[help] Vastlopers met Tbird 1,4ghz

Pagina: 1
Acties:

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Al een tijdje geleden heb ik een nieuwe mobo (K7T Turbo) en een processor (Amd Tbird 1,4 ghz) gekocht. Ik draaide deze altijd op 108 fsb met een multiplier van 13 omdat ik niet wist hoe ik hem anders op 1,4ghz kon laten lopen.

Maar laatst keek ik in de handleiding van me moederbord en daarin stond dat ik een jumpertje moest verwijderen om de fsb naar 133mhz te zetten. Ik heb dat dus gedaan en toen liep ie gewoon op 1400mhz.

Maar nu komt het probleem:

Wanneer ik in windows bezig ben krijg ik regelmatig vastlopers (beeld freezed gewoon compleet). De tijd waarin gebeurd varieert van 5 minuten tot 2 uur.

Aan mijn ram kan het niet liggen, want dat liep voorheen op 14Xmhz Cas3 en nu gewoon op 133mhz Cas3. De processor zelf kan ook een fsb aan van 133mhz, daar ben ik heel zeker van.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, ik heb de msi techsupport al gemailed maar die reageren maar niet.

Mijn specs nog even op een rijtje:

Amd Athlon Thunderbird 1,4ghz
MSI K7T Turbo
256MB PC133 SDR Sdram (2 * 256MB, geloof merkloos)
Geforce 2 MX 400

Bij voorbaat dank.

edit:

Snelheid ram vergeten bij te zetten

Temp cpu:

Idle: 35C (gebruik Vcool)
Stressed: 60C

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat voor een koeler heb je er op zitten, Zit ie wel goed vast..enz.....

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:44 schreef _subzero_ het volgende:
Wat voor een koeler heb je er op zitten, Zit ie wel goed vast..enz.....
Een coolermaster (EP5-6i11), maar dat kan het probleem niet zijn, aangezien ie gewoon stabiel loopt op 1404mhz met 108 * 10.5.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Verwijderd

Welk OS heb je ?

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:54 schreef dish3r het volgende:
Welk OS heb je ?
Windows XP

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
stressed 60 graden?
ik denk dat je daar toch even naar moet kijken.
Koelpasta er tussen gedaan? en je airflow?
En hoeveel watt voeding zit erin?

Tweakers Discord

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 17:01 schreef tweakduke het volgende:
stressed 60 graden?
ik denk dat je daar toch even naar moet kijken.
Koelpasta er tussen gedaan? en je airflow?
En hoeveel watt voeding zit erin?
Stressed 60 graden is zeer netjes voor een TB1400 MHz. Dat is nl. de warmst-wordende CPU die er is. Op wat voor voltage staat je CPU?

Verwijderd

Wanneer ik in windows bezig ben krijg ik regelmatig vastlopers (beeld freezed gewoon compleet). De tijd waarin gebeurd varieert van 5 minuten tot 2 uur.
LOL, dat jij zolang w8 :D

maar ff ontopic:

kun je zeggen wat voor hardeschijf je hebt...
misschien wordt die wel te warm!

Verwijderd

ik zou als ik jou was je koeler er even opnieuw vanaf halen,schoonmaken net zoals je proc en dan opnieuw eropzetten

ik denk dat je er dan vanaf bent

ben het wel met de meesten eens dat de amd 1400 een van de warmste processoren zijn maar 60 graden full load vind ik toch wel een beetje veel

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op woensdag 22 mei 2002 17:03 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Stressed 60 graden is zeer netjes voor een TB1400 MHz. Dat is nl. de warmst-wordende CPU die er is. Op wat voor voltage staat je CPU?
Euhmm, mijn TB1400 wordt stressed niet hoger dan 50 graden... (en dat met een vulcanoII)

Verwijderd

Hen je al gecontroleerd op welke snelheid die CPU nu loopt..? Probeer eens een BIOS reset.

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 00:04
Ik heb mijn tb 1400 op 133x10.5 stabiel draaien. Hij wordt stessed 52 graden. Ik kan hem zonder de voltage op te hogen naar 137x11 gooien, stessed 58 graden, en nog steeds stabiel. Er zit nu een spire bigrock op. Er komt een Arctic Super Silent 2500 op die stiller en beter coolt.

Zet er 2 casefans in om de systeem temperatuur omlaag te brengen waardoor er meer koudere lucht is om naar de CPU te blazen. MBM5 (MotherBoard Monitor) is een mooi tooltje om je temperatuur bij te houden van je CPU, je systeemkast en je VIA chip.

Life is to short too explore the whole world!

