aanraden om allereerst eens naar de firmware versie van de switch te kijken. De laaste (pas uitgebrachte) versie is 2.69. Dit is volgens de release notes een snelle betrouwbare versie.

Als we het over data hebben, dan praten we over een bestand van 100MegaByte. Bij verbindingen hebben we het over 100Megabit wat een factor 8 langzamer is.

Op de deelkantoren staan daar ook 3Com switches ? Zorg ervoor dat je auto negotiation in iedergeval uit heb staan. Zet de verbinding fixed op 100MB Full Duplex (als je bridge dat ondersteunt dan he !). Ook zou ik broadcaststorm control op de 3com switch aanzetten.

Ik weet niet of je plaatjes kan posten, maar ter veduidelijking zou je die misschien kunnen tekenen, inscannen en posten.

Hope it helps :P
Netspy,

Op de deelkantoren staan Planet switchen. Je raad voor het opwarderen van de firmware zullen wij zeker doen. Tevens broadcaststorm zullen wij aanzetten op de 3com switch. Resultaat proberen wij z.s.m. te laten weten.

Tnx.

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 12:13 schreef Nokian het volgende:

[..]

Netspy,

Op de deelkantoren staan Planet switchen. Je raad voor het opwarderen van de firmware zullen wij zeker doen. Tevens broadcaststorm zullen wij aanzetten op de 3com switch. Resultaat proberen wij z.s.m. te laten weten.

Tnx.
Zoals Pim het zou hebben gezegd @ your service.

Denk alleen niet dat je er met deze aanpassingen bent. Waarom gebruik je op de main locatie trouwens een 3com switch en op dislocaties een "Planet" switch (wat dat dan ook moge zijn) ? Het zal vaak zo zijn dat producten van verschillende leveranciers niet naadloos met elkaar samen werken. Kijk ook je duplex instellingen na. Je gebruikt toch geen Vlan's ? Wij hebben ooit problemen gehad met Magnum Bridges van KPN. Ondersteungen nl. geen 802.1q (q-tagging voor VLAN's) Mogelijk oplossing kan dus ook nog zijn als je VLANS, Qos enz gebruikt om op je windows pc's de MTU size in je TCP/IP stack aan te passen

Default windows = 1500
Change to = 1496

>:)

• mavink
  • Laatst online: 24-11-2025
Misschien een domme vraag, maar als je "kaal" glas naar binnen hebt liggen, waarom werk je dan met bridges? Je zou die kabel toch gewoon direct op de switch kunnen prikken?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Hoelang is die kabel?

Multimode fiber kan in halfduplex tot 440 meter, en op full duplex tot 2 km.

Kijk eens of in je segment alles full duplex of halfduplex is. Je kunt die 2 namelijk niet mengen: of alles half, of alles full zetten. Controleer ook de kaarten.

Oja, trace eens een paar pakketjes, en schaf een netwerk-sniffer aan.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Ik weet niet hoe mijn kennis van netwerken is maar als je van een machine over een glasvezel verbining wilt maken dan moet de machine toch weten naar wel ip hij moet zoeken en hoe hij dat ip kan benaderen.

zoek eens op de windows 2000 machine naar hosts

zet hier de ip adressen van jouw wan/lan in en de naam van de servers.

"Exact wil nog wel eens over een netwerk zijn connectie verliezen, of kan de server niet vinden:"

Je kan ook nog kijken of je je route tabel kan aanpassen. zodat hij weet dat als hij dat ip adres zoekt hij die kan vinden aan de andere kant van de bridge.

//edit
ik ben maar een netwerkbeheerder in opleiding

• mavink
  • Laatst online: 24-11-2025
Met een gebridged netwerk is dat allemaal niet nodig; dat kan je zien als 1 netwerksegment. Er is kennelijk echt een probleem met de hoeveelheid verkeer die over de glasvezel gaat / kan gaan.
Is het misschien een idee om eens te monitoren hoeveel verkeer er daadwerkelijk over die lijn gaat? Jullie "hoofdswitch" is te monitoren via SNMP, dan kan je dus zien hoeveel verkeer er over de poort gaat waar die bridges aan hangen. Verstuur eens een groot bestand en kijk hoeveel kbit/s of mbit/s er dan over die poort kan.

• Vinnienerd
  • Laatst online: 30-04 18:42
Op vrijdag 24 mei 2002 10:41 schreef pizza_boer het volgende:
sorry if I'm wrong:

100 Mbit is toch 10MB/s???? Als je een 10/100 switch hebt dan heb je ook maximaal 10 MB/s
100 Mbit = 12,5 MB/s

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 27 mei 2002 17:52 schreef Vinnienerd het volgende:

[..]

