Ik wil via een HUB een oude 386sx op mijn computer aansluiten. Ik heb kabel internet. Is het dan mogelijk om op die oude 386sx te internetten als W95 erop draait. Er zit ook al een andere computer op aangesloten met Windows XP en op de hoofdcomputer(of hoe jullie dat ding willen noemen. Ik noem hem mijn game bakkie) waar het kabel internet op aangesloten is zit ook Windows XP.
Je kunt hem gebruiken als internetrouter, maar dan zou ik geen windows erop zetten, maar een mini-linuxdistro, bv. Freesco (die gebruik ik zelf, ook geen hdd nodig
)
Verwijderd
Hij bedoelt of hij kan het internet opkan met de 386. Dus de gamebak als router en die 386 als client. Dat kan volgens mij wel.
Maareh...Win95 op een 386SX?! Naja als jij het wil...
Maareh...Win95 op een 386SX?! Naja als jij het wil...
Verwijderd
In theorie is het mogelijk, maar Win3.11 draait nog maar met moeite op een 386SX, Win95 zou ik nog niet eens proberen op een 486.Op woensdag 22 mei 2002 17:18 schreef Mpdrichel het volgende:
Ik wil via een HUB een oude 386sx op mijn computer aansluiten. Ik heb kabel internet. Is het dan mogelijk om op die oude 386sx te internetten als W95 erop draait. Er zit ook al een andere computer op aangesloten met Windows XP en op de hoofdcomputer(of hoe jullie dat ding willen noemen. Ik noem hem mijn game bakkie) waar het kabel internet op aangesloten is zit ook Windows XP.
Ik draaide altijd prima Win95 op mijn 386, dit was een Intel 386SX40 met 16MB RAM en een 250MB schijfje. Je kunt je 386 wel aansluiten op je internet als er een netwerkkaart in zit.
en als je voldoende ipadressen hebt. anders kun je daar zelf voor zorgen door er een router tussen te zetten.
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
Verwijderd
Volgens mij is het geen kwestie of windows op een 386 draait (hoewel dit heel goed mogelijk, voornamelijk afhankelijk van je interne geheugen enz, en 3.11 draait overigens ook prima op een 386) maar meer of je hier het internet mee opkunt. Als je gewoon in XP je internetverbinding deelt en je win95 en XP bakken geen IP-adres geeft hebben ze gewoon internet.
Windows 95 op een 386? Najah, als jij het wil.
Ik kreeg het net aan de praat op een 486sx33, maar dat moet je ook erg veel geduld hebben met programma's opstarten...
Ik kreeg het net aan de praat op een 486sx33, maar dat moet je ook erg veel geduld hebben met programma's opstarten...
Gewoon windows 3.11 draaien en ff de TCP/IP drivers van microsoft downloaden. Vervolgens vrolijk met Opera of Netscape op normale snelheid internetten.
* _JGC_ heeft nog Windows 3.11 gedraaid op een AMD K6/3+ 450 @ 550, 320MB RAM en een 210MB Seagate schijfje, omdat z'n andere disk van 20GB een headcrash had
* _JGC_ heeft nog Windows 3.11 gedraaid op een AMD K6/3+ 450 @ 550, 320MB RAM en een 210MB Seagate schijfje, omdat z'n andere disk van 20GB een headcrash had
Dan doe jij toch echt iets verkeerd. Win3.11 stamt n.l. nog uit de 386 tijd. En toen 95 uitkwam was de 486 nog hot. De eerste P60's kwamen toen net op de markt (en waren onbetaalbaar).Op woensdag 22 mei 2002 17:26 schreef MREn het volgende:
In theorie is het mogelijk, maar Win3.11 draait nog maar met moeite op een 386SX, Win95 zou ik nog niet eens proberen op een 486.
Verwijderd
Ik weet niet om wat voor 386sx het gaat, maar ik had een 386sx-16 met 1MB RAM en daar was het niet voouit te branden.Op woensdag 22 mei 2002 17:39 schreef warp het volgende:
[..]
