voorschot betaling algemene bepalingen

Pagina: 1
Acties:

• 3o3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07-2006
Ik was benieuwd of er ook zelfstandige ondernemers en freelancers zijn die in hun algemene bepalingen of overeenkomsten ook iets hebben opgenomen in de richting van voorschot betaling.
Dus dat de klant eerst een deel van het uiteindelijk overeengekomen bedrag overmaakt voor je begint - voornamelijk zodat jij niet maanden zit te wachten op input of feedback (endus geld) van klanten) of als het project een lange looptijd heeft (en dus bijv. maandelijkse deelfacturen gaat sturen).

En verder iemand ook eigenlijk 'testperiodes' meegenomen in de overeenkomsten?

mzzl :7

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:08
Vaak word dit al in de offerte-fase meegenomen.
Oplevering: 3 Maanden na opdracht, elke 30 dagen 1/3 termijn vooruit te betalen, de laatste 1/3 na oplevering.

Iets in die geest :z

/edit
En als je het in je algemene voorwaarden vermeldt, sta je nog sterker in de schoenen...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:36

Pelle

🚴‍♂️

Onze klanten moeten de helft vooruit betalen. In onze algemene voorwaarden staat dat wij pas beginnen op het moment dat die aanbetaling binnen is. Niet aanbetalen? Geen site.

Opleverdatum wordt bepaald door de datum van het laatst aangeleverde materiaal; verschilt per offerte maar meestal is dit 4 weken. Als iemand snel aanbetaalt, maar niet snel aanlevert: prima, maar ook dan krijg je die site pas als het ons uitkomt.

/edit
Andere helft is dus achteraf, na oplevering :)
Betalen ze die andere helft niet, dan is het makkelijk: stekker eruit. Aanbetaling is dan toch binnen, en meestal is dat wel redelijk kostendekkend.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
En hoeveel wordt er per uur gevraagd? Ik heb namelijk ook een free-lance opdracht in het vooruitzicht als 3d-modeller en heb geen flauw idee wat ik moet vragen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 22 mei 2002 17:21 schreef Oogst het volgende:
En hoeveel wordt er per uur gevraagd? Ik heb namelijk ook een free-lance opdracht in het vooruitzicht als 3d-modeller en heb geen flauw idee wat ik moet vragen.
Is bij ons afhankelijk van de werkzaamheden. Simpel HTML werk -of designwerk is goedkoper dan scripting en database-modelling.

Ga maar uit van een uurprijs tussen de 65 en 90 euro. Wat een 3d-modeller gemiddeld vangt weet ik niet, maar als je een goeie ervaren modeller bent, dan moet je wel aan dit soort bedragen gaan denken ja.. euro'tje of 80 mag je dan wel vragen..

Verwijderd

ik doe vooral software ipv webdesign, maar mijn klanten moeten doorgaans 1/3 vooraf betalen

Verwijderd

Ik doe helemaal niet aan vooruitbetaling, want ik vertrouw mijn klanten wel. Hoewel dit wel verstandiger is, anders kunnen ze later weer zeggen, hee ik hoef het niet meer, terwijl je je kapot heb zitten werken.

• 3o3
Precies. Het is met name handig omdat veel klanten in de vorm van kleinere bedrijven zich verkijken op wat ze eigenlijk aan tekstuele inhoud op hun site willen zetten.
Dan krijg je dus telefoontjes/mailtjes met 'ik heb nog geen tijd gehad om de content te schrijven..'

Met name bij sites wat de focus ligt op het grafische gedeelte e.d., en die niet met een CMS worden gebouwd levert dat vaak problemen op.

Dus zat ik zo te denken dat het beter was om dus in mijn offertes op te nemen dat er eerst een aanbetaling moet worden gedaan.