100 Mbit = 12,5 MB/s
officieel wel, maar TCP/IP (en ethernet zelf) hebben ook nog overhead.

bekant 20% dus trek dat er maar even vanaf.
en dan is 10 mb/sec een redelijke schatting

EDIT: in een TCP/IP over ethernet frame heeft 94 van de maximaal 1500 bytes geen betekenis voor de gebuiker.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Inloggen op de 3com's.
Login: admin
Password:

Menu options: --------------3Com SuperStack 3 Switch 4400---------------
bridge - Administer bridge-wide parameters
feature - Administer system features
logout - Logout of the Command Line Interface
physicalInterface - Administer physical interfaces
protocol - Administer protocols
security - Administer security
system - Administer system-level functions
trafficManagement - Administer traffic management

Type ? for help
----------------------------------------- (1)---------------------------
Select menu option: ph

ethernet - Administer Ethernet ports

Type "quit" to return to the previous menu or ? for help
Select menu option (physicalInterface): eth

autoNegotiation - Enable/disable auto-negotiation
detail - Display detailed information
flowControl - Enable/disable flow control
portCapabilities - Set the port capabilities
portMode - Set the port speed and duplex mode
portState - Enable/disable an Ethernet port
smartAutosense - Enable/disable smart autosensing
summary - Display summary information

Select menu option (physicalInterface/ethernet): aut
Select Ethernet port (1-25,all)[all]: 12
Enter new value (enable,disable)[enable]: disable

autoNegotiation - Enable/disable auto-negotiation
detail - Display detailed information
flowControl - Enable/disable flow control
portCapabilities - Set the port capabilities
portMode - Set the port speed and duplex mode
portState - Enable/disable an Ethernet port
smartAutosense - Enable/disable smart autosensing
summary - Display summary information

Select menu option (physicalInterface/ethernet): portM
Select Ethernet port (1-24,all)[all]: 12
Enter new value (10half,10full,100half,100full) [100half]: 100full

Select menu option (physicalInterface/ethernet):
Dit is dan wel een 4400 maar op een 3300 werkt dit hetzelfde misschien dat dit het op lost wel aan beide kanten doen! :P

En trouwens het kan ook een kink in de kabel zijn. Dus dat de fiber niet helemaal lekker is (heb ik namelijk ook gehad met LX en SX, een LX interface met een SX kabeltje zuigt :))

En dan bij hoge load ligt ie op zijn gat. Dus controleer dat even. En kijken of de bridges geen foute kabeltjes hebben, vervang in ieder geval even de UTP kabels er tussen. Kan ook weleens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 10:50 schreef vink het volgende:
Misschien een domme vraag, maar als je "kaal" glas naar binnen hebt liggen, waarom werk je dan met bridges? Je zou die kabel toch gewoon direct op de switch kunnen prikken?
Het is alleen jammer dat de 3com 3300 geen twee uitbreidingsslots heeft welke ik wel nodig heb. ;)

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 09:06
Als wij naar de voorzijde van deze bridges kijken zitten daar twee soort tulipachtige stekkers op afgewerkt.
als het echt van die soort tulp stekkertjes zijn dan heb je een hele grote kans dat het gewoon 10Mbit poorten zijn voor glas. Het aanzetten van broadcaststorm etc. zal je snelheid echt niet van 10 naar 100 brengen. Leen eens 2 echt 100Mbit switchen en laat nieuwe connectoren aan je kabel zetten (als deze ervoor geschikt is) SC ipv ST.

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 30 mei 2002 10:19 schreef chemokar het volgende:

[..]

als het echt van die soort tulp stekkertjes zijn dan heb je een hele grote kans dat het gewoon 10Mbit poorten zijn voor glas. Het aanzetten van broadcaststorm etc. zal je snelheid echt niet van 10 naar 100 brengen. Leen eens 2 echt 100Mbit switchen en laat nieuwe connectoren aan je kabel zetten (als deze ervoor geschikt is) SC ipv ST.
Nee, ik heb dezelfde switch, en die is wel degelijk 100Base-TX <-> 100Base-FX.

Hoewel ST tegenwoordig voor de meeste toepassingen wel de standaard is (hoewel i.v.m. de poort-dichtheid op switches er een drive naar kleinere formfactors is), is in het begin van 100Base-FX ook ST veel gebruikt (omdat dat in die tijd veel voor bestaande fiber-backbones gebruikt was). Zo kom je ook voor ATM/OC-3 en FDDI zowel ST als SC tegen (en voor FDDI natuurlijk ook MIC a.k.a. FSD a.k.a. FDDI), hoewel ook daar het streven is (of was) naar SC.

Pagina: 1