Dan doe jij toch echt iets verkeerd. Win3.11 stamt n.l. nog uit de 386 tijd. En toen 95 uitkwam was de 486 nog hot. De eerste P60's kwamen toen net op de markt (en waren onbetaalbaar).
WP6 in grafische modus onder DOS6.22 kon je al een paar minuten voor uittrekken om je resultaat te bekijken dat je in de text-mode had gemaakt.
Ik runde GeoWorks Ensemble, een soort Windows-kloon, maar wel een stuk sneller.
het zal gaan als je niet de recentste browsers neemt zoals netscape 6.2, IE6,...
Dus theoretisch is het mogelijk of het practisch is is een andere vraag.

geen zware flash games gaan spelen of zo.
En best eens wat meer info over die 386 geven. want zoals je kanlezen is het niet duidelijk wat op welke 386 draait. zou er nu wel of niet win 95 op kunnen draaien: That's the question.
Dus theoretisch is het mogelijk of het practisch is is een andere vraag.
geen zware flash games gaan spelen of zo.
En best eens wat meer info over die 386 geven. want zoals je kanlezen is het niet duidelijk wat op welke 386 draait. zou er nu wel of niet win 95 op kunnen draaien: That's the question.
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
Met Windows is het keyword altijd al RAM geweest.Op woensdag 22 mei 2002 17:47 schreef MREn het volgende:
Ik weet niet om wat voor 386sx het gaat, maar ik had een 386sx-16 met 1MB RAM en daar was het niet voouit te branden.
3.11 had ook eigenlijk minimaal 2MB nodig, liefst 4MB (zie Microsoft specs voor 3.11).
Met 4MB RAM kun je met 3.11 wel degelijk goed werken op een 386je.
Edit: N.a.v. je andere opmerking over Win95 op een 486, zelfs NT4 loopt als een trein op een 486, als je er maar voldoende geheugen instopt.
Misschien een beetje late reactie, maar de Topic van je vraag kan de volgende keer misschien iets duidelijker? "kan dit" is een beetje niets zeggend
Titel op meerdere verzoeken aangepast
Maar aangezien de minimum systeemeisen van @home kabelinternet een P166 is. Wil ik weten of het dan wel wil als hij gelinkt is met een snellere computer. Zoals ik al zei met die HUB.
Dat maakt toch geen zak uit. De pc waar internet op binnen komt moet minimaal een p166 zijn, omdat je anders niet je volledige bandbreedte kan benuttenOp woensdag 22 mei 2002 18:18 schreef Mpdrichel het volgende:
Maar aangezien de minimum systeemeisen van @home kabelinternet een P166 is. Wil ik weten of het dan wel wil als hij gelinkt is met een snellere computer. Zoals ik al zei met die HUB.
<----- HAHA
Nee maar gebruik gewoon dos want ja dat staat natuurlijk boven windows. Het crashed bijna niet en het is gewoon relaxt en zet er dan een browser op van (iets met archn en dan nog wat of zoiets (ff naam kwijt)) en dan is alles heel erg makkelijk lekker surfen met je toetsenbord. Zoals internet bedoelt is. Oh btw de browser is wel grafisch.
Nee maar gebruik gewoon dos want ja dat staat natuurlijk boven windows. Het crashed bijna niet en het is gewoon relaxt en zet er dan een browser op van (iets met archn en dan nog wat of zoiets (ff naam kwijt)) en dan is alles heel erg makkelijk lekker surfen met je toetsenbord. Zoals internet bedoelt is. Oh btw de browser is wel grafisch.
Verwijderd
mijn ervaring met Win95 en internetten:
486/8MB kan net, 16 MB OK, 32 MB loopt het prima (oudere versies IE of Opera).
Win 3.1 start op mijn oude 286 met 2MB op in ca 30 sec en er is prima mee te werken, geen internet aansluiting gehad (geen netwerkkaart).
486/8MB kan net, 16 MB OK, 32 MB loopt het prima (oudere versies IE of Opera).