Verwijderd

Denk niet dat het iets met koeler etc te maken heeft, het temperatuur tussen oude en nieuwe situatie zal nihil zijn. Probeer 2 dingen, bios update, of verwissel je grafische kaart is. Vreemd genoeg had ik ook ooit zo'n probleem met een athlon xp (vergeten het ding op 133 te ontjumperen) met een geforce 2mx. Week later een geforce 3 erin gedaan (was ik toch al van plan) en de problemen waren voorbij,

Verwijderd

Bij mij was de oplossing het geheugen op 100 Mhz te laten lopen (FSB wel gewoon op 133). Dit is geen leuke oplossing maarja het werkt... Het stond overigens ergens op de MSI forums. Het heeft ermee te maken dat de timings van het geheugen in Windows XP strakker zijn dan die in windows 98. Ik weet wel dat jij goed geheugen hebt maar probeer het eens als andere dingen niet lukken zou ik zeggen.

• Alphafox
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

Nou wil ik niet helemaal lullig zijn, maar hoeveel geheugen bankje heb je?! schijnt nogal een probleem te zijn bij msi dat je systeem vast loppt als je meer dan twee geheugen bankjes op je moederboard hebt

wisdom is rarely common

• Alphafox

Alphafox

wat zeggie!

weet niet of dat nog zo is btw!

wisdom is rarely common

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 17:06 schreef X_Treme>GR< het volgende:

[..]

LOL, dat jij zolang w8 :D

maar ff ontopic:

kun je zeggen wat voor hardeschijf je hebt...
misschien wordt die wel te warm!
Ik bedoelde het eigenlijk anders, dat wanneer ie in windwos komt dat hij dan na zoveel tijd vastloopt.
Op woensdag 22 mei 2002 18:01 schreef basch het volgende:
Bij mij was de oplossing het geheugen op 100 Mhz te laten lopen (FSB wel gewoon op 133). Dit is geen leuke oplossing maarja het werkt... Het stond overigens ergens op de MSI forums. Het heeft ermee te maken dat de timings van het geheugen in Windows XP strakker zijn dan die in windows 98. Ik weet wel dat jij goed geheugen hebt maar probeer het eens als andere dingen niet lukken zou ik zeggen.
Wanneer ik de fsb op 133mhz zet kan ik niet meer instellen of ik het geheugen op 100 of 133 mhz wil laten lopen.
Op woensdag 22 mei 2002 17:45 schreef Hooi het volgende:
Hen je al gecontroleerd op welke snelheid die CPU nu loopt..? Probeer eens een BIOS reset.
Wanneer ik de fsb op 133 zet loopt ie op 1400mhz, als ik de fsb op 108 zet en de multiplier op 13 (default) loopt ie op 1404mhz. De bios heb ik al meerdere malen gereset en laatst nog geflashed naar de nieuwste versie.
Op woensdag 22 mei 2002 17:58 schreef eyesonly het volgende:
Denk niet dat het iets met koeler etc te maken heeft, het temperatuur tussen oude en nieuwe situatie zal nihil zijn. Probeer 2 dingen, bios update, of verwissel je grafische kaart is. Vreemd genoeg had ik ook ooit zo'n probleem met een athlon xp (vergeten het ding op 133 te ontjumperen) met een geforce 2mx. Week later een geforce 3 erin gedaan (was ik toch al van plan) en de problemen waren voorbij,
Ik ga binnekort een Geforce 4 ti4200 kopen, ik hoop dan dat dat het probleem verhelpt. Maar ik blijf het dan toch vreemd vinden dat ie met mijn huidige videokaart vastloopt, de fsb staat toch los van je videokaart (agp bus loopt gewoon op 66mhz)

edit:

Foutje, bedoelde 13 * 108 en niet 10,5 * 108.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 18:18 schreef Alphafox het volgende:
Nou wil ik niet helemaal lullig zijn, maar hoeveel geheugen bankje heb je?! schijnt nogal een probleem te zijn bij msi dat je systeem vast loppt als je meer dan twee geheugen bankjes op je moederboard hebt
Heb 2 * 256mb geheugen erin, maar hij loopt dus alleen vast wanneer ik de fsb naar 133 zet. Wanneer de fsb op 100 loopt of wat hoger (tot 112) loopt ie nooit vast.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Heb net even het programmaatje memtest86 gebruikt, en hij gaf geen fouten aan in het geheugen. Dus daar ligt het iig niet aan.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op woensdag 22 mei 2002 18:23 schreef Perfect_Cell het volgende:

Wanneer ik de fsb op 133 zet loopt ie op 1400mhz, als ik de fsb op 108 zet en de multiplier op 10,5 (default) loopt ie op 1404mhz. [..]
Je maakt hier toch echt een rekenfout, 108*10.5 is toch echt 1134 en geen 1404...