Ik vertrouw mijn klanten dus wel, maar ik heb geen brood op de plank als er niet regelmatig wordt betaald.
En geloof me. De klanten die je het meest vertrouwd om dat je ze prive ook kent bijvoorbeeld, zijn de meest luie klanten van allemaal!! :D

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 17:47 schreef 3o3 het volgende:
...
En geloof me. De klanten die je het meest vertrouwd om dat je ze prive ook kent bijvoorbeeld, zijn de meest luie klanten van allemaal!! :D
true, so true. Vaak kun je beter een onbekende dan een bekende als klant hebben, ik heb er nu eentje die denkt dat 'ie wel kan betalen wanneer het hem uitkomt, omdat we zulke fijne kennissen zijn :) . Tijd voor brief nummer 3 alweer...

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Even een beetje hierop aansluitend, hebben jullie verder tips wat over het algemeen nog meer handig is om in je algemene bepalingen te zetten? Misschien wel handig om dat soort info uit te wisselen onder elkaar.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 22 mei 2002 19:29 schreef 2 het volgende:
Even een beetje hierop aansluitend, hebben jullie verder tips wat over het algemeen nog meer handig is om in je algemene bepalingen te zetten? Misschien wel handig om dat soort info uit te wisselen onder elkaar.
Jij ook even naar Bispublishers.nl voor het boekje 'starten van een ontwerppraktijk' voor al je tips. Boekje is betaalbaar gehouden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• 3o3
Zelf verwijs ik momenteel in elke offerte naar de standaard Fenit voorwaarden (dus naast de bepalingen in de offertes).

Ben echter wel van plan op korte termijn met eigen AV te komen. Die kan je dan deponeren bij de Griffie van de Rechtbank, of bij de KvK. KvK is 12,- per jaar, bij de Rechtbank 65,- éénmalig maar voor elke update in je AV betaal je - en je nr wijzigd wat best arelaxed mocht je je briefpapier drukken oid - terwijl dat bij de KvK gratis is en je nr gelijk blijft.

Deponeren hoeft trouwens niet maar je staat dan wel in je schoenen mocht er poep aan de knikker zijn.

Evt meer info ook op http://www.freelancer.nu

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Op woensdag 22 mei 2002 21:15 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Jij ook even naar Bispublishers.nl voor het boekje 'starten van een ontwerppraktijk' voor al je tips. Boekje is betaalbaar gehouden.
k paps ;)

(thx)

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Vaak kun je beter een onbekende dan een bekende als klant hebben, ik heb er nu eentje die denkt dat 'ie wel kan betalen wanneer het hem uitkomt, omdat we zulke fijne kennissen zijn :) . Tijd voor brief nummer 3 alweer...
Ik ben hier nog maar aan nr. 2 :)
Maar het is me wat... :'(

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 22 mei 2002 17:37 schreef Cool_Duck het volgende:
Ik doe helemaal niet aan vooruitbetaling, want ik vertrouw mijn klanten wel.
Heeft niks te maken met niet vertrouwen, maar met verkeerde ervaringen. Niet elk MKB-bedrijf kan in een keer het hele bedrag ophoesten.. soms beginnen ze ergens aan terwijl ze op de rand van surseillance (schrijf je dat zo?) staan.

Zaken zijn zaken, en risico's die je kunt vermijden moet je ook vermijden. Waarom zou je iemand achteraf laten betalen, als je de garantie niet hebt dat ze dat ook daadwerkelijk doen, om wat voor reden dan ook? Faillissement, boekhoudkundige onkunde, onenigheid over het opgestelde contract en de uitvoering ervan, er zijn zat redenen te bedenken waarom een klant niet zou betalen, en een beetje bedrijf maakt dat genoeg mee om daar lering uit te trekken.

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Mijn klant gaat uiteindelijk (zegt ie) wel betalen (zie 2 topics hierboven), zijn excuus was dat het budget niet voorzien was maar dat hij een oplossing ging zoeken en vinden...

Pas dus op met klanten, ik ben 3 maanden geleden een firma-tje begonnen, en als er 1 ding is dat ik al geleerd heb: betaal zelf je facturen op de vervaldag, tenzij je korting hebt gekregen, stuur zelf je facturen op tijd naar de klant.
EN: zet alle betalingsvoorwaarden vooraf op papier, en zorg voor een voorschot...

• 3o3
amen!

volgende week: hoe trek ik als klein bedrijf klanten naar me toe
Take care of yourself, and each other

;)
Pagina: 1