Win 3.1 start op mijn oude 286 met 2MB op in ca 30 sec en er is prima mee te werken, geen internet aansluiting gehad (geen netwerkkaart).
ik heb geinet op een 486dx2 50 Mhz (cyrix
)
win3.11 en netscape 3 (3MB ofzow
dat was de tyd dat ik voor et eerst op inet zat
win3.11 en netscape 3 (3MB ofzow
dat was de tyd dat ik voor et eerst op inet zat
Neuh, da's ook onzin, reden dat ze dat aangeven is dat het softwarepakket wat zij meeleveren dat vergtOp woensdag 22 mei 2002 18:21 schreef Noork het volgende:
[..]
Dat maakt toch geen zak uit. De pc waar internet op binnen komt moet minimaal een p166 zijn, omdat je anders niet je volledige bandbreedte kan benutten
Win95 min specs:
386SX-16 met 4MB RAM
Maar goed, die 4MB RAM heeft de OS zelf nodig, het draait, maar niets anders wil draaien. Voor internet wil je eigenlijk minstens 16MB hebben, wat voor een 386SX gelijk de absolute max is (en geef toe, waar ga je die 4MB 30p SIMMs halen
Als je geen 4MB 30p SIMMs kunt vinden, moet je met 4MB volstaan. Dan is Win3.11 de enige optie, en dan nog is het traag. Onder DOS text browsen is de enige manier om een beetje snel te draaien.
Probeer ook een ISA Ethernet kaart te vinden die de CPU ontlast (3Com Etherlink III, Intel EtherExpress(Pro) etc) want je clockcycles heb je hard genoeg nodig voor de rest.
Leuke uitdaging, hou ons op de hoogte of het lukt
Oslik blyat! Oslik!
wat is er moeilijk aan 4MB Simmen? Ik had er daar toch echt 4 van in mijn 386. Gratis gekregen die oude plankjes. Alleen 8MB ben ik nog nooit tegen gekomen dus ik denk dat die niet bestaan. Je kunt misschien ook vwel met minder mem surfen maar dan moet je geen internet explorer die standaard bij windows zit gebruiken maar een andere lichtere brouwser.
Hou er dan wel even rekening mee dat er een hele grote kans is dat win95 niet draait op een 386 ivm de instructieset. Bovendien is er nog een ander soort geheugenmodules wat je zou kunnen hebben bij de 386, dat zijn de SIPP's. Dit zijn niets meer dan SIMM's met echte pootjes (hier zijn trouwens wel convertors voor in de handel)
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
386 andere instructieset is bull, sinds de 386 is de instructieset gebasseerd op die 32 bits instructieset van de 386, ook nu nog in de Athlon en Pentium IV. Win95 zal er nog wel op draaien, hetzij 500x slomer dan je gewend bent van je Athlon 
Waarom wil je eigenlijk nog met een 386 werken? Er zijn genoeg mensen in je omgeving die graag hun 486 willen dumpen, kan je veel meer geheugen instoppen, en met een harddiskje van redelijke omvang is zo'n ding nog best snel.
* _JGC_ heeft een 486 met 64MB en een 850MB harddisk vorige week geinstalleerd, vloog lekker snel
Waarom wil je eigenlijk nog met een 386 werken? Er zijn genoeg mensen in je omgeving die graag hun 486 willen dumpen, kan je veel meer geheugen instoppen, en met een harddiskje van redelijke omvang is zo'n ding nog best snel.
* _JGC_ heeft een 486 met 64MB en een 850MB harddisk vorige week geinstalleerd, vloog lekker snel
8MB bestaan ook niet (theoretisch zou 16MB kunnen, maar als die al bestonden zouden ze niet in 'gewone' PCs toegepast worden omdat je 2 nodig hebt per 286/386SX bank, maar de 16b addressing ervan hooguit 16MB ondersteunt)Op donderdag 23 mei 2002 06:56 schreef Erik1 het volgende:
wat is er moeilijk aan 4MB Simmen? Ik had er daar toch echt 4 van in mijn 386. Gratis gekregen die oude plankjes. Alleen 8MB ben ik nog nooit tegen gekomen dus ik denk dat die niet bestaan. Je kunt misschien ook vwel met minder mem surfen maar dan moet je geen internet explorer die standaard bij windows zit gebruiken maar een andere lichtere brouwser.