Maar wat je moet doen is 2 verschillende dingen testen.
12*100
9*133

Loopt ie bij 9*133 vast weet je dat op 1 of andere manier toch die 133 mhz bus niet werkt
loopt ie bij beide niet vast dan weet je misschien dat ie bij 1400 (133*10.5) gewoon te warm wordt, of te weinig voltage krijgt... Dus ik zou eerst daar eens mee gaan spelen.

Succes :)

P.s. als je de bus op 133 zet, heb je dan wel de agp en pci dividers goed ingesteld, of doet jouw bord dat handmatig?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 18:31 schreef Sparhawk het volgende:

[..]

Je maakt hier toch echt een rekenfout, 108*10.5 is toch echt 1134 en geen 1404...

Maar wat je moet doen is 2 verschillende dingen testen.
12*100
9*133

Loopt ie bij 9*133 vast weet je dat op 1 of andere manier toch die 133 mhz bus niet werkt
loopt ie bij beide niet vast dan weet je misschien dat ie bij 1400 (133*10.5) gewoon te warm wordt, of te weinig voltage krijgt... Dus ik zou eerst daar eens mee gaan spelen.

Succes :)

P.s. als je de bus op 133 zet, heb je dan wel de agp en pci dividers goed ingesteld, of doet jouw bord dat handmatig?
Automatisch, sorry ik bedoelde 108 * 13. De multiplier kan ik instellen vanaf 10,5 en t/m 14, daaronder kan hij niet.

Hij loopt nu gewoon goed op 13 * 100 (wanneer ik 14 * 100 doe loopt ie op 550mhz, erg vreemd :))

edit:

Hij loopt op 1,8V.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Mijn voeding is btw. 300W (iemand hier boven vroeg er naar)

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 18:47 schreef Perfect_Cell het volgende:
Mijn voeding is btw. 300W (iemand hier boven vroeg er naar)
jah ik! (d8 ik)! :o

hebbie een proggie op je pc staan waarmee je de voltage kunt zien? kijk ff of dat niet te erg schommeld!

• Alphafox

Alphafox

wat zeggie!

dat kan ook nog maar dat lijkt me sterk dan had hij dat wel gezegd bij het opstarten van de pc?! maar je weet maar nooit!

wisdom is rarely common

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:31 schreef Alphafox het volgende:
dat kan ook nog maar dat lijkt me sterk dan had hij dat wel gezegd bij het opstarten van de pc?! maar je weet maar nooit!
"een computer is net een mens", zegt mijn moeder :+

Verwijderd

Als je nog eens in de handleiding van je moederbord kijkt?
Misschien nog iets over het hoofd gezien in de handleiding?

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 20:48 schreef klausewitz het volgende:
Als je nog eens in de handleiding van je moederbord kijkt?
Misschien nog iets over het hoofd gezien in de handleiding?
Er staat alleen in de handleiding hoe je de fsb van 100 naar 133 kan zetten d.m.v een jumper eruit te halen. Niets over de eventuele problemen die daarbij kunnen komen :(

Verwijderd

Er staat veel meer in de handleiding.... 'k bedoel gewoon even de handleiding van het begin tot het einde goed doorlezen. Als je dat jumper verhaaltje al niet gelezen hebt, in het begin tijdens het opbouwen van je PC, betwijfel ik of je de rest van de handleiding wel gelezen hebt. Misschien dat je wel meer ontdekt.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 21:19 schreef klausewitz het volgende:
Er staat veel meer in de handleiding.... 'k bedoel gewoon even de handleiding van het begin tot het einde goed doorlezen. Als je dat jumper verhaaltje al niet gelezen hebt, in het begin tijdens het opbouwen van je PC, betwijfel ik of je de rest van de handleiding wel gelezen hebt. Misschien dat je wel meer ontdekt.
Jawel hoor, maar ik kwam pas later achter dat er ook een engelse handleiding bijzat (had eerste de duitse gelezen waarvan ik niet veel begreep, stom dat ik niet goed gekeken had :)) Ik heb even de handleiding doorgebladerd maar ben niet veel wijzer geworden.

edit:

Typo

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Als ie crasht van het ene op het andere moment dan is het de hardware die ermee kapt.

TIP
Haal een 1 van je geheugen chipies eruit en laat de beste erin zitten.
Loopt hij dan nog vast dan moet je alles eraf koppelen op je hdd, videokaart, geheugen na.
Geeft hij daarna nog problemen dan is het een van deze hardware die het niet aan kan.
Waarschijnlijk het geheugen dat op een andere manier wordt aan gestuurt ten opzichte van je processor. :Y)
Pagina: 1