En waarom ze moeilijk zijn ... jij hebt IMHO erg geluk gehad, ik heb een tijdje geleden 4x4MB 30p SIMMs gezocht en werkelijk niets kunnen vinden.
Oslik blyat! Oslik!
Je kan ook nog altijd gewoon Win 3.1 nemen en dan de Calmira shell gebruiken voor de Win 95 look and feel. Met de DOS 8.3 filenames blijf je natuurlijk wel zitten.
Als browser idd de 16 bits versie van opera.
Als browser idd de 16 bits versie van opera.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Waarom stop je er geen ander OS op? Iets wat niet de naam "Windoos" gebruikt? Ik denk daarbij aan een OS gebaseerd op UNIX.
Gebruikt bijna altijd niet teveel geheugen, heeft niet veel processor kracht nodig, en je kan er meer mee dan alleen internetten
Goh, als alle mensen nou eens verder keken dan Windows, dan waren alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon
Gebruikt bijna altijd niet teveel geheugen, heeft niet veel processor kracht nodig, en je kan er meer mee dan alleen internetten
Goh, als alle mensen nou eens verder keken dan Windows, dan waren alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon
https://www.enwatbenjedan.nl/
In principe heb je wel gelijk, maar ook de LINUX/UNIX varianten lopen op een 386SX maar moeizaam zodra je een graphische shell gaat gebruiken. En als je geen graphische shell wilt kun je net zo goed vanuit DOS werken met de Arache browser, dat is het allersnelste.Op donderdag 23 mei 2002 10:46 schreef Rekenmachine het volgende:
Waarom stop je er geen ander OS op? Iets wat niet de naam "Windoos" gebruikt? Ik denk daarbij aan een OS gebaseerd op UNIX.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Op donderdag 23 mei 2002 10:54 schreef EXX het volgende:
[..]
In principe heb je wel gelijk, maar ook de LINUX/UNIX varianten lopen op een 386SX maar moeizaam zodra je een graphische shell gaat gebruiken. En als je geen graphische shell wilt kun je net zo goed vanuit DOS werken met de Arache browser, dat is het allersnelste.
Bedankt EXX!
https://www.enwatbenjedan.nl/
ik heb bij iemand een netwerk aangelegt, en de server is toevallig nu eventjes een 386 40Mhz met 20Mb ram, en win95. Ja 20Mb ram, zitten 4x4mb's in en 4x1mb's 
Maar dat draait gewoon, Ik heb heel lang Win95 op een 386 gehad met 6Mb ram, alleen het nadeel is dat IE min 14Mb ram ofzo nodig had
Maar dat draait gewoon, Ik heb heel lang Win95 op een 386 gehad met 6Mb ram, alleen het nadeel is dat IE min 14Mb ram ofzo nodig had
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Waarom maak je van je 'game pc' geen terminal server?
Maak je van je 386 een client, kan je er Gnome2 opdraaien
(win 2k oid kan natuurlijk ook)
ik zou NT4.0 ipv 2K erop zetten als dat luktOp donderdag 23 mei 2002 11:05 schreef stiena het volgende:
Waarom maak je van je 'game pc' geen terminal server?
Daar is zijn 386 te groot voor of zijn prullenbak te kleinOp donderdag 23 mei 2002 11:08 schreef joosd het volgende:
waarom knikker je hem niet gewoon in de prullenbak
Als je niets zinnigs te melden hebt, zeg dan nietsOp donderdag 23 mei 2002 11:08 schreef joosd het volgende:
waarom knikker je hem niet gewoon in de prullenbak
Inderdaad, je 386 als (extreem dunne) client gebruiken levert waarschijnlijk het beste resultaat. Anders moet je inderdaad het concept GUI laten vieren. Win95 kan wel maar echt heftig zal het niet lopen.
Trouwens, een veel groter probleem is dat veel sites het niet niet doen met lage versies van browsers. De frontpage deed al behoorlijk moeilijk bij ie 3.01
www.newdealinc.com voor een OS wat kan internetten op een 386...
Op donderdag 23 mei 2002 20:09 schreef sebastius het volgende:
www.newdealinc.com voor een OS wat kan internetten op een 386...
Verwijderd
Ik heb hier 386 met 8 rijen van 30 pins en ik heb ook nog een paar 8 mb en zelfs 1 16mb 30 pins liggen, ze zijn zeker wel gemaakt net als dat er nu 1 gb staafjes worden gemaakt. Over het internet gesproken: Op een 286 kan je nog internetten, het is maar hoe je het wilt. Onder een uitgeklede Linux (Freesco) met en textbrowser erop (Lynx) heb je aan 1 mb en een 286 10 mhz nog meer als zat om je hele kabelinternet bandbreedte (want dat is niet veel) vol te krijgen.
Win 95 draait zeker wel op je oude kaartje, alleen je moet een snelle hdd hebben, een stapel geheugen en een flink getweakte bios. Dan kan je denk ik nog wel IE 4 draaien op een goeie snelheid. Ik zou alleen wel de plaatjes uitzetten want van Jpegjes en Gifjes worden 386en niet lekker (en dus flink traag) Ook zou ik een 3Com kaartje pakken die zijn lekker licht.
Voor je WinXP bak: Gewoon internet deling aanzetten (moeten dus 2 kaarten inzitten) de 1e kaart is voor je kabel (die krijgt z'n IP van je provider), de 2e voor je netwerk (die krijg automatisch een IP van winxp). Dan op het netwerk je 386 zetten en die kan voor het goedweze met de instellingen op automatisch meteen internetten. Anders ff je IP op vast zetten (bij die 386), hetzelfde als je WinXP ip van de netwerkkaart (dus niet de internetkaart) alleen dan het laatste cijfertje veranderd, en ook ff je gateway instellen op je 386 naar het IP van de winxp bak. Dan nog ff je DNS instellen (gewoon overtikken van de internetkaart) en je bent klaar.
Maar?
Waarom doe je dit? van mij kan je wel een 486 ofzo krijgen hoor als je echt nix anders meer kan
Win 95 draait zeker wel op je oude kaartje, alleen je moet een snelle hdd hebben, een stapel geheugen en een flink getweakte bios. Dan kan je denk ik nog wel IE 4 draaien op een goeie snelheid. Ik zou alleen wel de plaatjes uitzetten want van Jpegjes en Gifjes worden 386en niet lekker (en dus flink traag) Ook zou ik een 3Com kaartje pakken die zijn lekker licht.
Voor je WinXP bak: Gewoon internet deling aanzetten (moeten dus 2 kaarten inzitten) de 1e kaart is voor je kabel (die krijgt z'n IP van je provider), de 2e voor je netwerk (die krijg automatisch een IP van winxp). Dan op het netwerk je 386 zetten en die kan voor het goedweze met de instellingen op automatisch meteen internetten. Anders ff je IP op vast zetten (bij die 386), hetzelfde als je WinXP ip van de netwerkkaart (dus niet de internetkaart) alleen dan het laatste cijfertje veranderd, en ook ff je gateway instellen op je 386 naar het IP van de winxp bak. Dan nog ff je DNS instellen (gewoon overtikken van de internetkaart) en je bent klaar.
Maar?
Waarom doe je dit? van mij kan je wel een 486 ofzo krijgen hoor als je echt nix anders meer kan
Verwijderd
Heb hier naast me een compaq deskpro 3/25i (das een 386 25mhz met 4MB geheugen) daarop draait win95 met internet explorer 5.01, zolang je alleen internet, is er geen vuiltje aan de lucht (ik bedoel dus met maar 1 browserwindow open) ga je er meer openen, sja dan wordt ie traaaaaaag als dikke stront.
Verwijderd
Ze bestaan toch echt net zoals 128MB 72p simmen. Er is alleen verschrikkelijk moeilijke aan te komen. Van IBM geloof ik. En dat is inderdaad niet voor huis tuin en keuken pc' s...Op donderdag 23 mei 2002 06:56 schreef Erik1 het volgende:
Pagina: 1